Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Femmassa oli 225/45 rengastus, nyt vaihdettii eteen 215/40 kumit ja samalla säädettiin pyöränkulmat.

Nyt kun motarilla lyö kaasun pohjaan esim. vitosella niin meno hyytyy ja TCS valo syttyy hetkeksi? Onko tuossa softassa joku äly rengaskoon mukaan (nythän edessä pienemmän kehän kumit kuin ennen)? Vai onko vaan sattumaa ja läppäkotelo hajos? Normi ajossa pelaa ja yleensä kun kiihdyttää niin kulkee normaalisti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Onko eturenkaat eri kokoiset kuin takarenkaat?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko eturenkaat eri kokoiset kuin takarenkaat?
Femmassa oli 225/45 rengastus, nyt vaihdettii eteen 215/40 kumit
Eli on.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja aero »

j0ne kirjoitti:Onko tuossa softassa joku äly rengaskoon mukaan (nythän edessä pienemmän kehän kumit kuin ennen)?
On, sitä kutsutaan nimellä luistonesto. Nyt ne eturenkaat pyörii nopeammin (rpm, ei km/h) kuin takarenkaat, eli näennäisesti keula sutii. Ilmeisesti juuri ja juuri toleransseissa, mutta ei tartte paljoa joustoa kumeilta että TCS ottaa kopin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja Risto »

Onneksi ongelma on lyhytkestoinen, sillä 215/40-17 kantavuus on vahvistettunakin vain 87 eli 545 kg.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuleepas kärkeviä vastauksia... Onko tuolla softassa joku arvo renkaan kehän mitalle (ja mistä kohdin löytyy)? Jos muuttas siihen jonkin keskiarvon niin oletan että vois pelata ok (193.3mm vs. 184.2mm).

Jos vaihtas etusten ja takasten paikkaa niin ongelman pitäs hävitä. Pitää testata.
Onneksi ongelma on lyhytkestoinen, sillä 215/40-17 kantavuus on vahvistettunakin vain 87 eli 545 kg.
Meinaatko että tuo sallittu 1090kg akselimassa on sellainen että räjähtäävät alta?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Eikös tuo ongelma tule siitä että renkaat ed vs taka pyörii eri nopeudella.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös tuo ongelma tule siitä että renkaat ed vs taka pyörii eri nopeudella.
Luultavasti. Lähinnä yritän kysyä saako tuon kompensoitua softasta jotenkin vai vaihdanko etuset taakse. Muistaakseni on joskus ollut pienemmällä kehällä renkaat takana ja silloin pelannut ok.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja Tuha »

j0ne kirjoitti:
Eikös tuo ongelma tule siitä että renkaat ed vs taka pyörii eri nopeudella.
Luultavasti. Lähinnä yritän kysyä saako tuon kompensoitua softasta jotenkin vai vaihdanko etuset taakse. Muistaakseni on joskus ollut pienemmällä kehällä renkaat takana ja silloin pelannut ok.
Miksi ei molempiin päihin autoa voi laittaa samankokoisia renkaita???
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot

Viesti Kirjoittaja aero »

j0ne kirjoitti:Tuleepas kärkeviä vastauksia... Onko tuolla softassa joku arvo renkaan kehän mitalle (ja mistä kohdin löytyy)? Jos muuttas siihen jonkin keskiarvon niin oletan että vois pelata ok (193.3mm vs. 184.2mm).
Myönnetään, ehkä tuon olisi voinut pehmeämminkin todeta. Softaa suuremmin tuntematta luulen että ei varsinaisesti muuten kuin mittarinäyttämien laskemista varten (nopeus+matka). Todennäköisesti TCS laskeskelee suhteellisia eroja renkaiden pyörintänopeuksissa.
j0ne kirjoitti: Jos vaihtas etusten ja takasten paikkaa niin ongelman pitäs hävitä. Pitää testata.
Voi ainakin teoriassa aiheuttaa jännittävyyksiä silloinkin, mutta todennäköisesti etuvetoisen auton äly on rakennettu edes jossain määrin ymmärtämään, ettei se sudi takarenkailla. Kyseessä lie allekirjoituksen '01, jossa ei muistaakseni ole vielä ESP:tä, joka voisi hämmästellä enemmänkin.

Mittariheitto kasvanee, eikös femmakin ota nopeus- ja matkatiedon mittarille taka-akselilta?

Ihan uteliaisuudesta, kerro sitten antaako pienemmillä takarenkailla sutia kovastikin enemmän ennenkö TCS puuttuu peliin (pitääkö eturenkaiden pyörintänopeuden ylittää takarenkaiden pyörintänopeus vai riittääkö että eturenkaiden pyörintänopeus kiihtyy kovemmin kuin takarenkaiden)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin