9-5 ravistaa
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
9-5 ravistaa
Moi.
On tuossa parina aamuna ollut 9-5:ssa ihme vika.
Kun lähtee liikkelle niin vähän ajan päästä alkaa ravistaa koko autoa niin kuin ois joku vanne kierossa tai lunta vanteessa. Ravistus jatkuu aivan sama onko veto päällä vai ei. Tänä aamuna ajon tien reunaan ja kävin kiertelemässä autoa ja lähdin uudestaan liikkeelle niin ei ravistanut enään. Kone kuulostaa käyvän ihan nätisti. Mistähän vois ruveta vikaa etsiin ???
On tuossa parina aamuna ollut 9-5:ssa ihme vika.
Kun lähtee liikkelle niin vähän ajan päästä alkaa ravistaa koko autoa niin kuin ois joku vanne kierossa tai lunta vanteessa. Ravistus jatkuu aivan sama onko veto päällä vai ei. Tänä aamuna ajon tien reunaan ja kävin kiertelemässä autoa ja lähdin uudestaan liikkeelle niin ei ravistanut enään. Kone kuulostaa käyvän ihan nätisti. Mistähän vois ruveta vikaa etsiin ???
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Tarkennapas hiukan tuota ilmiötä.
Ravistusta ei siis esiinny liikkeelle lähdettäessä kun nostat kytkintä?
Sehän on aika tyyppillinen ilmiö ja se ravistus on todella voimakasta ja on perintöä Opelilta.
No sitten sanoit että ravistaa oli veto päällä eli ei? Mitä se tarkoittaa?
Ravistaako siis vaikka nostat kytkimen ylös?
Ravistaa jollakin tietyllä kierrosluvulla tai nopeudessa?
Mikä auto? (tarkenna)
Missä auto seisoo yöt?
Ravistusta ei siis esiinny liikkeelle lähdettäessä kun nostat kytkintä?
Sehän on aika tyyppillinen ilmiö ja se ravistus on todella voimakasta ja on perintöä Opelilta.
No sitten sanoit että ravistaa oli veto päällä eli ei? Mitä se tarkoittaa?
Ravistaako siis vaikka nostat kytkimen ylös?
Ravistaa jollakin tietyllä kierrosluvulla tai nopeudessa?
Mikä auto? (tarkenna)
Missä auto seisoo yöt?
Kerrotko tästä Opel-perinnöstä hieman lisää ? Minulla juurikin tuon kytkimen noston jälkeistä ravistusta ilmenny. Mistäs voisi johtua ?2.2TiD kirjoitti:Ravistusta ei siis esiinny liikkeelle lähdettäessä kun nostat kytkintä?
Sehän on aika tyyppillinen ilmiö ja se ravistus on todella voimakasta ja on perintöä Opelilta.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Tuosta ilmiöstä on aika hankala kertoa tarkempaa kun eivät Ooppelillakaan sitä vielä tiedä. Ilmiö on heille kiusallisen tuttu ja asiaa selvitetään tehtaalla asti. Tosin voi olla että joku tee se itse asentaja on syyn selvittänyt aika päiviä sitten.
Jonkun verran ovat vaihtaneet kytkinpaketteja mutta sitten on tullut tieto että sitä ei enää kannata tehdä ennen kuin tietävät varmasti, missä vika on.
Vikaa on saatu korjattua kahdella tavalla. Joko moottorin ohjausta muuttamalla tai sitten tuolla mainitulla kytkinpaketin vaihdolla.
Mulla oli joskus kaksikin Omega 2.5TD ja niissä molemmissa esiintyi tuota ilmiötä. Sitä ravistustahan ei voi olla huomaamatta.
Selasin silloin Ooppelin ja bemarin foorumit mutta tuloksetta. Ainoastaan sen havainnon tein että bemarin puolella tuota moottoriongelmaa ja nykimistä tuntui riittävän.
Ravistus omassa vehkeessä poistui usein käyttämällä kytkintä ylhäällä jos alkoi ravistamaan mutta todella kiusallinen se ilmiö oli. Siinä tutisee koko auto kuskia myöten eikä varmasti jää muillakaan tiellä liikkujilla asia huomaamatta...
Toisesta Omegasta ilmiö hävisi kun ostin siihen teholastun. Ehkäpä minulla ilmiö johtui siis moottorinohjauksesta ja sen poistuminen siitä että kone sai soppaa enemmän heti tyhjäkäynniltä ylöspäin. No kukapa tuonkin tietää.
No nyt tässä nykyisessä Saabissa on esiintynyt samaa ilmiöta pari kertaa. Mutta kun eivät Ooppelilla (Saabista puhumattakaan) osaa sanoa, mistä ilmiössä on kyse niin enpä ole arvannut vielä mitään asialle mennä tekemään. Voihan olla että ravistus tulee kytkimestä mutta koska se on erittäin satunnainen niin sen kanssa vielä on pärjännyt. Toisaalta tuossa 2.2 dieselissä on niin mukavasti alavääntöä ja kulkee normaalitarpeeseen ihan riittävästi niin ei ole vielä tullut tehon lisäykset mieleen.
Eli enpä osaa tuosta muuta sanoa kuin että Opelilla se ilmiö on tuttu ja asiaa tutkitaan koko ajan kuumeisesti ja koska Saabissa on aika paljon GM:n osaa ja Opelia nimenomaan niin sieltähän se asia lienee peruja...
Itse veikkaisin tuota moottorinohjausta tai sitten sen ja kytkimen yhteistoimintaa. Neloskoneissa ainakin dieselissä jos hiukan painat kytkintä niin huomaat kyllä selvästi kuinka kytkinpoljin koko ajan tutajaa. Samantyyppistä tutinaa / ravistustahan se toisaalta on mutta siis paljon voimakkaampaa.
Lisäisin vielä että kampiakselin stefan vuotamisesta johtuvasta öljyvuodosta ja öljyn valumisesta kytkimelle ja sen aiheuttamasta tutinasta ei ole kyse.
Jonkun verran ovat vaihtaneet kytkinpaketteja mutta sitten on tullut tieto että sitä ei enää kannata tehdä ennen kuin tietävät varmasti, missä vika on.
Vikaa on saatu korjattua kahdella tavalla. Joko moottorin ohjausta muuttamalla tai sitten tuolla mainitulla kytkinpaketin vaihdolla.
Mulla oli joskus kaksikin Omega 2.5TD ja niissä molemmissa esiintyi tuota ilmiötä. Sitä ravistustahan ei voi olla huomaamatta.
Selasin silloin Ooppelin ja bemarin foorumit mutta tuloksetta. Ainoastaan sen havainnon tein että bemarin puolella tuota moottoriongelmaa ja nykimistä tuntui riittävän.
Ravistus omassa vehkeessä poistui usein käyttämällä kytkintä ylhäällä jos alkoi ravistamaan mutta todella kiusallinen se ilmiö oli. Siinä tutisee koko auto kuskia myöten eikä varmasti jää muillakaan tiellä liikkujilla asia huomaamatta...
Toisesta Omegasta ilmiö hävisi kun ostin siihen teholastun. Ehkäpä minulla ilmiö johtui siis moottorinohjauksesta ja sen poistuminen siitä että kone sai soppaa enemmän heti tyhjäkäynniltä ylöspäin. No kukapa tuonkin tietää.
No nyt tässä nykyisessä Saabissa on esiintynyt samaa ilmiöta pari kertaa. Mutta kun eivät Ooppelilla (Saabista puhumattakaan) osaa sanoa, mistä ilmiössä on kyse niin enpä ole arvannut vielä mitään asialle mennä tekemään. Voihan olla että ravistus tulee kytkimestä mutta koska se on erittäin satunnainen niin sen kanssa vielä on pärjännyt. Toisaalta tuossa 2.2 dieselissä on niin mukavasti alavääntöä ja kulkee normaalitarpeeseen ihan riittävästi niin ei ole vielä tullut tehon lisäykset mieleen.
Eli enpä osaa tuosta muuta sanoa kuin että Opelilla se ilmiö on tuttu ja asiaa tutkitaan koko ajan kuumeisesti ja koska Saabissa on aika paljon GM:n osaa ja Opelia nimenomaan niin sieltähän se asia lienee peruja...
Itse veikkaisin tuota moottorinohjausta tai sitten sen ja kytkimen yhteistoimintaa. Neloskoneissa ainakin dieselissä jos hiukan painat kytkintä niin huomaat kyllä selvästi kuinka kytkinpoljin koko ajan tutajaa. Samantyyppistä tutinaa / ravistustahan se toisaalta on mutta siis paljon voimakkaampaa.
Lisäisin vielä että kampiakselin stefan vuotamisesta johtuvasta öljyvuodosta ja öljyn valumisesta kytkimelle ja sen aiheuttamasta tutinasta ei ole kyse.
Itsekkin olen tuolla Opelin foorumilla törmännyt tähän ravistushommaan mutta eivät sielläkään tosiaan tarkemmin tienneet.
Meikäläisen auton kytkimet ravistus on satunnaista. Sitä esiintyy jostain syystä vain kylmällä koneella(!), ja siten vain aamun muutamassa ensimmäisessä liikkeellelähdössä. Pieni mutta ärsyttävä piirre...
Kytkin on kaikinpuolin muuten kunnossa, ottaa ja pitää normaalisti, ei luistele.
Meikäläisen auton kytkimet ravistus on satunnaista. Sitä esiintyy jostain syystä vain kylmällä koneella(!), ja siten vain aamun muutamassa ensimmäisessä liikkeellelähdössä. Pieni mutta ärsyttävä piirre...
Kytkin on kaikinpuolin muuten kunnossa, ottaa ja pitää normaalisti, ei luistele.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
mutta tuohon alkuperäiseen kysyjään viitaten niin yhtenä vaihtoehtona voisi heittää renkaiden/renkaan mahdollisen "jäätymisen" yön aikana. Nyt kun on ollut muutama pakkasyö niin tietyt heikompilaatuiset kumilaadut toki voivat kangistua pakkasella ja varsinkin jos rengaspaine on alhainen jossakin renkaassa niin liikkeelle lähdettäessä rengas voi aluksi ravistaa ennen kuin lämpenee/notkistuu. No se oli vaan arvaus noiden alkutietojen perusteella...
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Elikkä hieman tarkennusta tuohon ravistukseen. Kun lähdin liikkeelle auto ei ravistanut, mutta vähän ajan päästä alkoi ravistaan. Aivan sama oliko kytkin ylhäällä vai pohjassa(antoin auton rullata) niin ravisti. Ensi kerran ilmiön huomasi toissa aamuna kun oli eka pakkaset(-2 astetta).
Auto on pihalla yöt. Renkaat Goodyear ug500.
Ja auto siis 9-5 wagon 2.3 -99
Auto on pihalla yöt. Renkaat Goodyear ug500.
Ja auto siis 9-5 wagon 2.3 -99
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Kuin myös Ja juuri kun pitäisi katsastukseen mennäzaska kirjoitti:Oisikohan käsijarru jumissa pakkasella tuppaa jumittuu.kokemusta on auto alkaa ravistaa ajossa
Jotenkin ihmetyttää mitä yhteyttä on Opeliin näissä B2*5 koneissa/kytkimessä, varsinkin takavetoisiin 2.5 Opel/BMW diissel koneisiin
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
OT: käsijarrusta muistui eräs juttu mieleen kun käväsin tuossa paikallisessa tarvikeosa-puljussa eilen. Siinä myyntitykki kanniskeli sisälle hauskan näköstä lähes uutukaista Gislavedin nastarengasta. Gummi oli kulunut täysin tasaseksi/kantikkaaksi n. 15sentin matkalta. Jonkun onnenpekan vaimoke olis menny aamulla töihin käsjarru päällä ... hiukan oli jäykältä tuntunna auto kuulemma emännän mukaan. Ukko oli ihmetelly sittemmin "lievää" ravistusta uusissa talvinakeissa..
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ke Joulu 20, 2006 19:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77