Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

Auto on siis Saab 9-5 2.3t vm. 1998, ajettu n. 190 000km. Auto syö reilusti öljyä. Huohotinjärjestelmä on kokonaan uusittu kuukausi sitten, turbo on testattu ja kaikki on ok, ja mistään se ei sitä vuoda tai vastaavaa eikä kärytä mitenkään ihmeellisesti. Mikä enään avuksi ? rahaa menny autoon jo älyttömästi ja ei kiinnostaisi paljon turhista "huolloista" enää maksaa.
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6646
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Paljonko on reilusti? Tietty öljynkulutus on hyvin yleistä useissa huohotinvaivaisissa moottoreissa. On arvailtu, että se johtuu voimakkaasta ohipuhalluksesta tai männän renkaat saattaa olla karstan jumittamat... Kokeile liuotushoitoa männille; kaada petroolia tulpanreijistä ja anna olla yön yli ja vaihda öljyt.

Eski
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

No siis sanotaan että syö varmaanki noin. 1L/2000km, vaihtelevasti kuitenkin, välillä enemmän välillä vähemmän...
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

sandelin85 kirjoitti:No siis sanotaan että syö varmaanki noin. 1L/2000km, vaihtelevasti kuitenkin, välillä enemmän välillä vähemmän...
syö varmaankin... Et ole kovin tarkkaan seuraillu. hakua olis voinu käyttää ennen ku oikein huutelee vai jumittuko sulla napit pohjaan? :lol:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/search.php?mode=results
Audi A4 2.0TFSIq
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

Olen kyllä etsinyt haun kanssa mutta mikään ei vastaa samanlaista ongelmaa kuin mulla, joten aloitin uuden keskustelun.
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mitä öljyä käytät, merkki ja viskositeetti?

Tulpat öljymöhnästä mustana?

Litra per 2000 kilsaa -kulutus näkyy varmasti jossain, joko läikkänä alla, tai sinisenä savuna putken päästä.

Katalysaattori kyllä tiettyyn rajaan saakka laimentaa savutusta, mutta ei sekään ihmeisiin pysty...

Ex auto kyllä vei saman verran öljyä, eikä savuttanut (silloin ;-) ) mahdottomasti. Vika oli tiedossa, venttiilinvarren kumit irti/väljät.
Nyppäsin sitten katin putkesta pois, ettei mene pönttö pilalle. Voi jeesus sitä sinistä käryä perässä sen jälkeen. Kummasti aikaistin remontin aikataulua tuon takia :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

No, niin. Liityn öljyn kulutus "kerhoon". :evil: 2000km ja tikku ei kastu. Ei savuta ja kulkee kyllä hyvin paitsi viimepäivinä huomannu, että ku kolmosella ja nelosella kiihyttää niin kytkin meinaa aavistuksen luistaa. Kuulin "kyliltä", että vois joku stefa olla rikki vaihelootan ja koneen välissä? Onko perää? Huohotin päivitykset on tehty.

