taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rele
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 12:56
Paikkakunta: Turku

taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja rele »

Tarvitaanko jotain erikoisvälineitä taka-akseliston helojen vaihtoon ? tarkoitus vaihtaa helat jotka vaikuttavat pyörien kulmiin.
Kiinnostaa myöskin korjaamot / korjaaja Turku ja ympäristö. Poisluettuna merkkikorjaamot.
Sitten vielä kysymys mistä hankkia helat. Onko Pro Car J:kylä oikea osoite ?
# 3904 9-5 vm. 2001 KA
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

rele kirjoitti:Tarvitaanko jotain erikoisvälineitä taka-akseliston helojen vaihtoon ? tarkoitus vaihtaa helat jotka vaikuttavat pyörien kulmiin.
Kiinnostaa myöskin korjaamot / korjaaja Turku ja ympäristö. Poisluettuna merkkikorjaamot.
Sitten vielä kysymys mistä hankkia helat. Onko Pro Car J:kylä oikea osoite ?
Vaihtamisesta ja työkaluista en tiedä mitään, mutta Pro Car on varmasti hyvä paikka hommata osat ja Varaosavarasto Lempäälässä toinen, mistä itse hommasin Power Flexin helat mielestäni asialliseen hintaan.
Originaali kumisia ei varmaan kannata alle laittaa...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Eski »

Powerflexit on halvemmat kuin orggikset ja enpä ole kuullut, että keneltäkään olisi polyuretaanipusla hajonnut...

Eski
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti: Originaali kumisia ei varmaan kannata alle laittaa...
Miksei?
Samaa mieltä, itse vaihdatin kesällä paikallisessa (siinä paremman palvelun paikassa) alkuperäiset, myös oli uretaaniset vaihtoehtona, kun olisivat vaihtaneet myös omat osat paikalle. Itse halusin originaalit, kun paikallinen oli vaihtanut muutamiin uretaanisia, ja oli tullut palautetta, että natisevat töyssyissä. Ja toki myös 24 kk "takuu" alkuperäisille GM-osilleauttoi päätöksen teossa eli jos nuo seuraavan n. 50 tkm aikana hajoaa, niin hmmm... raportoidaan sitten :)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onko Scantechin pussissa orggisosa? Saabin paketissa on huomattavasti kalliimpi. PCS ei asenna kuin Powerflexia ja tietääkseni yhtään autoa ei ole toista kertaa korjattu, ja puslia on vaihdettu satoja...

Eski
Tzeipii
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 23:26
Paikkakunta: Vaasa

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Tzeipii »

Ajattelisin tämän asian näin, jos niitä "powerflex" puslia asentelee, niin kaikessa hyvässä järjessä joutuisi vaihtamaan kaikki niin edestä kuin takaakin. Ja miksi näin? Valmistaja ei todennäköisesti ole testannut autoa suunnittelu vaiheessa sillä tavalla, että autossa olisi esim. takana tietyt alustan "puslat" höystetty polyuretaanilla ja osa perinteisin kumimateriaalein. Eli itse ainakin pysyisin ihan valmistajan alkuperäis-osissa, tosin tarvikkeenakin varmasti hyvä ja edullinen valinta. Mutta makuasioita, ja tuskin ajettavuuteen suurtakaan merkitystä kestävyydestä nyt puhumattakaan. Eikö Saab 9-5:den taka-akselisto, jo suunnitteluvaiheessa ollut liian alimitoitettu painavalle autolle?
Teknistä etumatkaa odotellessa
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minun entiseen M2000 AeroWagoniin vaihdettiin repeytyneet orggispuslat Powerflexeihin ja enpä huomannut mitään epämukavuutta tai melun voimistumista.
Samat puslat hajoaa myös samalle alustalle rakennetusta Vectrasta. Saab-huoltojen kannalta on hyvä pysyä orggis-iskareissa ja -puslissa, niin riittää pajoilla hommia :D

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Minun entiseen M2000 AeroWagoniin vaihdettiin repeytyneet orggispuslat Powerflexeihin ja enpä huomannut mitään epämukavuutta tai melun voimistumista.
Samat puslat hajoaa myös samalle alustalle rakennetusta Vectrasta. Saab-huoltojen kannalta on hyvä pysyä orggis-iskareissa ja -puslissa, niin riittää pajoilla hommia :D

Eski
Kauanko ehti olla ne puslat siellä, paljonko niillä tuli ajettua?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Huomasin muuten ruotsin foorumilla tällaisiakin kokemuksia kys. powerflexeistä, vapaasti käännettyinä:
"iton" kirjoitti:

Minulla on 9-5 -99 ja vaihdoin Powerflex puslat takatukivarsiin (etummaiset puslat), kun alkuperäiset olivat loppuneet ja auto "hyppi" sivusuunnassa kun ylitti kaarteessa kaivonkantta. Vaihdoin myös takaiskunvaimentajat. Tämä tehtiin vähän yli vuosi sitten ja auto kulki paremmin.

Viimeisten kuukausien aikana autosta on tullut yhä vaikeampi ajettava ja epävakaa suoraa moottoritietä ajaessa. Ratilla täytyy jatkuvasti korjata, myös tasaisella asfaltilla vaikkei tuulekaan. On kokeiltu erilaisia renkaita sekä paineita - ei vaikutusta. En pysty kuulemaan tai löytämään välystä missään. Auto hyppii jälleen sivuttain kaivonkansia ylittäessä.

Silloin tarkistelin Powerflex-puslat takana. Nostin auton pukkien päälle ja otin pyörät irti. Kiinitin n.1,5metrisen L-raudan napaan kahdella pyöränpultilla. Toinen henkilö vääntää tangosta kun katson puslaa. Koko tukivarren etuosa joka istuu Powerflex puslassa liikkuu silloin kevyesti n.5mm sivusuunnassa.

Minulla on ne sini-liilanväriset puslat ja asennettu ohjeitten mukaan. Kaksi polyuretaanista puolikasta jotka painetaan sormin tukivarren sisään ja sen jälkeen rosterinen putki väliin + rasvaa. Tästähän ei puutu distanssiprikka tjsp.?

Olen kuullut paljon hyvää Powerflexeista ja useimmat vaikuttaa tyytyväisiltä. Mutta kuuluuko ne olla niin pehmeitä? Kuuluuko niitten "flexata" niin paljon kuin 5mm kun renkaasta vääntää? En tiedä mitä tekisin nyt. Asentaa alkuperäisiä niitten tilalle?
"illegal_driver" kirjoitti

Koen myös omaa 9000:sta epävakaaksi sen jälkeen kun vaihdoin powerflexit takatukivarsiin.

Muistaisin myös että näin niitä asentaessani että liikkuivat hiukan.
Kuuluuhan niitten pystyä liikkumaan muttei 5mm, vaikuttaa mielestäni erittäin paljolta.

MVH Simon
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä kerennyt ajamaan nillä puslilla kuin reilun vuoden/25K, joten kestosta en osaa sanoa. AeroWagoniin oli tehty puslaremontti jo kerran aikaisemmin, eli orggispuslien vaihtoväli oli noin 70K.

Eski
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja masas »

Orkkis kestää kilometrejä mutta aika lienee se hajoittava tekijä
No to en allekirjoita ihan 100% mulla vaihdettiin pitkittäes tuen etupusla länkkärissä 119 000 (3v 3k sitten)ajettuna ja nyt on n. 220 000 ja en usko että olis menny "tarkemmassa" katsastuksessa läpi enää tänä vuonna, koska 2006 katsastuksessa sanoi noiden olevan "kiikunkaakun" hylkykunnossa. Nyt alkaa taas olla jo vaihtokunnossa omastakin mielestä 8).

Tuohon orkkis vs polyuretaani pusla, oma mielipide on se että että tuo "muovi"pusla ei poista samalla lailla tiestä tai renkaista koriin johtuvaa ääntä samalla lailla kuin kumipusla.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja masas »

Eli 2 vuotta kestää :)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla meni puslat takaa vaihtoon 200 tkm kohdalla, autolla tuolloin ikää 4 v. Puslat oli tuolloin aivan riekaleina.
Vaihdettiin uretaaniset enkä kyllä huomaa melussa eroa yhtään. Aivan samalta kuulostaa auto kuin kumisillakin. Ehkä jos jollain mittarilla ottaisi lukemat, saattaisi kallistua kumisten eduksi, mutta... :roll:
Asentaja sanoi ettei uransa aikana ole vielä kertaakaan uretaanipuslia joutunut pois vaihtamaan, mutta katsellaan nyt miten ajan hammas noita syö.
Tietysti originaaliosa on aina originaali ja auto suunniteltu niillä toimimaan, mutta itse tuumasin asian niin, että itse osat ei tälläkän kertaa maksa läheskään niin paljon kuin niiden vaihtamisesta aiheutunut työ, joten otin riskin ja toivon uretaanisten kestävän paremmin.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja masas »

Kyllä mullekkin tulee seuraavaksi uretaanit 8)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
hatsku
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 16:52

Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )

Viesti Kirjoittaja hatsku »

heh, paljon vastauksia, tosin niissä vain kiistellään, mitkä puslat olisi parhaat. Alun perin kysyttiin myös, mitä työkaluja ym tarvitaan ko työhön? Millasia vatauksia siihen? Voisiko joku kertoa itse työstä ym.?
Vastaa Viestiin