Turbo vaihtoon?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
antsapee
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 02, 2010 21:23

Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja antsapee »

Ostin muutama kuukausi sitten 9-5 2.3t 185hv -01. Autolla ajettu nyt 119 tkm ja kaikki huollot tehty ajallaan, esim. öljyt vaihdettu säntillisesti kymppitonnin välein.
Huohotinpäivitys tehtiin 110tkm huollon yhteydessä. Tähän asti ei ole tuon kymppitonnin aikana syönyt oljyä. Mutta nyt tuon ed. mainitun huollon jälkeen alkanut kuluttamaan öljyä (n 1,5 litraa/aj. 9000km). Kylmäkäynnistyksen yhteydessä tupsauttaa sinertävät savut mutta muuten ei kuitenkaan savuta. Pakoputken päästä olen joskus löytänyt jotakin röppöä (oisko öljyä?).
Kertokaa nyt viisaammat mistä kiikastaa? Pitääkö tähän jo näillä metreillä turbo vaihtaa?
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

turbo voi aiheuttaa käynnistettäessä havaittavan sinisen tuprauksen...
Turbo VOI todellakin olla JO vaihtokunnossa
entä männänrenkaat ... voivat myös aiheuttaa öljyn palamista
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakoputkesta tulee noen sotkimaa kondenssivettä.
Öljynkulutus ja tuprauttelu voi viitata turbovikaan.

Jos työkalut sopii käteen, niin turbon peruskunto on kohtuullisen helppo tarkistaa:

Irroitat 3 mutteria, joilla pakoputken alkupää on kiinni ahtimessa. Siirrät putken varovasti sivuun ja törkkäät sormet sinne ahtimeen. Kopeloit ahtimen akselin hollille ja koitat heiluttaa sitä joka suuntaan.
Jos sormiin tuntuu millitolkulla välystä, on Garretti romurautaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hei !
Kirjoittelempa tähän topikkiin kun oli tuossa otsikossa turbosta.

Tuli viimme joulukuussa laitettua femma ja kohtuu mukavasti on matka toistaiseksi
taittunut.
Satunnaista sinistä käynnistyksessä tosin pukkaa ja öljyä menee
tuommoiset 0,5-1 l / 10tkm.

Taannoin luin palstalta että oli joku aloittanut kestotestin tuolla ah niin edullisella
Bilteman Turbolla.
Olisi kiva tietää miten kestotesti edistyy, vai joko bilteman tekele on tehnyt Garretit??

Omaan on huohotinpäivitys laitettu ja moottoria kertaalleen huuhdeltu...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

Fakiiri kirjoitti: Taannoin luin palstalta että oli joku aloittanut kestotestin tuolla ah niin edullisella
Bilteman Turbolla.
Olisi kiva tietää miten kestotesti edistyy, vai joko bilteman tekele on tehnyt Garretit??
Biltematurbon kestotesti päättyi Heinäkuussa nelostiellä ohitustilanteessa valkeaan savupilveen noin kahden vuoden ajon jälkeen. Syylliseksi osottautui lopulta laihalle päässeet seokset. Ilmamäärämittarin ja turbon välissä oleva ilmaletku oli irronnut ja kone sai ylimääräistä ilmaa. Kovin kauaa ei turbo tuota sitten kestänyt.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja patse »

antsapee kirjoitti:...Huohotinpäivitys tehtiin 110tkm huollon yhteydessä. Tähän asti ei ole tuon kymppitonnin aikana syönyt oljyä. Mutta nyt tuon ed. mainitun huollon jälkeen alkanut kuluttamaan öljyä (n 1,5 litraa/aj. 9000km)...
Joskus muistan täällä lukeneeni, että huohotinpäivitys saattaa lisää öljynkulutusta, kun hengitys tehostuu. Voihan se olla, että niistä vanhoista letkuista/putkista on alkanut huohotus paska liikkumaan ja pölläyttelee. Onhan tuo tietysti sitä vuosimallia ja kilometreillä, että garrettikin varmasti oireilee. Omassa kolkissa meni turbo vaihtoon ennen 130tkm ja monella aikaisemminkin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tällä kyseisellä wagonilla ajettu nyt 159tkm... (kirj huom)

Eli syy ei varsinaisesti sitten ollut itse Bilteman agrekaatissa?? :roll:

Mites tuo erosi käytössä/ajossa alkuperaisestä :?:


Ja lisäkyssäri, mitäs maksoi biltema tuolloin?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

Fakiiri kirjoitti: Eli syy ei varsinaisesti sitten ollut itse Bilteman agrekaatissa?? :roll:
Mites tuo erosi käytössä/ajossa alkuperaisestä :?:
Ja lisäkyssäri, mitäs maksoi biltema tuolloin?
Juu ei ollut vika Bilteman Föönissä. Tosin en tiedä kuinka paljon paremmin Garrett tai Mitsu olisi kestänyt samassa tilanteessa.

Ajossa en huomannut eroa alkuperäisen ja Bilteman välillä. Ehkä Biltema heräsi hieman ripeämmin mukaan. Taisi silloin maksaa hitusen enemmän kuin nyt. Olisiko ollut 485€, Nyt näyttäisi olevan 435€
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

luopape kirjoitti:
Fakiiri kirjoitti: Eli syy ei varsinaisesti sitten ollut itse Bilteman agrekaatissa?? :roll:
Mites tuo erosi käytössä/ajossa alkuperaisestä :?:
Ja lisäkyssäri, mitäs maksoi biltema tuolloin?
Juu ei ollut vika Bilteman Föönissä. Tosin en tiedä kuinka paljon paremmin Garrett tai Mitsu olisi kestänyt samassa tilanteessa.

Ajossa en huomannut eroa alkuperäisen ja Bilteman välillä. Ehkä Biltema heräsi hieman ripeämmin mukaan. Taisi silloin maksaa hitusen enemmän kuin nyt. Olisiko ollut 485€, Nyt näyttäisi olevan 435€
ja melkein samalla rahalla saa sen mitsun jo :D
#2285
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja aero »

jykä66 kirjoitti:ja melkein samalla rahalla saa sen mitsun jo :D
Mistä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Termos »

aero kirjoitti:
jykä66 kirjoitti:ja melkein samalla rahalla saa sen mitsun jo :D
Mistä?
Kiinnostaa myös.

Omani ostin nettivaraosasta aikoinaan 350 eurolla. Myyntipuheen mukaan avattu ja kunnostettu. Silmämääräisesti syynättynä myyntipuhe piti paikkansa ja hyvin on toistaiseksi toiminut, vappupäivästä 2008.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuskin ainakaan aitoa saa noin halvalla uutena. Kopion toki saa, mutta onko Kiinalaisten tekemä Mitsun kopio parempi kestoltaan kuin Garretin kopio?

Ostin viimeviikolla uuden turbon omaan femmaan ja paikallinen valtuutettu turbohuolto lupasi Garretin 800€ hintaan ja Mitsun 930€:lla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Ahtimen päivityksen takia täytyy tätä viestiketjua lainata. Mahtaako foorumin väellä olla tietoa minkälainen runkopantti noissa mitsun ahtimissa on? Siis jos garrettin tilalle mitsua haluan vaihtaa, ja uuden päädyn esim. saabilta ostamaan, niin tuo panttimaksuhan jää roikkumaan. Tähän ei osannut saabin valtuuttama huolto suoraan vastata, joten käännyn siksi voorumin puoleen asiassa :)
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Moro.

Nyt sitten on hommattu Turbo, ja ehkäpä sitten vielä kaikista huonoin (halvin) vaihtoehto eli käytetty Garret....
( Tähän ei eläin pysty :lol: )

Kysymys kuuluu, että löytyykö ohjetta turbon vaihtoon?? , edes jotain juttua ranskalaisilla viivoilla niin voisi tutustua asiaan hieman ennakkoon, kun ei oo ennen tullu noita mutkia vaihdeltua :roll:

Wissiä ei mulla oo ja etsi toiminnolla ei minun hakusanoillani yhtäkkiä mitään
löytyny....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Fakiiri kirjoitti:Moro.

Nyt sitten on hommattu Turbo, ja ehkäpä sitten vielä kaikista huonoin (halvin) vaihtoehto eli käytetty Garret....
( Tähän ei eläin pysty :lol: )

Kysymys kuuluu, että löytyykö ohjetta turbon vaihtoon?? , edes jotain juttua ranskalaisilla viivoilla niin voisi tutustua asiaan hieman ennakkoon, kun ei oo ennen tullu noita mutkia vaihdeltua :roll:

Wissiä ei mulla oo ja etsi toiminnolla ei minun hakusanoillani yhtäkkiä mitään
löytyny....

Saman edukkaan valinnan tein pari vkoa sitten itsekin. Tosin mun eka Garrett kesti > 300 tkm...