Huomena pittää soitella saab huoltoon... prkl...
Viimeksi muokannut JouniH, Ma Touko 14, 2007 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Audi A4 2.0TFSIq
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Onko se niin, että turbon vuotaessa ahtimen päästä, sitä savua ei niin herkästi tule ja jos se vuotaa turbinin päästä niin ne perinteiset käynnistyssavut pöllähtää kaikkien ihasteltaviksi? Saman voi tosin tehdä myös venttiilikumien viat (taitavat olla kuitenkin noissa koneissa olla niitä vähiten vikaantuvia osia). Itse pähkäilin aikoinani tuota öljyn syöpöttelyä seuraavasti:
Kurkatkaa ahtoilmaputken sisään, ennenkuin alatte epäillä "pahempia" vikoja. Jos se lainehtii öljystä on vika ehkä turbossa tai huotinjärjestelmässä kaikesta huollon vakuuttelusta huolimatta. Jos haluaa sitten vielä tarkemmin tutkia voi seuraavaksi irroittaa turbon imuputken. Jos sama öljyisyys vaivaa sitäkin on ainakin huohotuksessa vikaa. Seuraavaksi voi sitten kokeilla öljyloukon puhaltamalla venakopan letkuun (imuputkeen tuleva palautusputki pitää olla irroitettu banjoliittimestä). Jos puhalluksen seurauksena öljypohjasta kuuluu iloinen pulputus eikä palautusputkesta paljoa tule ilmaa, on öljyloukko putkistoineen ehkä syyllinen. Jos nyt sitten käy niin, että loukko sattuisi olemaan OK, tulppaa venakopalta lähtevän letkun ja laittaa koneen käyntiin. Kaverin kaasutellessa voi sitten ihailla, kastuuko tavarat kopan takapuolella rajusti. Jos kastuu, niin sitten voipi epäillä jo männänrenkaita.
Jos turbon imuputki oli puhdas, mutta ahtoilmaputki öljyinen voipi melkoisella varmuudella todeta turbon olevan kanttuvei.
Kykin voi luistaa vanhuuttaan tahi sitten kun joko kampuran tai lootan stefa vuotaa. Jos öljyä häviää koneesta noin paljon, niin kyllä se pitäisi näkyä jo ulkopuolellakin.....
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja IJR »

Morooo!

Kauhulla olen odotellut hetkeä, jolloin tarvitsee näihin tyyppivikaketjuihin mitään postailla, mutta nyt vaikuttaa pahalta...

Tänään töistä kotiin kurvaillessa auto vilautti hetken öljynpaineen varoitusvaloa ja iloisesti ilmoitteli asiasta "plingplong" äänelläkin. Varoitusvalo sammui kuitenkin Kehä III:n rampissa välittömästi syttymisen jälkeen ja matka jatkui onnellisesti kotipihaan saakka. Tarkastin heti parkkiin päästyäni öljyn määrän ja järkytyksekseni totesin, ettei öljyt yltäneet enää edes mittatikun minimitasolle asti vaan aika kuivaa oli.

Auto on käynyt läpi 110 tkm huollon huhtikuussa -07, jolloin öljyt (ja suodatin) on vaihdettu. Tällöin autoon on uponnut 4 litraa Mobil 1 0-W40:sta. Autolla on tämän jälkeen ajettu noin 10 tkm lisää ja nyt öljytilanne on siis edellä kuvattu.

Lisäsin koneeseen litran Mobilin 0-W40:stä ja nyt mittatikun minimiraja ylittyy. Kysymys kuuluu kuitenkin, että pitäisikö tässä menettää yöunensa ja olla hyvinkin huolissaan. Tuskin auton kuitenkaan kuuluisi vajaan kymmpitonnin matkalla syödä noin paljoa öljyä jos kaikki on kunnossa?

Arvon asiantuntijat, mitä tehdä? Auto on MY02, eli selvitäänkö tästä paljon puhutulla huohotinpäivityksellä vai haetaanko vikaa jostain muualta. Auto ei pössäyttele ollenkaan eikä minkäänlaisia näkyviä vuotoläiskiä löydy työpaikan parkkiruudusta sen enempää kuin kotiparkin ruudustakaan.
9-3 SS 1.8t MY07
"Saab is a smart man's Volvo" - Jeremy Clarkson
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Pugman »

IJR kirjoitti:Morooo!

Kauhulla olen odotellut hetkeä, jolloin tarvitsee näihin tyyppivikaketjuihin mitään postailla, mutta nyt vaikuttaa pahalta...

Tänään töistä kotiin kurvaillessa auto vilautti hetken öljynpaineen varoitusvaloa ja iloisesti ilmoitteli asiasta "plingplong" äänelläkin. Varoitusvalo sammui kuitenkin Kehä III:n rampissa välittömästi syttymisen jälkeen ja matka jatkui onnellisesti kotipihaan saakka. Tarkastin heti parkkiin päästyäni öljyn määrän ja järkytyksekseni totesin, ettei öljyt yltäneet enää edes mittatikun minimitasolle asti vaan aika kuivaa oli.

Auto on käynyt läpi 110 tkm huollon huhtikuussa -07, jolloin öljyt (ja suodatin) on vaihdettu. Tällöin autoon on uponnut 4 litraa Mobil 1 0-W40:sta. Autolla on tämän jälkeen ajettu noin 10 tkm lisää ja nyt öljytilanne on siis edellä kuvattu.

Lisäsin koneeseen litran Mobilin 0-W40:stä ja nyt mittatikun minimiraja ylittyy. Kysymys kuuluu kuitenkin, että pitäisikö tässä menettää yöunensa ja olla hyvinkin huolissaan. Tuskin auton kuitenkaan kuuluisi vajaan kymmpitonnin matkalla syödä noin paljoa öljyä jos kaikki on kunnossa?

Arvon asiantuntijat, mitä tehdä? Auto on MY02, eli selvitäänkö tästä paljon puhutulla huohotinpäivityksellä vai haetaanko vikaa jostain muualta. Auto ei pössäyttele ollenkaan eikä minkäänlaisia näkyviä vuotoläiskiä löydy työpaikan parkkiruudusta sen enempää kuin kotiparkin ruudustakaan.

Huohotinpäivitys ei varmasti ainakaan pahenna tilannetta ja on niin edullinen että laittasin sen ainakin ensin, mutta todennäköisin syy on surullisen kuuluisa garret gt17. Itse vaihdoin tuossa kesällä omastani tuon öljypolttimen ja tähänmennessä ei oo hävinny öljyä desiäkään.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Petter »

Joskus öljynvaihdossa laitetaan vähän niukasti uutta öljyä ja kannattaa ehkä tarkastaa ensimmäisen kerran öljyt melko pian vaihdon jälkeen.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6646
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Käyttöohjekirjan mukaan öljyn määrä kuuluu tarkistaa säännöllisesti jokaisen tankkauksen yhteydessä. Öljynpainevalo tosiaan syyttyy vasta kun öljyä puuttuu tuollaiset pari litraa, kuten IJR:llä, kun piti lisätä litra että päästiin alarajalle. Jos huoltokirja on kunnossa, kannattaa tutkituttaa merkkihuollossa onko jakoketju jo venynyt tarpeeksi. Yleensä vähillä öljyillä ajaminen "syö" jakopään nopeasti remonttikuntoon... Syy öljynkulutukseen voi tosiaan olla myös GT17-turbossa, jotka kilometrien puolesta voisi hyvinkin olla vaihtokunnossa.

Eski
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja IJR »

Kiitokset nopeista vastauksista.

Vähän turhan huolettomana olen tosiaan päästellyt menemään ilman öljyn määrän tarkistusta. Mitään vikoja kun autossa ei ole ilmennyt ja iso huolto on kuitenkin tehty alle ½ vuotta sitten. Huoltokirja on kunnossa leimoineen, joten seuraava etappi lienee merkkihuolto.

Mikäli jakopääremppa on edessä niin se mennee takuuseen, mutta paljonko uudesta turbosta pitää maksaa jos Garrett menee vaihtoon?
9-3 SS 1.8t MY07
"Saab is a smart man's Volvo" - Jeremy Clarkson
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6646
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Merkkihuolto saattaa veloittaa Garretista tonnin ja päivän työt, mutta suosittelen vaihtamaan Garretin tilalle kestävämmän Mitsun TD04:sen (Aeron ahdin). Etsi-toiminnolla löytynee lisätietoa merkkihuoltoa halvemmista ostopaikoista...

Eski
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Mulla saab söi öljyä n. 3l 5000 km. kunnes turbo poksahti. Uuden turbon jälkeen ei öljyä ole tarvinnut lisäillä. Uudella turbolla on ajettu nyt n. 7500 km.
Autoon oli aikaisemmin tehty jakopään remontti jonka yhteydessä asennettiin myös uusi huohtin järjetelmä. Tämä ei auttanut öljyn kulutukseen. Joten minun autossa turbo söi öljyt.....
Vastaa Viestiin