Wagonin takapuskurin irroitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Wagonin takapuskurin irroitus

Viesti Kirjoittaja baab »

Olis tarkoitus laittaa vetokoukku paikalleen kysyisinki ennakkoapua takapuskurin irroitukseen ettei menis koko päivää ihmettelyyn kuinka puskuri irtoaa helpoiten. :!:
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Viesti Kirjoittaja baab »

Jopas oli helppo irroitaa takapuskuri , peräkontin lattiatason molemmilta puolelta säilytyslokerot pois ja sen alla läpivientisuojatyynyt pois ja yksi 17mm mutteri pois kummaltakin puolen, takarenkaan sisälokasuojasta kaksi kiinnitysruuvia pois ja koko takapuskuri on irti.
Hinaussilmukka pois ja sen tilalle koukku ja metallivahvikkeet reunaan.
Oli muuten maantiesuolaa puskurin ja pehmusteitten välissä senttitolkulla ja ruostuminen hyvää aikaa käynnissä.
Jos irroitaa pelkän muovi/pehmusteosan täytyy alta löysätä 4 kpl 10mm mutterita ja sen jälkeen pikakiinnikkeitä 6 kpl samalla vetäen puskurin muoviosaa.
Aikaa ei mennyt kun kolmisen tuntia kun vetokoukku oli asennettu,
sähköpistoke oli valmiina peräkontissa johon saa valmiin sähkösarjan Saabin huollosta.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Kiitokset hyvästä kuvauksesta baab! Olen itsekin suunnitellut koukun asennusta ja tältä istumalta lopullisen päätöksen, hoidan homman itse. :D

Minkä koukun muuten valitsit? Saabin oma irrotettava on varsin houkutteleva hinnaltaan, ei yhtään tarvikekoukkuja kalliimpi. Kenenkähän tekemä se muuten mahtaa olla?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

vesil kirjoitti:Kiitokset hyvästä kuvauksesta baab! Olen itsekin suunnitellut koukun asennusta ja tältä istumalta lopullisen päätöksen, hoidan homman itse. :D

Minkä koukun muuten valitsit? Saabin oma irrotettava on varsin houkutteleva hinnaltaan, ei yhtään tarvikekoukkuja kalliimpi. Kenenkähän tekemä se muuten mahtaa olla?
Kärsiikös kysyä missä hintaluokassa 9-5 Wagonin koukut ovat ? Ajatukset ovat ollet samansuuntaiset, en vaan ole viitsinyt/ehtinyt kysellä hintoja.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Mun tiedustelun tuloksia:
Hessumobiilista: Fixus 133€/241€ (irrotettava/kiinteä), Bosal 132/316, Kovil -/350.
Saabin omat: n. 190/255 (muistilappu kateissa, mutta suurinpiirtein tätä luokkaa).
Lisäksi johtosarja 7€ yleinen tai Saabilta oma valmiilla liittimellä n.35€.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

vesil kirjoitti:Saabin oma irrotettava on varsin houkutteleva hinnaltaan, ei yhtään tarvikekoukkuja kalliimpi. Kenenkähän tekemä se muuten mahtaa olla?
Tuli katseltua työpaikan parkkiksella naapurin auton alle vm. (2002 wagon). Irrotettavassa koukussa oli lappu Saab ja valmistaja oli Brink. Enpä ollutkaan kuullut moisesta valmistajasta.
Anyway, ihme kyllä, Saabin oma koukku näyttää olevan kautta linjan halvin ja Bosal kallein.
Baabille kymysys: minkäs ikäinen wagonisi on, minulla on 2003 ? En aivan suoralta kädeltä kädeltä löytänyt kuvauksesi perusteella mitään 17mm mutteria läpivientisuojien alta. Olisikohan eri vuosimallien kiinnityksessä eroa vai olenko vaan itselleni tyypillisesti "sokea"... vai ymmärsinkö väärin.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Kävinpä eilen ostamassa viikonloppuprojektiksi irroitettavan koukun Länsiautosta. Paketista löytyi Bosalin koukku sekä Bosalin että Saabin merkinnöillä. Edellisessä autossa olleen Bosalin kokemusten perusteella olen hyvin tyytyväinen tähän. :D

Toivottavasti ehdin asennushommaan jo tänä viikonloppuna, niin voi kertoilla kokemukset tai sitten kysellä täältä lisää... Asennusohje kyllä vaikutti varsin selkeältä, joten eiköhän ne puskurin kiinnityspultit sieltä palkin päästä löydy.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Taitaa vaihdella tuo valmistaja usein ihan vaan sen mukaan kuka tekee tavaran halvimmalla.

Jos sulla on digikamera, niin ota kuvia - tai ainakin pistä mieleen mitä löytyy ja mistä. Mulla näkyi takaluukusta pikaisesti kurkittuna vain pitkät ruuvit - ei muttereita. Kun kerran näyttäisi olevan saman vuoden kärrystä kyse, niin luulisi rakenteiden olevan samoja.

Tuli muuten mieleen: jos koukku on täsmälleen sama kuin mitä Bosalin omalla nimellä myydään, niin netistä löytyy siihen asennusohje
http://www.catalogue.bosal.com/pages/to ... search.php.
Siihen sitten vaan merkki, malli ja vuosi, niin pääsee valitsemaan tiedot. Panin merkille, että Bosalin omat sivut antavat asennusajaksi maks. 1 tunti ja ainankin Länkkäri ilmoittaa asennushinnaksi noin 260 euroa eli nelisen tuntia.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti:
koistha kirjoitti:Mulla näkyi takaluukusta pikaisesti kurkittuna vain pitkät ruuvit - ei muttereita.
Jos periaate on sama kuin sedanissa puskurissa on molemmissa päissä 2 ruuvia kiinteenä ja vain ylimmissä on mutteri, alimpiin laitetaan mutterit koukun asennuksen yhteydessä.
Niinpäs näytti olevan kun tiesi mitä etsiä. :oops:
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

No niin, koukku tuli laitettua. Hyvin tuosta selvisi, vaikka viime vuosina autojen ruuvailu on ollut tosi vähäistä työsuhdeauton takia. Baab:in kertomaan kolmeen tuntiin en hommaa tehnyt, mutta toisella kerralla varmaan menisi siihen. Länsiauton arviossa taitaa olla siis vähän ilmaa, mutta mukava kuulla että pääsin ihan hyvälle tuntipalkalle :) Aikaa paloi, kun kun näpersi niitä muttereita palkin sisällä. Puskurin irroituksessa piti vähän aikaa fundeerata, ennen kuin uskalsin vetää tarpeeksi. Irrotin ensin toisen takavalonkin varmuuden vuoksi, mutta wagonissa riskiä valon hajottamisesta ei ole. Oman auton muoviosien kanssa sitä ottaa mielummin varman päälle. Tuntiin tuon asentaa ainostaan tosi velho.

Koukku on Boslin sivuilla olevan ohjeen kuvien perusteella sama. Onneksi Saabin asennusohjeessa oli kuvia reilusti ennemmän. Huomasin kuvauspyynnön vasta nyt, mutta otin kyllä muutaman kuvan asennuksesta. Laitapa Koistha mulle sähköpostia, niin voi laittaa pari kuvaa ja vaikka antaa tuon asennusohjeen, jos haluat tutustua siihen.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jeps, nyt se on varmistettu. Länsiauto Olari vastasi kyseyyn seuraavasti:
"irroitettavan vetokoukun pakettihinta on 590 euroa asennettuna.
Alennuksineen hinnaksi tulee 560 euroa. Asennus aika vähän päälle kolmisen
tuntia."


Ja kun osat maksavat muistaakseni 313 euroa, niin työn hinta on mojova. Sama Bosalin (oletettavasti) koukku asennettuna esim AD-korjaamolla 370 (koukku) + 75 (koukun asennus) + 22.50 (sähkösarjan asennus) + sähkösarja (haluaisivat laittaa yleismallisen) 7 = 470. Bosalin koukun hinta vaihteli 310-360 euroa. Kouvolan Laakkonen ilmoitti Kovilin koukun hinnaksi asennettuna 470 eli kovat on vaihtelut hinnoissa.
Taitaa mennä DYI-linjalle varsinkin kun vesil laittoi kuvia ja hyviä neuvoja. Ihmettelen vaan, että mihin ammattimies saa menemää yli 3 tuntia kunnon korjaamossa kun kerran harrastelijat tekevät saman työn samassa ajassa.
Olisi kyllä todella *mielenkiintoista* tietää mitä esim. viimeisin EAC antaa työaika-arvioiksi.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

koistha kirjoitti: Ihmettelen vaan, että mihin ammattimies saa menemää yli 3 tuntia kunnon korjaamossa kun kerran harrastelijat tekevät saman työn samassa ajassa.
Vastauskin tuossa jo mainittiin eli Olarin Länsiauto. Suurin syy siihen että minunkin autot ovat tulevaisuudessa valitettavasti tod.näk. jotain muita kuin saabeja. On se huolto vaan niin tärkeä asia.
9000CS 2,3
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Tuosta koukun asennuksesta... Miten tuon puskurin mustan muoviyläosan saa irti särkemättä mitään? Bosalin ohjeen mukaan se pitää irroittaa, jotta sen 10,5 millisen reiän saa porattua. Kokeilin tuota ja kyllä se tosiaan pitää irroittaa jotta sen saa porattua. Ei vaan tuntunut irtoavan helposti ja ei viitsisi oikein särkeäkään... Osaiskos joku auttaa?
- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

tuolla oli hyvät asennus ohjeet sekä sedaniin että farmariin
http://www.monoflex.se
siis niitä fiksus koukkuja
kerrotaan avain kokokin ja asennus ohjeet
Vastaa Viestiin