Saab 9-5 1.9tid 2006

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
1irtep1
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 09:58
Paikkakunta: Tampere

Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja 1irtep1 »

Moikka

Olen ollut Saab miehiä jo 2000-luvun alusta. Nyt ajattelin vaihtaa 9-5 2006 vuoden malliin missä 1.9 turbodiesel ja manuaalivaihteet, ajettu noin 166tkm. Auto on suht siisti muuten mutta 2-vaihde ei mene pakkasilla sisään kuin vasta lämmettyä kuulemma. Onkohan minkälainen remontti tulossa ja mitä muuta kannattaa tarkistaa?
Hyvä, kiitos.

T.Petri
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein pitäs lähteä siitä että avaa laatikon ja tarkastaa sen ensin
samalla kun on mosa ja muut lattialla suolistettuna stekataan etupuolen puslat ja kallistuksenvakaajan helat, ainakin kannattaa pultit käyttää auki vaikkei vaihda niitä. kasaus luonnollisesti rasvan kera :D
ehkä kurkkaisin myös jakopään kunnon samantien
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eipä taida kannattaa laatikon kanssa paljoa väkertää, kun uuden saa himpan päälle kuudellasadalla:

https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... man-5speed

Itse kun kesällä selvittelin -06 bensafemman manuaaliaskin remonttia, niin kyllä tuntui tekijät olevan harvassa. Eikä kukaan pitänyt järkevänä vanhan askin elvyttämistä, kun silloin uuden hinta oli himpan yli 800 euroa.

Paska homma kenttäolosuhteissa tehtynä tuo laatikon vaihto, vaan eipä tullu turhan kalliiksi :lol:

Eli jos auto on muuten kaikin puolin passeli, niin en hirveästi ressaisi tuota vaihdelaatikkoa. Öljynvaihtokin saattaa vähän auttaa, tai tuurilla paljonkin, jos tehdaslitkut on vielä sisällä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja mestari »

no onpa halbaa, tinkii hinnasta ton lootan hinnan veke ja joulupyhät on sitä laatuaikaa milloin pannaan kalustoa kuntoon taas tammikuulle. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
1irtep1
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 09:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja 1irtep1 »

Kiitos vastauksista. No ei todellakaan ole kallis vaihdelaatikko. Nyt selvisi että auto on saksan tuonti. Vähän epäilyttää noi kilometrit nyt. Mutta ehkäpä lähden huomenna katsomaan tarkemmin autoa. Ajatuksena oli siis vähän ajettu Avensis tms aluksi, mutta ne ei kyllä hotsita pätkääkään vaikka onkin toimivia tekniikaltaan yms.. Yes
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kai tässä nyt uskaltaa senkin kertoa, että Tampereen suunnalla bensafemman manuaaliaskin ja kytkimen vaihtotyö arvioitiin 450 euron hintaiseksi.
Sitä en tiedä, että onko diisselin loota vaikeampi työmaa, kunhan nyt koitan ostopäätöstä helpottaa. Suuntaan tai toiseen, ei se Avensis varmaan mun tientukkona olisi :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

mestari kirjoitti: ehkä kurkkaisin myös jakopään kunnon samantien
Ei sitä hihnan kuntoa silmällä kuitenkaan näe saati kuule. Jos kilsat on täynnä, niin remmi ja vp vaihtoon. Mutta jos kurkkaamisella tarkoitettiin huoltokirjan tutkintaa, niin se kannattaa toki tehdä.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja Cona »

Lähtötiedot ei kerro, onko vika mahdollisesti vivustossa vai itse laatikossa, eli onko -05 ja uudemman mallin heikko kohta eli vaihdevivusto väljä vai onko 2. vaihteesta esim. synkat menneet.

Omassa lähes 400tkm ajetussa -05 Aerossa oli ongelmia 2. vaihteen kytkeytymisessä varsinkin kylmänä ja ongelma liittyi minusta selkeästi väljään vivustoon. Laatikkoon laitettiin uudet öljyt ja niillä tuo 2. vaihteen "poispomppaaminen" väheni jo melkoisesti.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja tts »

Cona kirjoitti:Lähtötiedot ei kerro, onko vika mahdollisesti vivustossa vai itse laatikossa, eli onko -05 ja uudemman mallin heikko kohta eli vaihdevivusto väljä vai onko 2. vaihteesta esim. synkat menneet.

Omassa lähes 400tkm ajetussa -05 Aerossa oli ongelmia 2. vaihteen kytkeytymisessä varsinkin kylmänä ja ongelma liittyi minusta selkeästi väljään vivustoon. Laatikkoon laitettiin uudet öljyt ja niillä tuo 2. vaihteen "poispomppaaminen" väheni jo melkoisesti.
Sama vaiva oli itsellä -06:ssa, hylki kakkosta kylmänä joskus 180tkm ajettuna. Vivuston vaihdolla tuli kuntoon.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 1.9tid 2006

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ehkä Avensis on jo hankittu, mutta vastaan silti :mrgreen:

Voihan vika olla vivustossa, tosin meidän -06 Aerossa väljä vivusto aiheutti ongelmia sekä kylmänä, että kuumana. Ongelmana kakkosen kytkeytyminen.
Rikkinäisellä laatikolla taas viitonen ei mennyt päälle kylmänä, lämmettyään loksahti normaalisti. Tiedäppä näistä 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin