EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Justiinsa näin minäkin asian ymmärsin!
Kiitos vielä vahvistuksesta.
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kersi »

jooseppi78 kirjoitti:
Ti Joulu 20, 2016 20:53
Mikan kuvassahan se neuvotaan. Boost control valvelta lähtevä letku on se R jossa on "The T" ja tältä The T:ltä lähtee pitkä letku kaasuläppäkotelolle ja siinä välissä on takaiskuventtiilejä ja yksi kolmihaara. Tämä pitkä letku veks ja The T pitää saada toimettomaksi jollain konstilla, tulppaamalla tai poistamalla. Lisäksi kaasuläppäkotelon lähtöön tulppa. Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.
Lainaan tätä vanhaa ketjua. OG-93 2002 (240 tkm ajettu) automaatti, stage 1 ja SID-infossa mair jäi täyskiihdytyksessä noin 50 vajaaksi mreq arvosta.


-hapertuneita alipaineletkuja ja pari huonoa takaiskua uusittu
-Bensapumppu uusittu
-vielä sen jälkeen samaa vikaa ja pientä nykimistä kovassa kiihdytykseen lähdössä
-DI-kasetti vuoden vanha
-pari kertaa moottorin vilavalo syttynyt ja huutomerkki, ei vikakoodeja infossa. Nollauksen jälkeen ei ole uusinut nyt pariin viikkoon.
-nyt uusi alkuperäinen IMM ja EVAP tulpattu seuraavasti:
Jonkun vanhan moottorikaavion mukaan The T tulpattu kaasuläppäkotelolle, jossa haara ja pari takaiskua välissä.
Letku R yhdistetty suoraksi liitoskappaleella. ”Vika” poistui ja mair seuraa tarkasti mreq. Siltikin kerran moottorivikavalo ja huutomerkki syttyi ilman muita oireita. Tästä siis jo pari viikkoa aikaa, ei ole uusinut…


Kysymys: pitääkö kaasuläppäkotelolta vastaavasti tulpata tuo lähtö? Sitä en ole tehnyt. Letkut takaiskuineen ovat joutilaana ja tulpattu vain tuo T-haara.

Ja mitä tarkoittaa: ” Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.”

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Kersi kirjoitti:
La Touko 11, 2024 14:31
jooseppi78 kirjoitti:
Ti Joulu 20, 2016 20:53
Mikan kuvassahan se neuvotaan. Boost control valvelta lähtevä letku on se R jossa on "The T" ja tältä The T:ltä lähtee pitkä letku kaasuläppäkotelolle ja siinä välissä on takaiskuventtiilejä ja yksi kolmihaara. Tämä pitkä letku veks ja The T pitää saada toimettomaksi jollain konstilla, tulppaamalla tai poistamalla. Lisäksi kaasuläppäkotelon lähtöön tulppa. Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.
Lainaan tätä vanhaa ketjua. OG-93 2002 (240 tkm ajettu) automaatti, stage 1 ja SID-infossa mair jäi täyskiihdytyksessä noin 50 vajaaksi mreq arvosta.


-
Kysymys: pitääkö kaasuläppäkotelolta vastaavasti tulpata tuo lähtö? Sitä en ole tehnyt. Letkut takaiskuineen ovat joutilaana ja tulpattu vain tuo T-haara.

Ja mitä tarkoittaa: ” Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.”

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Meikäläisen vastaushan on monta monta kuuta vanha ja paljon on Oulujoessa vettä virrannut kun saappi oli vielä taloudessa. Hippasen pitää tavata tuota omaakin vastausta mutta omassa oli kaasuläppäkotelolla pätkä letkua ja pultti tulppana. Solenoidiventtiililtähän ne kierrätettävät kaasut tais mennä etiäpäin joten se letku tuli jemmattua jonnekin vänkärin puolelle muiden letkujen sekaan.

Varmasti joku viisaampi kertoo oikean tavan ja taitanee se löytyä tästäkin ketjusta jos olen väärässä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kersi »

[/quote]

Meikäläisen vastaushan on monta monta kuuta vanha ja paljon on Oulujoessa vettä virrannut kun saappi oli vielä taloudessa. Hippasen pitää tavata tuota omaakin vastausta mutta omassa oli kaasuläppäkotelolla pätkä letkua ja pultti tulppana. Solenoidiventtiililtähän ne kierrätettävät kaasut tais mennä etiäpäin joten se letku tuli jemmattua jonnekin vänkärin puolelle muiden letkujen sekaan.

Varmasti joku viisaampi kertoo oikean tavan ja taitanee se löytyä tästäkin ketjusta jos olen väärässä.
[/quote]

Pitäisiköhän huolestua, kun sama mies vastaa vielä saman päivän aikana 8 vuotta vanhaan ketjuun. Vaikkei omista edes Saabia. Sairasta. :D

Mielestäni muistelit ja kirjoitit asian aivan oikein.

Kelailin tota systeemiä eilen aika paljonkin ja aloin ehkä ymmärtämään sitä. Mulla kulkee nyt solenoidilta höyryt vain kaasuläppäkotelon suuntaan, kun toinen reitti on tukittu. Ja tämäkin ratkaisu taitaa olla ihan ok, sikäli mikäli tuo solenoidin ja kaasuläpän välinen ylempi takaisku toimii, kuten pitää. Se letku ja takaisku on selvästi uusittu joskus. Takaiskuventtiili on tiukasti kiinni kovassa putkessa, mutta jos saan sen helposti irti esim kaasuläpältä, voisin testata sen toimintakunnon (ettei se falskaa läpältä solenoidin suuntaan).

Tällä ratkaisulla systeemi pysyisi suljettuna.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Kersi kirjoitti:
Su Touko 12, 2024 08:34

Pitäisiköhän huolestua, kun sama mies vastaa vielä saman päivän aikana 8 vuotta vanhaan ketjuun. Vaikkei omista edes Saabia. Sairasta. :D
Pitäs varmaan olla :lol: Täällä vaan on kiva lueskella muitakin kuin saappiaiheisia ketjuja. Ja ehkä joku hyväkuntoinen tonnari saattaa olla katsannassa :facepalm_man:

Tuo evap tosiaan selviää kun lueskelee tätä ketjua pellin alla ihmetellessä. Ja taispa niitä kuviakin olla netissä orggiksista ja muokatuista evapeista.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Vastaa Viestiin