Tyhjäkäynti rytkyttää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen tuon 2,3t:n kanssa, kun tyhjäkäynti rynkyttää ja tuppaa sammahtelemaan esim. risteyksiin tultaessa. Ei sytytä mitään Check Engine -valoa. Sama ongelma oli silloin, kun löin ton koneen nippuun. Akku oli ollut irti monta päivää. Se siitä sitten alkoi vähitellen jotenkin pelaamaan. Venttiilien naputusongelmaa korjatessani irroitin akun vartiksi ja taas on tyhjäkäynti hukassa. Bensapumppu tuosta on vaihdettu ihan äsken. Sen vaihto paransi selvästi alavääntöä ennen ahtimen heräämistä. Ilmastointi päällä kone käy tasaisemmin. Econ-nappi painettuna kone rumputtaa kierroksia, kuin mikähän pappatunturi. Jutussa oudointa on tosiaan se, että tämä kulkee tosi hyvin, kiihtyy ja vetää nöyrästi. Polttoaineenkulutus sid:n mukaan on maantiellä 7-8. Ihan muuten olisi ok, jos vaan tyhjäkäynnin saisi kuntoon.

edit: miten pitkään muuten tuo mukautumisvaihe kestää? Aiemmin piti reilut 100km ajaa, ennenkuin alkoi pysymään käynnissä tyhjäkäynnilläkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mukautukseen riittää muutama rajumpi veto autolla, niin sen jälkeen pitäisi kyllä tyhjäkäynti löytyä.

Minulla oli läppäkotelo rikki ja toimi noin kun sinulla. Tasakaasulla pätki satunnaisesti ja välillä tyhjäkäynti hakusessa.

Myös alipaneletkuissa saattaa olla murtumia, jotka aiheuttava tuon.

Kummassakaan tapauksessa vikavalo ei palananut.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo. Olenkin epäillyt tuota läppäkoteloa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Wis kertoo että autoon pitäisi tehdä kaasuläpänalan sopeuttaminen myös.=> jäähdytysneste yli 80astetta, sammuta acc, käytä moottoria tyhjäkäynnillä 2min, sammuta moottori ja toista tämä 3kertaa. en kyllä tiedä että onko tästä apua mutta kokeile :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jyyrä kirjoitti:Wis kertoo että autoon pitäisi tehdä kaasuläpänalan sopeuttaminen myös.=> jäähdytysneste yli 80astetta, sammuta acc, käytä moottoria tyhjäkäynnillä 2min, sammuta moottori ja toista tämä 3kertaa. en kyllä tiedä että onko tästä apua mutta kokeile :wink:
Kato perkule. Enpä tuota olekaan huomannut WIS:ssä. Nimittäin lueskelin sieltä nuo tyhjäkäyttömukautukset, samoin maantieajon mukautukset. Tyhjäkäynnillä sitä on käytelty nimittäin tänään useita kertoja yli 5minsaa koskematta mihinkään. Maantietä kävin ajamassa kruise päällä about 25km suuntaansa tasaista satasta.

Tossa äsken sain lainaan 50tkm ajetun di-kasetin. Sillä pysyy käynnissä vapaalla rullattaessa, mutta ei se kone käy tasaisesti siltikään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mertmi kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:Wis kertoo että autoon pitäisi tehdä kaasuläpänalan sopeuttaminen myös.=> jäähdytysneste yli 80astetta, sammuta acc, käytä moottoria tyhjäkäynnillä 2min, sammuta moottori ja toista tämä 3kertaa. en kyllä tiedä että onko tästä apua mutta kokeile :wink:
Kato perkule. Enpä tuota olekaan huomannut WIS:ssä. Nimittäin lueskelin sieltä nuo tyhjäkäyttömukautukset, samoin maantieajon mukautukset. Tyhjäkäynnillä sitä on käytelty nimittäin tänään useita kertoja yli 5minsaa koskematta mihinkään. Maantietä kävin ajamassa kruise päällä about 25km suuntaansa tasaista satasta.

Tossa äsken sain lainaan 50tkm ajetun di-kasetin. Sillä pysyy käynnissä vapaalla rullattaessa, mutta ei se kone käy tasaisesti siltikään.
Oletko varma, että jako on aivan varmasti kohdallaan. Ainakin velipojan 9-5:ssa nokka-akselin jakomerkit eivät sopineet aivan kohdalleen molemmille nokka-akseleille kummassakaan (ketju yhden välin eri kohdassa) kohdassa, mutta toisessa kohdassa kone toimi OK.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen tuotakin tuijottanut pariin otteeseen. kumpikaan nokka-akseli ei ole oikeassa kohdassaan. Ne ei vaan satu ihan justiinsa. Pitääpä vielä tuotakin kokeilla. Kumpi on parempi, aikaisella vai myöhäisellä merkkiin nähden?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäynti rytkyttää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jee! Vika löytyi ja se on korjattu. Nyt kone käy kuin enkeli! Pakonokka oli hampaan myöhässä. Ajoitusmerkit oli kyllä lähellä oikeaa kohtaa, mutta laskin vielä ketjulenkkien välin imu- ja pakopyörän väliltä. Ne ei täsmänneet merkin kohdalta merkkiin 15 reikää, laitoin sen siten, että nyt tulee 16 reikää. Nyt molemmat nokka-akselit ovat aavistuksen aikaisella ja kone käy ihankuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan! Huomenna lähdetään kotimaan kierrokselle ja hyvillä mielillä, kun 9-5 toimii taas, kuin sen pitääkin. :D :D :D

Kiitos vihjeistä vastanneille. Hyvää kesää ja kesälomaa kaikille ketkä lomaileekin nyt. Meikäläisen eka lomapäivä on maanantai 13.pv. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin