9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Auto olisi nätti.
Musta.
Vaalea sisusta.
Hyvin huollettu.

Kilometrejä vain ehkä turhan paljon?

Mitähän huoltoja/vikoja/ongelmia olisi ehkä tulossa?

Kokemuksia löytyy varmaan täältä.

Aiemmalla -99 vastaavalla autollani oli ajettu vain n. 140tkm ja sehän oli ongelmaton auto ja mukava. Ainoastaan ajoasentoa oli minusta hieman vaikeaa löytää hyvää.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja masas »

Kannattaa tietysti katsoa mitä kuluvia osia on vaihdettu, esim. kytkin remppa on kyllä edessä jos on alkuperäinen, turbo, ilmastointi, jarrulevyt, takaakselin puslat, pyörän navat (laakerit)?

Moottorin+vaihdon saa aika "huokeesti" tuon tallinnan lafkan kautta, ja korillahan ajelee vielä vuosia.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ok, hyvä kiitos!

Pitää tutkia ensinnä tuo kytkin-, turbo- ja ilmastointiasia.

Mikäs se Tallinnan lafka on ja paljonko moottori + vaihto maksaisi?
Onko moottorit tuntemattomia käytettyjä vai jotenkin testattuja?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Pola »

http://www.saabianti.ee/SAABmoottori

Eli ihan peruskunnostettuja vehkeitä
#3272
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Vaikuttaisi, että kytkintä ja ahdinta ei ole vaihdettu.

Onko mahdollista, että ovat vielä alkuperäisiä?

Onko kytkin kallis?

Mikä ahdin vakiona on ja sopiiko vakio-ahtimen paikalle suoraan jokin isompi?

Onko tässä laiskimmassa matalapaineturbossa heikompi alakerta, kuin esim. 2.0isoT:ssä tai 2.3T:ssä?

Paljonko alakerta kestää tehoja ilman muutoksia?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Ei se mikään mahdottomuuskaan ole. Kytkin itsessään ei ole mikään kallis, mutta työ maksaa useita satasia, kun ei ole mikään parin tunnin homma. Vakioahdin on garret GT17, ainakin aeron ahdin menee suoraan sen tilalle. Kone itsessään on iskunpituutta lukuunottamatta ihan sama 2.0/2.3 iso ja pieni T. Heikoin kohta on männät, mitkä rajoittaa tehot 300 hevosen nurkille ?
#3272
vjussi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 01, 2008 18:54

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja vjussi »

Kytkin toimii, vaiheisto toimii, ilmastointi toimii (huollettu viime kesänä), turbosta ei tietoa. Takajarrut vaatii uudet levyt + käsijarrukengät. Alusta ehjä, ei välyksiä puslissa eikä nivelissä, takaiskarit vois vaihtaa.
Bensapumppu vasta vaihdettu. Moottori syö hieman öljyä (10000 vaihtovälillä saa pari kertaa lisätä, ei paha), ei nestevuotoja.
Itse ajoin tuolla autolla n. 60000km ilman ongelmia, katsastukset ilman huomautuksia.
Edelleen "saabistina", vaihtui -04 Aeroon.
Tinkaa hinta kohilleen, ja osta pois kuleksimasta.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ymmärrsinkö oikein, oliko juuri tämä auto sinulla?
vjussi kirjoitti:Kytkin toimii, vaiheisto toimii, ilmastointi toimii (huollettu viime kesänä), turbosta ei tietoa. Takajarrut vaatii uudet levyt + käsijarrukengät. Alusta ehjä, ei välyksiä puslissa eikä nivelissä, takaiskarit vois vaihtaa.
Bensapumppu vasta vaihdettu. Moottori syö hieman öljyä (10000 vaihtovälillä saa pari kertaa lisätä, ei paha), ei nestevuotoja.
Itse ajoin tuolla autolla n. 60000km ilman ongelmia, katsastukset ilman huomautuksia.
Edelleen "saabistina", vaihtui -04 Aeroon.
Tinkaa hinta kohilleen, ja osta pois kuleksimasta.
Viimeksi muokannut Petri R, Su Huhti 08, 2012 07:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Pola kirjoitti:Ei se mikään mahdottomuuskaan ole. Kytkin itsessään ei ole mikään kallis, mutta työ maksaa useita satasia, kun ei ole mikään parin tunnin homma. Vakioahdin on garret GT17, ainakin aeron ahdin menee suoraan sen tilalle. Kone itsessään on iskunpituutta lukuunottamatta ihan sama 2.0/2.3 iso ja pieni T. Heikoin kohta on männät, mitkä rajoittaa tehot 300 hevosen nurkille ?
Ok, hyvä tietää.

Normi käyttöpeliin 250-300 hv on aivan Ok, ei silti mielellään paljoa vähempääkään.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Paljonkos sillä vakioahtimella saa irti tehoa ja vakiosuuttimilla?

Edelliseen 9-5 teetin uuden ohjelman ja luvattiin jotain 190 hv, mutta ei se kyllä aivan siltä tuntunut.

Luulempa, että 175 hv olisi ollut oikeampi luku, en käynyt penkissä sen muutoksen takia.

Valitettavasti tuo vakio 2.0t 150hv on minusta aika hengetön, tuntuu vakiona minusta liki vaparilta. Kehtaa sanoa, kun on itsekin sellaisen omistanut eli ei puhuta toisten autoista.

Ohjelmoinnilla onneksi saa jo hieman eloa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
eba4
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 14:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja eba4 »

laita se biopower softa!! lupaavat noin 220 hv normi bensalla ja 240 hv re85 bensalla.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

eba4 kirjoitti:laita se biopower softa!! lupaavat noin 220 hv normi bensalla ja 240 hv re85 bensalla.
Tuo olisi jo tuntuva muutos.

Mistä saa / kuka ohjelmoi?

Onko mahdollista vakioahtimella ja -suuttimilla?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noi vanhemmat 2.0 lpt mallit kokee kyllä aika uudestisyntymisen uuden pohjasoftan ja karttojen säädön avulla. 230hp/330Nm bensalla ja 240/370 E85:lla saa luvuiksi aikaan ja kun ilmamassojen lisäksi polkimen vaste on ärhäkkäämppi niin voit olla varma että vanha vakiosofta tai jopa alkupään tehdasviri "190hp" tuntuu melko pehmeältä.
Onnistuu vakioahtimella ja suuttimilla tuossa vuosimallissa, 98-99 malleissa tarvii vaihtaa suuremmat punaiset suuttimet noille tehoille. Ohjelmoinnista voit ottaa vaikka minuun yhteyttä.

Näyttää siltä että 400 tkm on mahdollista saavuttaa T7 koneillakin hyvällä öljynvaihdolla ja pitkillä ajosuoritteilla vaikka hetken aikaa epäilin että konemalli on jotenkin voitelultaan vaan niin paljon huonompi kuin T5. Paljon riippuu ilmeisesti juurikin öljynlaadusta ja vaihtoväleistä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

vesa67 kirjoitti:Noi vanhemmat 2.0 lpt mallit kokee kyllä aika uudestisyntymisen uuden pohjasoftan ja karttojen säädön avulla. 230hp/330Nm bensalla ja 240/370 E85:lla saa luvuiksi aikaan ja kun ilmamassojen lisäksi polkimen vaste on ärhäkkäämppi niin voit olla varma että vanha vakiosofta tai jopa alkupään tehdasviri "190hp" tuntuu melko pehmeältä.
Onnistuu vakioahtimella ja suuttimilla tuossa vuosimallissa, 98-99 malleissa tarvii vaihtaa suuremmat punaiset suuttimet noille tehoille. Ohjelmoinnista voit ottaa vaikka minuun yhteyttä.

Näyttää siltä että 400 tkm on mahdollista saavuttaa T7 koneillakin hyvällä öljynvaihdolla ja pitkillä ajosuoritteilla vaikka hetken aikaa epäilin että konemalli on jotenkin voitelultaan vaan niin paljon huonompi kuin T5. Paljon riippuu ilmeisesti juurikin öljynlaadusta ja vaihtoväleistä.
Oikein hyvä.
Nostaa auton kiinnostavuuttä tämä tieto lisää.

Kiitos vinkistä. Olen sinuun yhteydessä ohjelmoinnista, jos kauppa syntyy. Kuulostaa kiinnostavalta myös tuo E85-mahdollisuus.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja melberi »

400tkm nähnyt kytkin ei sitten todennäköisesti pidä noita viritettyjä vääntöjä eli kytkinjumppaan pääsee jo aluksi. Jos ostat ja vaihdat, niin Aeron kytkin tilalle ilman muuta. Suositellaan myös alkuperäisen varaosan käyttöä työsylinterissä (tarvikemallinen kun sattuu vuotamaan niin uusi 10 h remontti).
Vastaa Viestiin