MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

Saabissani alkoi sopivasti myyjän takuun umpeuduttuja ilmaantua nykimistä tasakaasulla, etenkin neljänkympin ja kuudenkympin vauhdeissa. Myöhemmin vika alkoi toistua pahemmin mutta muita ongelmia ei ilmennyt. Viime viikonloppuna auto kuitenkin yllättäen sammui täydessä vauhdissa moottoritien varteen. Auto käynnisty uudelleen mutta Check Engine -valo paloi. Sain kuitenkin auton varovasti ajeltua kotipihaan.

Kokeilin limp home -moodin resetointia mutta se räpsähti aina päälle käynnistyksen yhteydessä. Irroitin kaasuläppäkotelon kun kuulemma sen asentosensorissa voi olla kulumaa, joka selittäisi aikaisemman nykimisen. Putsasin läpän ja tarkistin johdot ja kaikki näytti päällisin puolin olevan kunnossa.

Mitähän tässä kannattaisi vielä tehdä? Voiko läppäkotelon asentotunnistimen vikaa jotenkin kokeilla diagnosoida. Ei vielä tällä taudinkuvalla tekisi mieli hommata uutta koteloa. Minulla ei kauheasti ole autojen kanssa pusaamisesta kokemusta, joten jokin ilmiselvä juttu on voinut jäädä tarkistamatta.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja duuduu »

No ainakin ne vikakoodit kannattaisi lukea
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Muistiko käyttää akkua pois kun resetoit limp homen?
Muuten resetoinnilla ei ole mitään merkitystä
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

No enpä hoksannu akkua käyttää irti kun siitä ei katsomassani opasvideossa mitään mainittu :)

Vikakoodithan ne tieten kannattas lukea. Ei kellään sattus olemaan lukijaa lainata asti tässä Oulun seudulla?

Kiitos neuvoista!
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Löytyy kyllä vikakoodin lukijat, mutta ei tech2:sta. Oon tosin vasta ensi viikolla maisemissa.
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

Sainkin apua jo foorumilta vikakoodien kanssa. Ongelmaksi muodostui, että vikakoodit näyttivät nollaa (mikä ei varmaan akun pois oton jälkeen ole yllättävää). Askartelin kaasuläppäkotelon paikalleen mutta auto ei enää yrittänytkään lähtä käyntiin. Startti pyöri ja bensapumpustakin kuului elonmerkkejä virrat päälle laittaessa. Tämänkään jälkeen vikakoodinlukijalla ei löytynyt yhtään mitään.

Mikähän tässä neuvoksi? Onkohan kaasuläppäkotelo niin hajalla ettei diagnostiikkakaan sitä tunnista? Vikakoodinlukija tuntui toimivan sillä saimme sillä aikaan P1251-koodin kun yritimme käsipellillä värkätä kaasuläppää käynnistyksen yhteydessä.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nouseeko RPM viisari startatessa?
Jos ei viisari värähdä, kampiakselin asentoanturi on sökönä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

RPM-mittari nousi kärjestään starttia yrittäessä ehkä millin kaks. En tarkemmin ajateltuna ole ikinä ajatellut mitä se startin aikana näyttää mutta luulisi sen vähän enemmän näyttävän.
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

Onko tuollainen pieni nykäys riittävä merkki anturin toimivuudesta? Tässä arvon, että tilaanko uuden kaasuläppäkotelon vai kampiaksen asentotunnistimen (vai molemmat). Sormi on aika syvällä suussa kun ei näistä kauheasti mitään ymmärrä :)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Annappa kaasua kun koitat startata. Jos kaasuläppä on limpissä, niin ei välttämättä lähde käyntiin kuin reilulla kaasulla ja pyörii huonosti itsekseen muutenkin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

Hei

Ei lähtenyt vaikka kuinka kengitti. Limpin resetointi auttoi sen verran että auto ei enää mene limppiin.
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY04 9-5 wagon check engine -valo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

Vaihdoin autoon uuden kaasuläppäkotelon. Tästä huolimatta auto ei ottanut käynnistyäkseen. Vasta kun älysin antaa startin pyöriä 10-15 sekuntia alkoi moottori hörähdellä ja lähti sitten käyntiin. Tämän jälkeen auto on startannut normaalisti. Kävin ajamassa pienen lenkin ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti.

Nyt sitten jännityksellä odottamaan jättääkö kulkupeli välille tai auttoiko kaasuläppäkotelon vaihto nykimisongelmaan.
Vastaa Viestiin