Femman ilmastoinnista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Eipä auttanut kennon puhdistaminen, minkä tein ihan vesijohtopaineella ja puutarhasuuttimen pisteasennolla. Ei kai sinne mitään asiaa painepesurin kanssa ole?

Puolen tunnin työmatkan tulema oli se, että sama oireilu jatkuu:
- Auto -asennossa ilmastointi huutaa täysillä koko matkan
- Kuskin puoli, asennossa 21C, puhaltaa viileää, pelkääjä ja takapenkki saavat asennossa 20C tai 21C kuumaa. (SA-INT-malli vaihdettu minulle salaa? Keskimäärin sopivaa?)

Mitähän tässä keksisi, onko oikean puoleinen anturi ensimmäinen epäilyksen kohde, vai mitä pitäisi arvuutella?

Tuli muuten juuri mieleen, että lopputalvesta akku irtisanoi itsensä tuolla itärajalla, paikallinen huoltis heitti uuden akun sisään. Auto oli irti akusta välillä, edellyttäisikö tämä jotain uudelleen ohjelmointia? Mitään sellaista ei ole tehty.

Olen tällainen hieman kädetön näissä öljyn tai polttimon vaihtoa vaikeammissa asioissa. Apuu-va, kiitos...
koistha kirjoitti:Muuten, ei sinne ilmastointiin ole freonia laitettu enää varmaan kymmeneen vuoteen.
Tähän ikään kun pääsee, niin kylmäaine on freonia ja kipsilevy gyprokkia, vaikka paketissa lukisikin vaikka knauf :mrgreen:
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja 9airo5 »

nipa kirjoitti:Eipä auttanut kennon puhdistaminen, minkä tein ihan vesijohtopaineella ja puutarhasuuttimen pisteasennolla. Ei kai sinne mitään asiaa painepesurin kanssa ole?

Puolen tunnin työmatkan tulema oli se, että sama oireilu jatkuu:
- Auto -asennossa ilmastointi huutaa täysillä koko matkan
- Kuskin puoli, asennossa 21C, puhaltaa viileää, pelkääjä ja takapenkki saavat asennossa 20C tai 21C kuumaa. (SA-INT-malli vaihdettu minulle salaa? Keskimäärin sopivaa?)

Mitähän tässä keksisi, onko oikean puoleinen anturi ensimmäinen epäilyksen kohde, vai mitä pitäisi arvuutella?

Tuli muuten juuri mieleen, että lopputalvesta akku irtisanoi itsensä tuolla itärajalla, paikallinen huoltis heitti uuden akun sisään. Auto oli irti akusta välillä, edellyttäisikö tämä jotain uudelleen ohjelmointia? Mitään sellaista ei ole tehty.

Olen tällainen hieman kädetön näissä öljyn tai polttimon vaihtoa vaikeammissa asioissa. Apuu-va, kiitos...
koistha kirjoitti:Muuten, ei sinne ilmastointiin ole freonia laitettu enää varmaan kymmeneen vuoteen.
Tähän ikään kun pääsee, niin kylmäaine on freonia ja kipsilevy gyprokkia, vaikka paketissa lukisikin vaikka knauf :mrgreen:
Pitää kalibroida ilmasttointi jos akku ollut irti. AUTO + Off näppäimiä yhtä aikaa,näyttö näyttää vikakoodit jos sellaisia löytyy.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

9airo5 kirjoitti:Pitää kalibroida ilmasttointi jos akku ollut irti. AUTO + Off näppäimiä yhtä aikaa,näyttö näyttää vikakoodit jos sellaisia löytyy.
Aivan, RTFM... :oops:

1 vikakoodi: 11.

Mitähän se tarkoittaa?

EDIT: No voi p*ska, oikean puoleinen ilmanjako"läppä" siis vikaantunut tavalla tai toisella. Löysin tämän, aiemman keskustelun: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=67422

Siis tämä lienee kyseessä: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3729

Onko kokemusta toimittajasta, tuleeko tavara sieltä kuten pitää? Ilemeisesti tää on kuitenkin oleellisesti helpompi vaihtaa tee-se-itse -meiningillä, mainostaa työmäärän tippuvan kahdesta päivästä puoleen tuntiin... :roll:

No, pitää avata se verhoilu ensin ja kurkata sisälle, jahka pääsee töistä kotiin. Jospa ei olisi hajalla, pelkästään irti...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

nipa kirjoitti: 1 vikakoodi: 11
Sama vika mulla klick
Pukkaa lämmintä vänkärin puolelle. :twisted: Välillä toimii niinkuin pitäs. :roll: Manuaalilla saa kylmää kun pistää LOW lle. 8O Säätömoottori ostettu ja pitäs kokeilla sitä :?: :?: . Käytin vikakoodien nollauksessa mutta vika palautui. Nyt alko loma enkä aio tuolla päätä vaivata :lol: Mielenkinnolla seuraan saatko vian korjattua. :roll:
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

VectorKombi9-5-02 kirjoitti:
nipa kirjoitti: 1 vikakoodi: 11
Sama vika mulla klick
Pukkaa lämmintä vänkärin puolelle. :twisted: Välillä toimii niinkuin pitäs. :roll: Manuaalilla saa kylmää kun pistää LOW lle. 8O Säätömoottori ostettu ja pitäs kokeilla sitä :?: :?: . Käytin vikakoodien nollauksessa mutta vika palautui. Nyt alko loma enkä aio tuolla päätä vaivata :lol: Mielenkinnolla seuraan saatko vian korjattua. :roll:
Jes, katsotaan kuinka käy. Kiitos linkistä, hyvät kuvat (kiitos 9-5T!) auttavat aina. Muisti palaa pätkittäin, muistan tossa keväällä ihmetelleeni että mitä h**in rutinaa sieltä ikäänkuin keskikonsolin takaa kuului...

Palaan asiaan, kiitos kaikille jeesaajille! :saab:
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

No niin, hanskalokero irroitettu. Nimimerkillä Ei kysyvä tieltä eksy, sehän on jo eksyksissä:

Otin oikeanpuolen moottorin irti, sen takaa löytyi mielestäni toi valkoinen varsi joka on ehjä, se ei ole murtunut.

Kuva

Ja tässä vertaava kuva jossa vanha vihreä tukivarsi: http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... al_arm.jpg

Laitoin moottorin takaisin kiinni, kytkin sen ja tein uuden kalibroinnin. Kuvan keltaisen varren liikuttama vipu kävi läpi molemmat ääriasentonsa, sen sijaan valkoinen varsi ei liikahtanutkaan. Jumissa se ei ole, kokeilin ja se liikkui vapaasti molempiin ääripäihinsä sormipelillä.

Mitäs kokeilen seuraavaksi? Vai missasinko jotain oleellista tosta oikean puolen systeemistä?
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja AC »

Pyöriikö valkoista vartta käyttävä moottori? Koita myös irrallaan.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

nipa kirjoitti:
sabatti 96 kirjoitti:
9airo5 kirjoitti:Ilmastointi oireilee mielestäni.

Taustaa: Viime viikolla käytetty ilmastointi"huollossa", eli k.aine pois, alipaineistus,vuototesti(ei vuotoja,uudet aineet 875g.

Johtuuko näistä helteistä vai mistä, mutta norm. matka-ajossa viileän tulo loppuu (Koskematta lämpöt. säätimiin ja AUTO asennossa) ja auto alkaa muuttua saunaksi. Sitten jonkun ajan päästä alkaa hönkiä viileää. No kokeilin eetä kun viileän tulo lakkaa niin ilmastointi pois päältä ja saman tien päälle niin jo tulee viileää.(Sekä off että econ näp. napauttamalla 2kertaa toimii näin)

Joku lämpötila anturi sökö, magn. kytkin..?? Vikakoodeja ei anna, tehdas as. palautettu ja kalibroitu useaan kertaan, ei auta.

kiitos vastauksista etukäteen!
Haa, ittelläkin tullut nytten vastaavia kokemuksi kolkin ilmastoinnin kanssa. Pitemmällä reissulla ilmastointi välillä hönkii lämmintä. Täytyy varmaan ittekki käydä huuhtasemassa keulaa.
Joku aika sitten alkoi juuri samanlainen oireilu, seuraavilla tarkennuksilla:
- kuskin ilmastointi toimii moitteettomasti, ml. lämpötilasäädin
- sen sijaan pelkääjän ja takapenkin puhaltimet puhaltavat välillä aivan tolkuttoman kuumaa ilmaa, tuntuu että vaihtoehtoja on vain jäätävän kylmä ja polttavan kuuma
- lämpötilan valinnalla ei ikäänkuin ole vaikutusta, *molemman* puolen lämmön kun tiputtaa jonnekin 18 asteeseen niin sitten alkaa pelkääjä ja takapenkki saada kuuman ilman sijaan kylmää ilmaa.

Mistähän kyse? Kompura toimii, ja tänään vein Sellon Fikosiin tarkistusta varten, freonia lisättiin aikalailla mutta syytä tolle kuvatulle käyttäytymiselle eivät osanneet sanoa?

Tää ei ole mikään satunnainen oire, vaan suht säännöllinen jos sisälämpötilaa pitää korkeammalla kuin 18-19 astetta... :(

Painelen tästä seuraavaksi pesurin kanssa keulan puhdistukseen, mutta osaatteko oireista päätellen arvuutella mistä muusta olisi mahdollisesti kyse?

"Sabatti", onko ruvennut pelittämään pesun avulla?

EDIT: No nyt kävin puutarhaletkun ja pehmeän harjan kanssa suihkuttelemassa kurat pois mitä nyt yletti etumaskin poistamalla. En uskaltanut kovin kovakouraisesti putsailla. Toisaalta ei siellä nyt silmämääräisesti kovin likaista ollut, mitä nyt pari pimmparia roikkui jossain.

EDIT 2: Kävin tosiaan tänään auton kanssa ilmastointilaitteen huollossa, lisäsivät freoneita, vajaa puolet oli enää jäljellä. Oli päässyt edellisestä täytöstä varmaan neljättä vuotta menemään aikaa. Nyt huomasin kuittia lukemalla, että olivat 9-3:n tiedoilla täyttäneet, kuitissa luki että 800 grammaan asti olivat täyttäneet. Siippi tarvitsisi 875 g, pitäisiköhän tästä nyt käydä vielä valittamassa? Menisi tietysti meikäläisen säkällä seuraavaksi ylitäytön puolelle :cry:
En tiedä onko nyt ollu "viileemmät" ilmat ku ilmastointi on pelannu ihan hyvin ilman mitään toimenpiteitä.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Tarina jatkuu, kesälomareissulla Vaasassa, pixeleiänsä taas hukannut SIDi irti ja Vekatronicsissa yön yli huollettavana.

Samalla avasin taas pelkääjän jalkotilan. Vikakoodi vaihtui, johtuisiko ylläolevasta, antaa nyt 1 - 22. Mitähän tää reflash tarkoittaa tässä tapauksessa? No, kokeillaan tuleeko vielä kun saan SIDin takaisin, vai pitääkö käydä tech-pajalla.

Nyt kun on enemmän pelejä ja vehkeitä käytettävissä niin mittasin läpän moottorin vastukset. Sen perusteella näyttäisi olevan kunnossa, reilut sata ohmia molemmissa pareissa. Moottori ilmeisesti siis kunnossa?

Alkaisiko vika viitata säätöyksikköön... Mitähän seuraavaksi osaisi kokeilla, että saisi vikaa paikallistettua?
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

nipa kirjoitti:Nyt kun on enemmän pelejä ja vehkeitä käytettävissä niin mittasin läpän moottorin vastukset. Sen perusteella näyttäisi olevan kunnossa, reilut sata ohmia molemmissa pareissa. Moottori ilmeisesti siis kunnossa?

Alkaisiko vika viitata säätöyksikköön... Mitähän seuraavaksi osaisi kokeilla, että saisi vikaa paikallistettua?
Kun käytit moottorin irti niin katsoitko sisään että pieni hammasratas ja akseli on kunnolla paikallaan? Itselläni alkoi alku kesästä kuulumaan ihme rutinaa ja tuli vikakoodi kuskin puolelta. Akseli oli luistanut hieman ulos.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Jotenkin tuntuu että moottori on kuitenkin rikki. Tai ei siis moottori itse, mutta olisiko jokin muoviratas hajalla. Moottorin ollessa irti se värisee, eli saa virtaa, mutta akseli ei pyöri. Sama oireilu kun kiinnitin sen toisen säätömoottorin liittimeen.

Saabin suolainen hinta moottorille on 250,- osanumero 5172580. Paikallinen motonet ei löytänyt varaosaa. Tietäisikö joku saako moottoria muualta kuin viralliselta tiskiltä?

EDIT: 1-22 hävisi kun on taas SID kiinni autossa... Vikakoodi taas vain ja ainoastaan tuo sama 1-11...

EDIT: Tässä hyvä kuva miltä oikean puolen systeemi näyttää. http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=113217

Ja vielä kerran EDIT: otin itse moottorin irti niistä muovisista akseli- ja kehikko-osista, ja moottori itse pyörii nätisti. Vika täytyy olla siis tossa muovisessa ratas/akseli-hässäkässä, jota ei saa auki. No katsotaan notkistuisiko silikonispraylla. Mitään ei tunnu olevan rikki, akseli pyörii käsin pyörittämällä...
Viimeksi muokannut nipa, Ke Heinä 28, 2010 08:08. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Mimmi kirjoitti:Vika 22 tulee varmasti takaisin (se on ACC paneelin konfiguroinnin vikakoodi) ja se poistetaan ohjelmoimalla TECHlla usi ohjelma sisään.
OK, uskotaan kyllä :) ,pitää käydä ohjelmoinnissa.

Osaatko tosta moottorikomponentista sanoa, saako sitä varaosana jostain?
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Tarina jatkuu...

Eli voi juma, tästä oli kyse: http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=16

Eli itse moottorin akseli oli tullut liikaa ulos. Mikä hämäsi oli se, että kun se oli liikaa ulkona, säätöakselia pystyi pyörittämään käsin. Kun akseli oli laitettu enemmän sisään taas, niin akselipa ei käsin hievahtanutkaan. Mutta kun kuitenkin meni ja kokeili, niin sepä toimi kun oli autossa kiinni! Eli akselin ei kuulu liikkua kun käsin pyörittää.

Nyt vaan arvaamaan akselin oikeaa asentoa. LO asennossa vipu on ylhäällä, joten akselin hahlon pitää olla noin kello yhdessä. Lähdetään siitä...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja nipa »

Kiitos Mimmi, :oops: tähän samaan häkellyttävään johtopäätökseen pääsin itsekin asiaa ihmetellessäni. Tulee näköjään aina postattuä pikkuisen liian aikaisin - no sama ilmiö muutenkin, tulee aina sanottua mitä ajattelee ennen kuin ajattelee mitä sanoo :wink:

Kiitokset kaikille ketjun aikana auttaneille! Mukavaa jatkaa kesälomailua, kun voi pitää vänkärin ja takapenkinkin ilmastointisuuttimet avoinna :D
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Femman ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

nipa kirjoitti:Tarina jatkuu...

Eli voi juma, tästä oli kyse: http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=16

Eli itse moottorin akseli oli tullut liikaa ulos.
Sori kun oli huono ulosanti, mutta tätähän minä yritin tuossa edellisellä sivulla selittää. :oops: No hyvä kun selvis.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin