turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

aikas pitkät sormet täytyy olla jos ahtoputken lähdön kautta pääsee siipipyörälle. Eli se ilmanputsarille menevä putki irti niin pääsee siipeen käsiksi :D
#4275
9-3 2.0T
96 -76
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tuiisa kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Ota se imuputki (norsunkärsä) irti ja kokeile akselin välystä? Jos irrotat IC:ltä lähtevän lekuliitoksen ja tunkkaat auton toista reunaa ylös niin sieltä saattaisi tulla öljyä, jolloin diagnoosi varmistuisi?
Irrotin turbosta tuon välijäähyyn menevän putken enkä yltänyt sormella siipiin. Se letku oli pikkasen öljyssä mutta ei mitenkään paljon. Turbon päässä ei näkynyt öljyä mutta oli sekin sormella koettaessa pikkasen kostea. Eli tämäkään ei nyt kyllä ratkaisevasti varmistanut mitään. Pitää siis yrittää päästä siihen välijäähyyn kiinni. On vaan niin pirun ahtaat paikat.
Siis jos haluat tutkia ahtimen välyksen, niin sen pakoputken käyrän voi kääntää sivuun, kun avaa kolme mutteria, joilla se on kiinni turbossa. Näin ainakin tutkin omasta ahtimen välykset.

Välijäähdyttimeen menneen öljyn voi laskea pois kennon helposti kuskin puoleisesta päästä. Ahtoputken klemmariin pääsee kohtuullisesti käsiksi ilman isompaa purkamista alakautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Otin kuskin puolen IC-putken irti ja sieltä lorahti öljyä. Ei mitään desikaupalla mutta lorahti ja jäi hitaasti tippumaan. Tunkkasin autoa myös kallelleen sille puolen, mutta öljy taitaa olla niin paksua ettei ainakaan alkanut enempää valumaan. Sensijaan siitä letkusta kyllä tuli öljyä lisää kun pujottelin sitä takaisin. Joko nyt voi olettaa turbon olevan rikki?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Auto on nyt Metro-autossa huollossa ja ahdin on p*skana. Hyvä juttu siinä mielessä, että menee takuusta kokonaan. Huono juttu on se, että eilen on GM lopettanut kaikki Saabiin liittyvät toiminnot ja ahdinta ei saada mistään. Vaihto Mitsun ahtimeen ei käy, koska kyseessä on takuu ja silloin ei ole maksajaa.

Erikoista roinaa noi Garretit kun toi kesti 23 kuukautta ja alle 25tkm.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Multa sattumoisin löytyy yksi ihan ehjä Garrett GT17, 2006 uutena ostettu ja 2kk käytössä ollut ennenkuin vaihtui Mitsuun.

Laita YV jos kiinnostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

jcarlson kirjoitti:Multa sattumoisin löytyy yksi ihan ehjä Garrett GT17, 2006 uutena ostettu ja 2kk käytössä ollut ennenkuin vaihtui Mitsuun.

Laita YV jos kiinnostaa.
Joo, en laita Garrettia jos siihen pitää omaa rahaa laittaa kiinni, kiitos kuitenkin :)
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Olen myös huomannut sinistä savua kylmäkäynnistyksen yhteydessä 9-5:ssa ja öljyä kuluu niin katselin netistä mitsun turboja. Löysin yhden TD04HL-15T-6 ja myyjän mukaan ostettu speedpartsista mutta ainut teksti mikä löytyy turbosta on:

TD04HL-15T-6
P/N: 49189-01800
Serial NO: 2405011

Miten tietää onko kiinakopio?
Pitäisikö olla saabiin leima (tai speedparts logo) turbossa jos aito mitsu?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

15T-6 on 9000 aeron turbo, ei sovi kovin helposti 9-3 tai 9-5:een.
Aidossa lukee tyyppikilvessä Saab.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja station1 »

Myyjä sanoi että se on ostettu 9-3:seen, voisko olla tuo

9-3 / 9-5 Aero 10500kr, joka löytyy speedpartsin vanhoilta sivulita?

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_t ... grad_s.old
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

18T kompressorilla ja leikatuilla turbiinisiivillä?

Voi olla, vaatii käytännössä sitten ohjelma, suutin jne. muutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja station1 »

Ajaa..eli toimiiko aeron softalla tai pitääkö nuo muutokset tehdä siksi että saa täyden hyödyn irti turbosta?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suuttimet (ja bensapumppu) vaaditaan täyden hyödyn saamiseksi.

Aeron softalla voi toimia jotenkin tai sitten ei, ei ole kokemuksia.. Jos haluaa alle 300hv niin suosittelen alkuperäistä Aeron ahdinta mielummin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

115tkm ja vielä rullaa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Vaihdoin turbon n. 16 000km sitten. Alkoi hiukan savuttaamaan kylmänä ja pölläytti aika hyvin liikennevaloissa peräkärryn kanssa. Savu hävisi, kun ajoin vähän matkaa, mutta aamulla, kun käynistin auton, sain aika pilven perään. Ajo loppui siihen. No jotkut ovat sanoneet, että ei se voi olla turbo, vaan männän rengas, kannen tiiviste. Tiedä häntä. En ole vielä aukaissut. Vihjeitä?
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

saabistiruotsi kirjoitti:Vaihdoin turbon n. 16 000km sitten. Alkoi hiukan savuttaamaan kylmänä ja pölläytti aika hyvin liikennevaloissa peräkärryn kanssa. Savu hävisi, kun ajoin vähän matkaa, mutta aamulla, kun käynistin auton, sain aika pilven perään. Ajo loppui siihen. No jotkut ovat sanoneet, että ei se voi olla turbo, vaan männän rengas, kannen tiiviste. Tiedä häntä. En ole vielä aukaissut. Vihjeitä?
Kannattaisiko ensin kokeilla moottorin huuhtelua (esim. Forte) ja tsekata huohottimen kunto
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin