Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
agetzy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 19:37
Paikkakunta: Ilmajoki

Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja agetzy »

Tällaista ongelmaa tosiaan Saabissa, eli öljynpainevalo syttyy, kun kone on ajolämpöinen ja kierrokset tippuu takaisin tyhjäkäynnille.
Ongelma alkoi eilen, kun lähdin testaamaan uutta softaa ja autoa tuli poljettua tavallista enemmän.
Kun kierrosluku tippuu Sid-info:n mukaan alle 850rpm, alkaa öp-valo ensin välkähtelemään ja lopuksi jää palamaan jatkuvasti. Heti kun kierrosluku nousee yli 900rpm, valo sammuu.

Pesin, avasin ja putsasin öljypohjan kuukausi sitten, kun öp-valo vilkahti kylmällä koneella hiukan rajummin kurvaillessa, ja sen jälkeen koneessa on ollut GM Dexos2-öljyt. Koneessa oli kyllä karstaa melkolailla, mutta imusihti oli yllättävän puhdas. Koitin tänä aamuna vaihtaa uudet öljyt josko vilkahtelu loppuisi, mutta ei paljon auttanut. Yllättävän mustaa öljyä kyllä oli ottaen huomioon että ajettu vasta 2000km putsauksen jälkeen.

Mikähän avuksi?
Saab 9-5 -03 Vector
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Liekö sitten anturissa häikkää.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ehkäpä:
- Kulumaa laakereissa -> öljynpaine karkaa pienellä pumpun tuotolla.
- öljynpaineen säädin jumissa raollaan jakopään kotelossa, karstakikkare jumittaa esimerkiksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
agetzy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 19:37
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja agetzy »

Venttiilikopasta rupeaa kuulumaan hiukan terävämpi ääni kun öljynpainevalo on palanut muutaman sekunnin, joten luulisin että ö-paine tosiaan laskee liian alas.

Laakereita en huomannut tarkistaa öljypohjan putsauksen yhteydessä, joten ei sekään mahdotonta olisi.
Onkohan säätimelle käsiksi pääseminen kuinka suuri urakka? Wis:iä selaillessa löytyi paineenrajoitusventtiilin nimellä jousikuormitteinen rajoitusventtiili, johon pääsee käsiksi auton alta. Lieneeköhän sama palikka?
Saab 9-5 -03 Vector
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä siellä selvästi sitten öljynpaine on alhainen, tuo ääntäminen on hyvä(paha) merkki siitä.

Paineenrajoitusventtiili on tosiaan jakopään kopassa, 17 tai 19mm kanta joka osoittaa alaspäin ja tietenkin apurungon aisan kohdalla mutta konetta pikkasen ylöspäin tai apurunkoa alaspäin niin onnistuu peukalointi.
Muita vuotopaikkoja kuin laakerit on sitten jakopään osissa, äsken joku foorumilainen kirjoitteli että yksi ketjuohjuri oli murtunut ja falskasi öljyä hukkaan siitä syystä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
agetzy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 19:37
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja agetzy »

Ei ollut ongelma öljynpaineen säätimessä...
Kuva
Kuva

Tuollaista jälkeä tuli vastaan öljypohjassa... Joku laakeripinta ilmeisesti käynyt jo hetken aikaa hieman kuivana. Pitänee jatkaa ruuvaamista ja ruveta selvittämään mistä kaikki lastu on peräisin.
Saab 9-5 -03 Vector
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Veikkaan että kolmospukin laakerien pinta on tuolla vaskoolin pohjalla. Vahinkoa voi olla muuallakin vaikka laakerien vaihto tuntuisi hetken auttavankin, ei ole mitenkään harvinaista tuossa tilanteessa.(
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
agetzy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 19:37
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja agetzy »

Pitää metsästää jostain noihin laakeripukkien muttereihin sopiva avain. Mikäköhän tuollaisen vahingon voisi aiheuttaa ja mistä muualta vahinkoa kannattaisi lähteä etsimään?
Kiertokangen laakerit näyttivät yhtäkkiseltä ihan hyväkuntoisilta.
Saab 9-5 -03 Vector
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Olikohan se e16 torx hylsy, en muista kokoa kun sarjasta sen nappaa käyttöön.
Voi olla että karsta on tukkinu öljykanavan. Yleensä kovaa polkemalla liian huonolla voitelulla saa kakkosveivistä käkikellon, kolmosen pukki sitten tuntuu vaan kuluvan pitkälläkin aikavälillä ensimmäisenä. Ja tietty kunnon voiteluongelman sattuessa kolmonen kuluu railakkaasti naarmuille ja hippua löytyy pohjalta.
Melkein harkitsisin vaihtokonetta jos nopeasti ja varman päälle pitää pelata. Vanhastakin saa ajan kanssa tehtyä mutta riippuu suhteista koneistamooh mikä ratkaisu tulee kalleimmaksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
agetzy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 19:37
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja agetzy »

Palat öpohjassa kyllä vaikuttaisivat olevan kolmospukista. Joukosta löytyi pari isompaakin rinkulaa, jotka ainakin halkaisijan perusteella sopisivat kampiakselille.
Moottori on kyllä sisältä todella karstoittunut, joten kanavan tukkeutuminen ei yllättäisi mitenkään...
Mistäköhän vaihtomoottoria kannattaisi mahdollisesti ruveta metsästämään?
Saab 9-5 -03 Vector
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Meleko turhaan sitte koitat pelekällä laakerin vaihdolla. Sielä on todennäkösesti tasapainoakseleitten päätylaakerit paskana ja sitä kautta hukannu keskimmäiseltä pukilta paineet (TP-akseleiden voitelu tulee 3-laakerin kautta).

Lisäksi itellä ja parilla muulla tuossa samassa tilanteessa kampiakseli muutaman hitusen kiero ja uusilla laakereilla leipoo sitte alle tuhannen kilsan kiinni.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

agetzy kirjoitti:Palat öpohjassa kyllä vaikuttaisivat olevan kolmospukista. Joukosta löytyi pari isompaakin rinkulaa, jotka ainakin halkaisijan perusteella sopisivat kampiakselille.
Moottori on kyllä sisältä todella karstoittunut, joten kanavan tukkeutuminen ei yllättäisi mitenkään...
Mistäköhän vaihtomoottoria kannattaisi mahdollisesti ruveta metsästämään?
Vaihtokoneita saa mielestäni kohtuulliseen hintaan ainakin ruotsista. Rahtien hinnoista en mene takuuseen, mutta kannattaa kysyä. Esim. www.bildelsbasen.se
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Tai sitten katsot foorumin myynti-ilmot tai laitat ostoilmoituksen, samalla tapaa moottoreita Suomestakin löytyy ja harrastajilta todnäk fiksummalla hinnalla verrattuna purkaamoihin.

B204 / B234i / B235 koneita pitäisi saada parilla sataa ja rempattuna hintaa tulee n. harrasteyksikön verran kun itse tekee: jakopää 200e, alakerran laakerit 100e, männänrenkaat 100e ja muuta sälää 200-400e (tiivisteitä, koneistuksia, vesipumppua jne). Toki tämän jälkeen koneella taas ajeleekin...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Vastaa Viestiin