Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

YKÄ kirjoitti:Koko härdellihän johtuu koneen männistä mitkä on täysiä susia,en tajuu miksi tällä palstalla neuvotaan liottamaan,huohottamaan, putsaamaan,rapsuttamaan,toivomaan ym.ym...

Puhukaa totta,koneeseen on vaihdettava männät,tai siis jos vaihtaa esim puolimoottorin niillä uusilla susi männillä niin kestäänän se taas jopa/ehkä 200tkm.

Totuus joskus sattuu,mutta sen kertominen on reilua.mutta kaikki muu on tekohengitystä.
Jep kyllä suurin syyllinen on ne surkeat männät. Sitten kun sitä pannua kasailee uusiks niin kannattaa harkita myös koko jakopään uusimista, siis se koppakin.

http://www.saabpros.com/saab/nines/arti ... ngines.cfm
Tuolta kannattaa lueskella. Saattaa tuo uuden mallinen pumppu olla vikaherkempi kuin vanha.
Viimeksi muokannut JouniCSE, Ma Marras 29, 2010 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9-5T kirjoitti:totuus on se että tallissani on 2 uutena ostamaani orkkis männillä olevaa femmaa joihin ei ole vaihdettu mäntiä, huohotusta,liuotusta yms. Kilometrejä reilu 400tkm molemmissa eikä pisaraakaan öljyä ole koskaan lisätty 30000km/1v vaihtovälillä. Kestävämpää konetta en tiedä mutta tämä perustuu vain kokemukseen eikä netistä luettuun.
Missä ajassa tämä 400tkm on saavutettu?
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

9-5T kirjoitti:totuus on se että tallissani on 2 uutena ostamaani orkkis männillä olevaa femmaa joihin ei ole vaihdettu mäntiä, huohotusta,liuotusta yms. Kilometrejä reilu 400tkm molemmissa eikä pisaraakaan öljyä ole koskaan lisätty 30000km/1v vaihtovälillä. Kestävämpää konetta en tiedä mutta tämä perustuu vain kokemukseen eikä netistä luettuun.
Pakko olla niin että vain sä osaat ajaa saabilla ja ne sun rengit.
Tai uutessakaupunkissa on vaan niin hyvät kelit että siellä ei mee rikki ees vrrän veturitkaan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

JouniCSE kirjoitti:
YKÄ kirjoitti:Koko härdellihän johtuu koneen männistä mitkä on täysiä susia,en tajuu miksi tällä palstalla neuvotaan liottamaan,huohottamaan, putsaamaan,rapsuttamaan,toivomaan ym.ym...

Puhukaa totta,koneeseen on vaihdettava männät,tai siis jos vaihtaa esim puolimoottorin niillä uusilla susi männillä niin kestäänän se taas jopa/ehkä 200tkm.

Totuus joskus sattuu,mutta sen kertominen on reilua.mutta kaikki muu on tekohengitystä.
Jep kyllä suurin syyllinen on ne surkeat männät. Sitten kun sitä pannua kasailee uusiks niin kannattaa harkita myös koko jakopään uusimista, siis se koppakin.

http://www.saabpros.com/saab/nines/arti ... ngines.cfm
Tuolta kannattaa lueskella. Saattaa tuo uuden mallinen pumppu olla vikaherkempi kuin vanha.
Kaikki liittyy niihin susi mäntiin,huohotus ongelmat,pumppu,voitelu,jakopää,öljynkulutus,karsta,mönjä,laakerivauriot.
No kannenpulttien löysyys ei liity mäntiin,kone on susi vaan ja ainoastaan mäntien takia,ton kannenpulttijutun vois vielä antaa anteeksi.
No älytön huolto-ohjelma siihen päälle siinä se.

Saabin olis pitänyt asentaa kaikkiin uusi moottori takuuna,ei mitään huolenpito hässäkää.Vikahan on saabin suunnitelun.

Osashan saab ennen moottoreita tehdä.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin vai ajeleeko joku toinen toisenlaisella öljyllä että kestää
vai onko ajotyyli erilainen esim kylmänä talla pohjaan ja moottoritielle...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

mestari kirjoitti:niin vai ajeleeko joku toinen toisenlaisella öljyllä että kestää
vai onko ajotyyli erilainen esim kylmänä talla pohjaan ja moottoritielle...
Ainakin minun omistuksessani aina pyritty jälkikäyttämään, vaikkei kovaa ajoa olisikaan. Ja aina hyvin rauhallisesti kylmällä moottorilla ajettu. Öljyt vaihdettu 10 000 km välein.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

9-5T kirjoitti:totuus on se että tallissani on 2 uutena ostamaani orkkis männillä olevaa femmaa joihin ei ole vaihdettu mäntiä, huohotusta,liuotusta yms. Kilometrejä reilu 400tkm molemmissa eikä pisaraakaan öljyä ole koskaan lisätty 30000km/1v vaihtovälillä. Kestävämpää konetta en tiedä mutta tämä perustuu vain kokemukseen eikä netistä luettuun.

samalla linjalla mennään
yli 300tkm ajetuilla femmoilla ei täällä ole mitään öljynkulutusonglmia jne. ei myöskään lioteltu, hoonattu, huohotusta yms yms.eikä myöskään vähemmillä kilometreillä ongelmia.
Turbot on vaihdettu kumpaakin yli 300tkm ajettuun
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Tullut aina aika ajoin irroiteltua mm. tuota venakopan huohotus letkun päätä, nyt on päässyt vähän vierähtämään.
Viimeeksi keväällä, joten sanokaahan viisaammat onko mielestänne kuvissa mitään epätavallista vai ei....siis huohotukseen tai sen toimimattomuuteen liittyen :?:

Kuvat alla linkissä..



http://kuvablogi.com/nayta/2869917/">
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pelzi kirjoitti:
mestari kirjoitti:niin vai ajeleeko joku toinen toisenlaisella öljyllä että kestää
vai onko ajotyyli erilainen esim kylmänä talla pohjaan ja moottoritielle...
Ainakin minun omistuksessani aina pyritty jälkikäyttämään, vaikkei kovaa ajoa olisikaan. Ja aina hyvin rauhallisesti kylmällä moottorilla ajettu. Öljyt vaihdettu 10 000 km välein.
Mitä öljyä käytät?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Mobil 1 5w50. Aikaisemmin käytin 0w40 mutta se ei pysynyt sisällä.

Nyt on auto tohtorilla, ja selvisi että turbo siellä on sökö. Ilmeisesti jotkut liitokset turbon letkuissa olleet löysässä ja päästänyt epäpuhtauksia (kiven? hiekkaa?) "imupuolelle" ja rikkonut siivet. (huom. en ole varma selitinkö oikein mutta jotain tuohon suuntaan). Ilmamassamittari oli ihan ehjä eikä suodattimiin jäänyt mitään.

Eli GT17 tilalle tulee nyt mitsu TD04 ja uusi softa. Samalla vaihtuu kaikki suodattimet ja tulpat, huohotin pestään ja tarkistetaan letkut, sekä öljypohja irti ja sihdin tarkastus/puhdistus. Myös akku ja termari vaihtoon.

Toivottavasti tämän jälkeen taas soi jonkun aikaa. Turbossa on kai kokoajan ollut jotain vikaa (huonosti asennettu viime korjauksessa kai) kun auto on savutellut aika iloisesti ja kuluttanut öljyä. Toivottavasti tuo nyt loppuu niin ei tarvitse alkaa konetta availemaan.

Eniten ihmetyttää että miten GT17 voi hajotessaan ruiskia niin paljon öljyä ? eihän siellä turbossa kierrä kuin ihan vähän öljyä.. 8O
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kai se turboon mennyt moska on mennyt koneeseen asti?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ettei ois kuitenkin laakerointi pettänyt ja sitten murjonut siivet koteloon entiseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Voipi olla..saa nähdä kuinka kallista tulee ennenkuin auto taas tien päällä!
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Pelzi kirjoitti: Eniten ihmetyttää että miten GT17 voi hajotessaan ruiskia niin paljon öljyä ? eihän siellä turbossa kierrä kuin ihan vähän öljyä.. 8O
jcarlson kirjoitti:Ettei ois kuitenkin laakerointi pettänyt ja sitten murjonut siivet koteloon entiseksi.
Ja näin hajotessa saa menemään helposti 3l öljyä 60km matkalla :lol:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Pelzi kirjoitti:Ilmeisesti jotkut liitokset turbon letkuissa olleet löysässä ja päästänyt epäpuhtauksia (kiven? hiekkaa?) "imupuolelle" ja rikkonut siivet.

Turbossa on kai kokoajan ollut jotain vikaa (huonosti asennettu viime korjauksessa kai) kun auto on savutellut aika iloisesti ja kuluttanut öljyä. Toivottavasti tuo nyt loppuu niin ei tarvitse alkaa konetta availemaan.
Kummalliselta kuulostaa hiekka/kivet rikkomassa ahtimen siipiä. Jcarlsonin teoria kuulostaa paljon uskottavammalta.

Käsittääkseni ahdinta ei voi niin persiilleen asentaa, että sillä saisi öljyn kulutuksen aikaiseksi. Tosin en ole vielä montaa kymmentä kertaa ahdinta asentanutkaan. Lienee ollut vaihtoahtimessa vikaa uudesta asti. Oliko uusi aito garretti vai kiinakopio vai kunnostettu?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin