Pitkien valojen outo toiminta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

On tässä viimeaikona tehneet kaukovalot outoja. Kun vaihdan (laitan päälle) pitkät, niin ne, sekä mittarin valot palavat aavistuksen himmeinä muutaman sekunnin ja sitten valot kirkastuu? Tutkiminen ja testailu on vähän vaikeaa, kun ilmiö tapahtuu vain ja ainoastaan maantieajossa. Pihalla, tai pihatiellä testaillessa ei moista efektiä ilmene. Ei ainakaan vielä ole onnistunut.

Himmeät valot erottaa aivan selvästi talviaikaan näkökentässä ja siten niiden kirkastumisen. Mittarinvalojen himmenemisen huomaa, mutta ei niin selkeästi. Aivan kuin valot ottaisivat syttyessään jumalattomasti virtaa tjsp. Vaan ei ne sitä tosiaan tee kuin liikenteessä, jossa niitä ei välttämättä voi huvikseen testailla.

Valojen valvontareleessä on ollut ongelmaa aiemmin. Pitkät ei syty toiselle puolelle. Syksyllä laitoin elektroniikan puhdistusainetta releen kantaan parikin kertaa ja ravistelin relettä pistokkeiden ollessa paikallaan, että kontakti muodostuisi.

Ei tässä muutakaan tule ekana mieleen kuin ko. rele. Voikohan se tehdä jotain tällaista oiretta?
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Mjuu. Mullahan ei 01 ole, mutta toiminta tosiaan samanlainen kuin 01 laturin säätimessä kuvailtu. Pittääpä käyttää pyhinä tuo rele auki ja lämmittää kolvilla.

ACC:tä saisi tinailla kanssa, kun se halvaantuu auton sisätilojen ollessa tarpeeksi kylmänä. Sisälämppärin avulla se pysyy toimintakunnossa. Uutta ACC -paneelia on neuvottu täällä ostamaan, mutta ei saa irti nyt opiskelijana. "Pakolliset" osat ekana.

Nyt etsimään ohjekirjasta parkkien polttimoiden vaihtovinkkejä (etu), kun ovat kannat tuolla lokasuojan alla piilossa.

Tuon Saapin manuaalin kaiketi sai tilattua jostakin suomeksi? Ruåttinkielinen on aika hidas lukea :oops: Englanti menis jo paremmin.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Ruotsinkielisessäkin manuaalissa on samat kuvat kuin suomenkielisessäkin, eikä missään og femmassa ole parkkien polttimot lokasuojan alla piilossa.
Sinulla parkkien polttimot vaihdetaan avaamalla ajovalon takakansi.
Olisinkohan minä ihan oikeasti tarkoittanut, etten ymmärrä ruotsalaisia kuvia?

Tarkoitan yleisesti, että olisi kivempi olla suomenkielinen manuska. Siellä on sitä tekstiäkin.

Oletin parkkien olevan sen vilkun kuvun alla, joka on etulokasuojassa. (En ole siis ehtinyt vielä tutkimaan)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti: Rutsinkielisessäkin manuaalissa on tekstiä.

No ei kai. Oletko oikeesti tosissas iso ihminen
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

En ole kovinkaan pitkään seurannut tätä foorumia mutta pari asiaa on tullut huomattua:
Täällä on valtava määrä tietoa Saabeista ja apua tuntuu löytyvän ongelmaan kuin ongelmaan.
Toinen asia on tämä Mimmin ja Rene- Ranen välinen sota. Mun mielestä sen tyylinen sanasota kuuluu suomi24 kaltaisille foorumeille taikka hoitakoon sitten erimielisyyksiään yv:llä tai muulla tavalla. Minä en ainakaan kovinkaan mielelläni haluaisi nähdä että jokaista topiccia on pakko pilata näiden molemipien herjoilla ja lapsellisillä v..tuilulla. Sehän on selvä asia että molemmilla on huomattava määrä tietoa saabeista, eikö sitä voisi hyödyntää järkevämmällä tavalla..?

