Laturin vaihto
Re: Laturin vaihto
Ottamatta kantaa minkä laturin valitset (kaikki varmaan hyviä), itse vaihdoin yläkautta 140A laturin ja kyllä se sieltä pois tuli vaikka hiukan joutui pyörittelemään ja pujottelemaan. Tilalle laitoin 130A ja sinnehän se pujahti helpohkosti kun teki kaiken käänteisesti. Muistaakseni ilmastoinnin putki -02 mallisessa oli hiukan vaaravyöhykkeellä rintapeltiä vasten. Se kannattaa suojata vaikka parilla kerroksella jesaria.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:14
- Paikkakunta: Laihia
Re: Laturin vaihto
Vaihdoin omaani tässä hiljattain uuden laturin, autoni on 9-5 vuosimalli 98. Oli kyllä hankalassa paikkaa, mutta lopuuksi saatiin yläkautta pois ja uusi tilalle
Re: Laturin vaihto
Tuollaisen uudeksi mainitun laturin uskaltanee hyvin ostaa. Sen sijaan kunnostettu laturi voi olla todellinen romu, vaikka kuinka lupailtaisiin takuuta ja laatua.
Tässä yksi taidonnäyte co.uk-Ranen kunnostuslaadusta. Päältä kyllä kiillotettu ja uusi säädin laitettu, mutta muovinen päätykoppa rikottu, laakerit vaihtamatta, uraiset liukurenkaat vaan karhennettu hiekkapaperilla ja viimeiseksi silaukseksi pudotettu päälleen tms niin, että akseli kiero ja liukurenkaat vippaa monta satkua:
Tässä yksi taidonnäyte co.uk-Ranen kunnostuslaadusta. Päältä kyllä kiillotettu ja uusi säädin laitettu, mutta muovinen päätykoppa rikottu, laakerit vaihtamatta, uraiset liukurenkaat vaan karhennettu hiekkapaperilla ja viimeiseksi silaukseksi pudotettu päälleen tms niin, että akseli kiero ja liukurenkaat vippaa monta satkua:
Viimeksi muokannut jus, Ma Maalis 21, 2022 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Laturin vaihto
^Kuten monessa muussakin asiassa, halvin ei aina ole paras
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Laturin vaihto
Kuten vanha kansa sanoo että jos haluat hyvää ja halpaa, osta kasi tuotetta hyvän ja halvan.duuduu kirjoitti:^Kuten monessa muussakin asiassa, halvin ei aina ole paras
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturin vaihto
Terve,
millaisilla kilometrimäärillä nuo laturit alkavat yleensä olla finito? Vikaantuvatko kertalaakista vai oirehtivatko jotenkin jo etukäteen? Omassa vuoden 1999 240 tkm ajetussa saapikkaassa on alkuperäinen laturi. Tuumin tässä, kannattaisiko varmuuden vuoksi pistää uutta tilalle, ettei mene mikään mukava reissu pilalle vanhan laturin takia....
millaisilla kilometrimäärillä nuo laturit alkavat yleensä olla finito? Vikaantuvatko kertalaakista vai oirehtivatko jotenkin jo etukäteen? Omassa vuoden 1999 240 tkm ajetussa saapikkaassa on alkuperäinen laturi. Tuumin tässä, kannattaisiko varmuuden vuoksi pistää uutta tilalle, ettei mene mikään mukava reissu pilalle vanhan laturin takia....
Re: Laturin vaihto
300000 km:n kohdalla vaihdoin pelkät hiilet, onnistuu nosturilla laturia irroittamatta, kallistaa vaan sen verran että saa pääty kopan irti. 400000 tonnin kohdalla laitoin uudet laakerit,iiukurenkaat ja hiilet. Laakerit oli vielä hyvät ei ääntä, liukurengas kulunut.
Yläkautta sain irroitettua kun rälläköin imusarjasta ne ylimääräiset kannakkeet pois.
9-5,1999, 2,3 A.
Yläkautta sain irroitettua kun rälläköin imusarjasta ne ylimääräiset kannakkeet pois.
9-5,1999, 2,3 A.
Saapilla 1987.........
Re: Laturin vaihto
Minulla irtosi vapaakytkin/hihnapyöräpaketti laturin akselista reilusti alle sadan tonnin ja sorvasi akselin pilalle.
Re: Laturin vaihto
Juu, kun olisi se kiva tietää myös että mistähän vuosimallista on kyse?
Ja muistaa se että ei tämänkään foorumin lukijat aivan kaikki tunne näitä mallien välisiä eroja.
Sen verran muistelisin että vapaakytkintä ei löydy ainakaan tehtaan asentamana näistä laadukkaimmista Boschin latureista lainkaan.
Ja laadukkaamilla Boschin latureilla terkoitetaan nimen omaan 130 A vanhmpaa laturi mallia.
Ja tässäkin laturi asiassa uudempi eli 140 A malli on heikompi laatuinen.
Ja muistaa se että ei tämänkään foorumin lukijat aivan kaikki tunne näitä mallien välisiä eroja.
Sen verran muistelisin että vapaakytkintä ei löydy ainakaan tehtaan asentamana näistä laadukkaimmista Boschin latureista lainkaan.
Ja laadukkaamilla Boschin latureilla terkoitetaan nimen omaan 130 A vanhmpaa laturi mallia.
Ja tässäkin laturi asiassa uudempi eli 140 A malli on heikompi laatuinen.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Laturin vaihto
Vm. 2007 oli tuo vapaakytkimellinen (automaattilaatikko). Alkoi kuulua mielenkiintoista ääntä ajaessa ja päätin kääntyä takaisin, pääsin onneksi huoltoon asti ilman että hihna petti tms. Latauksen merkkivalokaan ei syttynyt, ainoa outo asia oli ääni. Huollossakin hetken ihmettelivät, mistä ääni oikein kuuluu.
Re: Laturin vaihto
WISin mukaan näyttäisi että vain V6 dieseleissä ollut tota vapaakytkintä latureissa.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Laturin vaihto
Vapaakytkimeksi ne sitä huollossa nimittivät, joka tapauksessa hihnapyörä oli irti laturin akselista ja akseli heikossa kunnossa.
Re: Laturin vaihto
Mikä on sopiva korvaus laturin vaihtamisesta Saab 9-5 2.3t vm 2002 autoon? Osat tietenkin erikseen, mutta itse työn osuus maksusta.
Onko tälle jotain ohjeaikaa? Muutama ketju aiheesta, mutta ei selvinnyt.
Onko tälle jotain ohjeaikaa? Muutama ketju aiheesta, mutta ei selvinnyt.
Re: Laturin vaihto
Mulla vaihdettiin justiinsa Saab 9-5 2.3T vm1999 automaattiin laturi. Köyhäilijänä laitatin Motonetin 90A laturin vanhan alkuperäisen 130A tilalle. Hyvin on mennyt jo useamman sata kilometriäsaapismi kirjoitti:Mikä on sopiva korvaus laturin vaihtamisesta Saab 9-5 2.3t vm 2002 autoon? Osat tietenkin erikseen, mutta itse työn osuus maksusta.
Onko tälle jotain ohjeaikaa? Muutama ketju aiheesta, mutta ei selvinnyt.
Kahdesta tunnista veloittivat korjaamolla. Ja yläkautta vaihdettiin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75