Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Onko T7:ssa mitenkään mahdollista muuttaa flektin toimintaa?
Nykyinen tilanne on kun lämpötila Teng saavuttaa 100c niin puhallin aktivoituu niin, että Teng laskee 95 jonka jälkeen lämpötila alkaa nousta. Haluaisin laskea tuota flektin käynnistymisen rajalämpötilaa sekä lisäksi haluaisin että jäähtyisi enemmän. Esimerkiksi tyyliin flekti aktivoituisi Teng 98c ja lopettaisi pyörimisen 90c:ssä.
Nyt puhutaan tilanteesta, kun ACC ei ole toiminnassa. Äskettäisen kompressorivaurion jälkeen tuntuu lämpötila pyörivän mielestäni liian usein 95-100c välissä, kun ollaan kaupunkinopeuksissa ja pysähdyksiä on jatkuvasti. Kompressorin vaihto on vasta vuoden vaihteen jälkeen korjauslistalla.
Nykyinen tilanne on kun lämpötila Teng saavuttaa 100c niin puhallin aktivoituu niin, että Teng laskee 95 jonka jälkeen lämpötila alkaa nousta. Haluaisin laskea tuota flektin käynnistymisen rajalämpötilaa sekä lisäksi haluaisin että jäähtyisi enemmän. Esimerkiksi tyyliin flekti aktivoituisi Teng 98c ja lopettaisi pyörimisen 90c:ssä.
Nyt puhutaan tilanteesta, kun ACC ei ole toiminnassa. Äskettäisen kompressorivaurion jälkeen tuntuu lämpötila pyörivän mielestäni liian usein 95-100c välissä, kun ollaan kaupunkinopeuksissa ja pysähdyksiä on jatkuvasti. Kompressorin vaihto on vasta vuoden vaihteen jälkeen korjauslistalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Anteeksi maalaisuuteni, mutta nyt on uteliaana pakko kysyä että miksi? Lähinnä siis, että mitä haittaa siitä on, että Teng on välillä 95-100C ja mikä olisi paremmin jos se hinkkaisi väliä 90-98?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Nopeasti katsottuna näyttäisi siltä ettei T7 softassa ole ne lämpötilarajat eli joku muu (DICE?) käskyttää flektiä. Techillä vois kokeilla jos niitä voisi säätää, mutta epäilen ettei onnistu.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Ajattelen asiaa niin, että kun ilmastointi käytössä moottorin lämpötila ei nouse 90c:tä korkeammalle nykyisellä termostaatilla missään tilanteessa, niin haluaisin että sen aikaa kun ilmastointia korjataan niin moottorin lämmöt eivät olisi noin korkealla. Pidemmän ajon jälkeen kun hissuttelee parkkiruutuun, niin lämmöt kohoaa tuonne 95-100c välimaastoon. Moottorin voisi turvallisemmin sammuttaa lämpötilan ollessa 90c kuin 95-100c.
Ongelmana on myös se, että kun sammutan moottorin ja käynnistän sen hetken päästä uudestaan esimerkiksi tankkauksen yhteydessä, niin jäähdytysnesteen lämpötila on jopa 104c. Ja kun mittaristo on nyt säädetty paremmin kuin tehtaalla, eli lämpötilaviisari nousee vaakatasosta ylöspäin 100c kohdalla, niin vähän mietitytti katsella viisaria hetken aikaa koholla. Lisäksi mietityttää myös se, että kun moottorinlämmöt ovat noin korkealla, niin en kehtaisi kohdistaa suurta lämpökuormaa moottoriin ennenkuin se on jäähtynyt 90c tuntumaan.
Tehtaan alkuperäinen viisarin konfiguraatio on muuuten aivan hanurista. 80-115c näytetään vaakatasoa... Nyt femmassa on tosiaan vaakatason näyttämä säädetty 78c-100c.
Uuteen moottoriin on tarkoituksella etsitty Saabiin sopiva sellainen termostaatti, jolla moottori lämpenee hitaasti ja lämmöt pysyvät ajossa tasan 87c ilman pienintäkään oskillointia. Haluaisin pitää moottorin lämpötilan niin stabiilina kuin se vain on mahdollista. Esimerkiksi orkkis termostaatilla moottori lämpenee mielestäni aivan liian nopeasti ja lämpötila oskilloi 10-15c ajossa. Olen halunnut eliminoida liian nopeasta lämpenemisestä ja lämpötilojen muutoksista johtuvat metallien tarpeettomat rasitukset ja elämiset.
Löytyisiköhän jostakin aikaisemmin aukeava termostaatti T7:aan kuin 89c... Joku 82c voisi olla hyvä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Täytyypä vierailla Tech2 gurujen luona asiaa tutkimassa. Se voi kyllä olla tekemätön paikka, että tuo flektin toiminta on naulattu niin kiinteästi ettei sitä voi muuttaa. Tulipahan vaan mieleen kysyä, koska Saabeissa on kuitenkin moni asia säädettävissä tavalla tai toisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Onkohan ajateltu nyt sitä että ehkä se tehtaan "väärin/huonosti" konfiguroitu lämpömittari olisikin oikein laitettu? Että se 115c on vielä ihan ok tuollaisessa paineen alla olevassa nesteessä, korjataanko tässä vain ehjää ja ruokitaan omia illuusioita..?
Liika informaatio on joskus tuskaa
Liika informaatio on joskus tuskaa
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Kiehumispiste on yli 100:ssa, jos painekorkki vaan on paikallaan paisarissa, eikä järjestelmä vuoda. Mie luulen, että se viisarin pito vaakassa on ihan puhtaasti juurikin siitä syystä, että vähemmän kysellään asiakaspalvelusta moottorin lämmöistä. Vanhempaa kalustoa omistavat/omistaneet tietävät tuon ilmiön kokemuksesta, että moottorin lämmöt on selvästi koholla koneen sammuttamisen jälkeen, kun odottaa jonkin aikaa ja laittaa virrat päälle. Näin oli 900i - 88:ssa vuosia ja kansiremonttia ei tarvinnut tehdä.
Oma suositukseni on käyttää moottoria jonkinaikaa paikallaan kovan rasituksen jälkeen. Näissähän flekti ei jää päälle, jos moottori sammutetaan, vaikka lämpötila sen rajan ylittää. Jos kysyjä haluaa varmistaa flektin pyörimisen alemmissa lämpötiloissa, voisi tuonne tietenkin tehdä lisäyksen sopivan termostaatin ja releen yhdistelmällä, joka pakottaa flektin aina päälle.
Jos haluat moottorin käyvän kylmempänä ja ajatus on hankkia "kesätermostaatti", voi termarin porata vaikka 3mm reiän. Ei siellä kummoista vuotoa tarvitse olla, niin jopa lämmöt pysyy matalana ja talvellakin saa karvahattu päässä ajella.
Oma suositukseni on käyttää moottoria jonkinaikaa paikallaan kovan rasituksen jälkeen. Näissähän flekti ei jää päälle, jos moottori sammutetaan, vaikka lämpötila sen rajan ylittää. Jos kysyjä haluaa varmistaa flektin pyörimisen alemmissa lämpötiloissa, voisi tuonne tietenkin tehdä lisäyksen sopivan termostaatin ja releen yhdistelmällä, joka pakottaa flektin aina päälle.
Jos haluat moottorin käyvän kylmempänä ja ajatus on hankkia "kesätermostaatti", voi termarin porata vaikka 3mm reiän. Ei siellä kummoista vuotoa tarvitse olla, niin jopa lämmöt pysyy matalana ja talvellakin saa karvahattu päässä ajella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Ab^] kirjoitti: ↑La Syys 26, 2020 17:07Onkohan ajateltu nyt sitä että ehkä se tehtaan "väärin/huonosti" konfiguroitu lämpömittari olisikin oikein laitettu? Että se 115c on vielä ihan ok tuollaisessa paineen alla olevassa nesteessä, korjataanko tässä vain ehjää ja ruokitaan omia illuusioita..?
Liika informaatio on joskus tuskaa
Mitä mieltä olet viestistäsi? Vastasiko se millään tavalla ketjussa esitettyihin asioihin ja ongelmiin?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Ei kyllä sitten täytyy hankkia ihan eri lämpötilalla oleva termostaatti, eikä porailla ranetuksia. Koska foorumin ylläpito näemmä sallii offtopicin niin, Saab on muuten B207:ssa muuttanut myöhemmin termostaatin 82c. NG9-3:ssa ei ole ko. termarilla kylmä, niin miksi T7:ssa olisi?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Eipä taida tuollainen 5-10 asteen väliä seilaaminen paljon tuntua polttomoottorin normaaleihin lämpövaihteluihin verrattuna jotka voi olla helposti 120 suomen olosuhteissa eikä ne siitä hajoa kun muut asiat kunnossa.
Og9-5 ACC sattuu toimimaan sellaisella logiikalla että se tasaisen lämmön pitävä ja hitaasti käyntilämpöiseksi päästävä termostaatti on ns haitarista kun ACC joutuu komentamaan käsin ellei halua paella.
Lisäksi sen termostaatin tarkoista ominaisuuksista riippuen voi olla että trionic pysyy myös tarpeettoman kauan "lämmitysmoodissa" en nyt muista tarkkaan mitä kaikkea siellä tapahtuu, missä lämpötiloissa jne, mutta jatkuvasti kylmällä koneella ajelusta on ihan oikeasti merkittävää haittaa
Hyötysuhde paranee (pääsääntöisesti/osakuormilla) vielä yli 100 C vedenlämmöillä ja joillain valmistajilla on moottoreita joissa sähköinen termostaatti saattaa pitää lämpöjä tarkoituksella yli 100 C, silloin toki pitäisi järjestelmän olla tiivis että saadaan paine ja pidettyä kiehumispiste riittävän ylhäällä.
(kiinnostuneet voi tutustua asiaan esim. http://volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_222.pdf)
Olen ennenkin siitä muistaakseni maininnut että olen noiden väärin toimivien tarvikeosien kanssa hakannut päätä seinään enemmän kuin tarpeeksi ja siksi en suosittele normaaliin käyttöön (rata-ajo jne erikseen) mitään muuta kuin alkuperäistä termaria.
Pakarin tapauksessa kehottaisin ainoastaan muuttamaan niitä flektien lämpötilarajoja jos se vaan on mahdollista techillä, se on muutenkin aikalailla ainoa jossa hyöty vaivaan nähden on järkevä kun tuota kokonaistilannetta ajattelee.
Og9-5 ACC sattuu toimimaan sellaisella logiikalla että se tasaisen lämmön pitävä ja hitaasti käyntilämpöiseksi päästävä termostaatti on ns haitarista kun ACC joutuu komentamaan käsin ellei halua paella.
Lisäksi sen termostaatin tarkoista ominaisuuksista riippuen voi olla että trionic pysyy myös tarpeettoman kauan "lämmitysmoodissa" en nyt muista tarkkaan mitä kaikkea siellä tapahtuu, missä lämpötiloissa jne, mutta jatkuvasti kylmällä koneella ajelusta on ihan oikeasti merkittävää haittaa
Hyötysuhde paranee (pääsääntöisesti/osakuormilla) vielä yli 100 C vedenlämmöillä ja joillain valmistajilla on moottoreita joissa sähköinen termostaatti saattaa pitää lämpöjä tarkoituksella yli 100 C, silloin toki pitäisi järjestelmän olla tiivis että saadaan paine ja pidettyä kiehumispiste riittävän ylhäällä.
(kiinnostuneet voi tutustua asiaan esim. http://volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_222.pdf)
Olen ennenkin siitä muistaakseni maininnut että olen noiden väärin toimivien tarvikeosien kanssa hakannut päätä seinään enemmän kuin tarpeeksi ja siksi en suosittele normaaliin käyttöön (rata-ajo jne erikseen) mitään muuta kuin alkuperäistä termaria.
Pakarin tapauksessa kehottaisin ainoastaan muuttamaan niitä flektien lämpötilarajoja jos se vaan on mahdollista techillä, se on muutenkin aikalailla ainoa jossa hyöty vaivaan nähden on järkevä kun tuota kokonaistilannetta ajattelee.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Flektin lämpötilarajojen muuttaminen
Trionicista taitaa vakioasetuksilla lämpötilalimitterit poistua 60c:ssä, jos en muista aivan väärin. Kaikkihan toimii täydellisesti kun hihna kiertää kompuran kautta. Lämpötila kestää tasan 87c niinkuin kuuluu.
Tosiasia on kuitenkin se, että viritysasteen noustessa myös moottorin lämpökuorma on suurempi, jos lisätehoja käyttää. Tästä syystä pidän moottorin lämpötilan pysymistä stabiilina tärkeänä tekijänä. 10-15c jatkuvasti seilaava orkkistermari ei herätä luottamusta, etenkin kun itellä orkkistermarit ovat kestäneet n.6-9kk. Kolme orkkistermaria koitin ja kaikki käyttäytyivät samalla tavalla. Kolmannen jälkeen totesin, että niitä ei enää mun Saabeihin asenneta.
Eipä ole tarvinnut palella nykyisellä termarilla vaikka lämpötila nouseekin hitaammin kuin orkkiksella.
Mutta kuten totesin, niin kunhan ehdin Tech2 gurujen luona vierailla niin katsotaan onnistuuko flektin lämpötila-arvojen muuttaminen.
Tosiasia on kuitenkin se, että viritysasteen noustessa myös moottorin lämpökuorma on suurempi, jos lisätehoja käyttää. Tästä syystä pidän moottorin lämpötilan pysymistä stabiilina tärkeänä tekijänä. 10-15c jatkuvasti seilaava orkkistermari ei herätä luottamusta, etenkin kun itellä orkkistermarit ovat kestäneet n.6-9kk. Kolme orkkistermaria koitin ja kaikki käyttäytyivät samalla tavalla. Kolmannen jälkeen totesin, että niitä ei enää mun Saabeihin asenneta.
Eipä ole tarvinnut palella nykyisellä termarilla vaikka lämpötila nouseekin hitaammin kuin orkkiksella.
Mutta kuten totesin, niin kunhan ehdin Tech2 gurujen luona vierailla niin katsotaan onnistuuko flektin lämpötila-arvojen muuttaminen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89