Tä?Saappipappi kirjoitti:Juu mutta tonnari ei kuulu tähän asiaan koska siinä ei ole ilmamassamittariaKupari kirjoitti:Ajettu tonnarilla aikoinaan 3"dp + 3" racekatti, 2,5" catbackillä ja sekä vakio että Aeron softalla stage 2 lisäksi sekä eri ahdin mm garret t25 softalla mitsu 15t sekä toisinpäin eikä lämmössä ikinä ollu ongelmia.
Mystinen ongelma lämmöissä....
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
9-5 Aero - 00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Joo, hienoa että sait korjattua. Niinkuin ymmärsin tässäKupari kirjoitti:No ilmamassamittarilliseen S40 uusin toista viikkoa sitten lämpötila-anturin huonon kylmäkäynnistyvyyden takia. Vika selvä kun mittarin neulakin näytti neljännestä suoraan virrat päälle 12h seisonnan jälkeen ja lukijalla antoi kylmänä koneen lämmöksii 58 astetta.
Edellisellä omistajalla sama anturi vikaantui aikoinaan toisinpäin eli lämpimänä startatessa virrat päällä näytti kylmää ja sahautti pitkiä startteja.. Molemmat nuo viat myös yhtäkkiä tiputti alas tai nosti neulaa kesken ajonkin ja muutti ajossa tuntuenkin seoksia, hiipui ja voimaa pois, vaati kaasua lisää mäessä, alavääntö putosi jne.
Eikä mitään vikakoodiia kummallakaan tavalla antanut ja flektlkin toimi.
Tarvike valitettavasti edellinen ja nyt laitettu samoin, viikonloppu niin otin mistä sain että työajoon yöksi alle sain. Kestänee kuitenkin EPS tekele sen sen pari vuotta kuten edellinenkin.
tapauksessa ei ole käynnistämättömyys ongelmaa ja anturi on vaihdettu... Juu se tietokone käyttää moottorin jääh.nesteen lämpötietoja säädääkseen suihkutettavaa bensanmäärää, tästä johtuu liikakulutus kylmällä koneella ajaessa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Joku voisi silti selittää miten paremmin virtaava putkisto käytännössä laskee koneen lämpöjä niinkin radikaalisti. Omalle logiikalle ei tämmöinen oikein mene jakeluun.
Toki sieltä enempi ilmaa ulostuu, mutta erot varsin pieniä, varsinkin perus tasakaasulla lieneekö mitään eroa ulosmenevän ilman määrällä?
Toki sieltä enempi ilmaa ulostuu, mutta erot varsin pieniä, varsinkin perus tasakaasulla lieneekö mitään eroa ulosmenevän ilman määrällä?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
[quote="Pakari"]Teoreettinen vaikutus on kun pakopaine alenee, niin lämpötila laskee. Lämpöopin tunneilta lienee muistissa, että paine ja lämpötila kulkevat käsikädessä.
Käytännössä vaikutus jää merkityksettömäksi, koska ahtimena on yleensä #5 pakopesällä oleva mitsu tai joku muu pakopainegeneraattori joka huolehtii riittävästä pakopaineesta ja pakolämmöstä
Tässä Pakari mun mielestä selitti hyvin, ainoa vaan että jos vaikka motarilla ajaessa sanotaan 100kmh niin paljon moottorin läpi kulkee ilmaa minuutissa? 70-90t.litraa?
Niin edes se mitättömältä tuntuva 1% muutos siihen pakopaineeseen mikä on tehtaalta sinne määrätty, voi vaikuttaa jo aika paljon.
Eilen tuli -10° niin lämmöt ei halunnu nousta moottoritiellä ollenkaan vaikka on pahvi syylärin edessä...
Että otan kyllä ehdotuksia mielellään vastaan!
Vaihdettu omasta toimesta 30tkm sisällä: kannentiiviste, vesipumppu, termari... Ja älkää taas sanoko että anturi viallinen koska ei ole ja termari on Mahle Originals uutena ostettu 15€ ei paljon laadukkaampaa löytyny.
Öljyt kyllä lämpeni sinne 77-80° mut nesteet on siinä 60-70°
Edellisen omistajan toimesta laitettu liikkeessä se keskimmäinen pitkä suora pönttö tarvike osana, kuulee selvästi että on möreämmät pakoäänet vakioon verrattuna...
Käytännössä vaikutus jää merkityksettömäksi, koska ahtimena on yleensä #5 pakopesällä oleva mitsu tai joku muu pakopainegeneraattori joka huolehtii riittävästä pakopaineesta ja pakolämmöstä
Tässä Pakari mun mielestä selitti hyvin, ainoa vaan että jos vaikka motarilla ajaessa sanotaan 100kmh niin paljon moottorin läpi kulkee ilmaa minuutissa? 70-90t.litraa?
Niin edes se mitättömältä tuntuva 1% muutos siihen pakopaineeseen mikä on tehtaalta sinne määrätty, voi vaikuttaa jo aika paljon.
Eilen tuli -10° niin lämmöt ei halunnu nousta moottoritiellä ollenkaan vaikka on pahvi syylärin edessä...
Että otan kyllä ehdotuksia mielellään vastaan!
Vaihdettu omasta toimesta 30tkm sisällä: kannentiiviste, vesipumppu, termari... Ja älkää taas sanoko että anturi viallinen koska ei ole ja termari on Mahle Originals uutena ostettu 15€ ei paljon laadukkaampaa löytyny.
Öljyt kyllä lämpeni sinne 77-80° mut nesteet on siinä 60-70°
Edellisen omistajan toimesta laitettu liikkeessä se keskimmäinen pitkä suora pönttö tarvike osana, kuulee selvästi että on möreämmät pakoäänet vakioon verrattuna...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Eikös usein vesi lämpeä ennen öljyjä? Siitä en sitten tiedä voiko öljyt olla 80c kun vesi vaikka 60c.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Öljyt on ensi-sijainen moottorin osien jäähdyttäjä... Eli joo voi olla näinkin. Mutta joo veden pitäisi lämmetä ennen öljyjä, se on tässä ongelman ydin...Bapsu kirjoitti:Eikös usein vesi lämpeä ennen öljyjä? Siitä en sitten tiedä voiko öljyt olla 80c kun vesi vaikka 60c.
Laittaisin kyllä kuvaa asiasta mutta kun ei ole oikeuksia laittaa kuvia joten saat tyytyä sanaani.
Päätin nyt että laitan sen täyspainesoftan ja mietin asiaa sen jälkeen uudelleen.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Kuume iski, niin on jäänyt tämä ongelmanratkaisu nyt tauolle... otin flektin pois käytöstä, mutta ongelmaa se ei korjannut. Sitten pysyin parkissa ja auto tyhjäkäynnillä, niin auton mittaama ulkolämpötila alkoi nousta -2c < +2c. Kun lämpötila muuttui, niin taas lämpömittari alkoi pelaamaan. Noh mutta todellisuudessa ulkolämpötila ei muuttunut 4 astetta minuutin sisällä, joten kysymys kuuluukin voiko ulkomämpötila-anturi vaikuttaa tähän ongelmaan? Ja jos voi, niin missä se sijaitsee? Meinaan voisi vaihtaa ihan huvikseen, kun aika halvalla näyttää saavan.... Monesti autoa startatessa ulkolämpötila valehtelee melko lailla ja alkaa sitten pikkuhiljaa hakemaan paikkaansa, mutta olen olettanut että tämä nyt on täysin normaalia, mutta onko näin?
Auto on vietävä kyllä piuhan päähän, kunhan taudista toivun, mutta tämä tuli vielä kuumetokkurassa mieleen
Auto on vietävä kyllä piuhan päähän, kunhan taudista toivun, mutta tämä tuli vielä kuumetokkurassa mieleen
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Sekin kävi mielessä ja on kokeiltu ostin saksasta 8€ taisi maksaa, sijaitsee etupuskurissa siinä alhalla keskellä puskuria. Ei vaikutusta asiaan.
Taitaa ainoastaan ilmastoinnin "auto" vaiheeseen vaikuttaa se anturi.
Taitaa ainoastaan ilmastoinnin "auto" vaiheeseen vaikuttaa se anturi.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Joo ei ole ulkolämmöllä kyllä mitään tekemistä tuon kanssa... meidän toisen femman mielestä ulkona on 50c lämmintä vuoden ympäri, koneen lämmöt ihan oikeat.
Vesiletkun lämpöä mittailisin edelleen ekana. Veikkaisin, että kone on nyt ihan lämmin siellä ja häikkä muulla.
Vesiletkun lämpöä mittailisin edelleen ekana. Veikkaisin, että kone on nyt ihan lämmin siellä ja häikkä muulla.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Sama täällä, vanhus luulee olevansa jossain Saharassa vuoden ympäriBapsu kirjoitti:Joo ei ole ulkolämmöllä kyllä mitään tekemistä tuon kanssa... meidän toisen femman mielestä ulkona on 50c lämmintä vuoden ympäri, koneen lämmöt ihan oikeat.
Ja kun tuossa ei ilmastointiakaan ole, niin on jäänyt anturi vaihtamatta. Motonet on lähes kulman takana, mutta niiden myymä anturi näyttää kuulemma lähtökohtaisesti puutaheinää
Nyt kun asia on taas tapetilla, niin vaikuttaako tuo ulkolämpöanturi tosiaan ilmastoinnin toimivuuteen?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Kun mittarilukema nousi 50:een, tuli sisällä aika kylmä - ainakin automaatti-ilmastoidussa autossa. Kyllä motonetin anturi muuten on ollut ihan tarkka, mutta se on valettu orggista paksumpaan muoviin ja on hitaampi (huomaa kun lähtee lämpimästä tallista talvella). Kolme astetta jouduin muistaakseni säätämään offsettia ennenkuin näytti oikein.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Ulkolämpö-anturi vaikuttaa yleensä ilmansäätöihin autoissa jos käyttää auto asentoa, manuaalipuolella ei pitäisi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Mulla oli 2.3t:ssä samansuuntainen ongelma pienen moottoriosaston korjaamisen (johon sisältyi myös termarin vaihto) jälkeen: koska itse en kova korjaaja-ammattilainen ole, niin ulkoistin homman pätevälle autonkorjaajalle mutta varsinaisen "saabgurun hoimassa" menopeli ei tuona kertana ollut. Kesän ajelin iloisesti mutta sitten pakkasten tullen alkoi lämpösekoilut.
Selkeällä pakkasella mittari nousi mutta jäi "nuupahtahtaneeseen" asentoon siis vähän alaviistoon, ikäänkuin näyttäen alilämpöjä. Sitten kun ajeli niin mittari saattoi tippua pohjaan. Sitten kun auton sammutti ja yritti hetken päästä lähteä niin saattoi käydä niin, että mittari ei pohjasta noussut. Joskus sitten se nousi näyttämään normaalit lämmöt. Seuraavilla ajokerralla saattoi pelata normaalisti, saattoi taas jäädä normista vajaaksi mutta ei kuitenkaan tipahtanut nollille, joskus tippui nollille yms..
Noh, vein auton sitten "spesialistille" Joensuussa (koska siellä silloin pidin väliaikasta majaa) joka katsoi termaria totesi, että "kuuleppas, täällä on väärin asennettu tarviketermari". Herra laittoi orkkistermarin paikalleen ja siihen loppui lämpösekoilut.
Selkeällä pakkasella mittari nousi mutta jäi "nuupahtahtaneeseen" asentoon siis vähän alaviistoon, ikäänkuin näyttäen alilämpöjä. Sitten kun ajeli niin mittari saattoi tippua pohjaan. Sitten kun auton sammutti ja yritti hetken päästä lähteä niin saattoi käydä niin, että mittari ei pohjasta noussut. Joskus sitten se nousi näyttämään normaalit lämmöt. Seuraavilla ajokerralla saattoi pelata normaalisti, saattoi taas jäädä normista vajaaksi mutta ei kuitenkaan tipahtanut nollille, joskus tippui nollille yms..
Noh, vein auton sitten "spesialistille" Joensuussa (koska siellä silloin pidin väliaikasta majaa) joka katsoi termaria totesi, että "kuuleppas, täällä on väärin asennettu tarviketermari". Herra laittoi orkkistermarin paikalleen ja siihen loppui lämpösekoilut.
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Elähän nyt. lie tuo samalla uusannu pakoputken välipöntön malliin orginaali
9-5 Aero - 00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Mystinen ongelma lämmöissä....
Selkeällä pakkasella mittari nousi mutta jäi "nuupahtahtaneeseen" asentoon siis vähän alaviistoon, ikäänkuin näyttäen alilämpöjä. Sitten kun ajeli niin mittari saattoi tippua pohjaan. Sitten kun auton sammutti ja yritti hetken päästä lähteä niin saattoi käydä niin, että mittari ei pohjasta noussut. Joskus sitten se nousi näyttämään normaalit lämmöt. Seuraavilla ajokerralla saattoi pelata normaalisti, saattoi taas jäädä normista vajaaksi mutta ei kuitenkaan tipahtanut nollille, joskus tippui nollille yms..
Noh, vein auton sitten "spesialistille" Joensuussa (koska siellä silloin pidin väliaikasta majaa) joka katsoi termaria totesi, että "kuuleppas, täällä on väärin asennettu tarviketermari". Herra laittoi orkkistermarin paikalleen ja siihen loppui lämpösekoilut.[/quote]
Hieno tarina, joka kuullaan tässä välikäden kautta... Omana henkilökohtaisena kokemuksena voin sanoa että se termari menee sinne vain yhden päin eli sitä ei voi asentaa "väärin" sillain että se ei jäisi vuotamaan... Eli se avaus mekanismi lohkon suuntaan.
Ja tässä tapauksessa lämmöt kyllä nousee sinne ylös asti mutta, tipahtaa ala viistoon moottoritie ajossa taikka matalilla kierroksilla.
Ja mistä sait "orkkis" termarin? Niitä ei taida olla enää kellään myynnissä vuosiin... Sillä tämä sama termari käy useampaan muuhunkin autoon ja harvat liikkeet kertoo ennen myyntitapahtumaa niiden myymien osien merkit ne on joko "tarvike" tai "oem" <--- eli alkuperäinen tai sitä vastaava tuote. Ja joo tarvike termari voi olla tollanen mutta kun on laadukkain saatavilla oleva termari tilattu saksasta Mahle Originals <--- mikä ei tarkoita että se olisi orkkis. Hinta kuitenki 15.90€ ja vaihdon jälkeen ei ollut mitään vaikutusta alkuperäiseen verrattuna päätelleen naarmujen määrästä termarin sylinterissa. Ainoa oli että nyt tuntui lämmöt nousevan pikkusen nopeammin kaupunki ajossa.
Noh, vein auton sitten "spesialistille" Joensuussa (koska siellä silloin pidin väliaikasta majaa) joka katsoi termaria totesi, että "kuuleppas, täällä on väärin asennettu tarviketermari". Herra laittoi orkkistermarin paikalleen ja siihen loppui lämpösekoilut.[/quote]
Hieno tarina, joka kuullaan tässä välikäden kautta... Omana henkilökohtaisena kokemuksena voin sanoa että se termari menee sinne vain yhden päin eli sitä ei voi asentaa "väärin" sillain että se ei jäisi vuotamaan... Eli se avaus mekanismi lohkon suuntaan.
Ja tässä tapauksessa lämmöt kyllä nousee sinne ylös asti mutta, tipahtaa ala viistoon moottoritie ajossa taikka matalilla kierroksilla.
Ja mistä sait "orkkis" termarin? Niitä ei taida olla enää kellään myynnissä vuosiin... Sillä tämä sama termari käy useampaan muuhunkin autoon ja harvat liikkeet kertoo ennen myyntitapahtumaa niiden myymien osien merkit ne on joko "tarvike" tai "oem" <--- eli alkuperäinen tai sitä vastaava tuote. Ja joo tarvike termari voi olla tollanen mutta kun on laadukkain saatavilla oleva termari tilattu saksasta Mahle Originals <--- mikä ei tarkoita että se olisi orkkis. Hinta kuitenki 15.90€ ja vaihdon jälkeen ei ollut mitään vaikutusta alkuperäiseen verrattuna päätelleen naarmujen määrästä termarin sylinterissa. Ainoa oli että nyt tuntui lämmöt nousevan pikkusen nopeammin kaupunki ajossa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)