Biopower päivitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mitenkäs se on, onko noissa Biopower koneissa muuta eroa kuin softa ja menisikös MY05 2,3t noilla etanolillamaustetuilla bensoilla, jos/kun päivittää softan biopoweriksi.
Mikäs vaikutus sillä mahtaa olla muuhun auton toimintaan?
# 419 Vesa Pohjalainen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan niissä muutakin eroa, mutta liittyen lähinnä parempaan kulutuskestävyyteen etanolin kanssa. Eli kannen seetit eri materiaalia, venttiilit, polttoainepumppu ja jotkin muut osat rosteria, tankin anturin ohjaus pulssitettu korroosion välttämiseksi jne. Huoltoväli myös lyhyempi mutta tämän voi hoitaa myös itse (10tkm taisi olla). Tulpat oltava kuparikärkiset BCPR7ES-11, platinat ei sallitut.

Käytännön kokemuksien perusteella toimii ihan pelkkä softa vaihtamalla hyvin eikä ainakaan vielä tietääkseni ole tullut kulumis- tai syöpymisongelmia vastaan.

Muuhun toimintaan ei vaikutusta ole, paitsi etanoliadaptaation takia on herkempi oireilemaan ilmavuodoista ja lambdan rikkinäisyydestä. Myös jos SID Info on päällä niin etanolisoftilla se ilmoittaa automaattisesti aina tankkauksen jälkeen paljonko tuli tankattua ja etanoliprosentin.

Toki myös yleensä samalla hieman otetaan lisää tehojakin irti.. 2,3t biopowerista voi ottaa sellaisen reilu 200hv vakiosuuttimilla, sekä bensa että etanolikäytössä.
Väännössä ero on vielä isompi eli Aeron 350Nm+ tasolla liikutaan.
Lisäksi esimerkiksi tehtaan 2,0t biopower-softa lupaa 185hv etanolilla mutta voisi olla hieman enemmänkin suuttimien ja moottorin puolesta sekä myös bensalla samat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onkohan tällaiseen muutokseen saatavissa joku dokumentti, että vaikuttaa myös ajoneuvoveroon?
# 419 Vesa Pohjalainen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole, ja vaikka olisi niin virallinen CO2 g/km luku ei muutu siltikään koska se katsotaan vain bensalle flexfuel autossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja lk »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Onkohan tällaiseen muutokseen saatavissa joku dokumentti, että vaikuttaa myös ajoneuvoveroon?
Jos hommaat tuollaisen dokumentin voit joutua maksamaan dieselveroa(ajoneuvon käyttää muuta polttoainetta kuin bensiiniä)....
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuli vain mieleen, kun esim. Hirschin sarjan jäljiltä CO arvot ovat pienemmät kuin muuten. Mahtaako sellaisenkaan valmistajatodistuksen olevan riittävä. Kunhan ajatuksella leikin.
# 419 Vesa Pohjalainen
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tuossa polttoaineverotyöryhmän mietteitä ken ei ole vielä lukenut: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_ ... 080210.pdf

Jos lähellekään tuon mukaan mennään, niin E85:lla ajaminen varmaankin on halvempaa kuin bensalla. Vähintään tuo CO2 haittavero-osuus jää ainakin eroksi tuon mukaan. Nythän veroetu/hinnoittelu on tilapäinen, jos olen oikein ymmärtänyt.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Turbon vaihto on kohta riesana, ja ajatus on , että se on joko
Biltema tai remontoitu mitsu.

Paljon on turbon vaihdosta juttua, mutta tuli mieleen että mikä on tuon
biopower päivityksen kannalta paras vaihtoehto , vai onko väliä :?:

OT: Kauppaavatko samat liikeet, joista foorumillakin ollut juttua myös noita
remontoituja mitsuja uusien rinnalla ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Remontoitu mitsu kannattaa ennemmin.

Biopowerin kannalta ihan sama mikä ahdin siellä on, viralliset Biopower-softat on tehty GT17:lle mutta saa sen mitsulekkin räätälöityä.

Ja jos sulla ei ole TCS:ää autossa niin Biopower ei onnistu muutenkaan virallisella versiolla vaan harrastajasäätöisellä ainoastaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, tcs:ää ei ole .
Pikkuhiljaa pitäis tota mitsua kai sitten alkaa metsästelemään....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hei. Mites tuo Biopower muutos vanhaan Ecopoweriin My01?

Mitä muutoksia vaatii? Jospa sitä innostuisi Ecoilemaan :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mimmi kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:Hei. Mites tuo Biopower muutos vanhaan Ecopoweriin My01?

Mitä muutoksia vaatii? Jospa sitä innostuisi Ecoilemaan :lol:
Softa.
Eikös se ole jo liian helppoa? Millainen se softa sitte on? Mitkä tehot sellainen antaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Maikki »

vakio biopower 150hv bensalla / 175hv E85:lla tai steg1 220hv 98/E85 ja siitä ylöspäin niin paljon kuin lompakko kestää :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Mimmi kirjoitti:BioPower-softa. Tehon saat itse päättää softantekijän kanssa.
...ja ihan ummikoille ne laittaa sen softan ja kertoo sit paljonko niitä polleja on nyt.

:D
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Biopower päivitys

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

Mimmi kirjoitti:Femma toimii tulevaisuuden "normibensoilla" (E10) ihan normaalisti ilman softamuutoksiakin.
.
kannattaako moinen operaatio kuitenkin tehdä?
Onko esim päästöt suuremmat ilman muutoksia?
Vastaa Viestiin