Itse käytin Haynesia soveltaen, mutta sinänsä tuo menee ihan järjellä hyvin, kun masiina on naaman edessä. Varmaan jotain unohtui ja järjestyksen ei tarvitse olla juuri tämä, mutta about näin se meni:

- hyvissä ajoin CRC:n/WD40:n/lisäätähänomanmielipiteentaiuskonnomukainenvastaavatuote tapaista pultteihin (downpipe, ahtimen laippa, lämpösuojapelti), ettei ihan kuivana yritä irrottaa; katkenneet pultit on aina iloinen asia - tosin ei niin vaarallista, kun laittaa toista ahdinta

- lämpösuojapelti irti (yksi mutteri päältä, muuten se on pakosarjan pulteissa sellaisilla peltilärpäkkeillä vain painettuna); tätä pinnapulttia ei kannata katkaista, koska se on pakosarjassa kiinni

- jäähdytysnesteet pois (jäähdyttimen hana)

- huohotinputki irti "imucobrasta" (se sieltä kaasuläpän suunnasta tuleva banjolla oleva)

- bypassilta tuleva putki irti

- muut letkut (EVAPin ja sensemmoiset) irti imucobrasta ja hukkaportista

- ahtimen painepuolelta ilmaputki auki (letkuklemmarista)

- downpipen mutterit auki, downpipe irti ja tukee alta, ettei se jousto-osa kuormitu turhaan

- imucobra irti: klemmarit auki kummastakin päästä plus pulttikiinnitys siihen kannakkeeseen

- sitten vesi- ja öljyputkien kimppuun: nämä voi olla piukassa ja osa niistä sijaitsee irrottamisen kannalta hieman(?) ahtaissa koloissa eli aikaa voi mennä --> hyvät lenkkiavaimet ja räikkäsysteemit tekee elämästä helpompaa. Järjestys sen mukaan, mikä on sopiva (en muista itse, missä järjestyksessä otin)
* öljyn paluu öljypohjaan (mulla ainakin ihan kumiputki jossa pikaklemmarit)
* öljyn tulo öljypumpulta päin (molemmista päistä irti)
* veden tulo vesipumpulta päin (molemmista päistä irti)
* veden paluu kannen suuntaan (riittää, kun ottaa vain ahtimen päästä irti)

- ahtimen laipan mutterit auki; huonolla tuurilla on mahdollista, että joku edellämainituista putkista on niin tiukasti, että joudut hiukan jumppaamaan eestaas ahdinta irti laipasta --> pääsee vääntämään paremmasta kulmasta jne.

- nyt rupeaa olemaan suurin piirtein kaikki irti ja voi ottaa murikan irti --> laskeutuu ainakin alakautta

- asennus aika lailla käänteisesti

Muuta:
- uusia tiivisteitä kannattaa käyttää, koska näiden irrotus uudestaan jonkun vuodon takia on hanurista: ahtimen laippa, imucobran o-rengas, öljypoiston laippaliitos (jos joudut siirtämään se ahtimesta toiseen), banjojen tiivisteet

- puhtaus on pop: suojaa kaikki putket, ettei sinne hirveästi mene asennussoraa tai oravia tai se hukkaan mennyt mutteri

- kannattaa katsoa, onko niissä öljyputkissa jotain koksaantumista/tukoksia tjsp. Mulla ei ollut mitään, mutta mulla nyt ole huohotusongelmiakaan ollut ja kone on muutenkin siisti.

- öljynvaihto parhaan harkinnan mukaan

- imucobran asennus ahtimeen kannattaa tehdä huolellisesti - vaikkei se ole yhtään vaikeaa, niin tuo tyritään silti usein jostain syystä --> ilmavuotoja

- ainakin halpoja kupariprikkoja käyttäessä banjot saa kiristää yllättävän piukkaan; kannattaa tosiaan katsoa kerran ja toisenkin, että ei vuoda mitään mistään

- voi sinne ahtimeen yrittää ruikkia öljyäkin jollain ruiskulla tjsp., mutta ehdottomasti kannattaa nostaa startilla öljynpaineet ennen kuin käynnistää (bensapumpun sulake irti ja sytytyskasetin johto)

- jotain kuparitahnan tapaista voi laittaa pinnapultteihin - saa ainakin komeat käynnistyssavut, kun se sieltä palaa pois lämmetessään

- jotain varmaan unohtui ja ohjeilla ei ole takuuta

E
Vastaa Viestiin