Laitappa chs paikkakunta näkyville perustietoihin niin voidaan ehdottaa lähintä osaavaa tekijää, siinä on se hyvä puoli että paikan päällä käymällä sinun ei tarvitse miettiä mistä ecu löytyy ja miten pärjäät 3-4 päivää ilman autoa jos joudut postittelemaan boksia. Lisäksi yllättävän oleellista ja terveellistä on saada moottorista koeajolla tietoa softaajalta mikäli jokin kriittinen osa kaipaa vaihtoa, kuten vaikkapa ilmamassamittari.
Toimintatavoista, laadusta ja lopputuloksista me tekijät emme hirveästi halua pröystäillä vaan softapäivityksen hakeneet kertovat kokemuksien kautta täällä foorumilla kyllä mitä mieltä ovat. Onpa täällä tuotu esiin isompien monimerkkivirittäjien ongelmia kyetä vastaamaan virheistään. Itse olen omat virheeni pyrkinyt korjaamaan kun niitä on löytynyt.
Softat ja konversiot 04 Aeroon
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
Kiitos taas kaikille. Päässäni homma etenee (hitaasti mutta epävarmasti) ja ymmärrän ehkä jo jotain, alkeellisella tasolla . Paikkakunta on Turku. Kangasalaan Ves67:n luo on 163km ja Vaasaan Carlsonin luo vielä enemmän, 332 km. Kokemuksia, ideoita lähempänä olevista hyvistä ohjelmoijista?
Saab 96
Saab 9-5
Saab 9-5
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
pk-seudulla on pari osaavaa kaveria ainakin, Nappe ja Hook. Sinne taitaa olla suunnilleen sama matka.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
Lisäksi yleensä on mahdollisuus myös toimia ECU:a postittelemalla, jos auton omaa lähettelee niin postin kanssa päiviä menee helposti ainakin 4.
Mahdollista on myös ostaa valmiiksi ohjelmoitu ECU, eli kertomalla auton alustanumeron ja mieluusti myös ECU-yksikön liitinrungosta löytyvän ajonestokoodin, voi ohjelmoija lähettää valmiiksi ohjelmoidun ohjausyksikön asennettavaksi. Itse olen tehnyt näitä niin että voi pitää alkuperäisen tallessa tai lähettää sen vaihtolaitteena hyvitystä vastaan.
Ilman ajonestokoodiakin voi toimia, mutta silloin uusi ECU on naitettava TECH2 testerillä heti asennuksen yhteydessä ajonestoa varten.
Mahdollista on myös ostaa valmiiksi ohjelmoitu ECU, eli kertomalla auton alustanumeron ja mieluusti myös ECU-yksikön liitinrungosta löytyvän ajonestokoodin, voi ohjelmoija lähettää valmiiksi ohjelmoidun ohjausyksikön asennettavaksi. Itse olen tehnyt näitä niin että voi pitää alkuperäisen tallessa tai lähettää sen vaihtolaitteena hyvitystä vastaan.
Ilman ajonestokoodiakin voi toimia, mutta silloin uusi ECU on naitettava TECH2 testerillä heti asennuksen yhteydessä ajonestoa varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
Nappe käy silloin tällöin Turussa et voi ajoittaa softauksen samaan keikkaan.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
Mun pirssiin vesa67 kangasalalta laittoi softan ja otti itse yhteyttä myöhemmin et korjataan vähän eka kerran jälkeen!Olen ollut todella tyytyväinen autoon ja miten hienosti Vesa hoiti homman Kannattaa teettää foorumin miehillä tulee kerralla halvemmalla ja oikein!!
Klubilainen 3656.
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
Näin tein itsekin, matkaa +500km ohjelmoijan luo. Omat tiedot ohjelmoinnista oli vähäiset tai olemattoma.jcarlson kirjoitti:Mahdollista on myös ostaa valmiiksi ohjelmoitu ECU, eli kertomalla auton alustanumeron ja mieluusti myös ECU-yksikön liitinrungosta löytyvän ajonestokoodin, voi ohjelmoija lähettää valmiiksi ohjelmoidun ohjausyksikön asennettavaksi.
Tilauksen kulku: Pyysin sähköpostilla jcarlsonilta ohjelman joka sopisi autooni, sain sen purkitettuna "uuteen" ECU.n. Ennen asennusta syttyi ce. valo joka herjasi DI-kasettia ,
sain ohjeen vaihtaa uuteen orgis osaan, ei kopioita. Autossa oli siis vikaa joka korjattiin ennen ECU.n asennusta.
Kaikki sujui helposti, juuri niinkuin oli sovittu. Myös tyhmiin kysymyksiin on vastattu.
Sain ohjelman just sille tehotasolle jolle halusin. Sain myös tiedon mitä tehtävä moottoripuolella jos halutaan tehoja lisää. Olen tyytyväinen jcarlsonin ammattitaitoon ja osaamiseen, joka näkyy myös hänen kirjoituksissa.
En kuitenkaan pyri laittamaan ohjelmoijia paremmuusjärjestykseen, jokainen päätäköön sen itse.
9-5 2,3t vector A vm.2004
Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon
Itse ostin ylimääräisen ECUn forumin myyntipalstan kautta 80 eurolla. Alkuperäinen koskematon ECU on edelleen tallessa. Tämä lisää sillä tavalla turvallisuutta, että jos softattu kone alkaisikin jossain vaiheessa jotenkin oireilemaan, voi koneen palauttaa alkuperäiselle softalle vaihtamalla boksin. Sitten näkee ainakin, onko vika raudassa vai softassa.
Samoin tämä helpottaa elämää jos joutuu ostamaan viriohjelman "postimyynnistä", eli autoa ei yarvitse seisottaa itellan poikia odotellessa. Ja sen lisäksi vielä aikanaan kun myyn auton, niin joku voi jopa haluta ostaa auton alkuperäisellä softalla.
Se täytyy sanoa, että kukaan softailija ei kyllä tällä foorumilla itseään buustaa eikä väkisin palvelujaan myy. Faktaa kerrotaan ohjelmista ja ominaisuuksista, mutta viimeinen lause on aina "jokainen hankkii softansa mistä parhaaksi katsoo, vaihtoehtoja on useita". Muita softaajia en ole kertaakaan nähnyt mollattavan. Antaa luotettavan kuvan tekijöistä. Softissa on ollut silloin tällöin korjailtavaa tai paranneltavaa, mutta tekijät ovat niihin reagoineet asianmukaisesti.
Aina välillä foorumilla joku kirjoittaa, miten auton toiminta on mennyt softaamisen jälkeen huonompaan suuntaan. En muista lukeneeni kertaakaan, että vika olisi lopulta ollut softassa, mutta yleensä kyseisen softan tekijä on osallistunut ongelman ratkaisuun. Virisofta tuo koneessa olevia muita ongelmia herkemmin esiin, joten softaamisen yhteydessä ilmamassamittarivikoja ja imuvuotoja löytyy usein. Tämähän ei ole ohjelman eikä sen tekijän syy.
Pohjimmiltaanhan tämä on mattimeikäläiselle sian ostamista säkissä. Ei sitä mistään varmaksi voi tietää, onko se viritysmies asiansa osaava ja mitä siellä moottorinohjauksessa nyt oikein tosiasiassa tapahtuu. Mutta eihän sitä nykyään tiedä autoa tärkeämmistä asioistakaan, minkä hevosen lihaa se kokki sinne kebabiin on tunkenut
Samoin tämä helpottaa elämää jos joutuu ostamaan viriohjelman "postimyynnistä", eli autoa ei yarvitse seisottaa itellan poikia odotellessa. Ja sen lisäksi vielä aikanaan kun myyn auton, niin joku voi jopa haluta ostaa auton alkuperäisellä softalla.
Se täytyy sanoa, että kukaan softailija ei kyllä tällä foorumilla itseään buustaa eikä väkisin palvelujaan myy. Faktaa kerrotaan ohjelmista ja ominaisuuksista, mutta viimeinen lause on aina "jokainen hankkii softansa mistä parhaaksi katsoo, vaihtoehtoja on useita". Muita softaajia en ole kertaakaan nähnyt mollattavan. Antaa luotettavan kuvan tekijöistä. Softissa on ollut silloin tällöin korjailtavaa tai paranneltavaa, mutta tekijät ovat niihin reagoineet asianmukaisesti.
Aina välillä foorumilla joku kirjoittaa, miten auton toiminta on mennyt softaamisen jälkeen huonompaan suuntaan. En muista lukeneeni kertaakaan, että vika olisi lopulta ollut softassa, mutta yleensä kyseisen softan tekijä on osallistunut ongelman ratkaisuun. Virisofta tuo koneessa olevia muita ongelmia herkemmin esiin, joten softaamisen yhteydessä ilmamassamittarivikoja ja imuvuotoja löytyy usein. Tämähän ei ole ohjelman eikä sen tekijän syy.
Pohjimmiltaanhan tämä on mattimeikäläiselle sian ostamista säkissä. Ei sitä mistään varmaksi voi tietää, onko se viritysmies asiansa osaava ja mitä siellä moottorinohjauksessa nyt oikein tosiasiassa tapahtuu. Mutta eihän sitä nykyään tiedä autoa tärkeämmistä asioistakaan, minkä hevosen lihaa se kokki sinne kebabiin on tunkenut
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K