ACC näyttö/ilmastointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
teros
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syys 15, 2006 12:23
Paikkakunta: kuusankoski

ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja teros »

Kuuluuko automaatti-ilmastoinnin lähteä aina auto-asennossa käyntiin,kun laittaa virrat päälle?
Itsellä lähtee aina puhallus pelkästään lasille,eikä muutu auto-asentoon muutenkuin nappia painamalla. Näin myös,jos sammuttaa auton hetkeksi aikaa,lähtee aina pelkkä tuulilasille puhallus päälle.
Samoin myös ilmastoinnin releelle tulee jatkuva virta,oli ACC päällä tai ei. Kuuluuko olla näin?
Rele ei naksahda vaikka mitä nappuloita painelee. Useilla eri releiilä kokeiltu,ja sama juttu.
Kalibrointi ei muuta asiaa mitenkään.
Kylmää ei kuitenkaan tule,ei sitten millään.
Voiko kompuran toiminnan testata jotenkin?
Kylmäaineet laitettu,on riittävästi.
Voisikos tuo ACC-paneeli olla rikki,kun tuommoista tekee?
Ja,koska tuo kompura on tietenkin rikki,uutta/käytettyä voi tarjota,esim. yv.
On siis vm-98,jos jotenkin johonkin vaikuttaa.
Techissäkin käytetty...
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Releen tulisi naksahtaa kun ACC laitetaan päälle tai pois. Samaten konetilassa kuunnellessa kompuraa magneettikytkimen tulisi naksahtaa aika kovaankin ääneen kun ilmastointi laitetaan on/off.

Käsittääkseni tuon sai jotenkin ohjelmoitua että mikä moodi ACC:stä lähtee päälle automaattisesti autoa käynnistettäessä?
SAAB 9-5 Aero -05
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

syötä kompuralle suora virta ja katso/kuuntele kytkeytyykö magneettikytkin päälle. helpoin testata kun auto on käynnissä niin näkee jaksaako kytkin pitää koneen käydessä. muutaman korjannut sillälailla kun se kytkin kuluu niin ottanut prikan pois sieltä välistä tai laittanut ohuemman prikan niin taas toimii. femmassa tosin aika ahdas saada se kompuran päätylevy pois.. ja koitas samalla kun auto käy niin painaa AUTO ja OFF samaan aikaan niin näkee tuleeko vikakoodeja.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Moi! Laitoin sulle YV tosta kompurasta jota olitkin jo kysellyt!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Olis varmaan hyvä tsekata myös magneettikytkimen magneettikäämi koska siinä on ylikuumenemissuoja joka sulaa 184° ja sitä ei pysty korjaamaan vaan se on vaihdettava. Vian pitäisi näkyä tech'illä tsekatessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Johan tuossa aloitusviestissä sanottiin että Techin päässä on käyty ja kalibrointi suoritettu ilman vaikutusta
SAAB 9-5 Aero -05
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jyrchi kirjoitti:Johan tuossa aloitusviestissä sanottiin että Techin päässä on käyty ja kalibrointi suoritettu ilman vaikutusta
Jos viestisi mulle tarkoitit. Paskan minä sille kun en siitä kalibroinnista edes puhunut vaan magneetti käämistä ja se ei ilmene TECH:issä ellei sitä osaa etsiä.

Ei olisi meinaan eka kerta kun käämitys sulaa ja menee oikkariin arvo on saabilta annettu 184° mut on kyllä hajonnut alemmissakin lämmöissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
teros
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syys 15, 2006 12:23
Paikkakunta: kuusankoski

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja teros »

Lähinnä nyt kiinnostaa tieto,kuuluuko releelle tulla jatkuva virta?
Ja tuon acc-panelin käytös ihmetyttää...
Kun ei tuo rele naksahtele kun painelee on/off nappia,tai ecoa tai mitään.
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Aloitus puhalluksen pystyy muistaakseni itse säätämään, manuaalissa pitäisi olla ohjeet - toki jos rele tms. rikki, niin se ei välttämättä toimi oikein.

Laitan tähän samaan ketjuun tyhmän kysymyksen: Kun AAC on Econilla, niin käytetäänkö silloin kompuraa? Mitä jos haluaa käyttää vain pelkkää puhallusta ilman AC:n päällä oloa, niin onnistuuko tämä? Koska OFF-nappihan sammuttaa koko paskan.
-*-Elämä on-*-
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

ECON-moodi ei käytä kompuraa. Automaattinen puhallusnopeudensäätö yms. toimivat edelleen, mutta kompura on seis.
SAAB 9-5 Aero -05
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllähän releelle aina sähkö pitää tulla, ohjaustahan siinä vaan pätkitään, että lähteekö se sähkö eteenpäin siitä releeltä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4643
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ACC näyttö/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lisätään...

Tuolle kompressorin magneettikytkimen releelle tulee jatkuva virta (+30) liitäntään 30.
Releen ohjauksen napaan 86 tulee virta virtalukon ohjaamana (+15).
Relettä maadoitetaan liitännän 85 kautta ja lähtö 87 menee magneettikytkimen käämille.

Eli virrat päällä pitää olla jännite releen navoissa 30 ja 86.
Vastaavasti virrattomana voi liitännästä 87 mitata resistanssimittauksen maita vasten, jolloin siinä pitäisi näkyä magneettikytkimen käämin resistanssi. Mikäli se on ääretön, on tuolla edellä mainittu ylikuumeneminen todennäköisesti tapahtunut tai sitten johtosarjavika.
Kun ilmastointi laitetaan päälle, pitää releen nasta 85 maadoittua ja samalla jännite tulla lähtönastaan 87. Vastaavasti ilmastoinnin ollessa pois päältä, näkyy tuossa edellä mainitussa nastassa 85 jännite, mikäli releen käämi on ehjä.

Yleismittarilla jännitemittauksella virrat päällä selviää ainakin tuon releen ja sen ohjauspiirin toimintakunto. Magneettikytkimen voi sitten tarvittaessa mitata virrattomana resistanssimittauksella.

ps. Wissin mukaan tuon releen kytkentäjärjestys on noin. Ohjausnastat 85 ja 86 voivat periaatteessa olla toisinpäin, mutta uskotaan johdotuksen olevan kuvien mukainen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin