Kannentiivisteen vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aeroplane
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 10:58

Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja aeroplane »

Tuli harjoiteltua ko. operaatiota. Nyt vain sellainen vika, että edelleen päästää valkoista jäähdytinnesteen hajuista savua :oops: . Olisiko kansi sittenkin halki vaikka kävi oikaisussa (ei koeponnistettu) vai olisiko kannenpultit pitänyt uusia (ovatko venähtäneet)? Tulpat ovat kaikki samanlaisia eikä sylinterissä näy vettä. Vettä hukkaa kuitenkin ja varsinkin alussa päästää valkoiset savut koneesta, joka kyllä pian lieventyy koneen lämmetessä. Lämmöt nousee normaalisti ja käy hyvin kaikilla heti käynnistyksessä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

En ole kyllä vielä ikinä kuullut että T7 vehkeestä olisi ollut kansi halki? Jotainhan tuossa kuullostaisi kyllä pieleen menneen. Tiivisteen asennus meni ihan ok eikä tullut murjottua sitä kannella? Onhan noi vanhoilla pulteilla kasattua ja eikai sen pitäisi heti ruveta vuotamaan jos oikein kiritään.

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Paljonko on ajettu rempan jälkeen - voisiko savutus olla jäänteitä ennen remppaa putkistoon joutuneesta jäähdytysnesteestä? Ja "nestehävikki" vain seurausta ilman poistumisesta järjestelmästä ja siksi vähäistä jälkitäyttöä vailla?
aeroplane
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 10:58

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja aeroplane »

Ajettu rempan jälkeen n.100km - olis varmaan loppunut, jos jäämiä putkistossa? Muuten kiristetty oheisen ohjeen mukaan :| .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie tekisin jälkikiristyksen. Ohjeita löytyy haulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

aeroplane kirjoitti:... vai olisiko kannenpultit pitänyt uusia (ovatko venähtäneet)
Kannenpultit ovat venyvää mallia ja kertakäyttö kamaa. Ne vaihdetaan _AINA_.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Okko
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 01:31
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Okko »

Mulla seisoo tallissa yks og9-3(2001 B205E), josta on ilmeisestikin turbon keskiosa halki ja laskee jäähdytinnestettä pakopesään. Toki olin itsekin aluksi siinä uskossa että kansipahvi vuotaa, mutta kun pahvissa tai kannessa purkamisen jälkeen näkynyt mitään vikaa, huomasin sattumalta taskulampun kanssa konehuonetta silmäilemällä pakopesän olevan puolillaan jäähdytinnestettä.

Eli jos kannen kiristely ei tuota tulosta, kannattaa vilkuilla turbon kuntoa.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
aeroplane
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 10:58

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja aeroplane »

Jälkikiristin kannenpultit, ei auttanut. Seuraavana aamuna huomasin, että pakosarjasta valuu nestettä - vika olikin turbossa. Turbon vaihdon jälkeen toiminut hyvin.
Viimeksi muokannut aeroplane, Ke Elo 26, 2015 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kierretapilla ja paineilmalla puhdistettuihin lohkon kierteisiin, putsatuilla vanhoilla pulteilla olen vetänyt kiinni t7 -kansia jo kolmeen eri moottoriin ja jokainen on jäänyt tiiviiksi. Toki ne pultit vertailin keskenään, että ovat yhtäpitkiä... Muidenkin moottorimallien pultit on pelanneet näin toimittuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin