3.0 TiD

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mikä on 3.0 TiD:n teho hv/kW ja vääntö? :roll:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6490
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

130kW/176hv ja 350 Nm.

Eski
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Eski kirjoitti:130kW/176hv ja 350 Nm.

Eski
Eli vääntömomenteista puhutaan... Tosiaan, tuli tuossa mieleen, että "maatalouskonemiehet" (vertaus vain) :oops: puhuvat myös vääntömomentin noususta, kun traktorin sitkeydestä keskustellaan. Ja nehän ne vasta vääntäviä dieseleitä ovat. Vääntömomentin nousu ilmoitetaan %:na. Miksi ei näin puhuta myös autojen puolella?? :roll:
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kenenkä tekemä peruskone on noissa saabin diisseleissä?
Sivukorvalla kuulin, että olisi isuzun.... :lol:
Eilen tuli puheeksi koneen kestävyys, kun yhteen diisseliin oli vaihdossa kone sylinteriputki ongelmien takia.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Korjataan hiukan, valmistaja EI ole isuzu vaan FUJI HEAVY INDUSTRIA
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Se vääntömomentin nousu ilmoittaa kuinka monta prosenttia suurempi on moottorin maksimivääntömomentti kuin vääntömomentti maksimitehon kierrosnopeudella. Eli käytännössä, mitä suurempi vääntömomentin nousu on, sitä vähemmän kierrokset laskevat esim. mäkeen ajettaessa ja sitä vähemmän tarvitsee kaasupoljinta käyttää. Autoille ei varmaankaan tätä lukua ilmoiteta, koska niissä pyritään suureen tehoon korkeahkoilla pyörimisnopeuksilla eikä mahtavalla alarekisterin vääntömomentilla kuten traktoreissa.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Nykyautoissahan tuota nousua ei paljonkaan ole kun vääntökäyrät ovat niin tasaisia, huipputehon kohdalla voi hyvinkin olla vielä melkein huippuvääntö käytössä kun jossain 2000-5000 rpm tasolla koko ajan on maksimivääntö käytössä.

Eikä tämä tasainen vääntö mikään huono juttu ole?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja baasenar »

baasenar kirjoitti:Mikä on 3.0 TiD:n teho hv/kW ja vääntö? :roll:
Nojoo... mitenkäs se on noissa tämän päivän TiD:eissä tuo tehopolitiikka? Onko tuohon kolmen litran teholuokkaan tarjolla Saabilla minkäänlaista versiota? Jos on, niin minkäs verran on potkua? Tämän päivän tekniikkaa ajatellen tuo GM:n 3.0 TiD on jo aika lailla vanhahtava. Nykyään kun 2-litraiset diisselit tuottavat helpostikin jo 150 heppaa. Vaan eihän ne hepat tosin, vaan se karrmee väääntö!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja hz81 »

baasenar kirjoitti: Nojoo... mitenkäs se on noissa tämän päivän TiD:eissä tuo tehopolitiikka? Onko tuohon kolmen litran teholuokkaan tarjolla Saabilla minkäänlaista versiota? Jos on, niin minkäs verran on potkua? Tämän päivän tekniikkaa ajatellen tuo GM:n 3.0 TiD on jo aika lailla vanhahtava. Nykyään kun 2-litraiset diisselit tuottavat helpostikin jo 150 heppaa. Vaan eihän ne hepat tosin, vaan se karrmee väääntö!
9-3 SS/SC

1.9 TiD 88 kW (120 hv) /3500 r/min
1.9 TiDS 110 kW (150 hv) /4000 r/min.
1.9 TTiD 132 KW (180 hp) @ 4,000 rpm

9-5 Sedan / Wagon

1.9 TiDS 110 kW (150 hv) /4000 r/min.

Lisäksi Hirsch tarjoaa takuun säilyttäviä virisettejä
120 hv -> 140hv
150 hv -> 175hv
180hv -> ???
Viimeksi muokannut hz81, Ti Maalis 25, 2008 21:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja baasenar »

9-5T kirjoitti:
baasenar kirjoitti:Tämän päivän tekniikkaa ajatellen tuo GM:n 3.0 TiD on jo aika lailla vanhahtava.
Eihän sitä ole enää vuosiin ollut tarjollakaan mutta mikä siinä on vanhahtavaa?
No, sanotaan vaikka että nuo pollet taitavat olla jo vanhahtavia niissä moottoreissa. :wink:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

baasenar kirjoitti: No, sanotaan vaikka että nuo pollet taitavat olla jo vanhahtavia niissä moottoreissa. :wink:
Hyvin tuolla on liikenteen mukana ehtinyt. Terveisiä vaan hesaan vanhalle 300E-24 coupe mesekuskille.
Pikkudiisel puhkuu vakiona n. 190hp/400nm konetehoja.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Koneesta otettava teho määrä ei tee siitä vanhahtavaa[/quote]


No "vanhahtava" on tietysti väärä termi asian ilmaisuun,
mutta kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! 8O 8O Ainakin suoritusarvot paperilla näyttävät näin olevan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja Petter »

BMW:n kolmelitraisessa diiselissä on tehoa 210kW/286hv ja vääntöä 580 Nm. Onhan se 3.0 TiD:n 130kW/176hv /350 Nm siihen nähden "vanhahtava".
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

baasenar kirjoitti:kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! 8O 8O.
Olisi hauska keskustella tuollaisen ihmisen kanssa että onko tuo enemmän ongelma kun haetaan yhtä nopeaa aika-ajokierrosta vaiko pidemmissä vedoissa. Oikeammin tuo on kyllä asia josta pitäisi jutella lääkärin kanssa.
9000CS 2,3
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Saappi Kuski kirjoitti:
baasenar kirjoitti:kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! 8O 8O.
Olisi hauska keskustella tuollaisen ihmisen kanssa että onko tuo enemmän ongelma kun haetaan yhtä nopeaa aika-ajokierrosta vaiko pidemmissä vedoissa. Oikeammin tuo on kyllä asia josta pitäisi jutella lääkärin kanssa.
Katsos kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Se vaan on se toisen erilaisuuden hyväksyminen monelle ongelma. Jos toinen ajattelee eri tavalla, niin lääkärillekö heti pitäisi ohjata.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin