Pyörien kulmat
Pyörien kulmat
Vanhassa Saabissa oli muistaakseni edessä haritusta ja takapää jäykkä. 9-5 näyttäis olevan edessä aurausta kuten myös kait takanakin.
Ajetteli kysäistä mielipidettä ns. oikeista arvoista niin etu- kuin takapäästäkin.
Jatkossa olis töppösten vaihto ja alla olevat on kuluhtannu vähän epämääräisesti. Myös tien kallistusta pitää ratilla vastata suorallakin.
Olis mukava jos sais renkaille ja kuskille sopivat kulmat autooni. Erilaiset mielipiteet on tervetulleita mutta mielellään myös perusteluja...
Tiedän että rengasliikkeet säätää autoni mutta jutut noista lopputuloksista on usein vähemmän imartelevia joten kokeiluista kokemuksia..
En hurjastele vaan paremminkin naatiskelen joten mukavuuteen tähtäävät arvot olis ok.
-Arska-
Ajetteli kysäistä mielipidettä ns. oikeista arvoista niin etu- kuin takapäästäkin.
Jatkossa olis töppösten vaihto ja alla olevat on kuluhtannu vähän epämääräisesti. Myös tien kallistusta pitää ratilla vastata suorallakin.
Olis mukava jos sais renkaille ja kuskille sopivat kulmat autooni. Erilaiset mielipiteet on tervetulleita mutta mielellään myös perusteluja...
Tiedän että rengasliikkeet säätää autoni mutta jutut noista lopputuloksista on usein vähemmän imartelevia joten kokeiluista kokemuksia..
En hurjastele vaan paremminkin naatiskelen joten mukavuuteen tähtäävät arvot olis ok.
-Arska-
Re: Pyörien kulmat
Tuossa on sulle tehtaan arvot WIS:stä poimittuna, ainakin lähtökohdaks...
Re: Pyörien kulmat
^hyvä tuo. Ap ei maininnut rengas ja vannekokoa ja onko alustaa "päivitetty".
Meidän femmassa vakio 17, oliko 225/45, vaan jos rengaspaineet vähänkään ei ole kohdallaan niin kyllä tuntuu ratissa.
Meidän femmassa vakio 17, oliko 225/45, vaan jos rengaspaineet vähänkään ei ole kohdallaan niin kyllä tuntuu ratissa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Pyörien kulmat
viewtopic.php?f=14&t=84163&start=75
Tuonne laittelin kesäkuun alussa omaa tarinaa pyöränkulmista ja niiden testailusta. 225/45-17 on rengaskoko ja -25mm alustasarja.
Tämän hetkiset kulmat femmassa mulla:
Etupää: Kokonaisharitus 16 minuuttia, eli 8 minuuttia per puoli.
Takapää: Kokonaisauraus 20 minuuttia eli 10 minuuttia per puoli.
En oo palaamassa Saabin suosituksiin pyöränkulmissa, koska sen verta makee ajaa on nyt noilla kulmila. Toki herkemmästä ohjauksesta eivät kaikki pidä, mutta ite tykkään tunnokkaasta ja nopeasta ohjauksesta. Ahvenistolla klubin ratapäivillä oli kyllä maukas ajettava. Kovemmalla sivuttaistuulella motarinopeuksissa on havaittavissa pientä tuuliherkkyyttä, mutta se ei häiritse minua yhtään. Tämä sivutuuliherkkyys johtuu tuosta harituksesta.
Taka-akselilla on tuosta alustasarjasta johtuen jonkun verran camberia, mutta aurauksella saa kompensoitua camberin aiheuttamaa rengaskulumaa. Etupään haritus kuluttaa rengaan sisäreunaa, joten ajokauden päätteeksi täytyy katsoa minkä verran rengas on kulunut.
Tuonne laittelin kesäkuun alussa omaa tarinaa pyöränkulmista ja niiden testailusta. 225/45-17 on rengaskoko ja -25mm alustasarja.
Tämän hetkiset kulmat femmassa mulla:
Etupää: Kokonaisharitus 16 minuuttia, eli 8 minuuttia per puoli.
Takapää: Kokonaisauraus 20 minuuttia eli 10 minuuttia per puoli.
En oo palaamassa Saabin suosituksiin pyöränkulmissa, koska sen verta makee ajaa on nyt noilla kulmila. Toki herkemmästä ohjauksesta eivät kaikki pidä, mutta ite tykkään tunnokkaasta ja nopeasta ohjauksesta. Ahvenistolla klubin ratapäivillä oli kyllä maukas ajettava. Kovemmalla sivuttaistuulella motarinopeuksissa on havaittavissa pientä tuuliherkkyyttä, mutta se ei häiritse minua yhtään. Tämä sivutuuliherkkyys johtuu tuosta harituksesta.
Taka-akselilla on tuosta alustasarjasta johtuen jonkun verran camberia, mutta aurauksella saa kompensoitua camberin aiheuttamaa rengaskulumaa. Etupään haritus kuluttaa rengaan sisäreunaa, joten ajokauden päätteeksi täytyy katsoa minkä verran rengas on kulunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Pyörien kulmat
Ehkä ei ollut paljon ajelua VT1 sieltä , vaan sielläkuin noita siltoja ja tunneleitä ajelee, tarkkana pitää olla.havaittavissa pientä tuuliherkkyyttä, mutta se ei häiritse minua yhtään. Tämä sivutuuliherkkyys johtuu tuosta harituksesta.
Noh, toistaseksi rengaskulumat täällä ollut aika tasaisia, vaan kyllä nähnyt noita joissa jokin rengas aivan finiitto "etuajassa" (ja ei ollut ns kiinankumeja) vaikka ei yhtään kilpa ajeluja ollut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Pyörien kulmat
Kysellään tässä jutussa pyörien säätöä vaativia remppoja kun näiden 9-5 rakennetta en tunne.
Uusitaan Aeroon tiistaina ainakin molemmat ulommat murrokset kun toinen väljä ja toisen kumi rikki ja vettä sekä hiekkaa sisällä. Avatessa ehkä vaihtuu samalla toinen etupyöränlaakeri ja alapallo/tai pallot on tarpeen mukaan varalla.
Suoraan menee, ei hae uria ja käyttäytyy ok nyt ihan normiajossa, kiihdyttäessä sitten vetelee erittäin pahasti. Apurungon keskipuslat on kyllä väljät mutta muuta väljää nivelistä tai puslista etu/taka ei löytynyt.
Rempan jälkeen säätöön vai ei?
Uusitaan Aeroon tiistaina ainakin molemmat ulommat murrokset kun toinen väljä ja toisen kumi rikki ja vettä sekä hiekkaa sisällä. Avatessa ehkä vaihtuu samalla toinen etupyöränlaakeri ja alapallo/tai pallot on tarpeen mukaan varalla.
Suoraan menee, ei hae uria ja käyttäytyy ok nyt ihan normiajossa, kiihdyttäessä sitten vetelee erittäin pahasti. Apurungon keskipuslat on kyllä väljät mutta muuta väljää nivelistä tai puslista etu/taka ei löytynyt.
Rempan jälkeen säätöön vai ei?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Pyörien kulmat
Apurunkoa jos irroitellaan/löysytellään, niin silloin käytännössä tarvitaan säätö. On toki mahdollista välttävästi saada/hieroa apurunkoa takaisin suurin piirtein paikoilleen, että välttyisi säädöiltä, mutta hyvin helposti ratti menee vinoon ja kulmat pieleen, kun apurunkoa liikutellaan. Tämä siis johtuu siitä, kun hammastanko on kiinni apurungossa ja apurungon paikan vaihtuminen vaikuttaa luonnollisesti raidepäiden kautta pyörän asentoihin.
Pyöränlaakerin, tai vetonivelten vaihtojen jälkeen ei tarvita säätöä.
Alapallonivelessä ei myöskään ole säätöä, mutta jos edellinen säätö on tehty väljällä nivelellä niin se voi vaikuttaa kulmaan marginaalisesti. Sama jos etutukivarsien muissa puslissa on väljää ja on säädetty, ja sitten vaihdetaan uudet tukarit/puslat.
Säätöön siis ainakin:
- Apurungon irroituksen jälkeen.
- Raidepäät sisä+ulko jos vaihdettu/irroitettu keskenään toisistaan.
- Hammastangon vaihto.
- Pitkittäisten takatukivarsien irtikäyttö/puslaremppa.
Pyöränlaakerin, tai vetonivelten vaihtojen jälkeen ei tarvita säätöä.
Alapallonivelessä ei myöskään ole säätöä, mutta jos edellinen säätö on tehty väljällä nivelellä niin se voi vaikuttaa kulmaan marginaalisesti. Sama jos etutukivarsien muissa puslissa on väljää ja on säädetty, ja sitten vaihdetaan uudet tukarit/puslat.
Säätöön siis ainakin:
- Apurungon irroituksen jälkeen.
- Raidepäät sisä+ulko jos vaihdettu/irroitettu keskenään toisistaan.
- Hammastangon vaihto.
- Pitkittäisten takatukivarsien irtikäyttö/puslaremppa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Pyörien kulmat
Suuri kiitos tiedosta
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Pyörien kulmat
Eikös kulmat periaatteessa voi piirun muuttua alapallon tai vetarinkin irrottelussa. Hienoinen pelivara kuitenkin pultinreijiasä vaikkei ovaalit olekaan.Pakari kirjoitti: ↑To Elo 31, 2023 18:19Apurunkoa jos irroitellaan/löysytellään, niin silloin käytännössä tarvitaan säätö. On toki mahdollista välttävästi saada/hieroa apurunkoa takaisin suurin piirtein paikoilleen, että välttyisi säädöiltä, mutta hyvin helposti ratti menee vinoon ja kulmat pieleen, kun apurunkoa liikutellaan. Tämä siis johtuu siitä, kun hammastanko on kiinni apurungossa ja apurungon paikan vaihtuminen vaikuttaa luonnollisesti raidepäiden kautta pyörän asentoihin.
Pyöränlaakerin, tai vetonivelten vaihtojen jälkeen ei tarvita säätöä.
Alapallonivelessä ei myöskään ole säätöä, mutta jos edellinen säätö on tehty väljällä nivelellä niin se voi vaikuttaa kulmaan marginaalisesti. Sama jos etutukivarsien muissa puslissa on väljää ja on säädetty, ja sitten vaihdetaan uudet tukarit/puslat.
Säätöön siis ainakin:
- Apurungon irroituksen jälkeen.
- Raidepäät sisä+ulko jos vaihdettu/irroitettu keskenään toisistaan.
- Hammastangon vaihto.
- Pitkittäisten takatukivarsien irtikäyttö/puslaremppa.
Tosin tapahtuva muutos lienee niin pieni että sitä ei mistään (ratin asento) huomaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Pyörien kulmat
Juu, niinhän niissä on. Vähän sama juttu kuin iskaritolppien kanssa, vaikka ei säätöjä olekaan, niin silti asento pakosti vähän muuttuu irtikäytössä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89