Alhainen AD85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Elikkäs ongelmana on alhaine Ad85. Tankkasin 3/4 tankillista e85:sta bensan päälle ja parkissa hetken oltua Ad meni 63%, mutta tovin ajettua luku tippui 37%, no ajelin sitten tankin lähes puolilleen ja tankkasin 30l e85 ja taas parkissa AD85 nousi 79%, mutta nyt ajossa se on tippunut 51%. Muuten autossa ei ole mitään nykimisä, pätkimistä tms.

Käytin myös akunkenkää irti ja alussa ad85 oli 79%, mutta n. 10-15min ajon jälkeen luku lähti tippumaan vauhdilla ja asettui arvoon 51%. Ennen nollaamista amul oli yleensä 0, nyt se on -210.
Auto tuntuu kulkevan hyvin, mutta tuo alhainen ad-luku mietityttää..
Maf on uusittu alkuperäiseen n.10-15tkm sitten, samoin kaasuläppä. Mreg on täyskiihdytyksellä reilu 1400 ja mair reilu 1300. Pinl on tuolloin hieman yli 2000.

Mistä vikaa kannattais lähteä etsimään?
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mreg 1400 ?
Kerroppa mikä kokoonpano autossa on, suuttimet ja millainen/kenen softa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Suuttimet on 875cc dekat, 3"/2,5" putki, turbo pitäis olla kuuleman mukaan joku td05, mutta vähän epäilyttää, kun se on vakio pakosarjassa. Pumpun virkaa hoitaa henko ja koneeseen on vaihdettu t5 rojut. Cooleri pitäisi varmaan jossain vaiheessa päivittää, kun paikoillaan on vakio IC. Softasta ei ole tietoa, kun ostin auton tuollaisenaan. Joskus penkitetty tuolla kokoonpanolla 330hp/500nm.
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Softan ja dekojen suutinmallinnuksen virhe nyt melko varmasti pohjalla eikä softaajan tehtävää helpota se että dekojen epälineaarisuus on mahtavuutta ja lisäksi markkinoilta löytyy kiinakopioitakin. Lisäksi nuo ilmavuodot pitää kyllä myös poistaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Pitääpä katsoa, jos jostain löytyisi ilmavuotoja. Eli jossain vaiheessa kannattais vaihtaa suuttimiksi jotku ev14 ja tehdä niille sitte uus softa?
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ev14:set on hyviä. Kysy kuitenkin softaajalta mitä mallia suosittaa, tuohon riittänee sopivasti suositut 530 tai 550 cc kokoluokassa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Vaihdoin pari letkua silikonisiin, joita ei oltu vielä vaihdettu. Nyt mreg ja mair seuraa toisiaan, paitsi 6k rpm jälkeen mair tippuu reiluun 1200 ja mreg on vielä tuolloin 1400. Pinl pysyy 2000 ihan loppuun asti. Nyt amul kuitenkin tipahti arvoon -817. Ad85 pysyi edelleen 51%. Tyhjäkäynnillä lambda-arvo on n. 0 ja 200 välillä, ennen letkujen vaihtoa se huiteli 800 ja 1000 tuntumassa.
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja Reksu »

1400 mg/c pyynti 6000rpm kuulostaa kyllä aika kovalta. Ei kyllä millään ihan pienellä turbolla saada noita ilmamassoja ulos. Ja jos irtoaa niin tehoa on helposti yli 330hp.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Päivitelläänpäs hieman kuulumisa. Coolerin toinen pääty oli alhaalta irti, josta seurasi tuo alhainen ad-luku ja korkea amul. Amul oli jossain +400-800 tuntumassa ennen coolerin vaihtoa, mutta nyt se on asettunut lähelle nollaa, kun vaihdoin 600x300x76 kiina ic:n vakion tilalle.
Auto pelaa muuten hyvin, mutta Mair jää vieläkin Mregistä, kun Mreg on tuolla 1400 paikkeilla, Mreg 1400 -> Mair 1200-1300 riippuen kierroksista, korkeammilla kierroksilla Mair on 1300 ja matalemmilla kierroksilla 1200. Pinl on siinä 1900-2000 luokkaa.
Ja turbo on td05, mutta muuta merkintää en siitä löytänyt. Onko liian matala ahtopaine syynä, että Mreg ei täyty? W-letku irti ahtopaineet kyllä nousee tuonne 1.4bar tuntumaan..
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eiks w-letku irti pitäisi ahdot nousta fuelcuttiin asti.. 8O eihän siellä hukkaportti jumita..
Sen enempää T7 softasta ymmärrä mut toi pisti vaan silmään..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Fuelcut on ilmamassaraja ja riippuu mitä sinne softaan on laitettu niin joko iskee tai ei. Raudasta riippuen systeemi voi mennä tukkoonkin ja ilmamassa rajoittuu itsestäänkin tai sitten testaajalla on hyvä tasapaino kaasuvarpaassa.
1.4 bar etanolila tonkokoisella ahtimella menee kevyesti yli 500Nm joten on siellä vielä jotain puhkua myllyssä jäljellä.
Kun mair jää mreqistä keskialueella niin kannattaa katsoa mitä pwm näyttää mankkuvenan ohjaustasoksi. Jos se on yli 700 niin systeemi kylä yrittää ilmamassaa nostaa. Joku ahtopaineen adaptaatiokin voi olla kyseessä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Pitää tuo PWM vielä tarkistaa, mitä se näyttää. En päästänyt kiihdyttäessä fuelcuttiin asti, hölläsin kaasua, kun ahtopaineet oli siinä 1.4bar tuntumassa.
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Kävin kiihdyttelemässä 4. vaihteella muutamia kertoja ja pwm oli siinä 700-800 välissä, kun mreg oli 1400. Johtuuko tuo alhainen mair sitte softasta, vai jostain muusta?
Saab 90 -87
Ex. Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09, 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alhainen AD85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pitäisi sen nyt enemmän ahtaa kuin 1 bar jos PWM on 70-80% kuten myös enemmän kuin 1,4 bar jos W-letku on täysin irti. Eli rautavikaa jossain, hukkis falskaa tai ahtovuotoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin