Puhallin ääntelee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jphamala
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 10:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja jphamala »

o--o kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan! :D :D
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa. :?:
Moi,
minulla rupesi puhallin ääntelemään juuri edellä kuvatulla tavalla ja haulla löytyi tämä aihe. Löytyikö äänelle jotain selitystä? Että odottelenko minä vain, josko se häviää vai täytyykö ruveta selvittelemään enemmän? Liekö kyseessä todella roska vai esim. joku ongelma puhaltimen moottorissa. Kuinkas tuon moottorin saa esiin, onko suurenkin purkamisen takana?
--
Jussi
~~ #3992 ~~ 9-5 2.3t se wagon -99 ~~
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Frostgrey kirjoitti:Taas tuntuu olevan oireet ilmassa, että puhallin rupeaa vetämään viimisiään.

Kenelläkään kokemuksia onko Motonetissä (155€)myytävä sama kuin orkkis??(muistaakseni Valeo?)
On orkkispuhallin Motonetin, vaikka siinä lukeekin Opel. ;) Mulla ei ihan suoraan silti sopinut, vaan piti saksia siipien kärjistä pienet palat pois.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

jphamala kirjoitti:
o--o kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan! :D :D
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa. :?:
Moi,
minulla rupesi puhallin ääntelemään juuri edellä kuvatulla tavalla ja haulla löytyi tämä aihe. Löytyikö äänelle jotain selitystä? Että odottelenko minä vain, josko se häviää vai täytyykö ruveta selvittelemään enemmän? Liekö kyseessä todella roska vai esim. joku ongelma puhaltimen moottorissa. Kuinkas tuon moottorin saa esiin, onko suurenkin purkamisen takana?
--
Jussi
Minulla ääni hävisi omia aikojaan eikä ole tullut vieläkään takaisin, vaikka aikaa on kulunut. Puhaltimeni parantui itsekseen :D
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Kysyin tätä ehkä aiemminkin, mutten saanut vastauksia:

Mikäs se semmonen ääni olisi, joka kuuluu silloin tällöin hetken kuluttua ajoon lähdöstä. Ääni on semmoista ulinaa moottoritilasta kuskin puolelta (arvioitu kuskin paikalla istuen). Se ilmenee vain tietyssä vaiheessa tietyillä keleillä (0-kelin molemmin puolin) kun lämmitys saavuttaa tietyn lämpötilan, eli ei kuulu ihan kylmänä, mutta ei enää lämpimänäkään, eikä kesällä ikinä.

Ulina alkaa aina terävästi ja lakkaa yhtä terävästi tai "feidaa" pikkuhiljaa kuulumattomaksi. Ääni kuuluu myös ilmastointilaite ECON-asennossa, joten kompura se ei liene. Jos kytkee lämmityslaitteen OFF-asentoon, niin silloin ei tietenkään kuulu. Käyttämällä puhallus täysillä saattaa lopettaa ulinan. Raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsasin rööriä, ja ulina on nykyisellään ehkä hieman harvinaisempi. Roskaako siellä vain on?
Saab 9-5 2.0T Linear -07
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Moi.

Puhallin alkoi ääntelemään täälläkin OG-95 mallissa, lehtimäistä rapinaa kuuluu joskus enemmän joskus vähemmän mutta koko ajan kuuluu. Sisäilma kierto napin kun lyö päälle niin ääneet moninkertaistuvat, pois otto taas hiljentää huomattavasti.

Kalibroinnissa ei vikakoodeja tule, ilmastointi muuten toimii ihan ok toistaiseksi ja lämpimät talli yötkään ei ongelmaa ole poistaneet.

Eli mitäs pitäisi käydä tuunaamaan / ostamaan ? Motonetistä koko paketti, pelkät hiilet, odotella auton parantumista tai totaalista hajoamista :lol:

Kiitos
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

rimmi9-5t kirjoitti:Moi.

Puhallin alkoi ääntelemään täälläkin OG-95 mallissa, lehtimäistä rapinaa kuuluu joskus enemmän joskus vähemmän mutta koko ajan kuuluu. Sisäilma kierto napin kun lyö päälle niin ääneet moninkertaistuvat, pois otto taas hiljentää huomattavasti.

Kalibroinnissa ei vikakoodeja tule, ilmastointi muuten toimii ihan ok toistaiseksi ja lämpimät talli yötkään ei ongelmaa ole poistaneet.

Eli mitäs pitäisi käydä tuunaamaan / ostamaan ? Motonetistä koko paketti, pelkät hiilet, odotella auton parantumista tai totaalista hajoamista :lol:

Kiitos
Se rapina tulee siitä että läpän säätömoottorin akseli on pikkuisen siirtynyt. Silloin se päässä oleva ratas ei osu enää kohdalleen isompaan vaihteiston rattaaseen, vaan hipoo sitä ja siitä rapina. Vian voi korjata itsekin ilman varaosia. Mulla on jossain kuviakin, etsin.

Puhaltimen ääntely on eri asia kuin lämmityksen säätömoottorin ääntely. Vika on ihan eri vika ja oireet erilaisia.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

Katso ketjua http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=120038
Sivulla 2 lopussa on kuvia viallisesta säätömoottorista ja sen korjaamisesta.
Jos nyt vika on säätömoottorissa. Minulla on ollut vikaa sekä puhaltimessa että säätömoottorissa. Lehtimäinen rapina tulee säätömoottorista. Jos puhaltimen propelli hipoo jotain asiaan kuulumatonta kohtaa, niin siitä tulee ihan toisenlainen ääni.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

kokeilkaapa niin että tuuletusnopeus täpölle ja heti pois..täpölle ja heti pois..täpölle ja heti pois...

auttoi itsellä tohon rapinaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Kiitoksia. Unohtu mainita että auton sammuttaessa, kun puhallinkin sammuu niin selvästi kuuluu " tsäk, tsäk " ääni joka vaimenee kun toiminnot sammutetaan..

Jos nyt joku sai jotain kiinni vika selostuksestani niin mitä luulette, lakkaako puhallus kokonaan ja matka ajo pakkasella tulee tuskalliseksi ?
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Vikakin taisi löytyä, ensin tietysti kirosin auton alimpaan helvettiin :oops:

Purin kuskin jalkatilasta suojuksen pois ja kurkkasin sinne ilmarööriin ja testailin sisäilma kiertoa jne. Jne, no, puhallin pois päältä ja läppä auki asentoon niin sieltä löytyi Kanadan lipun kokoinen vaahteran lehti ( ihan perus raudus koivun lehti siis ) :lol:

Ihme että lehti voi pitää tuollaista ääntä ja ettei se ole mennyt rikki, samalla selittyi miksi ääni oli paljon voimakkaampi sisäilma kierron ollessa päällä --- läppä siis silloin auki ja ääni välittyi paremmin.
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

rimmi9-5t kirjoitti:Unohtu mainita että auton sammuttaessa, kun puhallinkin sammuu niin selvästi kuuluu " tsäk, tsäk " ääni joka vaimenee kun toiminnot sammutetaan..
Tuo kyllä viittaa ihan puhaltimeen, jonka kierrokset tippuu kun toiminnot sammuu. Askelmoottori ei käyttäydy noin.
rimmi9-5t kirjoitti:Jne, no, puhallin pois päältä ja läppä auki asentoon niin sieltä löytyi Kanadan lipun kokoinen vaahteran lehti ( ihan perus raudus koivun lehti siis ) :lol:
Totta... lehtimäinen rapina voi tietysti tulla myös lehdestä!
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Vastaa Viestiin