Saab 95 Aero moottorivalo
Saab 95 Aero moottorivalo
Moro,
nyt kun tuntuu, ettei tuota kukaan huoli niin kokeillaan rukata se kuntoon sitten.
Eli ongelmalapsena on 4-5v perheeseen tullut vuosimallia 2000 oleva farkku Aero. Saabbi ei varsinaisesti ole minun eikä ole ollut minun käytössäni, mutta velipojan käytöstä se laitettiin seisontaan ja nyt se sitten nököttää tuossa pihalla.
Moottorivalo ongelma on härnänny jo ehkä vajaan vuoden ja jota on myös se samainen vuosi yritetty korjata. Ainoa vastoinkäyminen on ollutkin, että aina jonkun osan vaihdon jälkeen on luovuttanut jokin muu osa. Muistelisin, että ongelmat alkoi uusien vanteiden paikalle heiton jälkipuolella viime kesänä. ABS -anturi antautui, jonka seurauksena paineltiin mittarit sekaisin. Anturin vaihdon jälkeen tehtiin kytkimen vaihdos. Kytkimen vaihdon jälkeen uusittiin tulpat sekä virranjakajankansi. Näiden jälkeen alkoi antautua yksitellen kaikki jäähdytysletkut, ja niihin se kamelinselkä katkesikin.
Kaikkien huoltojen jälkeen kaikki muu tuntuu pelaavan oikein hyvin, mutta mittaritauluun pamahtaa moottorivalo kun kierrokset nousee +4000rpm. Asiaa ei ole virallistettu korjaajan suusta, mutta jossain keskustelussa mainittiin vuotava jokin turbon letkuista(?). Minä sitä en osaa sanoa enkä ymmärrä, mutta voiko moinen vaikuttaa asiaan? Mihin ylipäätänsä voi vaikuttaa tuo kierrosmäärä..
Ja jotta tiedetään mistä puhutaan:
Ja kyllä, alla on edelleen talvitossut. Mainittakoon, että kyseinen lapsonen on 2.3L pannulla.
nyt kun tuntuu, ettei tuota kukaan huoli niin kokeillaan rukata se kuntoon sitten.
Eli ongelmalapsena on 4-5v perheeseen tullut vuosimallia 2000 oleva farkku Aero. Saabbi ei varsinaisesti ole minun eikä ole ollut minun käytössäni, mutta velipojan käytöstä se laitettiin seisontaan ja nyt se sitten nököttää tuossa pihalla.
Moottorivalo ongelma on härnänny jo ehkä vajaan vuoden ja jota on myös se samainen vuosi yritetty korjata. Ainoa vastoinkäyminen on ollutkin, että aina jonkun osan vaihdon jälkeen on luovuttanut jokin muu osa. Muistelisin, että ongelmat alkoi uusien vanteiden paikalle heiton jälkipuolella viime kesänä. ABS -anturi antautui, jonka seurauksena paineltiin mittarit sekaisin. Anturin vaihdon jälkeen tehtiin kytkimen vaihdos. Kytkimen vaihdon jälkeen uusittiin tulpat sekä virranjakajankansi. Näiden jälkeen alkoi antautua yksitellen kaikki jäähdytysletkut, ja niihin se kamelinselkä katkesikin.
Kaikkien huoltojen jälkeen kaikki muu tuntuu pelaavan oikein hyvin, mutta mittaritauluun pamahtaa moottorivalo kun kierrokset nousee +4000rpm. Asiaa ei ole virallistettu korjaajan suusta, mutta jossain keskustelussa mainittiin vuotava jokin turbon letkuista(?). Minä sitä en osaa sanoa enkä ymmärrä, mutta voiko moinen vaikuttaa asiaan? Mihin ylipäätänsä voi vaikuttaa tuo kierrosmäärä..
Ja jotta tiedetään mistä puhutaan:
Ja kyllä, alla on edelleen talvitossut. Mainittakoon, että kyseinen lapsonen on 2.3L pannulla.
