Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tosimies hoonaa itte kone paikallaan, kun ö-pohja irti ja hattu pois :mrgreen:
Esim pyöreille pytyille:
http://www.tapiopakkioy.fi/hoonaus.html
Hoonausharja Flex-hone

Flex-Hone on pyörivä harja. Erittäin kätevä työkalu oli kyseessä sitten jäysteen poisto tai hoonaus.

Kierrosnopeus 60-1200 r/min halkaisijasta riippuen. Sopiva leikkuunopeus on 1,5-2 m/s. Leikkuunesteenä kevyt moottoriöljy 10W/30, mutta myös vesi tai emulsio tulevat kysymykseen. Lyhyissä töissä voidaan käyttää kuivanakin.

Flex-Hone hoonaustyökaluja on saatavissa moneen eri käyttötarkoitukseen.

Hioma-aineet:

piikarbidi
alumiinioksidi
boorikarbidi
wolframkarbidi
zirconia

Raekarkeutta 5 eri luokkaa. Ulkohalkaisijoita noin 100 erilaista alueella 5 - 914 mm.

Toimitamme myös hoonausöljyjä.

Tai pallohoonit http://www.fixusnet.fi
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja sye »

Koskimaa kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Meinaatko ettei jakopää tarvisi uusimista samassa yhteydessä ?
Jos tämä oli kysymykseeni niin en ole mitään meinannut, kunhan tietämättömänä kysyn. Mielelläni otan tietoa vastaan jos sitä joku viitsii jakaa. Lähinnä kiinnostaa tietää kuinka monen tunnin työ männänrenkaiden vaihto ilman hoonausta on ammattilaisella. Eikai jakopää vielä ole ajankohtainen omassa tapauksessa 187tkm ajetussa puhtaassa koneessa.
Kun kone on purettu niin pitkälle, että sylinterien hoonaaminen on mahdollista niin miksi sitä ei tehtäisi. Vaatii huolellisen suojauksen. Ei lisää merkittävästi kustannuksia.
Kuitenkin sillä on suuri merkitys jotta öljy tartuu sylinterinseinämiin. Ainakin on tarkastettava ettei putkissa ole kiiloittuneita läikkiä, johon öljy ei tartu. Kyseessä kuitenkin sen luokan remontti, että kaikki irroitteutut osat kannattaa kunnostaa.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Kiitos vastauksista. Kuinkahan monen tunnin työ ko. operaatio on ammattimieheltä näin karkean arvion mukaan?
T7 vm. 2001 9-3
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Koskimaa kirjoitti:Kiitos vastauksista. Kuinkahan monen tunnin työ ko. operaatio on ammattimieheltä näin karkean arvion mukaan?
Kysyin tarjousta paikallisesta ketjukorjaamosta. Kustannusarvio oli sellainen, että sillä hintaa kävisi melkein täältä Kemistä Tallinnassa vaihtamassa Saabiantilla koko motin... Siis matkoineen hotelliöineen tuliaisviinoineen kaikkineen. :saab:

On täällä muuan toinenkin pikkupaja, jolta on vielä tarjous tulematta. Uskon, että se on hieman halvempi, mutta varmasti pelkät työt yli tonnin.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Tämä remonttihommahan ratkesi sillä, että auto lähti osaavammalle tekijälle korjattavaksi. Minä jatkan käsien sotkemista tuon satkun kanssa. :oops: :roll:
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
riTas
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 10, 2010 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja riTas »

Itsellä pahentunut koneen kunto samanlaiseksi eli 1l/1000km öljynkulutus ja savuttelua starteissa tuossa -98 2.3t:ssä. Mites tuleekohan halvemmaksi vaihtaa vaan jostain kone tuohon vai korjata tuo nykyinen ja mitähän kaikee siihen sitten meneekään samalla. Yksi on tietenkin koittaa päästä eroon kuten edellä :D .
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

riTas kirjoitti:Itsellä pahentunut koneen kunto samanlaiseksi eli 1l/1000km öljynkulutus ja savuttelua starteissa tuossa -98 2.3t:ssä. Mites tuleekohan halvemmaksi vaihtaa vaan jostain kone tuohon vai korjata tuo nykyinen ja mitähän kaikee siihen sitten meneekään samalla. Yksi on tietenkin koittaa päästä eroon kuten edellä :D .
Riippuu tietysti siitä osaatko/viitsitkö itse ruuvata ? Männän renkaat , tiivisteet , ehkä
kannen kunnostus , eihän noi nyt maltaita maksa , mutta asennustyö kylläkin :oops:
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ihmettelen kovasti miksei kukaan ehota sitä halpaa, ja joskus toimivaa temppua, eli moottorihuuhtelua.

Ken ei ole lukenut, niin lukekaas toi juttu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311

Itse ainakin ottaisin vielä tulpat pois, ja sinne kans naftaa sisälle. Siitä kans tais olla juttua tuolla..

Tuohan teoriassa voi aukaista männänrenkaat, ja ehkä parantaa nostimia?

Ens viikolla tulen tekemään moisen operaation W210 mersulle.

Niin ja kun en hoksaa puhutaanko me mistä saabista jne. mutta onhan 9-5:ssa ainakin se helkkarin takaiskuventtiili, joka itsellä ainakin on ihan paskana. Ja öljyn kulutus on tuota luokkaa. Toivottavasti vaikuttaa tuokin, koska eikö se periaatteessa pukkaa ilmapainetta huohotuksen kautta vähän vääriin paikkoihin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Shadow_Fi kirjoitti:Ihmettelen kovasti miksei kukaan ehota sitä halpaa, ja joskus toimivaa temppua, eli moottorihuuhtelua.

Ken ei ole lukenut, niin lukekaas toi juttu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311

Itse ainakin ottaisin vielä tulpat pois, ja sinne kans naftaa sisälle. Siitä kans tais olla juttua tuolla..

Tuohan teoriassa voi aukaista männänrenkaat, ja ehkä parantaa nostimia?

Ens viikolla tulen tekemään moisen operaation W210 mersulle.

Niin ja kun en hoksaa puhutaanko me mistä saabista jne. mutta onhan 9-5:ssa ainakin se helkkarin takaiskuventtiili, joka itsellä ainakin on ihan paskana. Ja öljyn kulutus on tuota luokkaa. Toivottavasti vaikuttaa tuokin, koska eikö se periaatteessa pukkaa ilmapainetta huohotuksen kautta vähän vääriin paikkoihin?
Rupee ajelemaan RE85:lla niin sekin putsaa tehokkaasti männänrenkaat sekä öljyrenkaan.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Oho, onpas kova väittämä. Pitääkö tämä nyt yhtään paikkaansa? Siis olen joo lukenut sen putsaavan palotilan, mutta miten sitten muka männänrenkaat tuosta aukeaa on mulle aika mystistä.

Miten sitten toi originaali 250tkm ajettu bensapumppu reagoi tankilliseen etanolia?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Kyllähän etanoli kehonkin puhdistaa jos riittävästi ottaa :D Viinahan toimii tehokkaana liuottimena, eli liottaa kyllä ihan hyvin kaikki siihen kosketuksissa olevat osatkin. Periaatteessa toimii samalla tavalla kuin Forte, vaikuttava aine vain eri.
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Etenkin kylmäkäynnistyksessä palotilasta pääsee männänrenkaiden ohi palamatonta polttoainetta, joka päätyy öljyn sekaan. Se jossain määrin varmasti liuottaa likaa männänrenkaistakin. Polttoaine haihtuu öljystä öljyjen lämmetessä ja höyryt päätyvät huohotusjärjestelmän kautta moottorin imupuolelle ja sitämyöten poltetaan moottorissa. Sitä en osaa arvioida kuinka tehokasta liotus on? Kokemusperäistä tietoa löpöllä liotuksesta on. Kaverini jos liotti liian pitkäksi venyneen öljynvaihtovälin vuoksi pikeytyneen Toyota Corolan koneen. Oireena oli savutus ja öljynkulutus, jotka sai kuriin simppelillä liotuksella tulpanreikien kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Mites tuo naftaliotus nyt sitten toteutetaan käytännössä?

Millasta hintaa ootte saaneet männänrenkaiden vaihdolle?

Ja entä milasta hintaa hoonauksen kera?
-*-Elämä on-*-
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Etsillä löytyyn jälleen kerran:

Näin? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311

Siitä hyviä vinkkejä monta sivua.
Ahdonvoimaa
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Ite tein viime syksynä Forte-käsittelyn. Sitten kun avasin koneen niin pitkään piti mäntiä liuotella ja katkenneella renkaalla varovasti urasta kaivaa karstaa pois. Lisäksi männässä olevat reiät öljyrenkaiden alla olivat tukossa. Kylläpä se taitaa olla niin että tuollaiset öljynkulutukset vaativat koneen aukaisun jos ko. vika on koneessa eikä turbossa. Mulla osat ja kannenkoneistus ilman asennustöita kustansi n. 900€.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Vastaa Viestiin