Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kylhän noinkin homman voi hoitaa, mutta se pumpunvaihto sujuu aika näppärästi siihen vanhaankin ämpäriin jos vaan tietää mitä tekee. Foorumilta löytyy semmoset ohjeet kyllä että jos niitä kattoo joku joka autoja ropailee muutenkin niin tuskin paljon tuntia pidempään homma kestää.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Mitä kaikkea tuollaisessa ämpärin kalustuksessa kannattaisi laittaa uusiksi? Siinähän on pari kovamuovistakin letkua, jotka voivat olla joissakin purkuosissa jo hajalla. Kaikki letkut ainakin ulko- ja sisäpinnoiltaan etanolin kestäviksi materiaaleiksi.

Skruvatin säilölaitteistokin voisi olla hyvä lähtökohta. Onko sama kuin Speedpartsin myymä?

http://www.skruvat.fi/Sailiolaitteisto-P12121.aspx (150 EUR)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 22694.html (1590 kruunua)

Mikä olikaan syy, ettei voisi asentaa BioPower saabin laitteistoa? Eikö saa varaosana? Hinta jotain järkyttävää? BioPower tankki taisi oli erimuotoinen, joten aiheuttaa ongelmia.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

peukalokeskellä kirjoitti:Mitä kaikkea tuollaisessa ämpärin kalustuksessa kannattaisi laittaa uusiksi? Siinähän on pari kovamuovistakin letkua, jotka voivat olla joissakin purkuosissa jo hajalla. Kaikki letkut ainakin ulko- ja sisäpinnoiltaan etanolin kestäviksi materiaaleiksi.

Skruvatin säilölaitteistokin voisi olla hyvä lähtökohta. Onko sama kuin Speedpartsin myymä?

http://www.skruvat.fi/Sailiolaitteisto-P12121.aspx (150 EUR)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 22694.html (1590 kruunua)

Mikä olikaan syy, ettei voisi asentaa BioPower saabin laitteistoa? Eikö saa varaosana? Hinta jotain järkyttävää? BioPower tankki taisi oli erimuotoinen, joten aiheuttaa ongelmia.
Tämä onkin hankalampi keissi. Itellä on ollut motonetin gates letkua sekä cohline letkua. Enkä voi suositella näitä letku+klemmari virityksiä kenellekkään. Klemmarit murtaa letkun ajansaatossa jonka jälkeen polttoainetta pääsee suihkuamaan välistä pois. Ei hyvä.

Käsittääkseni ainut toimiva ratkaisu on hyödyntää sitä ämpärin originaali kovamuoviputkea. Kovamuoviputkesta katkastaan juuri niin pieni pätkä kuin on pakko siitä pumpusta joka siellä on kiinni. Uusi pumppu - kovamuoviputki välinen liitos hoidetaan sitten tälläiselle liittimellä joka on kuvassa 2 http://www.saab-tuners.com/henko-275lph-fuel-pump.html

IKH:sta noita näyttää saavan.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Sitten noi Henkon kuvissa näkyvät "juustohöylä" tyyliset klemmarit voi suoraan mäkeen, kun ei tarvitse kiristää edes tiukalle kun vuolee päällyskerroksesta siivuja...
Tavallisetkin (ilman höyläreikiä) on hieman paremmat, mutta mutta mini aba tyyliset klemmarit ovat ainoa järkevä klemmarityyppi noissa bensaletkuissa, joka ei vuole letkua puhki tiukallekkaan vääntäessä ja reunat ovat hieman pyöristetty, jotta särmä ei ajan kanssa painu letkuun sisälle..

Nämä todistettavasti toimii (ainakin) cohlinen letkun kanssa rikkomatta letkun pintaa. (oma kokemus useamman vuoden ajalta ja katsottu sinne tankkiinkin välissä..)

http://www.normagroup.com/kunden/norma/ ... rd_Details

Noi Henko/IKH liittimet eivät sitten istu kuin tuohon henkoon, jossa sopivan paksu muovinen kara, josta se onnettomasti kiinnitetty metallirinkula irtoaa useasti ennekuin ehtii kunnolla letkua siihen päälle tunkea.. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Eli mennään vakioilla kovamuoviputkilla.

Miksi kovamuoviputki pitää muuten katkaista pumpun päästä? Onko se niin tiukassa tai valettu jotenkin? Tulisko tähän pumpun nipan ja pystyssä nousevaan kovaletkun liitokseen tuollainen Hookin ehdottoma mini aba tyylinen klemmari. Vai pitääkö tässä välissä olla jokin väliletku nipan ja varsinaisen kovamuoviputken välissä? Jos Henkon hankkii, niin heidän tarjoama pikaliitin riittänee? Minkäkokoinen se letku on 9-5 autoissa? 8 vai 10 mm? Tarjoavat näitä kahta vaihtoehtoa. Ja meneekö tämä adapteri suoraan siihen kovamuoviputkeen?

Oliko tämä Saab tunersin Henko pumppu minkälainen? Muistan lukeneeni tälläkin foorumilla jotain kommenttia, että joillakin se hajonnut aika nopeaankin. Voi olla tietenkin yksittäistapauksia. Ilmeisesti se on kuitenkin virallisesti E85 yhteensopiva.

Edittiä: tässä onkin selventävä kuvasarja Henkon pumpun asennuksesta.
http://www.saab-tuners.com/fuel-pump-replacement

Mutta edelleen 8 vai 10 mm?
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

peukalokeskellä kirjoitti:Eli mennään vakioilla kovamuoviputkilla.

Miksi kovamuoviputki pitää muuten katkaista pumpun päästä? Onko se niin tiukassa tai valettu jotenkin? Tulisko tähän pumpun nipan ja pystyssä nousevaan kovaletkun liitokseen tuollainen Hookin ehdottoma mini aba tyylinen klemmari. Vai pitääkö tässä välissä olla jokin väliletku nipan ja varsinaisen kovamuoviputken välissä? Jos Henkon hankkii, niin heidän tarjoama pikaliitin riittänee? Minkäkokoinen se letku on 9-5 autoissa? 8 vai 10 mm? Tarjoavat näitä kahta vaihtoehtoa. Ja meneekö tämä adapteri suoraan siihen kovamuoviputkeen?

Oliko tämä Saab tunersin Henko pumppu minkälainen? Muistan lukeneeni tälläkin foorumilla jotain kommenttia, että joillakin se hajonnut aika nopeaankin. Voi olla tietenkin yksittäistapauksia. Ilmeisesti se on kuitenkin virallisesti E85 yhteensopiva.

Edittiä: tässä onkin selventävä kuvasarja Henkon pumpun asennuksesta.
http://www.saab-tuners.com/fuel-pump-replacement

Mutta edelleen 8 vai 10 mm?
Sen kovamuoviletkun joutuu katkaisemaan sen takia, koska se letku on melkeen sulatettu kiinni siihen pumppuun :)
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

mikatl73 kirjoitti:Mulla oli auto tänään huollossa Saabin mekaanikolla. Hän kävi sen kanssa lenkillä ja ihmetteli koneen käyntiääntä. Ennen softausta kone kävi todella pehmeästi ja hiljaisesti myös kiihdyttäessä. Nyt murisee "kunnolla". Hänen mielestään käyntiääni ei ollut ehjän koneen ääni. Niinkuin olisi nakutusta tai jonkinlaista laakerivikaa. Autolla ajettu Biopowerina pari kk. Käyntiääni muuttui välittömästi softauksen jälkeen. Tänään vaimo sanoi että kiihdyttäessä ääni olis muuttunut kovemmaksi Pääsiäisreissun jälkeen, jolloin ajoin itse sillä 1300km. Auto muuten vaimon käytössä. Vikakoodeja ei ole (paitsi lambda anturi 2 joka pitää vaihtaa). Mekaanikko epäili onko sytytys sittenkään oikein.

Niin, huollossa huomattiin että vasemmanpuoleisin pakosarjan pultti on poikki. Se on ilmeisesti mennyt nyt, koska en ainakaan muista sen olleen poikki, kun ostin auton.

Mitäs noiden arvojen pitäisi Ecussa pitäisi näyttää, kun ilmamassamittari kunnossa?
Itselläni myös softattu 9-5 2.3t ja sama ilmiö eli käyntiääni on jotenkin raaka pienelläkin kuormalla. Olen etsinyt syitä laakereista, vaihdoin vaikka ei mitään tarvetta ollut. Etsinyt moottorin / apurungon puslista syytä, ei löytynyt. No huomasin toki että kun puhdas bensa tankissa niin ääni on tavanomainen eli toki kovemmalla vedätyksellä murina nousee.
Puristukset koneessa päälle 15 ja melko tasaiset. Olisiko palotapahtuma nopeampi tai jotenkin epätasaisempi joka saabin lyhyt helmaisia mäntiä heiluttelisi. Tuli vain mieleeni että kuuluuhan dieselistäkin palotapahtumasta ääni joka eroaa bensan vastaavasta.
On vain jotenkin levoton olo kun ei korva totu tuohon ääneen. Ääni kuuluu voimakkaammin aluksi ennen kuin kone on kunnolla lämmin.
Öljynpaineet on ok. Painemittarin anturi on suodatin jalassa. Tulpat on NGK 7 joten ei sekään selitä. Onko syytä huoleen ja huomaako kukaan muu eroa äänessä bensa/E85.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Yxvaan kirjoitti:
mikatl73 kirjoitti:Mulla oli auto tänään huollossa Saabin mekaanikolla. Hän kävi sen kanssa lenkillä ja ihmetteli koneen käyntiääntä. Ennen softausta kone kävi todella pehmeästi ja hiljaisesti myös kiihdyttäessä. Nyt murisee "kunnolla". Hänen mielestään käyntiääni ei ollut ehjän koneen ääni. Niinkuin olisi nakutusta tai jonkinlaista laakerivikaa. Autolla ajettu Biopowerina pari kk. Käyntiääni muuttui välittömästi softauksen jälkeen. Tänään vaimo sanoi että kiihdyttäessä ääni olis muuttunut kovemmaksi Pääsiäisreissun jälkeen, jolloin ajoin itse sillä 1300km. Auto muuten vaimon käytössä. Vikakoodeja ei ole (paitsi lambda anturi 2 joka pitää vaihtaa). Mekaanikko epäili onko sytytys sittenkään oikein.

Niin, huollossa huomattiin että vasemmanpuoleisin pakosarjan pultti on poikki. Se on ilmeisesti mennyt nyt, koska en ainakaan muista sen olleen poikki, kun ostin auton.

Mitäs noiden arvojen pitäisi Ecussa pitäisi näyttää, kun ilmamassamittari kunnossa?
Itselläni myös softattu 9-5 2.3t ja sama ilmiö eli käyntiääni on jotenkin raaka pienelläkin kuormalla. Olen etsinyt syitä laakereista, vaihdoin vaikka ei mitään tarvetta ollut. Etsinyt moottorin / apurungon puslista syytä, ei löytynyt. No huomasin toki että kun puhdas bensa tankissa niin ääni on tavanomainen eli toki kovemmalla vedätyksellä murina nousee.
Puristukset koneessa päälle 15 ja melko tasaiset. Olisiko palotapahtuma nopeampi tai jotenkin epätasaisempi joka saabin lyhyt helmaisia mäntiä heiluttelisi. Tuli vain mieleeni että kuuluuhan dieselistäkin palotapahtumasta ääni joka eroaa bensan vastaavasta.
On vain jotenkin levoton olo kun ei korva totu tuohon ääneen. Ääni kuuluu voimakkaammin aluksi ennen kuin kone on kunnolla lämmin.
Öljynpaineet on ok. Painemittarin anturi on suodatin jalassa. Tulpat on NGK 7 joten ei sekään selitä. Onko syytä huoleen ja huomaako kukaan muu eroa äänessä bensa/E85.
Mitäs jos tuo ääni onkin nakutusta jota saabin järjestelmät ei kykene tunnistamaan. Pitäisiköhän laittaa koneen kylkeen perinteinen anturi kuunteleen ääniä.. Nakutushan särkee männän ja rasittaa laakereitakin...
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Murisevampi käyntiääni E85:lla vrt. bensalla on normaalia.
Nakutus tai muut erikoiset äänet ei.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Karkeampi käyntiääni e85:lla johtuu nopeammasta palamisesta ja siten korkeammasta sylinteripaineesta. Korkeamman hyötysuhteen ääni siis. Ei ole nakutusta eikä muutenkaan vaarallista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin