3.0 TiD
Eli vääntömomenteista puhutaan... Tosiaan, tuli tuossa mieleen, että "maatalouskonemiehet" (vertaus vain) puhuvat myös vääntömomentin noususta, kun traktorin sitkeydestä keskustellaan. Ja nehän ne vasta vääntäviä dieseleitä ovat. Vääntömomentin nousu ilmoitetaan %:na. Miksi ei näin puhuta myös autojen puolella??Eski kirjoitti:130kW/176hv ja 350 Nm.
Eski
Se vääntömomentin nousu ilmoittaa kuinka monta prosenttia suurempi on moottorin maksimivääntömomentti kuin vääntömomentti maksimitehon kierrosnopeudella. Eli käytännössä, mitä suurempi vääntömomentin nousu on, sitä vähemmän kierrokset laskevat esim. mäkeen ajettaessa ja sitä vähemmän tarvitsee kaasupoljinta käyttää. Autoille ei varmaankaan tätä lukua ilmoiteta, koska niissä pyritään suureen tehoon korkeahkoilla pyörimisnopeuksilla eikä mahtavalla alarekisterin vääntömomentilla kuten traktoreissa.
Nykyautoissahan tuota nousua ei paljonkaan ole kun vääntökäyrät ovat niin tasaisia, huipputehon kohdalla voi hyvinkin olla vielä melkein huippuvääntö käytössä kun jossain 2000-5000 rpm tasolla koko ajan on maksimivääntö käytössä.
Eikä tämä tasainen vääntö mikään huono juttu ole?
Eikä tämä tasainen vääntö mikään huono juttu ole?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Re: 3.0 TiD
Nojoo... mitenkäs se on noissa tämän päivän TiD:eissä tuo tehopolitiikka? Onko tuohon kolmen litran teholuokkaan tarjolla Saabilla minkäänlaista versiota? Jos on, niin minkäs verran on potkua? Tämän päivän tekniikkaa ajatellen tuo GM:n 3.0 TiD on jo aika lailla vanhahtava. Nykyään kun 2-litraiset diisselit tuottavat helpostikin jo 150 heppaa. Vaan eihän ne hepat tosin, vaan se karrmee väääntö!baasenar kirjoitti:Mikä on 3.0 TiD:n teho hv/kW ja vääntö?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 TiD
9-3 SS/SCbaasenar kirjoitti: Nojoo... mitenkäs se on noissa tämän päivän TiD:eissä tuo tehopolitiikka? Onko tuohon kolmen litran teholuokkaan tarjolla Saabilla minkäänlaista versiota? Jos on, niin minkäs verran on potkua? Tämän päivän tekniikkaa ajatellen tuo GM:n 3.0 TiD on jo aika lailla vanhahtava. Nykyään kun 2-litraiset diisselit tuottavat helpostikin jo 150 heppaa. Vaan eihän ne hepat tosin, vaan se karrmee väääntö!
1.9 TiD 88 kW (120 hv) /3500 r/min
1.9 TiDS 110 kW (150 hv) /4000 r/min.
1.9 TTiD 132 KW (180 hp) @ 4,000 rpm
9-5 Sedan / Wagon
1.9 TiDS 110 kW (150 hv) /4000 r/min.
Lisäksi Hirsch tarjoaa takuun säilyttäviä virisettejä
120 hv -> 140hv
150 hv -> 175hv
180hv -> ???
Viimeksi muokannut hz81, Ti Maalis 25, 2008 21:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 3.0 TiD
No, sanotaan vaikka että nuo pollet taitavat olla jo vanhahtavia niissä moottoreissa.9-5T kirjoitti:Eihän sitä ole enää vuosiin ollut tarjollakaan mutta mikä siinä on vanhahtavaa?baasenar kirjoitti:Tämän päivän tekniikkaa ajatellen tuo GM:n 3.0 TiD on jo aika lailla vanhahtava.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 TiD
Hyvin tuolla on liikenteen mukana ehtinyt. Terveisiä vaan hesaan vanhalle 300E-24 coupe mesekuskille.baasenar kirjoitti: No, sanotaan vaikka että nuo pollet taitavat olla jo vanhahtavia niissä moottoreissa.
Pikkudiisel puhkuu vakiona n. 190hp/400nm konetehoja.
Re: 3.0 TiD
Koneesta otettava teho määrä ei tee siitä vanhahtavaa[/quote]
No "vanhahtava" on tietysti väärä termi asian ilmaisuun,
mutta kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! Ainakin suoritusarvot paperilla näyttävät näin olevan.
No "vanhahtava" on tietysti väärä termi asian ilmaisuun,
mutta kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! Ainakin suoritusarvot paperilla näyttävät näin olevan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 TiD
BMW:n kolmelitraisessa diiselissä on tehoa 210kW/286hv ja vääntöä 580 Nm. Onhan se 3.0 TiD:n 130kW/176hv /350 Nm siihen nähden "vanhahtava".
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 3.0 TiD
Olisi hauska keskustella tuollaisen ihmisen kanssa että onko tuo enemmän ongelma kun haetaan yhtä nopeaa aika-ajokierrosta vaiko pidemmissä vedoissa. Oikeammin tuo on kyllä asia josta pitäisi jutella lääkärin kanssa.baasenar kirjoitti:kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! .
9000CS 2,3
Re: 3.0 TiD
Katsos kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Se vaan on se toisen erilaisuuden hyväksyminen monelle ongelma. Jos toinen ajattelee eri tavalla, niin lääkärillekö heti pitäisi ohjata.Saappi Kuski kirjoitti:Olisi hauska keskustella tuollaisen ihmisen kanssa että onko tuo enemmän ongelma kun haetaan yhtä nopeaa aika-ajokierrosta vaiko pidemmissä vedoissa. Oikeammin tuo on kyllä asia josta pitäisi jutella lääkärin kanssa.baasenar kirjoitti:kyllä se vaan uskomattoman monelle mieskuljettajan luonnolle ottaa, jos joku 2-litranen diisseliskoda (tosin VW:n tekniikalla) tän 3.0 TiD:n kiihdytyksessä kepittää!! .
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-