turbo
Re: turbo
Siis jos haluat tutkia ahtimen välyksen, niin sen pakoputken käyrän voi kääntää sivuun, kun avaa kolme mutteria, joilla se on kiinni turbossa. Näin ainakin tutkin omasta ahtimen välykset.tuiisa kirjoitti:Irrotin turbosta tuon välijäähyyn menevän putken enkä yltänyt sormella siipiin. Se letku oli pikkasen öljyssä mutta ei mitenkään paljon. Turbon päässä ei näkynyt öljyä mutta oli sekin sormella koettaessa pikkasen kostea. Eli tämäkään ei nyt kyllä ratkaisevasti varmistanut mitään. Pitää siis yrittää päästä siihen välijäähyyn kiinni. On vaan niin pirun ahtaat paikat.ng900aero kirjoitti:Ota se imuputki (norsunkärsä) irti ja kokeile akselin välystä? Jos irrotat IC:ltä lähtevän lekuliitoksen ja tunkkaat auton toista reunaa ylös niin sieltä saattaisi tulla öljyä, jolloin diagnoosi varmistuisi?
Välijäähdyttimeen menneen öljyn voi laskea pois kennon helposti kuskin puoleisesta päästä. Ahtoputken klemmariin pääsee kohtuullisesti käsiksi ilman isompaa purkamista alakautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: turbo
Otin kuskin puolen IC-putken irti ja sieltä lorahti öljyä. Ei mitään desikaupalla mutta lorahti ja jäi hitaasti tippumaan. Tunkkasin autoa myös kallelleen sille puolen, mutta öljy taitaa olla niin paksua ettei ainakaan alkanut enempää valumaan. Sensijaan siitä letkusta kyllä tuli öljyä lisää kun pujottelin sitä takaisin. Joko nyt voi olettaa turbon olevan rikki?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: turbo
Auto on nyt Metro-autossa huollossa ja ahdin on p*skana. Hyvä juttu siinä mielessä, että menee takuusta kokonaan. Huono juttu on se, että eilen on GM lopettanut kaikki Saabiin liittyvät toiminnot ja ahdinta ei saada mistään. Vaihto Mitsun ahtimeen ei käy, koska kyseessä on takuu ja silloin ei ole maksajaa.
Erikoista roinaa noi Garretit kun toi kesti 23 kuukautta ja alle 25tkm.
Erikoista roinaa noi Garretit kun toi kesti 23 kuukautta ja alle 25tkm.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: turbo
Multa sattumoisin löytyy yksi ihan ehjä Garrett GT17, 2006 uutena ostettu ja 2kk käytössä ollut ennenkuin vaihtui Mitsuun.
Laita YV jos kiinnostaa.
Laita YV jos kiinnostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: turbo
Joo, en laita Garrettia jos siihen pitää omaa rahaa laittaa kiinni, kiitos kuitenkinjcarlson kirjoitti:Multa sattumoisin löytyy yksi ihan ehjä Garrett GT17, 2006 uutena ostettu ja 2kk käytössä ollut ennenkuin vaihtui Mitsuun.
Laita YV jos kiinnostaa.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: turbo
Moi,
Olen myös huomannut sinistä savua kylmäkäynnistyksen yhteydessä 9-5:ssa ja öljyä kuluu niin katselin netistä mitsun turboja. Löysin yhden TD04HL-15T-6 ja myyjän mukaan ostettu speedpartsista mutta ainut teksti mikä löytyy turbosta on:
TD04HL-15T-6
P/N: 49189-01800
Serial NO: 2405011
Miten tietää onko kiinakopio?
Pitäisikö olla saabiin leima (tai speedparts logo) turbossa jos aito mitsu?
Olen myös huomannut sinistä savua kylmäkäynnistyksen yhteydessä 9-5:ssa ja öljyä kuluu niin katselin netistä mitsun turboja. Löysin yhden TD04HL-15T-6 ja myyjän mukaan ostettu speedpartsista mutta ainut teksti mikä löytyy turbosta on:
TD04HL-15T-6
P/N: 49189-01800
Serial NO: 2405011
Miten tietää onko kiinakopio?
Pitäisikö olla saabiin leima (tai speedparts logo) turbossa jos aito mitsu?
Re: turbo
15T-6 on 9000 aeron turbo, ei sovi kovin helposti 9-3 tai 9-5:een.
Aidossa lukee tyyppikilvessä Saab.
Aidossa lukee tyyppikilvessä Saab.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: turbo
Myyjä sanoi että se on ostettu 9-3:seen, voisko olla tuo
9-3 / 9-5 Aero 10500kr, joka löytyy speedpartsin vanhoilta sivulita?
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_t ... grad_s.old
9-3 / 9-5 Aero 10500kr, joka löytyy speedpartsin vanhoilta sivulita?
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_t ... grad_s.old
Re: turbo
18T kompressorilla ja leikatuilla turbiinisiivillä?
Voi olla, vaatii käytännössä sitten ohjelma, suutin jne. muutoksia.
Voi olla, vaatii käytännössä sitten ohjelma, suutin jne. muutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: turbo
Suuttimet (ja bensapumppu) vaaditaan täyden hyödyn saamiseksi.
Aeron softalla voi toimia jotenkin tai sitten ei, ei ole kokemuksia.. Jos haluaa alle 300hv niin suosittelen alkuperäistä Aeron ahdinta mielummin.
Aeron softalla voi toimia jotenkin tai sitten ei, ei ole kokemuksia.. Jos haluaa alle 300hv niin suosittelen alkuperäistä Aeron ahdinta mielummin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: turbo
115tkm ja vielä rullaa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: turbo
Vaihdoin turbon n. 16 000km sitten. Alkoi hiukan savuttaamaan kylmänä ja pölläytti aika hyvin liikennevaloissa peräkärryn kanssa. Savu hävisi, kun ajoin vähän matkaa, mutta aamulla, kun käynistin auton, sain aika pilven perään. Ajo loppui siihen. No jotkut ovat sanoneet, että ei se voi olla turbo, vaan männän rengas, kannen tiiviste. Tiedä häntä. En ole vielä aukaissut. Vihjeitä?
Re: turbo
Kannattaisiko ensin kokeilla moottorin huuhtelua (esim. Forte) ja tsekata huohottimen kuntosaabistiruotsi kirjoitti:Vaihdoin turbon n. 16 000km sitten. Alkoi hiukan savuttaamaan kylmänä ja pölläytti aika hyvin liikennevaloissa peräkärryn kanssa. Savu hävisi, kun ajoin vähän matkaa, mutta aamulla, kun käynistin auton, sain aika pilven perään. Ajo loppui siihen. No jotkut ovat sanoneet, että ei se voi olla turbo, vaan männän rengas, kannen tiiviste. Tiedä häntä. En ole vielä aukaissut. Vihjeitä?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower