Valohoito syö akkua?

Keskustelua isosta edustusautosta.
automies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 6:04 pm
Paikkakunta: Tussula

Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja automies » To Elo 31, 2017 9:49 pm

Nyt on vuorossa pulma, joka saa epäröimään luistaako oma hihna jo lopullisesti.

Potilas on vm. 2000 9-5 sedan. Emännän siskon poika tuli kortin saatuaan käännytettyä Saabistiksi ja lupailin auttaa huolloissa. Reilu vuosi sitten tämä ongelma ilmiintyi ensimmäisen kerran. Auto oli siinä kesäpäivänä rampeilla ja vaihdettiin öljyjä, suodattimia ja tulpat. Aivan yhden jakoavaimen tasoisia juttuja siis. Konepelti oli tietysti auki useamman tovin. Sitten, kun saatiin paikat kiinni ja kokeiltiin startata, niin valot himmeni ja startti vain naksahti. No, laitettiin akku kiinni voimavirtaan kahvikupillisen ajaksi ja siitä se toipui, lähti käyntiin aivan normaalisti.

Käytiin siitä vielä varmuudeksi Tuusulan Akkuhuollossa kysymässä, josko akku olisi lopuillaan, mutta hyvin se kesti kuormitustestiä ja mestari oli sitä mieltä, että ei turhaan kannata vaihtaa. Kokemuksesta voin sanoa, että hän tietää mistä puhuu, joten akku jäi vaihtamati.

Poika ajeli sen jälkeen viime talvenkin ihan sujuvasti eikä Saab kieltäytynyt lähtemästä kertaakaan, vaikkei päässyt nauttimaan lohkon lämmityksestäkään.

No, taas tänä suvena saman kaavan mukaan tehtiin yhden jakoavaimen tasoinen huolto ja annettiin Saabin koneelle myös runsaasti luonnonvalohoitoa konepelti auki. No, kappas, taas session jälkeen pelkkää naksumista startatessa. Laturi toviksi kiinni akkuun ja sen jälkeen normaali käynnistys. Eikä kuulemma mitään ongelmia taas sen jälkeen..

Ehdotuksia?

Ajattelisin, että esim. huono maadoitus aiheuttaisi edes kerran käynnistymisongelman muulloin kuin juuri huollon jälkeen. Ainoa mitä keksin on, että häly tai joku muu lastuaivo pitäisi systeeminsä aktiivitilassa, koska tunnistaa konepellin olevan auki ja se veisi juuri sen verran virtaa, että akku nyykähtäisi startatessa. Asiaa voisi tietysti testata seisottamalla autoa jonkun tunnin konepelti pystyssä muuten koskematta mihinkään...

Ei mahdu jakeluun mistä moinen johtuu, vaikka jonkinmoinen ymmärrys löytyy sekä kone- että sähköpuolelta. En tosin ole "ammattimies" siinä mielessä kuin mitä Suomessa nykyään edellytetään jopa kahvin keittämiseen. Mitäänhän ei enää saisi tehdä itse. En pidä tätä tapausta kuitenkaan puoltavana esimerkkinä... :?

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1696
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 9:01 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Termos » To Elo 31, 2017 10:36 pm

automies kirjoitti:Ainoa mitä keksin on, että häly tai joku muu lastuaivo pitäisi systeeminsä aktiivitilassa, koska tunnistaa konepellin olevan auki ja se veisi juuri sen verran virtaa, että akku nyykähtäisi startatessa. Asiaa voisi tietysti testata seisottamalla autoa jonkun tunnin konepelti pystyssä muuten koskematta mihinkään...

Tuohan on helppo testata, nyppää konepellin hälykytkin irti, niin konepellin seisottaminen ei ehkä aiheutakkaan latausjumppaa :wink:
Kytkin törröttää esimerkkikuvassa tuosta poikkituen reiästä, jarrunestesäiliöstä oikealle:

Kuva

Hakuammuntaa, mutta oliko muuten takakontti edes raollaan huollon ajan?
Sedanissa kun tuppaa se takakontin johtosarja kadottamaan eristeitä/katkomaan piuhoja siitä luukun muovisen läpiviennin kohdalta. Helposti on sähköt ristissä niissä rikkinäisissä piuhoissa, tosin sulakkeenhan kunnon oikosulku polttaa.
Tuollaista hyppysähköä sieltä voi helposti löytää:

Kuva
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

automies
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 6:04 pm
Paikkakunta: Tussula

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja automies » La Syys 02, 2017 8:24 am

Joo, täytyy testailla jahka poika sattuu käymään kylässä.

Takaluukun ongelma on tuttu, joskaan ei omalle kohdalle osunut. Luukku samoin kuin ovet olivat kiinni operaation ajan. En ole tuota luukun johtosarjaa tutkinut, mutta uskoisin sen aiheuttavan ongelmia muulloinkin, jos se olisi pykinyt.

Kiitos kuitenkin osanotosta.

ATS
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 8:22 am

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja ATS » Ma Syys 11, 2017 6:05 pm

Sama vika tullut muutaman kerran tehtäessä tuollaista yhden jakoavaimen huoltoa tai vaikka ladattaessa kännykkää auton seistessä.
Huoltoa tehtäessä on ovet yleensä auki.
Kännykkää ladattaessa on taas kaikki sähköt päällä. Mutta pitäishän akun sentään tunti kestää virrat päällä.

Bapsu
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 12:00 am

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Bapsu » Ma Syys 11, 2017 7:27 pm

Täälläkin kokemuksia mielenkiintoisista akun tyhjenemisistä.

Vanha akku kuoli pihalla kun siivosin autoa, ovet oli auki ehkä sen 3-4h ja radio päällä. Akku tyhjeni eikä enää tokeentunut.

Toisessa ysiviitosessa tyhjääty kanssa akku suht vikkelään kun ei ollu hihna paikallaan ja korjailtiin sitä ja tätä muutamia päiviä. Eli ovet oli ajoittain auki ja autolla käytiin kerran heittämässä 10min kierros. Arviolta jokunen 5h puuhasteltiin auton kimpussa jonka jälkeen todettiin, että akku sökähti.
Olen noiden keissien jälkeen oppinut, että femma ei tosiaan ole mikään jenkki missä voi pitää ovia auki ja radiota päällä miten huvittaa vaikka 12h putkeen.

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4266
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 9:53 pm

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Risto » Ma Syys 11, 2017 8:49 pm

Eräs kaverini, joka myi näitä uusina kertoi kerran, että Femmaa luovuttaessa asiakkaalle sen piti olla latauksessa, koska useammin kuin kerran oli käynyt niin, että puolen tunnin esittely virrat päällä tyhjensi akun.

Suomik
"Hirsch"
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32 am
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Suomik » Ke Syys 13, 2017 8:51 am

8O 8O Ei ymmärrä?

Eihän ne valot (siis ovi-/sisävalot) ole päällä kuin jonkun hetken kun ovet jättä auki. Tietty jos ovia välillä paukuttelee kiinni ja taas availee, niin saa lamppujen palamista pidennettyä. Tokihan noiden lamppujen kautta tulee sitten kuormaa aika paljonkin, jos kaikki luukut on auki ja valot päällä (karkeasti 110W(5d)/90W(4d)->M2004 autoissa ja 70W(5d/4d) M2004->) Yli 9A siis parhaimmillaan, mutta vain luokkaa 20-30min ajan.

Noiden lisäksi kysymys lienee siitä, että jos/kun auto ei syystä tai toisesta pääse "nukkumaan", kun sen ympärisllä hääritään, niin siellähän pysyy silloin virrankulutus korkealla useammassakin järjestelmässä. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mitata, paljonko sitä virtasta tuolloin oikein menee. Siltikin, tuon pitäisi olla vain hetkellistä, 15-30min haarukassa.

Appiukon V70:aa mittailin keväällä, kun veti akun starttauskelvottomaksi yön aikana. Siinä huomiota kiinnitti, että kulutus putosi lähes välittömästi sisävaloviiveen jälkeen lepolukemiin, vain tankinluukun lukkiutuminen teki piikin n.5min kohdalla. En tuodä, kuinka tuossa on toteutettu stand-by:lle meno, vai onko siinä mitään järjestelmiä, mitkä jäävät henkiin hengailemaan sen jälkeen kun avaimet on poistettu virtalukosta. Kyseessä on siis "pullonokkamalli", eli ihan viimeisin tekniikka ei ole kyseessä. Hyvin Femmaan verrattava siis. No, Volvo kiskoi tasaisesti useampaa ampeeria niin kauan kuin niitä akusta riitti. Eihän noin isoa virtaa mikään ECU vie, eikä se mittauksissa minkään sulakkeen kautta mennytkään. Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)

Bapsu
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 12:00 am

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Bapsu » Ke Syys 13, 2017 7:32 pm

Suomik kirjoitti:8O 8O Ei ymmärrä?

Eihän ne valot (siis ovi-/sisävalot) ole päällä kuin jonkun hetken kun ovet jättä auki. Tietty jos ovia välillä paukuttelee kiinni ja taas availee, niin saa lamppujen palamista pidennettyä. Tokihan noiden lamppujen kautta tulee sitten kuormaa aika paljonkin, jos kaikki luukut on auki ja valot päällä (karkeasti 110W(5d)/90W(4d)->M2004 autoissa ja 70W(5d/4d) M2004->) Yli 9A siis parhaimmillaan, mutta vain luokkaa 20-30min ajan.

Noiden lisäksi kysymys lienee siitä, että jos/kun auto ei syystä tai toisesta pääse "nukkumaan", kun sen ympärisllä hääritään, niin siellähän pysyy silloin virrankulutus korkealla useammassakin järjestelmässä. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mitata, paljonko sitä virtasta tuolloin oikein menee. Siltikin, tuon pitäisi olla vain hetkellistä, 15-30min haarukassa.

Appiukon V70:aa mittailin keväällä, kun veti akun starttauskelvottomaksi yön aikana. Siinä huomiota kiinnitti, että kulutus putosi lähes välittömästi sisävaloviiveen jälkeen lepolukemiin, vain tankinluukun lukkiutuminen teki piikin n.5min kohdalla. En tuodä, kuinka tuossa on toteutettu stand-by:lle meno, vai onko siinä mitään järjestelmiä, mitkä jäävät henkiin hengailemaan sen jälkeen kun avaimet on poistettu virtalukosta. Kyseessä on siis "pullonokkamalli", eli ihan viimeisin tekniikka ei ole kyseessä. Hyvin Femmaan verrattava siis. No, Volvo kiskoi tasaisesti useampaa ampeeria niin kauan kuin niitä akusta riitti. Eihän noin isoa virtaa mikään ECU vie, eikä se mittauksissa minkään sulakkeen kautta mennytkään. Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Pirusti tuntuu nuo sisävalot vievän radiosta puhumattakaan. En aio talvella leikkiä liiemmin ovet auki ettei tyhjjäänny tuo uusi.

60ah akku, jos 10a virralla puretaan niin 6h ja täysin tyhjä. Viiden tunnin jälkeen halppiksella ei varmaan enää pala mikään, tai ainakaan starttaa.

Ja useastihan ne valot palaa tuntikaupalla kun niitä ovia paiskotaan ainaki auki ja kiinni remontin tuoksinassa...

Suomik
"Hirsch"
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32 am
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Suomik » Ke Syys 13, 2017 8:48 pm

Näinpä..

Onhan siellä katossa toki sellainen nappi, josta niitä tuikkuja saa aika montakin sammutettua... ;) Ei siitä toki ne kaikki kuoleennu, mutta kummasti lisäaikaa saa pakkasen piinaamalle akulle kuitenkin, jos auton kimpussa häärii.

Toinen vaihtoehto, jos tuo muodostuu todelliseksi ongelmaksi, on vaihtaa ne kaikki 10W sukkulat ledeiksi, jolloin kulutus putoaa kymmenes- tai ainakin viidesosaan alkuperäisestä. Nykyisin löytyy toimivia vaihtoehtoja melkeinpä hehkulampun hinnalla, myös "oikean värisinä" jos puhtaanvalkoinen valo tuntuu vieraalta.

CS-tonnarin takaluukun valaisimeen vaihdoin jo kymmenisen vuotta sitten led-sukkulan, se (p*#ka) kun on aina joko lukossa tai "raollaan"=valo palaa. Sen jälkeen ei tehnyt tiukkaa pitää luukkua lukitsematta vaikka useammankin vuorokauden: ei vaikuttanut akun varaustilaan juuri mitenkään. siinä tietysti puhuttiin vain yhdestä lampusta, tässä femma-casessa sen vähäisenkin kulutuksen saa kertoa karkeasti kymmenellä, kun niitä tuikkuja riittää siellä-täällä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)

Henri S
"Viggen"
Viestit: 530
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 1:15 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja Henri S » Pe Syys 15, 2017 11:50 am

Suomik kirjoitti: Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Miten laturi tyhjentää akkua? Oikosulussa jotenki?
Ajossa: 9-5 Wagon, Se. Varma. Talviauto 900c, (ikuisuus)Projektina 900c->i16v->T16
"I have a family. I haven't seen a 50 dollar bill for 12 years"

pvdriver
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 7:57 am
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Valohoito syö akkua?

ViestiKirjoittaja pvdriver » Pe Syys 15, 2017 12:24 pm

Kyllä