Moottorin lämpötila

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Jahas, nyt on käyty tiskiltä takuuseen uusi termari. Täsmälleen samanlainen motorad sieltä taas tuli. Ja haluavat vielä vanhan takaisin. Saas nähdä meneekö tämä talvi tuolla uudella...

Autoa ostaessa paikallaan oli waxstat termari. Made in england. Saaneenko semmosia mistään ja liekkö mistään kotoisin?
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Tänä aamuna töihin ajaessa näytti lämpömittarin viisari taas jäävän karvan verran vajaaksi työmatkalla. Lämmöt nousivat normaaliksi sidistä tarkastellessa kun ajeli vähän pitemmän matkan. Talvikeleissä nousi lämmöt täysin normaaliksi uudella termarilla pienemmälläkin matkalla.
Eli kesti melkein puolivuotta. Onneksi kesä tulossa.
Mistäs sitä vikaa sitten etsitään jos termarit ei kestä. Usko alkaa loppua kyllä...
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Aero-san
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2011 11:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Aero-san »

Aika susiahan nuo termarit näyttää olevan. Tehtaalla -08 uuteen koneeseen asennettu ALKUPERÄINEN Motorad "kesti" 1,5 vuotta käyttöä viime syksyyn. Sitten vaihdoin Wahlerin 92-asteisen ja nyt keväällä lämmöt on 85-87 enintään. Kestihän se sentään talvisydämen... Huomiona se että Wahler on paljon tasaisemmin toimiva 10 astetta oskilloivaan Motoradiin verrattuna.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Julle »

Aero-san kirjoitti: Tehtaalla -08 uuteen koneeseen asennettu ALKUPERÄINEN Motorad "kesti" 1,5 vuotta käyttöä viime syksyyn.
?
9-5 Aero - 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

^

Asenut autoonsa tehdasuuden moottorin(joka on valmistettu 2008) viime syksystä 1,5vuotta sitten.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Femmaan laitettiin Behr merkkinen termostaatti ja asteluku 88c toukokuussa. Ero originaaliosan toimintaan on todella radikaali - mielestäni.

SID:istä seurattu orkkistermarin (motorad) toiminta:
Moottori lämpenee nopeasti 90c, termari napsahtaa kerrasta auki ja lämmöt tippuvat (ensimmäisen avautumisen jälkeen) 76-78c, kunnes nousevat taas sinne 90c tienoille ja taas termari auki ja lämpöjen romahdus tällä kertaa 80c ja tätä 10-15c väliä lämpötila vaeltaa jatkuvasti. Paikallaan tyhjäkäydessä kuumalla koneella välistä näkyy 100c lämpötila kunnes flekti pyörähtää..

SID:istä seurattu Behr made in Germany termostaatin toiminta:
Moottori lämpenee selvästi hitaammin kuin orkkiksella. Lämpötila saavuttaa 88c. Lämpötila tippuu 1-2c ja pysyy sitten lämpötilassa 87c ilman isompaa kuin +-1c heittoa! Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella en toistaiseksi ole nähnyt yli 94c lämpötilaa SIDissä.

Siinä missä orkkistermarilla koneen lämmöt sahaavat 10-15c kokoajan normiajossa, Behr termostaatilla lämmöt pysyvät täysin vakaana/muuttumattomana. Myös ero tyhjäkäynnillä toiminnassa on selvä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse havainnut saman eron, kun vertailen edellistä Saabiani orggistermarilla ja nykyistä Behrin termarilla. Koneet tietty täysin erit, mutta toiminnan ero saattaakin ehkä johtua ihan puhtaasti termostaatista. Onko jollain heittää kokemuksia 1.9 TiD:n lämpötilakäytöksestä uudella orggistermarilla?
Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

Termaria jos vaihtelee niin kannattaa ostaa kerralla kunnollinen eikä motonetin tarvike paskoja.
Wahler ja Behr ainakin laadukkaita tarvikkeita mitkä on toiminut aina.
Muistelisin että sopeutuskaan ei toimi jos ei nouse lämmöt +80 asteen paremmalle puolelle?
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Öljyjen lämpeneminen kunnolla ja notkistuminen vaatii pidemmän siivun ajamisen. Öljynlämpömittaria ei omissa kinnereissä ole, mutta 9-3:ssa on painemittari. Sen mukaan ei vielä joku 10km ajo näytä öljyjä kauheammin notkistavan, vaan paineet napottaa varsin korkealla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja balanced »

Tais olla marmorilla originaali termari 89 astetta 18€ miinus klubiale.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Missä tolla 89 termarilla kuuluu olla ajossa lämmöt? Itsellä nollassa ja sen alapuolella maantiellä 80-83c. Kaupungissa tarvii ainakin 10km näillä reippaammilla pakkasilla, että tuo 80c rajapyykki saavutetaan. Vuoden ja vajaa 20tkm ajeltu tuo termari.

Luulisi nyt femmassakin saavan koneen lämmöt normaaliajoissa sinne 90 nurkille, vaikka sillä 92c termarilla?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pee
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja Pee »

Termostaatti rikki, kyllähän se lähempänä yhdeksääkymppiä pitäisi olla kuin kahdeksaakymppiä.
Eka marmorilta ostettu termari kesti vuoden, nyt on kestänyt JO 1,5 vuotta.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jaahas. Pitääpä laitella vaihtoon viimestään ensi syksynä. Eipä tuo menoa haittaa liiemmin kun pysyy lämmöt yli 80, ainakin toistaiseksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja balanced »

Itellä 89 asteen termari ja kattelin tuossa -10 kelillä pidempää pätkää äsken ajaessa että 86-87 asteen saavuttaessaan näytti aukeavan termari. Sitten tipauttaa nopeasti sinne 81 asteeseen, josta taas hiljalleen kipuaa ylös. Joskus aiemmin muistelin että antoi nousta 89 asteseen asti sidinkin mukaan, tosin en tiedä onko kelillä mitään vaikutusta.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Hyvin vastaava käytös itsellä, paitsi että ei kyllä yli 85 mene kirveelläkään kun on termari auki. Se 82 jos saa pidettyä motarilla niin hyvä... 86 kohalla aukeaa omanikin, just tänään katselin.

Nuokkuuko sulla lämmöt alle 80 termari auki ollessa jos kunnon lämmitys (puhallus puoliteholla) kabiinissa? Erityisesti kaupungissa ajellessa menee tooosi kauan ennekun jaksaa risteyksissä pitää 80c.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin