Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa
Piti oikein tulla tästä ketjusta tarkastamaan, että kauanko AeroWagon tällä kertaa toimi ilman ongelmia... Näköjään vähän yli kuukauden. Nykimistä ei ole vieläkään esiintynyt, mutta tänään syttyi ajossa CheckEngine-valo. Ei kuitenkaan mennyt LimpHomeen, vaan kaikki tuntui toimivan ihan normaalisti. Pitänee käydä huomenna lukemassa vikakoodit
Eski
Eski
Vikakoodi P0171 eli kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laiha. Vian oireet: mahdollisesti moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen, epätasainen käynti tai sytytyshäiriöitä. Mitään tällaista en havainnut eilen, CE-valo vaan syttyi ajossa.
Vianetsintää ei tarkemmin tehty, vaan nollattiin vika ja sen jälkeen CE-valo ei syttynyt uudestaan. Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.
Katsotaan, jos CE syttyy uudestaan...
Tankkasin muuten eilen kokeeksi tankin täyteen Shellin 99+ V-poweria, jospa se johtuukin siitä, ettei ferraribensa sovi Aeroon
Eski
Vianetsintää ei tarkemmin tehty, vaan nollattiin vika ja sen jälkeen CE-valo ei syttynyt uudestaan. Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.
Katsotaan, jos CE syttyy uudestaan...
Tankkasin muuten eilen kokeeksi tankin täyteen Shellin 99+ V-poweria, jospa se johtuukin siitä, ettei ferraribensa sovi Aeroon
Eski
Eilen syttyi CE-valo jälleen, taisi olla jo kolmas kerta ja joka kerta vikakoodi on ollut tuo sama P0171. Viimeksi valo syttyi, kun ajoin mustaa savua pukkaavaan VAG-diisselin perässä, mutta nyt ihan tasaisessa maantieajossa sattumalta katsoin juuri mittaristoa, kun moottorinkuva napsahti palamaan...
Välillä on tullut ihmeteltyä, että auton turbo-mittari ei ole mennyt edes täyskaasukiihdytyksessä ihan punaisen rajalle. Niinpä päätin kokeilla uutta ilmamassamittaria ja ainakin tuossa kotimatkalla tehtyjen kiihdtysten perusteella ainakin turbo-viisari menee nyt punaisen rajalle! Persdynon perusteella myös kulkupuoli parantui, joten vaikuttaisi, että IMM kannatti vaihtaa...
Eski
Välillä on tullut ihmeteltyä, että auton turbo-mittari ei ole mennyt edes täyskaasukiihdytyksessä ihan punaisen rajalle. Niinpä päätin kokeilla uutta ilmamassamittaria ja ainakin tuossa kotimatkalla tehtyjen kiihdtysten perusteella ainakin turbo-viisari menee nyt punaisen rajalle! Persdynon perusteella myös kulkupuoli parantui, joten vaikuttaisi, että IMM kannatti vaihtaa...
Eski
Pakoputkisto?
Onko pakopuolelle tehty mitään tarkastuksia. Tulisi mieleen huonosti toimiva katti/lamdat (miten kirjoitetaankaan ).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Eipä ole pakopuolta tutkittu, mutta lambdalla on kyllä ihan omat vikakoodinsa ja noissa vianetsintäohjeissa kuitenkin viittattiin ensisijaisesti IMM:n, joten silläpä sitä piti kokeilla... CE-valo pysyi pimeänä kuitenkin välillä useamman tuhannen kilometriä, joten ihan varmahan tuosta ei voi olla... Tietääkö joku miten ne paineanturit mitataan?
Eski
Eski
Paineanturin voi mitata yleismittarilla. Mittausta varten pitää rakentaa väliliitin, jossa on karvat mittaamista varten. Mitattaessa virrat päälle ja sitten yleismittarilla mitataan napojen 3 ja 4 väliltä ja sen pitää olla n. 2,1 V. Sitten pieni jippo; jos mittaat jännitteen napojen 3 ja 2 väliltä näyttää mittari luultavasti 2,9 V:a ja napojen 2 ja 4 väliltä sen pitäisi näyttää 5 v:a. Älä siis heti heitä anturia mäkeen vaan mieti olivatko navat oikeat.
Tuo P0171 viittaa WIS:n mukaan liian laihaan seokseen ja voi anturien lisäksi aiheutua myös vuodoista. Oletko tutkinut kaikki imu- ja ahtopuolen letkut? Oletko huomannut että tyhjäkäynnin kierrosluku olisi kasvanut?
Tuo P0171 viittaa WIS:n mukaan liian laihaan seokseen ja voi anturien lisäksi aiheutua myös vuodoista. Oletko tutkinut kaikki imu- ja ahtopuolen letkut? Oletko huomannut että tyhjäkäynnin kierrosluku olisi kasvanut?
Tämä viestiketju toimii hyvänä muistilistana AeroWagonin temppuilulle, joten päivitetäänpä taas tilannetta. Tänään teki toisen kerran tuon saman tempun kuin noin vuosi sitten, mistä kaikki tämä alkoi, eli ei startannut ollenkaan. Käänsin avaimesta, valot syttyivät mittaristoon ja sidiin tuli CHECK OK, mutta mitään ei tapahtunut starttiasennossa. Sitten siirtelin vaihdekepin vapalle ja takaisin P:lle ja avot auto starttasi. Starttasi myös uudestaan kotipihassa ihan normaalisti...
EDIT: Viime vuoden huhtikuusta, jolloin temppu tapahtui ekan kerran on kertynyt kilometrejä reilut 21K. Nyt mittarissa 175K.
Eski
EDIT: Viime vuoden huhtikuusta, jolloin temppu tapahtui ekan kerran on kertynyt kilometrejä reilut 21K. Nyt mittarissa 175K.
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Haulla löytyi tämä aihe ja osittain saamaa vikaa alkoi kaksi viikkoa sitten tekeen omassa 2.3t. Startatessa ei vain lähtenyt käyntiin. Veivasin useampaan kertaan, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt. Sulakkeet tarkastin , ei vikaa ja yritin taas käyntiin ja lähti heti. Ajoin merkkiliikkeeseen TECH2 kiinni ei mitään vikakoodeja. Maksun jälkeen ei käyntiin millään. Jätin virrat päälle ja uusi tarkastus ei koodeja. Asentaja starttasi ja heti käyntiin. Puhui jotain mahdollisesta polttoainepumpun viasta. Kaksi kertaa valoissa meinannut tyhjäkäynnillä sammahtaa. Ei ole ajossa nykinyt ja tehot tuntuu olevan tallessa. Juuri emäntä soitti ja oli startannut useampaan kertaan, eikä lähtenyt. Käskin painaa keskuslukitusta päälle ja pois. Heti hörähti käyntiin. Mistä nyt kannattaisi alkaa vaivaan syytä etsimään. Akku ja sytyskasetti on uusia Eiko auta muuta kun vaihtaa se polttoainepumppu, asentoanturi/putsaus tai ???. Miten ajonesto toimii, voisiko olla vikaa siinä??? Vielä on lähtenyt käyntiin, mutta mietityttää vain milloin ei enää lähde. Tv Ari
Asentoanturin vikaa ei välttämättä saa selville mittaamalla. Itse vertailin ehjän ja rikkonaisen anturin vastuksia, sekä kylmänä että kuumana ja molemmat olivat raja-arvojen sisällä.
Jos auto ei lähde kuumana käyntiin ja käynnistyy normaalisti moottorin hieman jäähdyttyä, voi kokeilla anturin jäähdyttämistä esim. kylmäsprayllä tai vedellä silloin kun vika on päällä.
Jos auto ei lähde kuumana käyntiin ja käynnistyy normaalisti moottorin hieman jäähdyttyä, voi kokeilla anturin jäähdyttämistä esim. kylmäsprayllä tai vedellä silloin kun vika on päällä.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Kyllä suomessa on kaikki ihanan kallista, amerikoissa $ 292 = 225 eEski kirjoitti:Päivitetään nyt tähän ketjuun vielä, että tuli vaihdettua 319 euron hintainen vaihdelaatikon asentotunnistin (#5256060), joka on paras arvaus noiden satunnaisten käynnistysongelmien aiheuttajaksi. Tuossa kuva vanhasta:
Eski
Part Number 5256060
Description NEUTRALPOSSWITC
Saab Suggested List $292.00
Quantity package?
Part Code (D = discontinued)
Superseded use this new number >click link
Core Charge $ 0.00
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"