Alusta (taas)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Ei tuo Aeron alustakaan mikään älyttömän hyvä ole tekee 200:n nurkilla hiukan odottamattomia liikkeitä. Laitoin Konin säädettävät taakse niin "ongelma" korjaantui ja kuorman kanssa älyttömän paljon parempi
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Jouduin matalan sään vuoksi liikkumaan suunniteltua enemmän (170 km)perjantaina Rellu mekano jollain R-kioski mallilla jossa vissiin 225 ponia,
Kyllä sen alusta oli pintakova ja märällä tiellä ei viitsinyt pitää yli 150 kmh kurveissa.

Eli Aero alkoi taas tuntumaan hyvältä. Rengasmelu oli kyllä hyvin vaimennettu rellussa, tuuli vain suhisi tiivisteissä samoin kun vanhassa Saabissa :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
kaju
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 11:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kaju »

Oliskohan kenelläkään tietoa onko vm-99 3,0t SE:ssä ihan normaali alusta vai joku muu? Alkaa olemaan jo vähän väsynyt ja vaihto jonkin ajan päästä ajankohtainen.
sopisiko esim. Aeron alusta tai olisiko jollain kokemusta ko. autosta tuolla H&R+ Konit.

Tiedoista etukäteen kiittäen, vasta 4000km Saabistina.
Grün
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grün »

No niin, olihan se pakko laittaa alle Saabin oma sport alusta - ja on aivan lähes törkeen mukava ajella, verrattuna aikaisempaan humppaamiseen. Kurvit voi laskea läpi "sopivalla" nopeudella jarruttelematta. Ja tämähän säästää bensaa ja jarrupaloja - alusta maksaa itsensä takaisin varmaan jo vuodessa :lol:
Ja on toi setin hintakin aika kohdallaan karvan yli 700 eeroa alapallonivelineen. Suosittelen !
9-5 2.3tA -98
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

700€ kuulosta hyvältä, mutta entäs asennus? Itsekö laitoit?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Grün
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grün »

Joo - lomareissulla kun oltiin itä-Suomessa(LPR) niin samalla vein asennettavaksi kaverin kaverin pajalle - asennus tehtiin reilulla satasella :wink:

Ja sitten vielä nelipyöräsuuntaus, perskules melkein samanhintainen, molemmat päät kun laitettiin kuntoon, niin siitähän napsahti 80:iä lisää, ja tämä olikin sitten jo pääkaupunkihinnoilla. Ja tätäkin suuntausta piti harjoitella kaksi kertaa, ennenkuin oli ratit ja renkaat suorassa.
9-5 2.3tA -98
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Farkun takaiskarit ovat tulleet tiensä päähän ja nyt olisi hyvä sauma asennuttaa tuo kuuluisa sport-alusta. Katalogista löytyy M02-:lle kaksi vaihtoehtoa: Jtk 4 (400130837) ja Jtk 5 (400130845). Jtk on ilmeisesti joustintukikoodi mutta mitä se kertoo? Jäykkyydenkö vai jonkun sovituksen tms?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Jos hyvän alustan haluat niin laita taakse Aeron jouset ja eteen joku lasku sarjan jouset -40 mm ja sitten Konin säädettävät joka kulmaan.

Aeron vakio sarja ei ole vielä mutkatappeluun tehty. Takapää varsinkin tekee hiukan ilkeitä muljautuksia päälle 150 nopeuksissa.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Ensi viikolla alle 9-5 aeron alusta eli madallujouset&iskarit ja vanhat mäkeen..kertoillaan onko muutosta ajokäyttäytymiseen :roll:
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Juu mulla ei olekaan tarkoitus siitä mitään mutkaohjusta tehdäkään. Tietty säädettävät iskarit on aina säädettävät iskarit, mutta madallusta en kyllä ihan heti eteen laittaisi. Mittasin että eturenkaan edessä helman alalaidasta maavaraa on 17 senttiä (ilman henkilöitä/kuormaa ja 225/45 R17). Toivottavasti se ei tuosta laske vaikka alustasarja sen 10mm nimellisesti paperilla madaltaakin.

Hintansa puolestahan tuo on tosiaan aika edullinen paketti. Ja nyt on hyvä sauma vaihtaakin koko setti kun takapään iskarit on tosiaan lopussa. Tilasin lopulta sarjan ja ensiviikolla laitetaan alle nelipyöräsuuntauksen kera.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Aeron jousilla auto vaan jää kulkemaan nokka pystyssä ja se ei välttämättä ole visuaalisesti hyvän näköinen. Ja vakioiskarit ovat aika herkät hajoamaan takana ja Konien kanssa kuorman kestävyyskin on toista luokkaa. Ja ainakaan taakse noi Konit ei ole kauheen kalliit.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Alusta

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Aiheeseen liittyen olis myynnissä alustasarja eli tarkista tämä :
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26894
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Olisi tarkoitus vaihtaa aeroon H&R -jouset ja Bilstein sprint -iskarit ja puslia vaihtaa. Olisiko jollain omakohtaisia kokemuksia? Tarkoitus on tukevoittaa alustaa, pelottaa kuitenkin, että tuleeko liian kova.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

KARELPA kirjoitti:Aeron jousilla auto vaan jää kulkemaan nokka pystyssä ja se ei välttämättä ole visuaalisesti hyvän näköinen. Ja vakioiskarit ovat aika herkät hajoamaan takana ja Konien kanssa kuorman kestävyyskin on toista luokkaa. Ja ainakaan taakse noi Konit ei ole kauheen kalliit.
Mulla oli aeron alusta ja ihan vaaka tasossa oli. Alustalla oli ajettu ~90tkm. Jouset on muuten myynnissä. :) Kuva.

Petter kirjoitti:Olisi tarkoitus vaihtaa aeroon H&R -jouset ja Bilstein sprint -iskarit ja puslia vaihtaa. Olisiko jollain omakohtaisia kokemuksia? Tarkoitus on tukevoittaa alustaa, pelottaa kuitenkin, että tuleeko liian kova.
Olen ajellut tolla setillä 10 000km ja minun makuun todella hyvä, ulkonäöllisesti ja ajo ominaisuuksiltaan. Renkaina on hankook k107 225/45/18. Alusta paranee mitä lujempaa ajaa. ;) Takana on kaikki puslat powerflex. Jos vaihdat alustan niin kannattaa samalla vaihtaa etuiskarien yläpään laakerit. Meikä joutu kaksi kertaa purkaan etupään niitten takia.

Jotku sanoo, että bilsteinit olis pintakovat verrattuna koniin. Tiiä sitten. En ole ajanut saabilla jossa konit on alla. En ostanut koneja koska vanhassa autossa oli konit ja yksi tolppa pukkas öljyt pihalle 20tkm jälkeen. Tosin sain uudet tilalle.
Audi A4 2.0TFSIq
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

No nyt on muutama tuhat kilometriä takana yllämainitulla alustalla. On ollut mahtava ajella tukevalla alustalla. Tuulet eivät heiluttele ja auto menee kuin juna, ei kallistele kurveissa, eikä nitise tai kitise. Minusta ei alusta ole kuitenkaan liian kovakaan, vaan nielee epätasaisuudet hyvin. Myös vaimo on tyytyväinen, vaikka hän suhtautuu yleensä muutoksiin autossa hyvin kriittisesti. Tuo hommahan tehtiin Jyväskylässä Pro-carservicessä ja palveluun olin myös hyvin tyytyväinen. Vaikuttivat myös hyvin asiantuntevilta (vaikea arvioida, kun itse ei niinkään ole asiantuntija).
Voin kyllä suositella H&R + Bilstein sprint alustaa ainakin näiden alustavien kokemusten perusteella.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin