Pätkii ja nykii?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Aivan, 197 kPa (absoluuttinen paine) tarkoittaisi sen mukaan ahtopaineena noin 0,97 bar eli ihan ok! lukemaa. Oliko tuo oma mittauksesi tehokkaammasta laitteesta? Jos tämä ongelma on juuri 141kW versiossa, niin seuraavaksi kaipaisinkin tiedon, mistä saan päivityksen tuohon softaan
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

pakko oli itse taas liittyä tähän nykimis ja pätkim keskusteluun...
eli taas uusi oire....
kun kiihdyttää reippaasti niin että ahdot nousee tuonne 1.2bariin esim.ohituksessa, niin ahdot pysyy noin 5 sekkaa siellä ja sitte tippuu 0.5bariin, voiko liian lämmin ahtoilma tehdä tuota eli nyt kun kesä taas on ja ilmat on lämpeemmät niin on tuota ruvennut tekemään, vieläkin vakio coolerilla porskutan, tai olisko vika mankkuvenassa tai lämpöanturissa, moottorilämmöt siinä kello 9 tarkalleen
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

Kiitoksia jälleen 9-5T:lle
itsellä kävi juurikin samoin kun katselin teboilin litra hintoja, eli tarvii ajaa tämä tankki ny tyhjäks ja kokeilla 98 tai v-poweria tankkiin
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Minun 192hv nykimisongelmaan en ole huomannut oktaanilla mitään vaikutusta - tai sitten se peittyy perusongelman alle. Ysikasia olen käyttänyt - ja perustulppia...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

pistä 7 tai 8 tulpan lämpöarvoks, itse pistin tuohon omaani jossa pitäis olla 265hv ni 8 lämpöarvoks ja loppu nykiminen. nyt ku tuli lämpimät ilmat ni rupes tiputtelee ahtoja, mut en usko että vika tulpissa
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

7 lämpöarvoiset voisinkin laittaa vielä ennen softapäivitystä. Kerran jo kokeilin, mutta silloin ei ollut vaikutusta - oli DI-palikka rikki. Tosiaan, nyt kuumilla keleillä nykinyt enemmän. NGK BCPR7ES10 tai jotain sinnepäin pitäisi löytyä pakin pohjalta.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Tänään vaihdoin pakista löytyneet 7 lämpöarvon platinat ja auto muuttui vallan toisenlaiseksi - ei mitään kakistelua. Aika erikoista, jos maahantuoja pitää kiinni tuosta vakitulpasta kun varmasti on tiedossa, ettei 192hv tehoversio niilllä enää toimi - vai onko?

192hv softa on purkitettu 2002 eli onko jotain lisähyötyä uudemista päivityksistä esimerkiksi tuon ongelmallisen ahtopaineen suhteen?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

tänään aamulla kun lähdin ajamaan niin ei ollut kuin 9 astetta lämmintä ja ei pätkinyt lainkaan kiihdytyksissä, eli vahvasti viittaa siihen että ahtoilma on liian lammintä
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Mitähän ainetta se vakio cooleri muuten on sisältä - jos on kerran kunnolla sotkettu öljyllä kämähtäneen ahtimen takia, niin noinkohan jäähdyttää enää kunnolla?

Kuten kertoilin, vaihdoin omaani alkuviikolla 7 lämpöarvon tulpat (PFR7H10) ja 25 km lenkki kylmällä kelillä oli aivan nykimätöntä. Olin välillä reissussa ja Saab parkissa, mutta tänään ajoin 502 km reissun (paljon motaria ja myös kaupunkipätkää). Aamulla auto pelitti vielä hienosti, mutta iltapäivällä kuumalla koneella jonkin asteinen v-mäinen nykiminen alkoi taas kun lähti kiihdyttämään kierrosalueelta 1500 - 2500. Ihan pintakaasulla ja kovemmilla kierroksilla ei mitään ongelmaa. Tuli vaan mieleen, että olisko ahtoilma liian kuumaa. En tosin ole varma noidenkaan tulppien toimivuudesta, BCPR7ES11 saattaisi pelata paremmin. Bensaa reissulla paloi 9,2 sataselle eli kohtalaisen paljon.

Seuraava toimenpide lienee 9-5T:n suosittelema softapäivitys kun vielä keksin, miten se tapahtuu. Parin viikon päästä pääsen myös kokeilemaan toisen saapikkaan IMMua ja DI-kasettia. Tosin omatkin alle vuoden ikäiset, eikä IMMun töpselin irrottaminen kyllä vaikuta nykimiseen mitään...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

No niin. Taas ajoin palan isän 9-5 ja pätkii ja nykii aina vain. Samalla kun veto katkee/pätkäisee niin putkesta pölähtää mustaa. en tiedä tuleeko sitten siinä vaiheessa kun veto tulee takaisin vai siinä kun loppuu. sen verran yllättäen tilanne tulee. Mutta immun mittailin ja vastusta oli. olikohan 150ohmia ja toisesta välistä 8-9 ohmia. 0.5 ohmin sisällä kumminkin arvot vertailu immuun. Polttoainetta menee maantiellä sen normaalin 6.5-8litraa. riippuen pitääkö kiihdyttää vai saako mennä rekan perässä.

Eli seuraavanan kasetti? Olisko seinäjoen seudulla kellään lainata?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Jouttis kirjoitti:Mitähän ainetta se vakio cooleri muuten on sisältä - jos on kerran kunnolla sotkettu öljyllä kämähtäneen ahtimen takia, niin noinkohan jäähdyttää enää kunnolla?

Kuten kertoilin, vaihdoin omaani alkuviikolla 7 lämpöarvon tulpat (PFR7H10) ja 25 km lenkki kylmällä kelillä oli aivan nykimätöntä. Olin välillä reissussa ja Saab parkissa, mutta tänään ajoin 502 km reissun (paljon motaria ja myös kaupunkipätkää). Aamulla auto pelitti vielä hienosti, mutta iltapäivällä kuumalla koneella jonkin asteinen v-mäinen nykiminen alkoi taas kun lähti kiihdyttämään kierrosalueelta 1500 - 2500. Ihan pintakaasulla ja kovemmilla kierroksilla ei mitään ongelmaa. Tuli vaan mieleen, että olisko ahtoilma liian kuumaa. En tosin ole varma noidenkaan tulppien toimivuudesta, BCPR7ES11 saattaisi pelata paremmin. Bensaa reissulla paloi 9,2 sataselle eli kohtalaisen paljon.

Seuraava toimenpide lienee 9-5T:n suosittelema softapäivitys kun vielä keksin, miten se tapahtuu. Parin viikon päästä pääsen myös kokeilemaan toisen saapikkaan IMMua ja DI-kasettia. Tosin omatkin alle vuoden ikäiset, eikä IMMun töpselin irrottaminen kyllä vaikuta nykimiseen mitään...
Metkaa, itsellä on samanlainen auto ja samankaltainen softa, sillä erolla että vihreillä suuttimilla, myös oireet on identtiset. Lämpötila kun vajoaa lähemmäs nollaa niin kulku paranee huomattavasti, vetää tosi hyvin jo kahen tonnin kieppeiltä. Nyt ollut taas lämpimämpiä päiviä niin nytkyttää taas vanhaan malliin. mikä on oikea tulppa tuohon viriin? Tällä hetkellä on ihan normaalit seiskan tulpat. Entäs mikä tää urbaani legenda on että platinatulppa särkisi syttykasetin?
#3272
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Pola kirjoitti: Metkaa, itsellä on samanlainen auto ja samankaltainen softa, sillä erolla että vihreillä suuttimilla, myös oireet on identtiset. Lämpötila kun vajoaa lähemmäs nollaa niin kulku paranee huomattavasti, vetää tosi hyvin jo kahen tonnin kieppeiltä. Nyt ollut taas lämpimämpiä päiviä niin nytkyttää taas vanhaan malliin. mikä on oikea tulppa tuohon viriin? Tällä hetkellä on ihan normaalit seiskan tulpat. Entäs mikä tää urbaani legenda on että platinatulppa särkisi syttykasetin?
Ei kait platinat mitän hajota. Vakiotulppa antanee vähän paremman kipinän, mutta on lyhytikäisempi kuin platina. Rahalla saa sitten vielä iridiumtulpat, jotka vakioversioissa kestävät tosi pitkään. -98 2,3t:ssä ollut nyt yli 40tkm ilman mitään häiriöitä

Tuohon kertomaani nykimisongelmaan oli montakin syytä, mutta suurimpana ilmavuoto, jonka hoksaamiseen auttoi juurikin se, että sain parametrit SIDiin. Näissä vanhemmissa (98-00) tosin ei pääse valitsemaan moodia eli seurattavia parametreja on vähemman, mutta oleellisimmat kuitenkin.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Aeron tulppa suosituskin on platinat ja sama kasettihan siinä on, eli en usko minäkään tuohon legendaan. Mulla oli kans vasta viheliäistä nykimistä tuossa femmassa ja aamulla kun lähti kylmällä koneella liikkeelle niin ekan n.10km aikana ei nykimistä ollut, mutta sen jälkeen se aina alkoi. Reilummissa kiihdytyksissä ei huomannut mitään vaan tasaisemmassa ajossa tuntui nykimistä ja puutumista. Loppujen lopuksi kaikkien osien vaihto kokeilujen ja TECH:n kanssa ajelun jälkeen tein kaasuläpälle kunnon puhdistuksen ja nykiminen loppui siihen.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin