Taka-akselin puslat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
erkki.pyyhtinen
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36

Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja erkki.pyyhtinen »

Mitä kannattaa ottaa huomioon noita puslia uusiessa? Huollossa havaittiin että ovat takana molemmin puolin revenneet.
Onko syytä ottaa alkuperiäiset SAAB osat?
Entä puslien vaihdon jälkeen pyörien suuntaus?
Kiitos hyvästä sivustosta, olen näillä avuilla säästänyt jo muutaman tuhat €:a!
T. Erkki
marabou
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 16:09
Paikkakunta: FRS

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja marabou »

Autoon vaihdettiin just eilen taakse ylätukivarren ulommat helat molemmin puolin , katsastusmiehen vihjeestä. Pyöränkulmia ei tarkistettu ja nyt ajaessa tuntuu että rengasäänet olis hieman lisääntyneet. elikkä onko niin että ne kulmat pitäis aina tarkistaa ja tarvittessa säätää.
# 4407
Saab 9-5 2.0t Wagon -03 Biopower
MB W124 300TE-24
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Puslat uusittu ja nelipyöräsuuntaus tehty. Hyvin tuntuu menevän.
# 419 Vesa Pohjalainen
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itselle laitettu poly-uretaaniset puslat (ne etummaiset) ja en kyllä suosittele kenellekkään. tuntuvat olevan liian jäykät ja takapään aurauksia tuntuu olevan vaikea saada kohdallee. ja rengasmelu on kovempi. (tai sitten tuo auto on kauhee lintta ja kaikki on kierossa :D )
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
erkki.pyyhtinen
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja erkki.pyyhtinen »

Nyt ne puslat sinne taka-akselille on sitten vaihdettu.
Itsellä on peukalo keskellä kämmentä, joten vaihdatin ne liikkeessä.
Auto kulkee nyt kuin juna, vielä on jotain parannettavaa..iskarit ja jouset ja ym...
Niin ja sitten se tärkein, on vaidettava kuski, kun tuntuu ettei mikään riitä.
Ennen nimittäin vältti takaveto 1200S Ladakin ihan hyvin, persaukisella ei oo varaa olla nirso nääs!
Terveisin Erkki
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Itselläni kävi auto tänään nelipyöräsuuntauksessa. Raporttiin oli kirjoitettu, että koiranluussa välystä ja että sen korjaaminen ei vaadi uutta suuntausta. Olisiko sitten jopa totta?

Raportin mukaan oli muuten joka kulma vinksallaan enemmän tai vähemmän. Autosta kyllä lähti säädön myötä aika hyvin 100km/h kahta puolta ollut tutina ja ohjaus tuntuu paremmalta. Aivan kuin rengasmelukin olisi hieman pienempi.

Alun perin vein viime viikolla tasapainotukseen, mutta rengasliike osoitti sormella kulahtaneita etukumeja ja myi kuin myikin minulle uudet. Suuntauksen myivät (aiva ok tässä tapauksessa), kun renkaat oli kuluneet sivuista epätasaisesti. Minä kun olin ajatellut ajella niillä vielä loppusyksyn (visukinttu :D ) Noh, takana on vielä käytetyt renkaat.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

scorpio_88 kirjoitti:itselle laitettu poly-uretaaniset puslat (ne etummaiset) ja en kyllä suosittele kenellekkään. tuntuvat olevan liian jäykät ja takapään aurauksia tuntuu olevan vaikea saada kohdallee. ja rengasmelu on kovempi. (tai sitten tuo auto on kauhee lintta ja kaikki on kierossa :D )
Päin vastoin ne ureanaati puslat on liian löysät/väärin suunniteltu jonka takia aurauksia ei saa kohdilleen, lisäksi renkaat kuluu miten sattuu :| Omassa autossa oli sama ongelma ja sen takia heitin ne puslat jorpakkoon ja laitoin uudet originaali puslat ja auto on 100% parempi ajaa noilla originaali puslilla kuin niillä lulla pulla ureanaati puslilla :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Juu.. Aikakirjoista on havaittavissa, että auto kävi loppukesällä nelipyöräsuuntauksessa. Nyt joulukuussa katsastusmies esitteli minulle totaalisen horot pitkittäistukien puslat. Samoin yksi poikittaistukien uloimmista oli väljä.

Liekö tuossa ajassa tosiaan menneet, tai sitten suuntauksessa ei ole hommia otettu tosissaan. Pyörät liikkuu niin paljon, että ei noihin mitään suuntausta ainakaan enää pysty tekemään. Ajettavuus vikaan nähden loistava. En olisi arvannut, että on moista klappia.

Nyt kysymykseen. ETSI:llä hain ja löysin työkalun teko-ohjeetkin poikittaistuen puslaan. Mitenkähän mahtaa olla pitkittäistuen puslan kanssa? Ei niin helposti löytynyt. Tarviiko kuinka erilaisia (koko) vehkeitä? Onko itse tehtävissä tuo työ noin yleisesti?

Lisäksi katsastuksessa herjasi käsijarrusta. Toinen puoli ei toimi ja toinen jää päälle. Lisäksi rekkarin toinen polttimo ja etuparkit pimeänä. Muuten ok :roll:
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Se pitkittäistuen pusla on helpompi vaihtaa, siihen ei tarvitse samanlaista työkalua. Ite otin koko tukivarren irti ja ruuvipenkissä painoin uuden puslan sinne tukivarren sisään.

Vanha tuli osiin hajoittamalla pois (puukkoa ja rautasahaa varoivaisesti).
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Janne T kirjoitti:Se pitkittäistuen pusla on helpompi vaihtaa, siihen ei tarvitse samanlaista työkalua. Ite otin koko tukivarren irti ja ruuvipenkissä painoin uuden puslan sinne tukivarren sisään.

Vanha tuli osiin hajoittamalla pois (puukkoa ja rautasahaa varoivaisesti).
Jou, kiitti. Tämä helpotti. Kaveri touhuilee työkalun siihen poikittaispuslaan. Eiköhän nuo sitten saada vaihdetuksi.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Vehe kirjoitti:
Janne T kirjoitti:Se pitkittäistuen pusla on helpompi vaihtaa, siihen ei tarvitse samanlaista työkalua. Ite otin koko tukivarren irti ja ruuvipenkissä painoin uuden puslan sinne tukivarren sisään.

Vanha tuli osiin hajoittamalla pois (puukkoa ja rautasahaa varoivaisesti).
Jou, kiitti. Tämä helpotti. Kaveri touhuilee työkalun siihen poikittaispuslaan. Eiköhän nuo sitten saada vaihdetuksi.
Ja jos asentaa ne näillä palstoilla paljon parjatut (myös kehutut) Powerflex polyuretaanipuslat, niin ei tarvitse tukivartta irrottaa - sen kun pyörittelee puslat paikoilleen. Itse ostin moiset edullisesti klubilaiselta, joka oli foorumin puheita pelästyneenä jättänyt ne asentamatta. Taka-akseli tuntuu nyt sopivan jämäkältä, kulmien säädössä ei ollut ongelmia ja auto kulkee suoraan kuin luotijuna. Kerron sitten, jos keksin jotain valittamista...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Kiitos edellisestäkin. Yritetään ekana paikallaan. En muista, oliko kaverillani paineilmatalttaa. Oli sillä ainakin sitä sun tätä paineilmatavaraa. Remppaan aletaan vuodenvaihteen jälkeen, kun muilta menoilta joutaa. Kyselen sitten tarv. lisää (jos kärsii) ;)
Vastaa Viestiin