Aeron mystinen jarruvika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö se neste mene väkisin säiliöön päin ku painetaan mäntä sisään että uusi pala mahtuu paikoilleen??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

No suositeltavaahan olisi paloja vaihdettaessa puristaa jarruletku puristimilla ja päästää jarrunestettä ilmausnipan kautta pois.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ikinä ole kuullu kenenkään tekevän noin. lienee aero vaatimus :D
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Nevö höörd :)
WIS ei ainakaan mainitse yhtään mitään letkujen puristelusta ym, ihan perus systeemillä sen mukaan mennään.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kyllä on huonouttaan hajonnut, jos siitä särkyi, että paloja vaihtaessa neste palasi säiliöön.
Ihan normaali käytäntö.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Tjaa, no itse ainakin olen monesti törmännyt tuohon ohjeeseen ja kuulostaakin ihan järkevältä.
Tässä pikku lainaus yhdeltä sivulta:

"The bleeder screw should also be opened when pushing caliper pistons in, to expel debris. Close the bleeder screw once the piston is all the way in. Many shops do not follow this simple procedure and a great many problems are caused as a result."

Mutta jokainenhan taaplaa omalla tavallaan.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Löytyykö kotimaan kielellä tästä ohjetta, ja mikä autonvalmistaja tekee näin, jos ihan std käytäntö niin varmaan ihan yleinen jutustelun aihe.
Minä kun en mistään mitään tiedä niin koitin googlettaa mutta eipä juurikaan mitään äkkiseltään löytynyt...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

No jos suomeksi halajat niin ainakin haynesin 9-5:sen korjausoppaasta löytyy, mutta sekin on käännös englanninkielisestä. Tuntuu olevan enemmän yleinen käytäntö ulkomailla.

Masinistien sivuilla höpöttelivät että mm. Toyota suosittelee nykyään tuon toimenpiteen suorittamista mutten äkkiseltään löytänyt mitään virallista tiedotetta asian suhteen.

Tästä se asia jäi lähinnä mieleen:
http://my.cardone.com/techdocs/PT%2012-0001.pdf
Viimeksi muokannut Dosh, Ke Syys 30, 2015 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja vjo »

Tuon toimenpiteen ainoa tavoite lienee se että ei tule ylitäyttöä. Mutta helpompi ja varmempi tapa on tarvittaessa impata ylimääräiset pois säiliöstä ja mieluummin jo etukäteen jos säiliö on kovin täynnä. Ylitäyttö on vaarallinen ainakin prätkän etujarruissa sillä jo muutaman jarrutuksen jälkeen jarrut alkaa nesteen lämmetessä elää omaa elämää ja kuskista tulee ohjus.

Tuommoisessa näpertelyssä saattaa myös helposti päästä ilmaa järjestelmään.

Nestejarrut on kyllä niin yksinkertaiset systeemit että jos se abs ja tehostin lasketaan pois niin vikaa voi olla vain letkuissa, nesteissä, männissä ja satuloissa. Ettei siellä pajalla nyt vaan ole työnnetty paskaset männät voimalla sisään tai muuten sählätty niitä tai jarrusatulan liukuja niin että jumittavat.
Saab 9-5 2004 Aero
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Oiski niin helppo vika että ne laahaa vain ristiin mutta ilmeisesti taas toisin päin ne ei toimi häävisti ollenkaan, ainakaan ei paljon ole jälkiä levyihin tullut kun jarruttelee.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Etteivät vaan olisi tehneet hommaa jarrunestesäiliön korkki kiinni ja työntäneet vaan painetta niin kauan että joku väärä paikka antautunut kun säiliö täynnä... Eihän tossa männän painamisessa ole mitään ongelmaa jos säiliön korkki on auki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Niinpä, rupesin epäilemään pääsylinteriä kun ne ristiin kerran oikkuilee. ABS vissiin toimiikin oikein, tuli ajateltua se vain väärin. Tottakai ne menee päälle kun toinen pyörä pyrkii koko ajan lukkoon.
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Nyt on pääsylinteri irroitettu ja purettu. Alipaineletkussa ja tehostimessa oli kuin olikin öljyä muttei paljoa kuitenkaan.

http://i529.photobucket.com/albums/dd34 ... yryqh2.jpg

Pääsylinteri avautui tuohon asti, tuo kuvassa näkyvä tinni tippui täysin irtonaisena pois. Ei ole näitä tullut ennen purettua niin en osaa sanoa että mikä on sitten normaalia. Sisällä ollut neste oli aika tummaa, säiliössä ei niinkään.

http://i529.photobucket.com/albums/dd34 ... evvkbq.jpg

Olisiko tuolta pitänyt jotain irrota lisää? Ainakaan koputtelemalla ei tullut enkä viitsinyt ruveta ronkkimaan.
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja ella »

Se syvemmällä oleva mäntä lähtee ainakin vanhemmassa versiossa irti painamalla kevyesti mäntää sisään ja vetämällä tappi pois jarrunestesäiliön reiästä.

Offtopic:Oli aika tutunnäköinen kuva takakontin pohjasta, seuraavaksi voit tarkastella takapöntön yläpuolista peltiä, sieltä löytyi itsellä 10->15cmx25cm kokoinen reikä :roll:
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Aeron mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Selvä, pitääpä katsoa jos se lähtee samalla tavalla pois.

Tuo reikä on hitsattu jo umpeen ja peltiä/lankaa ei säästelty :D huomasin myös sen että sieltä pöntön yläpuolelta oli ruvennut ruostumaan joten käsittelin sitä ruosteensyöjällä ja vaseliinilla kun ei äkkiseltään muuta keksinyt, parempi sekin kun ei mitään.
Vastaa Viestiin