Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä olen tyytyväinen. Se pahin juttu, eli välivapaa ja rysähtäen vaihteen kytkeytyminen ei ole tapahtunut kertaakaan rempan jälkeen. Loota toimii muutenkin paremmin. Kiekkimittaria kun seuraa, niin loota pyältää vaihdetta ihankuin konepellin alla istuisi piilossa taitava kuski käyttämässä manuaalivaihteistoa ja perinteistä kytkintä. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Mertmi kirjoitti:Pistin pari kuvaa tonne albumiini Shift Kitin laitosta. Kitin mukana tulevan manuaalin meinasin laittaa ladattavaksi, mutta huomasin yhden sivun puuttuvan kuvakollaasista. Pitänee käydä kuvaamassa puuttuva sivu verstaalla. Siinämäärin öljyinen siitä tuli homman edetessä, ettei papereita enää viitsi kotiin tuoda. :lol:


Kuva
Tässä näkymä vaihdelaatikkoon auton alta vaihteiston kiinnike ja venttiilipesän kotelo poistettuna.

Kuva
Venttiilipesä hommaa varten tehdyn pöytälevyn päällä. (Teräksisessä pöytälevyssä reunat käännetty ylöspäin, jotta valuva öljy ei päädy lattialle.)

Kuva
Linear solenoidit purettuna.

Kuva
Linear solenoidit myöhemmin koottuna. (Solenoidien purku ja kokoaminen vei kolme tuntia.)

edit:korjasin CDTA:n kommentoiman ajatusvirheeni tuosta solenoidihommasta.

Otitko venttiilipaketin pois laatikko autossa kiinni vai pöydällä ja jos auton alla niin oliko ongelmia ahtauden kanssa...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä vaihdelaatikko oli autossa paikallaan. Todella ahdasta. Autonosturi oli apuna. Flektien kohdallakin ahtaudesta kertoo jotain kun flektissä oleva muovinen suojus piti irroittaa jotta koppa sopii pois paikaltaan. On kuitenkin mahdollista tehdä, vaikka melkoinen manööveri oli laittaa koppa kiinni liimapintoja sotkematta. Koppahan tiivistetään semmoisella punaisella GM:n "karkkiliimalla".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Mitähän olisi tehtävissä seuraavanlaiselle ongelmalle joka tuli biopower softan asennuksen jälkeen. Eli automaattilaatikon sport-asento hävisi. Nyt kun painaa D-asennossa sport nappia, kojelautaan ilmestyy "sport" teksti, mutta laatikon toiminta ei muutu mitenkään. Softa toimii kyllä muuten mainiosti ja tehojakin tuli lisää.

Alkuperäisellä softalla sport-asento toi huomattavasti paremman kaasupolkimeen vastaamisen ja muutenkin käytös muuttui sporttisemmaksi.

Nykyisessä softassa pohjalla on jonkun vanhemman aeron softa ja ilmeisesti tämä pohjasofta nyt sitten hävitti sport toiminnon.
Alkuperäisen softan tietysti voisi paluttaa, mutta sitten laskee tehot, eikä voi käyttää etanolia.

Onko mitään keinoa säilyttää nykyinen softa ja palauttaa vaihteiston toiminta alkuperäistä vastaavaksi? Auttaisiko esim. vaihteiston softan päivitys?

Auto on 9-5 2.3T 2007
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Todennäköisesti päivitetyssä softassa kaasupolkimelle määritelty kerroin on jo normaaliasennossa niin reipas ettei sporttiasennon lisäkerroin vaan enää voi tuntumaa muuttaa. Jos näin on niin sen normaalitilan kertoimen voi pienentää jolloin kaasukäytös laiskistuu mutta sporttipiristys tulee taas saataville.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Kyllä pelkkä D-asento päivityksen jälkeen muuttui tuntumaltaan herkemmäksi. Nyt kun kokeilin sportin ja pelkän D:een eroa oiken moneen kertaan, niin ehkä sport-asento toi hienoisen muutoksen auton käytökseen, mutta ero on kyllä hyvin pieni.

Itse kun en pysty softaa muokkaamaan, niin tyydyn nyt tähän tilanteeseen toistaiseksi. Hyvä tieto kuitenkin että tältäkin osin softaa voi säätää.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston "viiveen" ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minun 9-3:n softasta vähennettiin sitä kaasun liaäherkkyyttä, koska omasta mielestä se jo muutenkin herkentyi biopoweriin siirtyessä. Siinä siis erona on nyt vain herkempi kick down. Näin se taitaa loppupelissä olla 9-5:ssäkin. Aski heittää pienempää herkemmin sportilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin