V6 kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
-9-3-
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:22

V6 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -9-3- »

Mitenkä on kun moottorissa öljyvuotoa (lue hikoilua) oikeallapuolella 3.0 v6 bensa turbossa, mistä voisi öljy tihkua ulos?

Millä kilometreillä takatukivarren puslat menevät v6 moottorisessa normaalisti vaihtokuntoon?
Saab 9-3 SC 2006
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: V6 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Onkohan tuo kone sama kuin opelin 3.0 ? Kaverin Omegasta vuotaa ainakin venakopat
aika reippaasti , ja valuttaa tulpanreiät täyteen öljyä 8O
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: V6 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vähän tarkennusta tarvittaisiin, tarkoitatko jakopään vai vaihdelaatikon puolta? Öljyääkö ylhäältä asti, vaiko vain öljypohjan tasopinnasta alaspäin? "Oikeaoppisesti" oikea puoli on jakopään puoli, siellä tulee lähinnä mieleen kampiakselin stefa, tai jos ylhäältä asti liruttelee, niin sitten nuo venttiilikoppien tiivisteet.
Opelissa (ja V6 tonnarissa / NG-satkussa) on sitten eri tiiviste, joka ainakin omaan silmään on "rimpulampi" ja se EI käy 9-5 Saabiin. Ainoa paikka mistä tiivareita saa on merkkiliike, kustantaa jotain 25€ per kansi (mukaan tulee 8kpl O-renkaita kopan kiinnitysruuveille). Kannattaa kuitenkin katsoa ne tulpat, eli uivatko öljymarinaadissa.

Lisäksi siellä kansien välissä on lämmönvaihtimen öljylinjat ja itse lämmönvaihdin liitospintoineen, jotka voi myös vuotaa ja ajan kanssa lirutella jommasta kummasta päädystä öljyä pihalle. Silloin puhutaan kyllä jo aika isosta vuodosta, joten pitäisi näkyä tikussakin hävikkinä...

Myös kannen tiiviste voi falskata.

Taka-akselin puslat hajoaa V6:ssa samoilla kilometreillä kuin tismalleen vastaavalla käytöllä olleessa 4-sylinterisessä öljysmetanavatkaimessakin, eli puslat on samat.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-9-3-
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:22

Re: V6 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -9-3- »

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Oikeaapuolta tarkoitan eli jakopuolta. Epäilen itsekkin tuota kampparin stefaa ja kysyisinkin onko tuo hommana kuinka kallis vaihtaa?
Lisäksi vielä noista takapään puslista, meneekö jo yli 120tkm kilsan matkalla rikki?
V.J.S kirjoitti:Vähän tarkennusta tarvittaisiin, tarkoitatko jakopään vai vaihdelaatikon puolta? Öljyääkö ylhäältä asti, vaiko vain öljypohjan tasopinnasta alaspäin? "Oikeaoppisesti" oikea puoli on jakopään puoli, siellä tulee lähinnä mieleen kampiakselin stefa, tai jos ylhäältä asti liruttelee, niin sitten nuo venttiilikoppien tiivisteet.
Opelissa (ja V6 tonnarissa / NG-satkussa) on sitten eri tiiviste, joka ainakin omaan silmään on "rimpulampi" ja se EI käy 9-5 Saabiin. Ainoa paikka mistä tiivareita saa on merkkiliike, kustantaa jotain 25€ per kansi (mukaan tulee 8kpl O-renkaita kopan kiinnitysruuveille). Kannattaa kuitenkin katsoa ne tulpat, eli uivatko öljymarinaadissa.

Lisäksi siellä kansien välissä on lämmönvaihtimen öljylinjat ja itse lämmönvaihdin liitospintoineen, jotka voi myös vuotaa ja ajan kanssa lirutella jommasta kummasta päädystä öljyä pihalle. Silloin puhutaan kyllä jo aika isosta vuodosta, joten pitäisi näkyä tikussakin hävikkinä...

Myös kannen tiiviste voi falskata.

Taka-akselin puslat hajoaa V6:ssa samoilla kilometreillä kuin tismalleen vastaavalla käytöllä olleessa 4-sylinterisessä öljysmetanavatkaimessakin, eli puslat on samat.
Saab 9-3 SC 2006
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: V6 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-9-3- kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta!
Oikeaapuolta tarkoitan eli jakopuolta. Epäilen itsekkin tuota kampparin stefaa ja kysyisinkin onko tuo hommana kuinka kallis vaihtaa?
Jakopää pitää purkaa ja irroittaa myös kampuran "kuningaspultti", johon tarvitsee tehdä / ostaa / varastaa / lainata erikoistyökalu kampuran paikallaan pitämiseksi. Jos on jakopääremppa kohta ajankohtainen, kannattaa ehdottomasti hoitaa samalla kertaa.
Erikseen tehtynä melko arvokas remppa, veikkaisin että semmoset 5h ainakin menee töihin "pajalla".
-9-3- kirjoitti: Lisäksi vielä noista takapään puslista, meneekö jo yli 120tkm kilsan matkalla rikki?
Ehkä, ehkä ei. Riippuu käytöstä, voi olla kyseessä esim kertaalleen jo vaihdetut tarvikepuslat. Aika noita kuitenkin enemmän syö kuin kilometrit, kulutustavaraa kuitenkin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin