Käynnistyy vaivaisesti
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Käynnisteletkö ihan kylmänä niin että hehkutuskin toimii? Tosin eipä se tämän talven pakkasilla ole tainnut montaa kertaa ees hehkuttaa.
Dieseleissä on polttoaineen paluuletkujen tiiveys ja ruiskutussuuttimien o-renkaiden vuoto aiheuttanut pitkää starttailua. Eli ilmaa pääsee järjestelmään.
Jos vikavalot syttyy niin kannattaa kyllä käydä lukemassa vikakoodit.
Dieseleissä on polttoaineen paluuletkujen tiiveys ja ruiskutussuuttimien o-renkaiden vuoto aiheuttanut pitkää starttailua. Eli ilmaa pääsee järjestelmään.
Jos vikavalot syttyy niin kannattaa kyllä käydä lukemassa vikakoodit.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Jos auto on seissyt tovin ja ei meinaa lähteä käyntiin ja akku jne on tarkistettu vika saattaa olla polttoaineen paineensäätimessä. Polttonaine valuu takaisin tankkiin auton seistessä. Tämän jälkeen ensimmäinen käynnistys vie pidempään ennen kuin kone saa taas polttoainetta.ballantine kirjoitti:Samaa ongelmaa 9-3:n kanssa, jos on seissyt pari päivää. Jos joka päivä ajelee niin ei mitään ongelmaa, mutta muutaman päivän seisomisen jälkeen saattaa 5 sekuntiakin startata. Sama onko lämpötila + vai - 20C. Kertaakaan ei kuitenkaan (vielä) ole ollut lähtemättä. OG9-3 palstalla joskus kyselin, mutta eipä oikein vastauksia tullut, eikä haullakaan mitään järkevää löytynyt tähän ongelmaan. Akku myös uudehko. Teki tuota myös silloin kun akku oli tuliterä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Ei mulla ainakaan hehkuta, kuin pakkasella, ja sillonkin vaan tosi lyhyen aikaa. Miten sen pitäis toimia? Eikö plussakeleillä tarvitse hehkuttaa ollenkaan?mike kirjoitti:Käynnisteletkö ihan kylmänä niin että hehkutuskin toimii? Tosin eipä se tämän talven pakkasilla ole tainnut montaa kertaa ees hehkuttaa.
Dieseleissä on polttoaineen paluuletkujen tiiveys ja ruiskutussuuttimien o-renkaiden vuoto aiheuttanut pitkää starttailua. Eli ilmaa pääsee järjestelmään.
Jos vikavalot syttyy niin kannattaa kyllä käydä lukemassa vikakoodit.
Lähinnä se kolmella pytyllä käyminen huolestuttaa.
9-5 2.2tid -03
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Käynnistyy vaivaisesti
sama täällä.malait kirjoitti:sytkäkasetin vaihdon jälkeen ongelmat loppui tyystin.
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Ei mitään eroa? Kyllä minulla on selvä ero lämpimän tallin ja pienenkin pakkasen välillä siinä, miltä moottorin veivaaminen startilla kuulostaa. Pakkasessa kuulostaa varsin väsyneeltä, mutta kyllähän se toki käyntiin on lähtenyt suunnilleen yhtä monen kierroksen jälkeen. En tiedä, miltä mahtaisi kuulostaa -35 asteessa..Mertmi kirjoitti:Ei minusta tommosta ominaisuutta missään autossa ole. Kyl toi meidän 9-5 jysähtää laakista tulille. Enkä ole mitään eroa huomannut, onko pakkasta vai kesä. Aina se kuulostaa samalta.
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Ei hehkuta saabi muuta kuin silloin jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle +5 astetta.
Sais kyllä hehkuttaa aikasemminkin kun tuntuu kuitenkin lähtevän herkemmin käyntiin silloin kun hehkuttaa. Volkkarit ainakin hehkuttaa merkkivalon mukaan aina.
Kyllä minustakin on aika hurja ero siinä starttaako moottoria lämpimänä vai kylmänä. Aivan eri ääni on "kellossa" lämpötilasta riippuen. Ja tämä ihan automerkkiin ja malliin katsomatta mitä oon ajellu.
Sais kyllä hehkuttaa aikasemminkin kun tuntuu kuitenkin lähtevän herkemmin käyntiin silloin kun hehkuttaa. Volkkarit ainakin hehkuttaa merkkivalon mukaan aina.
Kyllä minustakin on aika hurja ero siinä starttaako moottoria lämpimänä vai kylmänä. Aivan eri ääni on "kellossa" lämpötilasta riippuen. Ja tämä ihan automerkkiin ja malliin katsomatta mitä oon ajellu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Olen ajatellut, että öljy jäykistyy pakkasessa. Joka tapauksessa ero +20 ja -10 asteen välillä on korvinkuultava. Vaihdekin kytkeytyy pakkasessa seisonnan jälkeen pienellä viiveellä, kun taas tallista lähtiessä välittömästi (automaatti).9-5T kirjoitti:kuulosti aika pahalta.
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Kyllä oot tainnu aatella ihan oikein että öljy jäykistyy pakkasessa. Joskus muinoin kun pistin kuuppaan kesäisin jotain Esson Extra 10W30 öljyä ja kokeilin sitten talvella -35 pakkasessa kaataa sitä ulos purkista niin eipä tullut kummosella vauhilla. Ei ihme jos voitelu on vähän aikaa nollilla noilla pakkasilla ja tuommosella öljylllä.
Öljyissä on oikeasti eroja mutta kangistuu ne pakkasella paremmatkin öljyt jos verrataan mitä sama aine on +20 lämpötilassa.
Vanhassa Jeepissä vaihteen kytkeytyminen ottaa myös aikansa kovalla pakkasella ennen kuin vaihteistoöljyt on lämmenny tarpeeksi. Jäykistyy siis ATF siinä missä manuaaliaskien öljyt, minkä voi tuntea myös vaihdekepissä kovilla pakkasilla.
Öljyissä on oikeasti eroja mutta kangistuu ne pakkasella paremmatkin öljyt jos verrataan mitä sama aine on +20 lämpötilassa.
Vanhassa Jeepissä vaihteen kytkeytyminen ottaa myös aikansa kovalla pakkasella ennen kuin vaihteistoöljyt on lämmenny tarpeeksi. Jäykistyy siis ATF siinä missä manuaaliaskien öljyt, minkä voi tuntea myös vaihdekepissä kovilla pakkasilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Saitkos viestiketjun aloittaja käynnistys ongelman ratkaistua ja korjattua? Mulla on ollut -02 2,3t:ssä justiinsa samanlaisia oireita, ja olen miettinyt korjausvaihtoehtoja. Kampuran asento-anturi tuli jo vaihdettua, mutta ei mainittavaa vaikutusta, mitähän pitäis seuraavaksi kun sytkäboksikin on kampanjassa vaihdettu takuuseen. Kalliiksihan tuo käy osa kerrallaankin vaihtaen, pitäis löytää täsmälääke.
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Auto ollut mulla nyt vuoden, ja boksi vaihdettu edellisen omistajan aikana. Oireet käynnistyksessä olleet kyllä koko ajan mitä auton olen omistanut. Kaipa se pitäis jossain testauttaa varmasti kunnossa olevalla boksilla.
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Syytä mietittiin viime korjaamokäynnillä, mutta asialle ei tehty mitään kun auto käynnistyy vaikkakaan ei laakista kuten mielestäni pitäisi. Sytkäkasettia ei autoon ole vaihdettu eikä tietääkseni mitään muutakaan mikä voisi auttaa ongelmaan. Viikonloppuna viiden asteen pakkasessa auto käynnistyi, mutta vähän sitä sai kyllä sahata. Ei ole kyllä aavistustakaan mikä on vikana (bensapumppu, startti...) vai onko sittenkin kyseessä ominaisuus. Muuten auto pelaa hyvin eikä Aeron boksinkaan vaihdolla ollut mitään vaikutusta tuohon käynnistysasiaan.partsi kirjoitti:Saitkos viestiketjun aloittaja käynnistys ongelman ratkaistua ja korjattua? Mulla on ollut -02 2,3t:ssä justiinsa samanlaisia oireita, ja olen miettinyt korjausvaihtoehtoja. Kampuran asento-anturi tuli jo vaihdettua, mutta ei mainittavaa vaikutusta, mitähän pitäis seuraavaksi kun sytkäboksikin on kampanjassa vaihdettu takuuseen. Kalliiksihan tuo käy osa kerrallaankin vaihtaen, pitäis löytää täsmälääke.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Ei kyllä luulisi tämäntasoisessa autossa olevan tuommosta ominaisuutta. Mulla kanssa auto muuten pelittää hyvin, mutta kylmäkäynnistys pakkasella onku vanhaa mossea hankais käyntiin .
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Onpa tosiaan yksilöitä sitten nämäkin kapineet. Tuo meidän sigussa näkyvä 9-5 oli käytössä tossa -15 pakkasilla viikonloppuna. Koneen starttaus kuulostaa joka kerta ihan samanlaiselta, olipa pakkasta tai lämmintä. Samoin olipa kone kylmä tai lämmin. Kahdesti kuuluu "vou, vou" ja kolmas ääni perään onkin sitten jo koneen käyntiääni. Ei todellakaan tarvii "sahata" käyntiin. Akku taitaa olla joku Varta. En ole tarkemmin katsonut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Ei meidänkään Aeroja sahata tarvitse, mutta kyllä se "vou vou" on ihan eri maata tallista lähtiessä tai auton seistyä viikonlopun yli -20 asteessa.Mertmi kirjoitti:Onpa tosiaan yksilöitä sitten nämäkin kapineet. Tuo meidän sigussa näkyvä 9-5 oli käytössä tossa -15 pakkasilla viikonloppuna. Koneen starttaus kuulostaa joka kerta ihan samanlaiselta, olipa pakkasta tai lämmintä. Samoin olipa kone kylmä tai lämmin. Kahdesti kuuluu "vou, vou" ja kolmas ääni perään onkin sitten jo koneen käyntiääni. Ei todellakaan tarvii "sahata" käyntiin. Akku taitaa olla joku Varta. En ole tarkemmin katsonut.
Re: Käynnistyy vaivaisesti
Ei taida tänätalvenakaan semmosia lukemia mittariin kiivetä, että joutuisi oikeesta pakkasesta edes starttaamaan.jmarin kirjoitti:Ei meidänkään Aeroja sahata tarvitse, mutta kyllä se "vou vou" on ihan eri maata tallista lähtiessä tai auton seistyä viikonlopun yli -20 asteessa.Mertmi kirjoitti:Onpa tosiaan yksilöitä sitten nämäkin kapineet. Tuo meidän sigussa näkyvä 9-5 oli käytössä tossa -15 pakkasilla viikonloppuna. Koneen starttaus kuulostaa joka kerta ihan samanlaiselta, olipa pakkasta tai lämmintä. Samoin olipa kone kylmä tai lämmin. Kahdesti kuuluu "vou, vou" ja kolmas ääni perään onkin sitten jo koneen käyntiääni. Ei todellakaan tarvii "sahata" käyntiin. Akku taitaa olla joku Varta. En ole tarkemmin katsonut.
Aika nihkeesti pyöri tuliterällä akulla varustettu 900i -88 taannoin, kun oli -40 mittarissa. Käyntiinhän se tottakai jysähti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01