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Hieman väärä osasto, tuossa oikea:
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=14
Vikakoodit lukuun niin selviää. Oma veikkaus: bypass-venttiili rikki
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=14
Vikakoodit lukuun niin selviää. Oma veikkaus: bypass-venttiili rikki
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Ok, kiitos tiedosta, siirtoanomus lähetetty.JKen kirjoitti:Hieman väärä osasto, tuossa oikea:
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=14
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
niin, siis aja nyt hitossa korjaamolle, jossa voit luetuttaa vikakoodin, siis kun vikavalo on päällä..luulis selkoa tulevan pikaseen
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Missähän päin Yarmo liikkuu?
Avuliaita vikakoodilukulaitteet omistavia saabisteja on ympäri Suomen.
Avuliaita vikakoodilukulaitteet omistavia saabisteja on ympäri Suomen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
joo,paikkakuntatieto tuohon näkyviin tietoihin nimimerkin alle on kova sana!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Villi veikkaus: Muoniossa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Ettei vaan olis rikkinäinen ilmamassamittari... Kannattaa tsekata.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Veikkaamatta paras.. vikakoodit lukuun ekana.
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Vikakoodin lukuun menee mahd. pian. Ko. vian vuoksi on joskus käytettykkin piuhan päissä, mutta itse en tätä ollu organisoimassa niin en tiedä sen enempää. Paras kun ottaa ajantasalle tuon luvun niin tulee mitä siellä nyt on.
Niin joo, ja Muoniossa kyllä.
EDIT: Mikähän testeri tuohon masiinaan menee kiinni? Jos laittaisin tilaukseen, tulee pakollinen paussi tuon kanssa muutenkin viikoksi ulkomaille lähdön vuoksi.. Ehtisi tuon matkan aikana tulla sitten tänne.
Niin joo, ja Muoniossa kyllä.
EDIT: Mikähän testeri tuohon masiinaan menee kiinni? Jos laittaisin tilaukseen, tulee pakollinen paussi tuon kanssa muutenkin viikoksi ulkomaille lähdön vuoksi.. Ehtisi tuon matkan aikana tulla sitten tänne.
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Irrota ecu, lähetä vaikka Carlsonille, pyydä uusin aeron softa sid info auki toiminnolla ja saat sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla: uudempi, parempi softa ja moottorivikakoodit näet itse helposti.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Paitsi ettei sid infokaan näytä kuin vikakoodien määrän ja ensimmäisen vikakoodin.NoNI kirjoitti:moottorivikakoodit näet itse helposti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Eikö helpointa olisi ostaa tuommoinen ELM327:kaan perustuvan OBD scannerin (esim. bluetoothilla) ja lukaista sillä?
Minulla on 2000 vuosimallin Saabbi, ja toi elm327 toimii täydellisesti. Ainakin mittaukset. En vikakoodeja vielä ole omistanut, mutta se ainakin lukee jotain, ja kun saavuttaa 100% kertoo että "No saved errors" tai jotain sellaista.
Huutonetissä hinta tuolla lukijalla on 20e. Suosittelen.
Minulla on 2000 vuosimallin Saabbi, ja toi elm327 toimii täydellisesti. Ainakin mittaukset. En vikakoodeja vielä ole omistanut, mutta se ainakin lukee jotain, ja kun saavuttaa 100% kertoo että "No saved errors" tai jotain sellaista.
Huutonetissä hinta tuolla lukijalla on 20e. Suosittelen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Ensimmäisen vai viimeisen?Tobbana kirjoitti:Paitsi ettei sid infokaan näytä kuin vikakoodien määrän ja ensimmäisen vikakoodin.
#3418
Re: Saab 95 Aero moottorivalo
Tuota täytyy harkita, ehtisi mukavasti tulla postissa reissun ainana niin pääsisi kotiutuessa katselemaan mitä tietoa sinne on ilmennyt.Shadow_Fi kirjoitti:Eikö helpointa olisi ostaa tuommoinen ELM327:kaan perustuvan OBD scannerin (esim. bluetoothilla) ja lukaista sillä?
Minulla on 2000 vuosimallin Saabbi, ja toi elm327 toimii täydellisesti. Ainakin mittaukset. En vikakoodeja vielä ole omistanut, mutta se ainakin lukee jotain, ja kun saavuttaa 100% kertoo että "No saved errors" tai jotain sellaista.
Huutonetissä hinta tuolla lukijalla on 20e. Suosittelen.