Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
valimjuk
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Täällä myös tuo jäätymisongelma. Luin vastauksia ja moni sousittelee olemaan käyttämättä!!?? Miten ihmeessä voi mennä katsastukseen pakkaskeleillä? Kyllä on oltava parempi keino kuin olla käyttämättämättä käsijarrua! Kertokaa vaan reilusti mikä...
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Parempi keino on vaihtaa vaijerit ehjiin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Se kosteus pääsee vaijerinkuoren sisälle, koska ne suojakumit hajoavat. Ei tosin mene pitkälle, koska vaijerit nousevat 10-15cm jälkeen ylös.
Opeliin(ainakin zafira/meriva n.2e kpl) saa haitarikumit irrallaan, jotka sopii noiden saabin kumien tilalle suoraan. On tosin tiukka vetää yli siitä vaijerinpään murikasta, mutta vaseliinin kans menee kyllä.
Eli irrota rengas ja sitten vaijerinjousi ja vaijeri irti jarrukilven takaa. Sitten revit sen vanhan suojakumin pois ja kuivailet vaijerin vaikka nytkyttelemällä ja rätillä pyyhkien. Haitarikumit paikoilleen ja eipä pääse kosteus enää.
Itse tein tämä noin 6-7 vuotta sitten my02 femmaan ja toimii edelleen alkuperäisellä vaijerilla, mutta jos vaihtaisin uuden vaijerin, niin laittaisin nuo haitarit heti niiden orkkis kumien tilalle.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja kampsa »

Suojakumit hajoaa,,totta,,mutta kun uuden vaihtaa,ennen asennusta kannattaa laittaa rasvaa
lisää vaijeriin sisään,,ja reilusti,,toimii tällä konstilla pomminvarmasti vuosikaudet eikä
ole herkkä jäätymään,,
irrallaan vaijeri on helppo rasvata kunnolla.

Aiemmin joutu melkein vuosittain vaihtaa käsijarru vaijeria kun alkoi reistaa,,
rasvaamalla se hyvin ennen asennusta toi lääkkeen siihen,,
Nyt on viimeisin vaijeri ollut jo about 3 vuotta ja toimii hyvin edelleenkin.
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Joku joskus neuvonut ennen uuden vaijerin asennusta uittamaan sitä astiassa, jossa on jäähdytysnestettä. Kuulema ei jäädy ennää... Kuulostaa toimivalta.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

white9-5 kirjoitti:Se kosteus pääsee vaijerinkuoren sisälle, koska ne suojakumit hajoavat. Ei tosin mene pitkälle, koska vaijerit nousevat 10-15cm jälkeen ylös.
Opeliin(ainakin zafira/meriva n.2e kpl) saa haitarikumit irrallaan, jotka sopii noiden saabin kumien tilalle suoraan. On tosin tiukka vetää yli siitä vaijerinpään murikasta, mutta vaseliinin kans menee kyllä.
Eli irrota rengas ja sitten vaijerinjousi ja vaijeri irti jarrukilven takaa. Sitten revit sen vanhan suojakumin pois ja kuivailet vaijerin vaikka nytkyttelemällä ja rätillä pyyhkien. Haitarikumit paikoilleen ja eipä pääse kosteus enää.
Itse tein tämä noin 6-7 vuotta sitten my02 femmaan ja toimii edelleen alkuperäisellä vaijerilla, mutta jos vaihtaisin uuden vaijerin, niin laittaisin nuo haitarit heti niiden orkkis kumien tilalle.
Mistä kaupasta olet nuo Opelin haitarikumit ostanut? 8O
Arska Saab Klubijäsen no:5106
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Opelin marmorilta olen ostanut. Vasta syksyllä laitettiin nimim. GetawayCar:n femmaan, kun ensipakkasilla oli töihin lähtö jäänyt väliin. Samalla laitoin omaan OG9-3:een, kun siinäkin oli kumit rikki, mutta siihen on hieman tiukempi laittaa, kun on niistä helmistäkin vedettävä yli.

Ongelmahan noilla orkkis kumeilla on se että vaijeri hankaa soran ja paskan kanssa sitä kumia ja rikkoo sen. NG9-3:ssa on valmiina nuo haitarit, mutta niitäkään ei taida saada irrallaan.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Oma kumien vaihto on vielä suunnitteluasteella, mutta muun käsijarruremontin yhteydessä käytin niitä alkuperäisiä irti vaijerinkuoresta ja putsasin sekä kuivasin vaijerin ja kumin sisustan. Kumi takaisin paikalleen ja ohuella ruiskulla kumin ja vaijerin välistä öljyä täyteen koko laitos. Sen pitäisi hylkiä vettä ja estää näin jäätyminen. Toistaiseksi toiminut oikein hyvin :)
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
janne1009
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Pe Syys 14, 2007 17:07
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarru jäässä - älä käytä sitä...?

Viesti Kirjoittaja janne1009 »

Parin vuoden takaisessa Saabistissa on juttu vaijerien suojaamisesta 10 mm silikoniletkulla.
9000CS 2,0tA sport MY98
9-5 farkku MY01 b205/4 E/i/R(projektina tai paaliin?)
Yamaha WR 125 X, Kubota B6000
Honda CR-V
Vastaa Viestiin