Saabi (-02 Aero, 2,3 atm) ei käynnistynyt kuin kaasupoljinta rumppaamalla, sitten tuli mustaa ja tyhjäkäynti olematonta. Käynti tasoittui kun moottori saavutti sopivan lämpötilan ja auto pystyi jopa liikkumaan (talliin!). Vaihdoimme lambda-anturin ja nyt sentään kone käynnistyi ja kävi ihan ok. MUTTA turbopa ei tulekaan enää avuksi kiihdyttäessä.
Onko mitsu rikki vai ehkä joku muu anturi-, letku-, kalvo-ongelma. Sinänsä auto kulkee ja käy kohtuullisesti ....
nimim. neuvoton
onkohan turbo rikki?
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: onkohan turbo rikki?
Tuo vaikea käynnistyminen kaasua painelemalla viittaisi kaasuläppäkotelon limp home-tilaan. Ohjeita tarkastamiseen löytyy tältä foorumilta ja juutuupista. Toki voi siellä olla muutakin. Onko ns. vakiosoftalla vai onko open sid tuttu juttu?
edit: Luimpa huolimattomasti, ahtoputkien, by-passin tsekkaus nyt alkuun ainakin.
edit: Luimpa huolimattomasti, ahtoputkien, by-passin tsekkaus nyt alkuun ainakin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: onkohan turbo rikki?
on sofitattu ja pitäisi olla open sid mutta en osaa sitä käyttä saati koodeja käyttää
kaasuläppäkotelovaivan osaan tarkistaa ja sitä tämä ei ole vaan tosiaankin jotain muuta
vanha lambda-anturi oli kyllä nokinen ja ajttelin, että pitäisikö välillä ajella etanolilla, nyt on nimittäin ajeltu vuosi vain bensalla ja sitä ennen ehkäpä 70-30 suhteessa etanolilla
edellinen anturi kesti vain vajaan vuoden - juuri tuon bensalla ajamisen ajan.
kaasuläppäkotelovaivan osaan tarkistaa ja sitä tämä ei ole vaan tosiaankin jotain muuta
vanha lambda-anturi oli kyllä nokinen ja ajttelin, että pitäisikö välillä ajella etanolilla, nyt on nimittäin ajeltu vuosi vain bensalla ja sitä ennen ehkäpä 70-30 suhteessa etanolilla
edellinen anturi kesti vain vajaan vuoden - juuri tuon bensalla ajamisen ajan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: onkohan turbo rikki?
Se osaa lahjakkaasti tulvittaa koneen tuo etanolisoftattu ko ei kaikki arvot täsmää (kerran oli epäonnistuneen startin jälkeen joka pytty lakea myöten täynnä bensaa) ja se on tuommosen jälkeen lambdat ja tulpat kerrasta sileänä... Karstasta mustat ja ainaki oman kokemuksen mukaan NGK:t ei kestä kastelua vähääkään
Väittäsin että adaptaatio ihan perseellään syystä X (Itellä muistaakseni näytti muutama vuos sitte samoilla oireilla puhtaalla bensallaki että ois 40-50% etanoolia - isohko ilmavuoto oli) ja tietävämmät osaa varmistaa mutta oliko niin että ko ECU nollautuu (esmes akku irti) ni defaulttina vedetään etanoliasetuksilla käyntiin jollon sitä polttonestettä tosiaanki startatessa riittää (ja jos et sopivaa ajoa aja siihen että saa kalibroitua vaan jätät tyhjäkäynnille ni riittää jatkossaki)
Väittäsin että adaptaatio ihan perseellään syystä X (Itellä muistaakseni näytti muutama vuos sitte samoilla oireilla puhtaalla bensallaki että ois 40-50% etanoolia - isohko ilmavuoto oli) ja tietävämmät osaa varmistaa mutta oliko niin että ko ECU nollautuu (esmes akku irti) ni defaulttina vedetään etanoliasetuksilla käyntiin jollon sitä polttonestettä tosiaanki startatessa riittää (ja jos et sopivaa ajoa aja siihen että saa kalibroitua vaan jätät tyhjäkäynnille ni riittää jatkossaki)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--