Ei se riitä, että laturista saa virtaa pakkasessa, vaan latausjännitteen pitää nousta. Muuten akku ei tule täyteen.baasenar kirjoitti:Itsellä CTEK Multi XS 25000, 8-vaiheinen älylaturi, jossa mm. tuo elvytystominto ym. ja se ainakin pukkaa virtaa kovassakin pakkasessa. Maksoin siitä jotain 300 €. Hyvä laite!
Uusi akku
Re: Uusi akku
Re: Uusi akku
C-tekin (ja jopa bentonin) pakkasmoodi lykkääkin kovempaa jännitettä kehiin. En muista lukemia, mutta eiköhän se aika harkittu nosto ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi akku
Sepä itselläkin tässä oli taustalla mielessä kun kyselin kylmän akun lataamisen järkevyyttä. Turha tosiaan on askarrella konepellin alla jos latausjännite nousee vain 0.2V ja virtaa menee sisälle 0.5A.
Latausvirtoja en ole mittaillut, napajännitteitä sen verran että nousi n. 12.2 voltista n.12.5 volttiin laturin ollessa kiinni. Lukemat epätarkkoja ja varmoja, mutta varmaa on että latausjännitte ei ollut yli 14V.
Ostan kyllä jonkun älylaturin heti kun olen enemmän rahoissani. kopio-benton vaiko aito C-tek? Tällä hetkellä aidoista tuo Polar-malli kiinnostaa.
Latausvirtoja en ole mittaillut, napajännitteitä sen verran että nousi n. 12.2 voltista n.12.5 volttiin laturin ollessa kiinni. Lukemat epätarkkoja ja varmoja, mutta varmaa on että latausjännitte ei ollut yli 14V.
Ostan kyllä jonkun älylaturin heti kun olen enemmän rahoissani. kopio-benton vaiko aito C-tek? Tällä hetkellä aidoista tuo Polar-malli kiinnostaa.
Re: Uusi akku
No tuossa tilanteessa jännitettä rajoittaa laturin maksimivirta eli ei se jännite tuon ylemmäs jaksaisi nousta, vaikka laturi osaisi huomioida alhaisen lämpötilan. Eli anna ladata vain, kyllä siitä hyötyä on.f-19 kirjoitti:Latausvirtoja en ole mittaillut, napajännitteitä sen verran että nousi n. 12.2 voltista n.12.5 volttiin laturin ollessa kiinni. Lukemat epätarkkoja ja varmoja, mutta varmaa on että latausjännitte ei ollut yli 14V.
Re: Uusi akku
Vanhakin ctekki näytti pukkaavan akun kenkiin 14,4V kovalla pakkasella. Polarin jännitettä en tullut vielä mitanneeksi. Eräs kaveri osti 2 kpl halpoja bentoneita ja molemmat olivat sököjä, joten kävi vaihtamassa ne ctekkeihin. Kyseiseen kauppaan oli palautunut bentoneita isohko laatikollinen... Itse maksoin tuosta 5.0A Polarista 85e. Tehokkaampiakin älylatureita tosiaan löytyy, mutta hinta nousee reilusti yli sataseen.f-19 kirjoitti: Latausvirtoja en ole mittaillut, napajännitteitä sen verran että nousi n. 12.2 voltista n.12.5 volttiin laturin ollessa kiinni. Lukemat epätarkkoja ja varmoja, mutta varmaa on että latausjännitte ei ollut yli 14V.
Ostan kyllä jonkun älylaturin heti kun olen enemmän rahoissani. kopio-benton vaiko aito C-tek? Tällä hetkellä aidoista tuo Polar-malli kiinnostaa.
Eski
Re: Uusi akku
Tässä laturissa onkin sitä varten plus -kaapeliin kiinnitetty anturikaapeli, joka mittaa ympäristön lämpötilaa. Se säätää automaattisesti latausjännitettä lämpötilan vaihtelujen mukaan. "Mitä vielä odotat...?"jmarin kirjoitti:Ei se riitä, että laturista saa virtaa pakkasessa, vaan latausjännitteen pitää nousta. Muuten akku ei tule täyteen.baasenar kirjoitti:Itsellä CTEK Multi XS 25000, 8-vaiheinen älylaturi, jossa mm. tuo elvytystominto ym. ja se ainakin pukkaa virtaa kovassakin pakkasessa. Maksoin siitä jotain 300 €. Hyvä laite!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Uusi akku
Ctek XS3600 Audiin asennettuna ja on nyt talven ollut talvimoodissa (olikohan 14,6V latausjännite). Autolla ajettu viime aikoina lähinnä 3-5km pätkiä kerrallaan ja webasto käy molemmissa päissä 30-60min pakkasista riippuen. Aina katoksessa seistessä laturin virtajohto seinässä, yleensä siis ainakin sen 12h kerrallaan. Akku on aina täynnä eli kyllä tuossa hinnat alkaen-ctekissäkin teho ja latausjännite riittää hienosti tähän käyttöön.
Akku on kylläkin myös uudenkarhea syksyllä ostettu Bannerin 100Ah. Erinomaisia kokemuksia ko. merkistä, 9-3:ssa on jo yli 3 vuotta sitten ostettu pienempi Banneri ja jaksaa hienosti melkein samanlaista pätkäajoa, vaikka joutuu starttaamaan aina ilman esilämmitystä pakkasista riippumatta.
Molemmissa vehkeissä talveksi 0w40 öljyt joka ei tietysti asiaa huononna.
Akku on kylläkin myös uudenkarhea syksyllä ostettu Bannerin 100Ah. Erinomaisia kokemuksia ko. merkistä, 9-3:ssa on jo yli 3 vuotta sitten ostettu pienempi Banneri ja jaksaa hienosti melkein samanlaista pätkäajoa, vaikka joutuu starttaamaan aina ilman esilämmitystä pakkasista riippumatta.
Molemmissa vehkeissä talveksi 0w40 öljyt joka ei tietysti asiaa huononna.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Helmi 07, 2012 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi akku
Jep, tuossa ylläpitokäytössä XS3600 on meilläkin toiminut hyvin, mutta tyhjää akkua en sillä saanut ladattua... Itse en kehtaa pitää autoa roikassa 12 tuntia, kun joudun itse maksamaan sähkölaskun.
Eski
Eski
Re: Uusi akku
Sähkölaskun maksan myös itse, mutta eipä se Ctek syö yhtään sen enempää kuin mitä akun täytenä pitämiseen tarvitaan. Ei siis huomaa sähkölaskussa vaikka olisi 24/7 piuhan päässä.
Audissahan ei siis ole mitään lohkolämppäriä, defan piuha on kytketty vain ctekkiin ja lämmityksestä huolehtii webasto. Saab-parassa kyllä lohkolämppäri olisi mutta ei ole tolppaa mihin kytkeä.
Audissahan ei siis ole mitään lohkolämppäriä, defan piuha on kytketty vain ctekkiin ja lämmityksestä huolehtii webasto. Saab-parassa kyllä lohkolämppäri olisi mutta ei ole tolppaa mihin kytkeä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi akku
Jep, minä ymmärsin, että sinulla on myös lohkolämppäri 12h päällä
Edit: Huulilasikin on kirjoitellut akkuaiheesta -> http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon
Eski
Edit: Huulilasikin on kirjoitellut akkuaiheesta -> http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon
Eski
Re: Uusi akku
Eivät sitten jaksaneet epämääräisten jorinoidensa sijaan mitata muutamasta autosta akun latausvirtaa kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ainakin 9-5:ssä latausjännite on tyhjäkäynnilläkin 14.4 - 15 V (pakkasen mukaan) vaikka kytkisi mitä sähkölaitteita päälle eli akku kyllä latautuu, jos sille vain sähkö kelpaa. Pitäisi hankkia pihtivirtamittari, jotta voisi seurata latausvirtaa, niin _tietäisi_ asian sen sijaan että joku huulilasin sälli toistelee kassajonossa mummoilta kuulemiaan juttujaEski kirjoitti:http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon
Eski
"Autolla pitää ajaa yhtä paljon kuin akusta on otettu virtaa." Eli pitää ajaa 2 ampeerituntia?
Re: Uusi akku
Minä kävin juuri hankkimassa Varta Start& Stop AGM 70Ah 760A akun hintaan 190e asennettuna.Mulla kanssa Eberi ja ajot todella pätkää.Ainakin myyjän mukaan on paras vaihtoehto omaan ajooni,aika näyttää...sedaneiwagon kirjoitti:onko kokemusta mikä akku on kestävin eber käytössä. miten pitkään kestää esim. testivoittaja trane 74ah. entä saab 70ah. tai exide!
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Uusi akku
Ostin kuukausi sitten tuohon meidän -06 9-5 aeroon sznajderin agm akun motonetistä ja nyt viikon kovien pakkasten ja seisotuksen jälkeen auto ei eilen lähtenyt käyntiin. Releet vaan naksutti ja startti ei pyörinyt ollenkaan. Laitoin auton käyntiin apuvirralla, ja ajelin reilun puolituntia, kunnes jätin auton korjaamon pihaan. Auto ei startannut vieläkään omalla akulla. Edellisviikon oli pitänyt kovia pakkasia, mutta eilen oli enää -15 astetta.
Tänä aamuna sää oli lauhtunut noin -6 asteeseen, ja auto oli startannut täysin normaalisti omalla akullaan korjaamon pihasta?
Mitähän tässä oikein tapahtui? Lataus on kuulemma normaali jne.
Tänä aamuna sää oli lauhtunut noin -6 asteeseen, ja auto oli startannut täysin normaalisti omalla akullaan korjaamon pihasta?
Mitähän tässä oikein tapahtui? Lataus on kuulemma normaali jne.
Saab 900s cc -90 , Saan 96 -73, Saab 99 ems -73 (mr), Saab 900 CD -84 (mr)
Re: Uusi akku
Akku takuuvaihtoon..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi akku
Onhan se mahdollista, että sznajderin akussa on jotain vikaa, mutta luulenpa, että akun lataus oli päässyt vajumaan mjotonetin hyllyssä, eikä vielä ehtinyt latautua käytössä tarpeeksi, joten kovalla pakkasella akku meni lopulta täysin kyykkyyn... Näissä automiesten marketeissa akut saattavat seistä parikin vuotta hyllyssä ja eiväthän ne täydessä latingissa kestä ikuisesti. Suositeltavaa on ladata uusi akku ennen asennusta lämpimässä täyteen, etenkin jos akun vaihto osuu kovimmille pakkaskeleille (kuten hyvin usein käy).
Eski
Eski