Softat ja konversiot 04 Aeroon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Laitappa chs paikkakunta näkyville perustietoihin niin voidaan ehdottaa lähintä osaavaa tekijää, siinä on se hyvä puoli että paikan päällä käymällä sinun ei tarvitse miettiä mistä ecu löytyy ja miten pärjäät 3-4 päivää ilman autoa jos joudut postittelemaan boksia. Lisäksi yllättävän oleellista ja terveellistä on saada moottorista koeajolla tietoa softaajalta mikäli jokin kriittinen osa kaipaa vaihtoa, kuten vaikkapa ilmamassamittari.

Toimintatavoista, laadusta ja lopputuloksista me tekijät emme hirveästi halua pröystäillä vaan softapäivityksen hakeneet kertovat kokemuksien kautta täällä foorumilla kyllä mitä mieltä ovat. Onpa täällä tuotu esiin isompien monimerkkivirittäjien ongelmia kyetä vastaamaan virheistään. Itse olen omat virheeni pyrkinyt korjaamaan kun niitä on löytynyt.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
chs
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2013 15:16
Paikkakunta: Naantali

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja chs »

Kiitos taas kaikille. Päässäni homma etenee (hitaasti mutta epävarmasti) ja ymmärrän ehkä jo jotain, alkeellisella tasolla :) . Paikkakunta on Turku. Kangasalaan Ves67:n luo on 163km ja Vaasaan Carlsonin luo vielä enemmän, 332 km. Kokemuksia, ideoita lähempänä olevista hyvistä ohjelmoijista?
Saab 96
Saab 9-5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

pk-seudulla on pari osaavaa kaveria ainakin, Nappe ja Hook. Sinne taitaa olla suunnilleen sama matka.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisäksi yleensä on mahdollisuus myös toimia ECU:a postittelemalla, jos auton omaa lähettelee niin postin kanssa päiviä menee helposti ainakin 4.
Mahdollista on myös ostaa valmiiksi ohjelmoitu ECU, eli kertomalla auton alustanumeron ja mieluusti myös ECU-yksikön liitinrungosta löytyvän ajonestokoodin, voi ohjelmoija lähettää valmiiksi ohjelmoidun ohjausyksikön asennettavaksi. Itse olen tehnyt näitä niin että voi pitää alkuperäisen tallessa tai lähettää sen vaihtolaitteena hyvitystä vastaan.
Ilman ajonestokoodiakin voi toimia, mutta silloin uusi ECU on naitettava TECH2 testerillä heti asennuksen yhteydessä ajonestoa varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja kallek »

Nappe käy silloin tällöin Turussa et voi ajoittaa softauksen samaan keikkaan.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
jönni
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 19:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja jönni »

Mun pirssiin vesa67 kangasalalta laittoi softan ja otti itse yhteyttä myöhemmin et korjataan vähän eka kerran jälkeen!Olen ollut todella tyytyväinen autoon ja miten hienosti Vesa hoiti homman :) Kannattaa teettää foorumin miehillä tulee kerralla halvemmalla ja oikein!!
Klubilainen 3656.
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja sye »

jcarlson kirjoitti:Mahdollista on myös ostaa valmiiksi ohjelmoitu ECU, eli kertomalla auton alustanumeron ja mieluusti myös ECU-yksikön liitinrungosta löytyvän ajonestokoodin, voi ohjelmoija lähettää valmiiksi ohjelmoidun ohjausyksikön asennettavaksi.
Näin tein itsekin, matkaa +500km ohjelmoijan luo. Omat tiedot ohjelmoinnista oli vähäiset tai olemattoma.
Tilauksen kulku: Pyysin sähköpostilla jcarlsonilta ohjelman joka sopisi autooni, sain sen purkitettuna "uuteen" ECU.n. Ennen asennusta syttyi ce. valo joka herjasi DI-kasettia ,
sain ohjeen vaihtaa uuteen orgis osaan, ei kopioita. Autossa oli siis vikaa joka korjattiin ennen ECU.n asennusta.

Kaikki sujui helposti, juuri niinkuin oli sovittu. Myös tyhmiin kysymyksiin on vastattu.
Sain ohjelman just sille tehotasolle jolle halusin. Sain myös tiedon mitä tehtävä moottoripuolella jos halutaan tehoja lisää. Olen tyytyväinen jcarlsonin ammattitaitoon ja osaamiseen, joka näkyy myös hänen kirjoituksissa.

En kuitenkaan pyri laittamaan ohjelmoijia paremmuusjärjestykseen, jokainen päätäköön sen itse.

9-5 2,3t vector A vm.2004
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse ostin ylimääräisen ECUn forumin myyntipalstan kautta 80 eurolla. Alkuperäinen koskematon ECU on edelleen tallessa. Tämä lisää sillä tavalla turvallisuutta, että jos softattu kone alkaisikin jossain vaiheessa jotenkin oireilemaan, voi koneen palauttaa alkuperäiselle softalle vaihtamalla boksin. Sitten näkee ainakin, onko vika raudassa vai softassa.

Samoin tämä helpottaa elämää jos joutuu ostamaan viriohjelman "postimyynnistä", eli autoa ei yarvitse seisottaa itellan poikia odotellessa. Ja sen lisäksi vielä aikanaan kun myyn auton, niin joku voi jopa haluta ostaa auton alkuperäisellä softalla.

Se täytyy sanoa, että kukaan softailija ei kyllä tällä foorumilla itseään buustaa eikä väkisin palvelujaan myy. Faktaa kerrotaan ohjelmista ja ominaisuuksista, mutta viimeinen lause on aina "jokainen hankkii softansa mistä parhaaksi katsoo, vaihtoehtoja on useita". Muita softaajia en ole kertaakaan nähnyt mollattavan. Antaa luotettavan kuvan tekijöistä. Softissa on ollut silloin tällöin korjailtavaa tai paranneltavaa, mutta tekijät ovat niihin reagoineet asianmukaisesti.

Aina välillä foorumilla joku kirjoittaa, miten auton toiminta on mennyt softaamisen jälkeen huonompaan suuntaan. En muista lukeneeni kertaakaan, että vika olisi lopulta ollut softassa, mutta yleensä kyseisen softan tekijä on osallistunut ongelman ratkaisuun. Virisofta tuo koneessa olevia muita ongelmia herkemmin esiin, joten softaamisen yhteydessä ilmamassamittarivikoja ja imuvuotoja löytyy usein. Tämähän ei ole ohjelman eikä sen tekijän syy.

Pohjimmiltaanhan tämä on mattimeikäläiselle sian ostamista säkissä. Ei sitä mistään varmaksi voi tietää, onko se viritysmies asiansa osaava ja mitä siellä moottorinohjauksessa nyt oikein tosiasiassa tapahtuu. Mutta eihän sitä nykyään tiedä autoa tärkeämmistä asioistakaan, minkä hevosen lihaa se kokki sinne kebabiin on tunkenut :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin