Liikaa ahtoja?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo onhan tää sokko-ostelua..

No taidan anyway ostaa sen massamittarin ja vaihtaa orkkissuodattimen takaisin, tulpata sen r-letkun ja ja tilata sen mankkuvenankin hyllyyn. Sittenhän alkaa oleen kaikki vaihdettu. Paitsi bensapumppu ja säädin ;-)

Täytyykös kun irrottaa sen R-letkun, niin tulpata sitä reikää myös siitä magneettiventtiilistä? Muistaakseni jossain ohjeessa tulpattiin vaan se letku?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Joo, kyllä siellä joku "rautavika" taitaa noilla oireilla olla. Voisi melkein kokeilla sitäkin, että irrottaisi R:llä merkityn letkun magneettiventtiilistä ja tulppaisi sen. Jos se evap-systeemi välillä jumittaa auki ja sitten taas menee kiinni sekoittaen ahtosäätöä. 0,7 bar kohdalla junnaaminen on sille vialle aika tyypillistä, ja silloin onkin normaalia jos massat jää reilusti pyydetystä.
Minulla se uusi massamittari lähes poisti kyseiset vaivat. Ero vanhaan siis tosi selkeä. Ihan tyytyväinen en ole - pitää tosin vaihtaa tulpat vielä, koska tuo vehje on vienyt niitä liian tiuhaan oireillessaan. Nyt saattaa vielä vähän rykiä kun ahdot alkavat nousta, mutta ei hyydy paikoilleen kuten aiemmin. Evap-systeemin olen laittanut itse uusiksi, joten senkin tulppaamista voisi vielä kokeilla.

jcarlson: Hyvä vinkki se MAFin koputtaminen. En tosin nähnyt, miten arvot SIDissä heiluivat, mutta kun tuo hieman on/off vika meni taas päälle, niin pysähdyin kolistelemaan mittaria, jolloin vika häipyi. Seuraavan käynnistyksen jälkeen päällä taas...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NoNI kirjoitti:Joo onhan tää sokko-ostelua..

No taidan anyway ostaa sen massamittarin ja vaihtaa orkkissuodattimen takaisin, tulpata sen r-letkun ja ja tilata sen mankkuvenankin hyllyyn. Sittenhän alkaa oleen kaikki vaihdettu. Paitsi bensapumppu ja säädin ;-)

Täytyykös kun irrottaa sen R-letkun, niin tulpata sitä reikää myös siitä magneettiventtiilistä? Muistaakseni jossain ohjeessa tulpattiin vaan se letku?
Ei tulpata R-reikää, pointti on juuri että se R saa hönkiä mahdollisimman vapaasti. Jos takaisku oireilee niin sinne tunkee ahtopaine vastaan niin mankku ei voi tehdä työtään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja sero »

Vähän OT:na mut saako noita maffeja muualta uusina kuin marmorilta?

Joo, huomasin sen saman bugin carlssonin ohjelmasta et badp katoaa itsestään jonnekkin. Aluksi se oli yksi mode 0:n reaaliarvoista mutta kaikki modet läpi selattuani ei badpia enää löytynytkään :).

Mullakin keräilee hemmetisti nakutuksia kun vedättelee. Knk4 oli parhaillaan 54 muutaman viikon ajon jälkeen. Tulpat vaihdoin ja maffin tsekkasin, päältäpäin näytti aivan puhtaalta. Pitänee tuota R-letkun tulppaamista myös kokeilla. Putkikin voi ahdistaa kun kuulostaisi aivan kuin olisi katalysaattori rikki, kuuluu epämääräistä kolinaa putkesta.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

sero kirjoitti:Vähän OT:na mut saako noita maffeja muualta uusina kuin marmorilta?

Joo, huomasin sen saman bugin carlssonin ohjelmasta et badp katoaa itsestään jonnekkin. Aluksi se oli yksi mode 0:n reaaliarvoista mutta kaikki modet läpi selattuani ei badpia enää löytynytkään :).

Mullakin keräilee hemmetisti nakutuksia kun vedättelee. Knk4 oli parhaillaan 54 muutaman viikon ajon jälkeen. Tulpat vaihdoin ja maffin tsekkasin, päältäpäin näytti aivan puhtaalta. Pitänee tuota R-letkun tulppaamista myös kokeilla. Putkikin voi ahdistaa kun kuulostaisi aivan kuin olisi katalysaattori rikki, kuuluu epämääräistä kolinaa putkesta.
Ei ole sentään mun bugi vaan ihan SID Infon "ominaisuus" joten syyllinen bugiin on kuitenkin Saab. :lol:

54 muutaman viikon ajolla voi olla paljon tai vähän, riippuu ihan millaista ajoa on ollut. Jos paljon vedättelyjä niin ei mitenkään erikoista..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja sero »

Hyvä. Ajo on ollut sellaista kuin sen rauhallisilla mutkateillä kuuluu kesäöinä ollakkin.
jcarlson kirjoitti: Siksi ei tietty pelkkä Amul:n tuijotus riitä vaan ahtojen suuruutta vrt. toteutunut ilmamassa on myös hyvä seurata.
Näkeekö nämä paine/ilmamassa suhteet ahdonkartoista ja jos näkee niin miten? Itse en ole vielä keksinyt kuinka, ja käsite cfm on myös hieman hämärä.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kokemusperäistä tietoa, ei voi ihan suoraan mistään katsella.. :?
Näissä suht. vakioissa voi lähteä siitä että miettii sen paljonko ahtoja tarvii vakiomassan/väännön saavuttamiseen ja että ahtoja nostamalla ei ainakaan lineaarista parempaan suhteeseen päästä. Käytännössä jo valmiiksi tukkoisilla vakioahtimilla jäädään kauas siitä.

Esimerkkinä vakio manuaaliaerolla (vajaa 1100mg/C) keleistä riippuen 0,9-1,1 bar ahtoja. Stage1:n 1250mg/C vaatii yleensä 1,3-1,4 bar.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Olen juuri lähdössä Ruatsiin, Tukholman kupeeseen. Auto tosin jää kotiin. Onkos vinkkejä mistä noita maffeja, mankkuvenoja yms. sälää kannattaisi ostella vai onko hinnoissa eroa?

Unohdin aikaisemmasta listastani vielä tuon kampiakselin asentotunnistimen, joka kannattaisi ilmeisesti vaihtaa.. Katselin tuossa kuitteja kun muistelin, että olisi joskus vaihdettu. Olihan se. 64tkm kohdalla elokuussa 2006. Auto rekisteröity 08/2002. Nyt ajettu 128tkm. Kertaalleen auto sammunut ilman järkevää syytä..
Eli asentoanturin ikäkö on tasan 4 vuotta ja 64tkm? :-)
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

jcarlson kirjoitti:
sero kirjoitti:Vähän OT:na mut saako noita maffeja muualta uusina kuin marmorilta?

Joo, huomasin sen saman bugin carlssonin ohjelmasta et badp katoaa itsestään jonnekkin. Aluksi se oli yksi mode 0:n reaaliarvoista mutta kaikki modet läpi selattuani ei badpia enää löytynytkään :).

Mullakin keräilee hemmetisti nakutuksia kun vedättelee. Knk4 oli parhaillaan 54 muutaman viikon ajon jälkeen. Tulpat vaihdoin ja maffin tsekkasin, päältäpäin näytti aivan puhtaalta. Pitänee tuota R-letkun tulppaamista myös kokeilla. Putkikin voi ahdistaa kun kuulostaisi aivan kuin olisi katalysaattori rikki, kuuluu epämääräistä kolinaa putkesta.
Ei ole sentään mun bugi vaan ihan SID Infon "ominaisuus" joten syyllinen bugiin on kuitenkin Saab. :lol:

54 muutaman viikon ajolla voi olla paljon tai vähän, riippuu ihan millaista ajoa on ollut. Jos paljon vedättelyjä niin ei mitenkään erikoista..
Mulla tulee jostain syystä nakuja ykköspyttyyn tasaisessa ajossa. Viime nollauksen (ja tulppien päittäinvaihdon) jälkeen 2500km matkalla knk1=147, lopuissa 10-20 samalla matkalla. Mahtaako tässä nyt joku kajahtaa kohta lopullisesti? Kova kiihdytys ei tunnu aiheuttavan, mutta valmiiksi lämpimällä koneella keräilee ikäänkuin itsestään nakun tai pari. Ei noita tosin huomaa kuin laskurista.
"SaabAna"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ajakaa kirjoitti: Mulla tulee jostain syystä nakuja ykköspyttyyn tasaisessa ajossa. Viime nollauksen (ja tulppien päittäinvaihdon) jälkeen 2500km matkalla knk1=147, lopuissa 10-20 samalla matkalla. Mahtaako tässä nyt joku kajahtaa kohta lopullisesti? Kova kiihdytys ei tunnu aiheuttavan, mutta valmiiksi lämpimällä koneella keräilee ikäänkuin itsestään nakun tai pari. Ei noita tosin huomaa kuin laskurista.
Ei vaikuta huolestuttavalta, ykkönen tuntuu monesti olevan nakuherkin muutenkin. Kenties käy lämpimämpänä tai imusarja ohjaa sinne hieman enemmän ilmaa kuin muihin pyttyihin.

Jos ei kovassa kiihdytyksessä kerää nakuja niin ei ole vaarallista, normaaliajossakin niitä kertyy herkästi etenkin lämpimällä moottorilla ja imuilmalla koska sytytys pidetään lähellä nakutusrajaa muutenkin monissa tilanteissa parhaan väännön ja polttoaineenkulutuksen takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Päivitetääs nyt muistaessa loppuun tämäkin, eli

ilmamassamittari vaihdettu loppujen lopuksi uuteen, lisäksi vaihdoin T7 mankkuvenankin, koska repäisin siitä johtoa niin rivakasti, että murtui toiseksi ylimmän letkun kiinnitys...

uudella ilmamassamittarilla ahtopaineet asettuivat täys kaasulla 1,2-1,3barin kohille ei enään piikkauksia, eli viallinen oli siis se.

Nythän tässä kesällä siis uusittu tulpat, DI-kasetti, mankkuvena, vaihteiston momenttituki, ebc-levyt ja palat joka nurkkaan, 3,4mm alipaineletkut kaikki, huohotuksen vastaiskuventtiili ( ja siihen myös 3,4mm letkut, pysyy kiinni paremmin), tulpattu r-letku mankkuvenalta, vaihdettu vapaavirtausfiltteri originaalisuodattimeen, ja viimeisimpnä myös forte käsittely öljynvaihdon yhteydessä..

ja kiitokset vaasaan, myös siis softa päivitetty.

kyllä nyt kelpaa odotella uusia murheita :o
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja bazooka »

NoNI kirjoitti:Päivitetääs nyt muistaessa loppuun tämäkin, eli

ilmamassamittari vaihdettu loppujen lopuksi uuteen, lisäksi vaihdoin T7 mankkuvenankin, koska repäisin siitä johtoa niin rivakasti, että murtui toiseksi ylimmän letkun kiinnitys...

uudella ilmamassamittarilla ahtopaineet asettuivat täys kaasulla 1,2-1,3barin kohille ei enään piikkauksia, eli viallinen oli siis se.
Mitäs maksoit immusta ja mistä hommasit?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

IMM muistaakseni 275€ PCS/Jyväskylä
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja bazooka »

NoNI kirjoitti:IMM muistaakseni 275€ PCS/Jyväskylä
Ihanan kallista :D
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Samanmoista vikaa -00 9-5 Aero automaatissa aj.228tkm

Virityshistoriaa en tiedä enkä ole kovin tarkkaan tutkinut muuta kuin alkukäyrä vaihdettu 3" rosteriin ja saksan tuliainen että ilmeisesti lastuki laitettu.

Ahdot nousee täyskiihytyksessä 1,7 (!!) jälkiasennusmittarin mukaan ja oma mittari kans painuu punasen puolelle, vähäisellä bensamäärällä kiihdyttäessä nykii ja vilkuttaa moottorinmerkkivaloa.

Ilmeisesti ei ole ihan terveet nuo ahdot joten mistä kannattas lähtä vikaa etsiin?
by-pass huolto tehty 2/2010 edellisen omistajan toimesta.

Hukkaportti jumissa? Ensimmäinen turbo auto niin ei oikeen tuo ahtojen anatomia ole täysin hallussa :)
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Vastaa Viestiin