Tällainen löytyi nopealla googletuksella:
"The fluid used in this transmission system is a completely new type due to the increased stress caused by the slipping lock-up. The fluid is designated JWS 3309, (Aisin-AW spec). JWS 3309 is a mineral-based ATF with unique additives, high coefficient of friction and very high resistance to thermal oxidation. This fluid is factory standard on model -02 cars and applies also to 9-3 (4-speed aut.). JWS 3309 will mix with Dexron II and III. (JWS 3309 is therefore "backwards compatible" but will not provide any advantages over standard fluid in earlier 4-speed automatic transmissions. However, only JWS 3309 is to be used in Aisin AW 33/5 and no other fluid.)"
Eli voisikohan olla, että on lähtenyt kokkareet askin sisällä liikkeelle vaihdon myötä ja sen takia luistaa...tai vaihtoehtoisesti onko öljyä laitettu oikea määrä?
Nelilovinen luistaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2730
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Nelilovinen luistaa
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Nelilovinen luistaa
Siltähän tuo näyttäisi. imaisin eilen pari litraa tikusta pihalle ja laitoin tilalle tallissa olleen 320:n jämän, eikä ainakaan yhtä pahoin näytä luistavan. Kysyn vielä Mobililta mielipidettä öljyjen sopivuudesta, vaihdan loputkin suosituksen mukaiseksi, ja jos toimii niinku pitää, kysyn mitä ovat firmassa mieltä ja jos vastaus ei vieläkään tyydytä, niin voidaankin kimpassa miettiä, minne autoaan ei ainakaan kannata viedä huoltoon.
-00 9-5 Aero A
Re: Nelilovinen luistaa
Kyllä se laatikko on moro. Ei muutu tilanne vaikka öljyä vaihtaa, lämpimänä toimii huonosti ja kylmänä paremmin.
Jännästi, kun vähän polkasee ja nostaa kuuluu suhahdus, kuin jostain vapautuisi painetta. En ole noihin tomaattilaatikoihin juuri perehtynyt, niin mitäs hittoa? Ei sieltä ole ennen tuollaisia pihinöitä kuulunut, mikähän moisen aiheuttaisi?
Jännästi, kun vähän polkasee ja nostaa kuuluu suhahdus, kuin jostain vapautuisi painetta. En ole noihin tomaattilaatikoihin juuri perehtynyt, niin mitäs hittoa? Ei sieltä ole ennen tuollaisia pihinöitä kuulunut, mikähän moisen aiheuttaisi?
-00 9-5 Aero A
Re: Nelilovinen luistaa
Ei muutakuin huoltoon soitto ja vaadit uutta laatikkoa. ja jos ei tule suoraa sovittelua niin luuri kiinni ja kuluttaja-asiamiehelle viestiä niin loppuu nikottelu. Äläkä nyt ala mitään litkuja sekoitteleen vaan pidä ne alkuperäiset sielä sisällä.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: Nelilovinen luistaa
Miten paljon laatikolla on ajettu ja onko öljyt aiemmin vaihdettu huolto-ohjelman mukaan?
Sen verran varovaisuutta kuitenkin, että jos tuo 3309-öljy todellakin sekoittuu 320:een (joka on Dexron III G -öljy) ja on todettu soveltuvaksi myös vanhempaan neliloviseen laatikkoon, voi vian ilmaantuminen johtua myös muusta kuin viimeisimmän öljynvaihdon öljylaadusta. Esimerkiksi kertaalleen väliin jätetystä öljynvaihdosta, ja nyt vaihdon yhteydessä liikkeelle lähteneestä mujusta. Auto on kuitenkin jo 16 vuotta vanha, kilsoistahan ei nyt ole ollut mitään puhetta, mutta oletettavasti niitä on vähän enemmän kuin pelkkä sisäänajo.
Viime kädessä voidaan mennä tilanteeseen jossa liike ilmoittaa että ennen kuin korvaavat mitään, pitää rikkinäinen laatikko tutkia. Ja jos todetaan vian olevan jossain muualla kuin heidän tekemässä öljynvaihdossa, menee tutkiminen ja korjaaminen asiakkaan piikkiin.
Niin ja ne vikakoodit kannattaisi luetuttaa Techillä, niin ollaan heti viisaampia.
Sen verran varovaisuutta kuitenkin, että jos tuo 3309-öljy todellakin sekoittuu 320:een (joka on Dexron III G -öljy) ja on todettu soveltuvaksi myös vanhempaan neliloviseen laatikkoon, voi vian ilmaantuminen johtua myös muusta kuin viimeisimmän öljynvaihdon öljylaadusta. Esimerkiksi kertaalleen väliin jätetystä öljynvaihdosta, ja nyt vaihdon yhteydessä liikkeelle lähteneestä mujusta. Auto on kuitenkin jo 16 vuotta vanha, kilsoistahan ei nyt ole ollut mitään puhetta, mutta oletettavasti niitä on vähän enemmän kuin pelkkä sisäänajo.
Viime kädessä voidaan mennä tilanteeseen jossa liike ilmoittaa että ennen kuin korvaavat mitään, pitää rikkinäinen laatikko tutkia. Ja jos todetaan vian olevan jossain muualla kuin heidän tekemässä öljynvaihdossa, menee tutkiminen ja korjaaminen asiakkaan piikkiin.
Niin ja ne vikakoodit kannattaisi luetuttaa Techillä, niin ollaan heti viisaampia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nelilovinen luistaa
Se laatikon irrotus, avaus ja vian haku lienee sit niin isolaskutuksinen ja hartaasti tunnit pyöristettynä et kannattaa kysyä etukäteen kirjallinen arvio ja kertoa se tuntihinnalla.
Ja sit kannattaa seki pitää mieles et jos tilaat viis tavarantarkastajaa tekemään sulle lausunnon mistä tahansa, niin saat viis erilaista lausuntoa. Eli kannattaa pohtia sitäki vaihtoehtoa, että sillä rahalla mitä selvitellään vikaa, pohditaan oletettua käyttöikää ja viisastellaan huoltohistorian luotettavuudesta ja oikeaoppisuudesta nii saisit laatikon asennuksineen muualta. Ja joudut siis joka tapaukses hankkimaan laatikon asennuksineen sen selvityksen lisäks.
Ja sit vaikka liike toteis virheen tapahtuneen ja ne sekottaa siihen vakuutusyhtiönsä, niin ainaki tua rakennuspuolella vaurion rajaus ja sen vaikutus normaaliin elinkaareen ja ylläpitokustannuksiin on pahimmillaan niin tylyä, et ei se aina mee niinku peurakolareis et "konepelli väännettiin käsin suoraks ja otettiin tonni kertakorvausta".
Ja sit kannattaa seki pitää mieles et jos tilaat viis tavarantarkastajaa tekemään sulle lausunnon mistä tahansa, niin saat viis erilaista lausuntoa. Eli kannattaa pohtia sitäki vaihtoehtoa, että sillä rahalla mitä selvitellään vikaa, pohditaan oletettua käyttöikää ja viisastellaan huoltohistorian luotettavuudesta ja oikeaoppisuudesta nii saisit laatikon asennuksineen muualta. Ja joudut siis joka tapaukses hankkimaan laatikon asennuksineen sen selvityksen lisäks.
Ja sit vaikka liike toteis virheen tapahtuneen ja ne sekottaa siihen vakuutusyhtiönsä, niin ainaki tua rakennuspuolella vaurion rajaus ja sen vaikutus normaaliin elinkaareen ja ylläpitokustannuksiin on pahimmillaan niin tylyä, et ei se aina mee niinku peurakolareis et "konepelli väännettiin käsin suoraks ja otettiin tonni kertakorvausta".
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nelilovinen luistaa
Auto ihan oikeasti on vanha, vaikkei kauheasti ajettu olekaan ja täysi huoltokirjakin on löytyvinään, vaikkei se välttämättä mitään tarkoita. Koska öljytkin ovat Mobilin mukaan yhteensopivia, ei tässä voi kuin todeta, että vaihteisto on kuluva komponentti ja tällä kertaa se kesti 16 vuotta.
Turha tätä on enempää ihmetellä. Kiitti kaikille.
Turha tätä on enempää ihmetellä. Kiitti kaikille.
-00 9-5 Aero A