Jäähdytysnesteen katoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Iksu kirjoitti:Eilen alkoi ajotietokone herjata "fill coolant fluid" ja eikun nestettä lisäämään. Tänään oli taas nesteen hävikki suuri ja auton alle katsoessani tiputti ihan kunnolla. Vein auton korjaamolle ja syyksi selvisi vuotava vesiventtiili.
Samaa oiretta, valuu reippaasti auton alle. Ja olen paikantanut että vesiventtiili tai mikä kolmitieventtiili onkaan syyllinen, foorumin kuvausten mukaan, sijainti rintapellissä . Ei vielä tässä hetkessä tiedä saako tuon osan vaihtoon pajalle näin kesäloma-aikaan vai täytyykö itse yrittää. Hieman hankalassa paikassa tuo on, mutta onko ne letkut tiukassa? Paljonko tuohon on mennyt vaihtoaikaa ?
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Kyseessä tuo jäähdytysnesteen Bypass:

http://www.thesaabsite.com/95/95cooling.htm

Aika suolaisen kallis, jos ostaa kaikkine hilppeineen - pelkkä venttiili ei vie konkurssiin.

Kalvo menee hajalle ja vedet valuu maahan. Vaihto vaatii vähän sorminäppäryyttä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

5-9baas kirjoitti:
Iksu kirjoitti:Eilen alkoi ajotietokone herjata "fill coolant fluid" ja eikun nestettä lisäämään. Tänään oli taas nesteen hävikki suuri ja auton alle katsoessani tiputti ihan kunnolla. Vein auton korjaamolle ja syyksi selvisi vuotava vesiventtiili.
Samaa oiretta, valuu reippaasti auton alle. Ja olen paikantanut että vesiventtiili tai mikä kolmitieventtiili onkaan syyllinen, foorumin kuvausten mukaan, sijainti rintapellissä . Ei vielä tässä hetkessä tiedä saako tuon osan vaihtoon pajalle näin kesäloma-aikaan vai täytyykö itse yrittää. Hieman hankalassa paikassa tuo on, mutta onko ne letkut tiukassa? Paljonko tuohon on mennyt vaihtoaikaa ?
Kerran olen tuollaisen vaihtanut ja vaihtoon meni aikaa noin 0,5-1h. Sehän on vain nippusiteellä kiinni, tosin ei se siltikään sieltä ylös nouse ennen letkujen irrotusta. Motonetistä tuon saa alle 20 egellä ja vaihtoon tarvii siirtoleukapihdit että saa ne letkujen klemmarit siirrettyä.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Iksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 20:21

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja Iksu »

[/quote]
Samaa oiretta, valuu reippaasti auton alle. Ja olen paikantanut että vesiventtiili tai mikä kolmitieventtiili onkaan syyllinen, foorumin kuvausten mukaan, sijainti rintapellissä . Ei vielä tässä hetkessä tiedä saako tuon osan vaihtoon pajalle näin kesäloma-aikaan vai täytyykö itse yrittää. Hieman hankalassa paikassa tuo on, mutta onko ne letkut tiukassa? Paljonko tuohon on mennyt vaihtoaikaa ?[/quote]

Orkkis venttiili maksoi Karikolla päälle 50€ ja töihin meni aikaa reilu tunti.
Renault clio sport
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Iksu kirjoitti: Orkkis venttiili maksoi Karikolla päälle 50€ ja töihin meni aikaa reilu tunti.
Jep, hinta vähän yli tuon. Osa on joten iltahommia tiedossa, mutta luulen että reilusti tunti-kolme menee.. :? Huolloissa pitkät jonot, mutta työkaveri näki asiassa positiivisen puolen että ota "pakollinen korjaussarja (6,12 tai 24 osainen)" mukaan ja tee itse vaikka sattuukin menemään hieman pitempään :D
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

5-9baas kirjoitti:
Iksu kirjoitti: Orkkis venttiili maksoi Karikolla päälle 50€ ja töihin meni aikaa reilu tunti.
Jep, hinta vähän yli tuon. Osa on joten iltahommia tiedossa, mutta luulen että reilusti tunti-kolme menee.. :? Huolloissa pitkät jonot, mutta työkaveri näki asiassa positiivisen puolen että ota "pakollinen korjaussarja (6,12 tai 24 osainen)" mukaan ja tee itse vaikka sattuukin menemään hieman pitempään :D
Osa vaihdettu iltahommina, loppujen lopuksi ei niin paha homma kuin luuli. 1,5 h tuon tekisi mutta reilut 2 h meni nesteen lisäyksen ja lämpimäksi käyttämiseen. Sorminäppäryyttä tarvitaan ja ei muuta kuin ergonominen työskentelyasento eli koneen päälle rähmälleen että saa kädet töihin. "Pakollista korjaussarjaa" ei tarvinnut käyttää, siirtyy viikonloppuun...

Kiitokset tämän viestiketjun ja muiden lukemieni viestketjujen tätä aihetta käsittelevien kirjoittajille!
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
jo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja jo »

Samainen vesiventtiili meni täälläkin vaihtoon kesken lomareissun. Hyvää palvelua Tallinnan merkkihuollossa, osa vaihdettiin ripeästi ja ilman ajanvarausta.

Huono puoli on vain se että viikko pitää odottaa että saavat uuden etuoven vaihdettua ja sijaisautona pitää käyttää Opel Vectraa. Menee kategoriaan "älä kysy enempää"...
Vastaa Viestiin