Korjatkaa jos olen väärässä, en vedä siitä herneitä Garrettiin. :wink:
Citroën Jumper 2.2 ´10
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ghiamies kirjoitti:En ole kovinkaan pitkään seurannut tätä foorumia mutta pari asiaa on tullut huomattua:
Täällä on valtava määrä tietoa Saabeista ja apua tuntuu löytyvän ongelmaan kuin ongelmaan.
Toinen asia on tämä Mimmin ja Rene- Ranen välinen sota. Mun mielestä sen tyylinen sanasota kuuluu suomi24 kaltaisille foorumeille taikka hoitakoon sitten erimielisyyksiään yv:llä tai muulla tavalla. Minä en ainakaan kovinkaan mielelläni haluaisi nähdä että jokaista topiccia on pakko pilata näiden molemipien herjoilla ja lapsellisillä v..tuilulla. Sehän on selvä asia että molemmilla on huomattava määrä tietoa saabeista, eikö sitä voisi hyödyntää järkevämmällä tavalla..?

Korjatkaa jos olen väärässä, en vedä siitä herneitä Garrettiin. :wink:
Molemmilla? :D
9-5 Aero - 00
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

En ole kovinkaan pitkään seurannut tätä foorumia mutta pari asiaa on tullut huomattua:
Täällä on valtava määrä tietoa Saabeista ja apua tuntuu löytyvän ongelmaan kuin ongelmaan.
Toinen asia on tämä Mimmin ja Rene- Ranen välinen sota.
Juu, sitä en jaksa itsekään lukea. Ei kovin aikuisen käytöstä. Tietoa olisi ja paljon asiallista väkeä. Siksi tämä on hyvä foorumi.

Näyttäisi, että jokin kirjoituksessani ärsytti tätä "mimmiä", kun oli noin suuri tarve alkaa näsäilemään? Sääli, hänellä on paljon tietoa, mutta turhan suuri tarve näsäillä. Sellainen ei sovi käsitykseeni Saabisteista. Niistä teiden ritareista, jotka ovat kanssaveljiään tukemassa ja auttamassa sekä täällä, että jopa tien päälläkin.

Ehkä juuri sen tiedon turvin tänne saa kirjoittaa herjaviestejään ja v***uilla suoraan ihmisille. Jos minä tekisin samaa (eli minulla olisi runsaasti joutoaikaa), niin nakkaisi setä moderaattori varmasti pihalle.

Itsekin olen aika uusi täällä ja pääasiassa vain kyselemässä. Toivon tiedon ja kokemuksen karttuessa pystyä taas edelleen auttamaan uusia jäseniä.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:sinä olisit voinut katsella edes kuvat siitä ruotsinkielisestä manuaalista, niin olisit nähnyt polttimoiden vaihdon. Mutta ei, helpompaa on kysellä ja sitten ihmetellä silmät pyöreenä vastauksia.

No jostain sentään ollaan samaa mieltä !
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Eli kun noviisi kysyy kerran tyhmiä (vrt turha postaus), niin se oikeuttaa täyttämään foorumia niillä vielä turhemmilla vittuiluilla? Ja varmasti, uskon että voit vittuilla naamatustenkin. Moni varmaan pitää sinusta.

Ottakaa pari asiaa nyt huomioon.

1) Se ruotsinkielinen kirja ei välttämättä kulje siellä, missä minä olen tietokoneen kanssa.

2) Kysymykseni ei koskenut varsinaisesti niitä helevetin parkkihehkuja. Aihe tuli vaan samalla tuumattua. Taisin jopa mainita katsovani sitä manuaalista. Mainitsinko? Oli virhe mainita asiaa "tuumaillen".

3) Kirjoitin kysyvään muotoon, että ilmeisesti jostain saa suomenkielisenkin opuksen, jos ruotsi ei taitu. Sekin oli virhe.

4) Mimmi vastais itse kaikkea muuta kuin kysymykseen. Oliko ihan pakko?

Minä en aio täältä kadota sinun kiusaamisen takia. Älä suotta vaivaudu auttamaan jatkossa, jos se on niin vaikeaa meidän uusavuttomien kanssa. Minä en tiedä, miksi minua ei ärsytä lainkaan, jos joku ei tee ensin kaikkeansa tiedonhaun suhteen ennen kuin kirjoittaa tänne.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Ja minä ainon olla ikäni edellyttämällä tasolla ja lopetan tästä aiheesta tähän. En ole jatkossakaan kiinnostunut keskustelemaan nimim. mimmin kanssa.

Modet saa poistaa ketjun tarpeettomana
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitäköhän kukakin tietäisi, jos lyötäisiin saman pöydän ääreen ilman WIS:siä yms. apuvälineitä. Netissä on erilaista.
9-5 Aero - 00
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Mimmi kirjoitti:Kyllä minä pystyn vittuilemaan ihan naamatustenkin.

Ihmetyttää (ja vituttaa) nyky"saabistien" täys tietämättömyys, laiskuus ja tyhmyys. Esim. sinä olisit voinut katsella edes kuvat siitä ruotsinkielisestä manuaalista, niin olisit nähnyt polttimoiden vaihdon. Mutta ei, helpompaa on kysellä ja sitten ihmetellä silmät pyöreenä vastauksia.

Tätä mä en oikein jaksa ymmärtää. Turhia kysymyksiä on tietenkin olemassa, niin kuin turhia postauksiakin. Mutta eikö tällaisen foorumin olemassaolon syitä ole nimen omaan että tänne saa esittää kysymyksiä jos on sellainen tilanne että kaipaa apuja??
Olkoon nyt kysymys mikä tahansa, jos se sinua vituttaa niin jätä sitten vastaamatta siihen ja anna jonkun muun sitten auttaa kyselijää äläkä täytä foorumia turhilla postauksilla ja vittuilulla. Kaikkiin kysymyksiin ei kaivata vastauksiasi mikäli ne ovat sellaisella tasolla mitä ne ovat viime aikoina olleet. Eihän tänne kukaan kohta mitään viitsi edes postata kun aina on tuollaista tiedossa...
Citroën Jumper 2.2 ´10
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Ihan pakko vielä mimmille:

Lue kysymykseni alusta alkaen. Vastasitko sinä _varsinaiseen_ kysymykseen?

Mitä muihin kirjoittajiin tulee. Olen kovin samaa mieltä. Ghiamies mm. vei varpaat suustani.

En oikeasti tiedä enää, mitä täällä saa kysyä ja mitä ei? Minulla on esim autoni kojelaudassa alkuperäisen näköinen nappi, jota ei mainita ohjekirjassa. Tuleeko minun etsiä/ostaa wis tms ja tarkistaa sieltäkin ettei vaan mainita? Kokeilla "etsillä" kaikki maailman sanat ja ehkä sitten?
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitkien valojen outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Pitkien valojen outo toiminta oli se kysymys. Sitten lähdin tapani mukaan tuumailemaan muutakin.

Etsi toiminto ei ole palvellut erityisen hyvin, tai hakusana on usein juuri väärä. Joskus se toimii, mutta (tämä kohta ehkä ärsyttää) tuloksia on niin paljon, että sitä itseään auttavaa kohtaa saa hakea tuntikaupalla. Siihen ei valitettavasti ole aina aikaa. Jos jättää kysymyksen, niin joku tietävä/ystävällinen saattaa vastata siihen.

Kytkimen ulkonäön suhteen osuit ilmeisen oikeaan. Painettaessa siihen tulee kirkkaammpi taustavalo, mutta en ole sen merkitystä keksinyt. En uskonut, että lisävalojen kytkin (joksi ekana muuten olisi sitä arvellut) löytyy vakiona.

Edit: Jos ja kun tilanne on näinkin "rauhaisa" ja ystävällisimmät vastailee jo privana, niin voiko tämän nyt lopettaa. Ei varmaan, mutta minä pyrin olemaan jatkamatta, ellei minulla ole asiaa.
Vastaa Viestiin