ACC näyttö/ilmastointi
ACC näyttö/ilmastointi
Kuuluuko automaatti-ilmastoinnin lähteä aina auto-asennossa käyntiin,kun laittaa virrat päälle?
Itsellä lähtee aina puhallus pelkästään lasille,eikä muutu auto-asentoon muutenkuin nappia painamalla. Näin myös,jos sammuttaa auton hetkeksi aikaa,lähtee aina pelkkä tuulilasille puhallus päälle.
Samoin myös ilmastoinnin releelle tulee jatkuva virta,oli ACC päällä tai ei. Kuuluuko olla näin?
Rele ei naksahda vaikka mitä nappuloita painelee. Useilla eri releiilä kokeiltu,ja sama juttu.
Kalibrointi ei muuta asiaa mitenkään.
Kylmää ei kuitenkaan tule,ei sitten millään.
Voiko kompuran toiminnan testata jotenkin?
Kylmäaineet laitettu,on riittävästi.
Voisikos tuo ACC-paneeli olla rikki,kun tuommoista tekee?
Ja,koska tuo kompura on tietenkin rikki,uutta/käytettyä voi tarjota,esim. yv.
On siis vm-98,jos jotenkin johonkin vaikuttaa.
Techissäkin käytetty...
Itsellä lähtee aina puhallus pelkästään lasille,eikä muutu auto-asentoon muutenkuin nappia painamalla. Näin myös,jos sammuttaa auton hetkeksi aikaa,lähtee aina pelkkä tuulilasille puhallus päälle.
Samoin myös ilmastoinnin releelle tulee jatkuva virta,oli ACC päällä tai ei. Kuuluuko olla näin?
Rele ei naksahda vaikka mitä nappuloita painelee. Useilla eri releiilä kokeiltu,ja sama juttu.
Kalibrointi ei muuta asiaa mitenkään.
Kylmää ei kuitenkaan tule,ei sitten millään.
Voiko kompuran toiminnan testata jotenkin?
Kylmäaineet laitettu,on riittävästi.
Voisikos tuo ACC-paneeli olla rikki,kun tuommoista tekee?
Ja,koska tuo kompura on tietenkin rikki,uutta/käytettyä voi tarjota,esim. yv.
On siis vm-98,jos jotenkin johonkin vaikuttaa.
Techissäkin käytetty...
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Releen tulisi naksahtaa kun ACC laitetaan päälle tai pois. Samaten konetilassa kuunnellessa kompuraa magneettikytkimen tulisi naksahtaa aika kovaankin ääneen kun ilmastointi laitetaan on/off.
Käsittääkseni tuon sai jotenkin ohjelmoitua että mikä moodi ACC:stä lähtee päälle automaattisesti autoa käynnistettäessä?
Käsittääkseni tuon sai jotenkin ohjelmoitua että mikä moodi ACC:stä lähtee päälle automaattisesti autoa käynnistettäessä?
SAAB 9-5 Aero -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: ACC näyttö/ilmastointi
syötä kompuralle suora virta ja katso/kuuntele kytkeytyykö magneettikytkin päälle. helpoin testata kun auto on käynnissä niin näkee jaksaako kytkin pitää koneen käydessä. muutaman korjannut sillälailla kun se kytkin kuluu niin ottanut prikan pois sieltä välistä tai laittanut ohuemman prikan niin taas toimii. femmassa tosin aika ahdas saada se kompuran päätylevy pois.. ja koitas samalla kun auto käy niin painaa AUTO ja OFF samaan aikaan niin näkee tuleeko vikakoodeja.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Moi! Laitoin sulle YV tosta kompurasta jota olitkin jo kysellyt!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Olis varmaan hyvä tsekata myös magneettikytkimen magneettikäämi koska siinä on ylikuumenemissuoja joka sulaa 184° ja sitä ei pysty korjaamaan vaan se on vaihdettava. Vian pitäisi näkyä tech'illä tsekatessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Johan tuossa aloitusviestissä sanottiin että Techin päässä on käyty ja kalibrointi suoritettu ilman vaikutusta
SAAB 9-5 Aero -05
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Jos viestisi mulle tarkoitit. Paskan minä sille kun en siitä kalibroinnista edes puhunut vaan magneetti käämistä ja se ei ilmene TECH:issä ellei sitä osaa etsiä.Jyrchi kirjoitti:Johan tuossa aloitusviestissä sanottiin että Techin päässä on käyty ja kalibrointi suoritettu ilman vaikutusta
Ei olisi meinaan eka kerta kun käämitys sulaa ja menee oikkariin arvo on saabilta annettu 184° mut on kyllä hajonnut alemmissakin lämmöissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Lähinnä nyt kiinnostaa tieto,kuuluuko releelle tulla jatkuva virta?
Ja tuon acc-panelin käytös ihmetyttää...
Kun ei tuo rele naksahtele kun painelee on/off nappia,tai ecoa tai mitään.
Ja tuon acc-panelin käytös ihmetyttää...
Kun ei tuo rele naksahtele kun painelee on/off nappia,tai ecoa tai mitään.
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Aloitus puhalluksen pystyy muistaakseni itse säätämään, manuaalissa pitäisi olla ohjeet - toki jos rele tms. rikki, niin se ei välttämättä toimi oikein.
Laitan tähän samaan ketjuun tyhmän kysymyksen: Kun AAC on Econilla, niin käytetäänkö silloin kompuraa? Mitä jos haluaa käyttää vain pelkkää puhallusta ilman AC:n päällä oloa, niin onnistuuko tämä? Koska OFF-nappihan sammuttaa koko paskan.
Laitan tähän samaan ketjuun tyhmän kysymyksen: Kun AAC on Econilla, niin käytetäänkö silloin kompuraa? Mitä jos haluaa käyttää vain pelkkää puhallusta ilman AC:n päällä oloa, niin onnistuuko tämä? Koska OFF-nappihan sammuttaa koko paskan.
-*-Elämä on-*-
Re: ACC näyttö/ilmastointi
ECON-moodi ei käytä kompuraa. Automaattinen puhallusnopeudensäätö yms. toimivat edelleen, mutta kompura on seis.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: ACC näyttö/ilmastointi
kyllähän releelle aina sähkö pitää tulla, ohjaustahan siinä vaan pätkitään, että lähteekö se sähkö eteenpäin siitä releeltä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: ACC näyttö/ilmastointi
Lisätään...
Tuolle kompressorin magneettikytkimen releelle tulee jatkuva virta (+30) liitäntään 30.
Releen ohjauksen napaan 86 tulee virta virtalukon ohjaamana (+15).
Relettä maadoitetaan liitännän 85 kautta ja lähtö 87 menee magneettikytkimen käämille.
Eli virrat päällä pitää olla jännite releen navoissa 30 ja 86.
Vastaavasti virrattomana voi liitännästä 87 mitata resistanssimittauksen maita vasten, jolloin siinä pitäisi näkyä magneettikytkimen käämin resistanssi. Mikäli se on ääretön, on tuolla edellä mainittu ylikuumeneminen todennäköisesti tapahtunut tai sitten johtosarjavika.
Kun ilmastointi laitetaan päälle, pitää releen nasta 85 maadoittua ja samalla jännite tulla lähtönastaan 87. Vastaavasti ilmastoinnin ollessa pois päältä, näkyy tuossa edellä mainitussa nastassa 85 jännite, mikäli releen käämi on ehjä.
Yleismittarilla jännitemittauksella virrat päällä selviää ainakin tuon releen ja sen ohjauspiirin toimintakunto. Magneettikytkimen voi sitten tarvittaessa mitata virrattomana resistanssimittauksella.
ps. Wissin mukaan tuon releen kytkentäjärjestys on noin. Ohjausnastat 85 ja 86 voivat periaatteessa olla toisinpäin, mutta uskotaan johdotuksen olevan kuvien mukainen.
Tuolle kompressorin magneettikytkimen releelle tulee jatkuva virta (+30) liitäntään 30.
Releen ohjauksen napaan 86 tulee virta virtalukon ohjaamana (+15).
Relettä maadoitetaan liitännän 85 kautta ja lähtö 87 menee magneettikytkimen käämille.
Eli virrat päällä pitää olla jännite releen navoissa 30 ja 86.
Vastaavasti virrattomana voi liitännästä 87 mitata resistanssimittauksen maita vasten, jolloin siinä pitäisi näkyä magneettikytkimen käämin resistanssi. Mikäli se on ääretön, on tuolla edellä mainittu ylikuumeneminen todennäköisesti tapahtunut tai sitten johtosarjavika.
Kun ilmastointi laitetaan päälle, pitää releen nasta 85 maadoittua ja samalla jännite tulla lähtönastaan 87. Vastaavasti ilmastoinnin ollessa pois päältä, näkyy tuossa edellä mainitussa nastassa 85 jännite, mikäli releen käämi on ehjä.
Yleismittarilla jännitemittauksella virrat päällä selviää ainakin tuon releen ja sen ohjauspiirin toimintakunto. Magneettikytkimen voi sitten tarvittaessa mitata virrattomana resistanssimittauksella.
ps. Wissin mukaan tuon releen kytkentäjärjestys on noin. Ohjausnastat 85 ja 86 voivat periaatteessa olla toisinpäin, mutta uskotaan johdotuksen olevan kuvien mukainen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)