Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Eli tosiaan täytyy lähiaikoine takaista ruostekorjaus.
Tälläinen ongelma kummallakin puolella!
Ajattelin vetää 2k/maalilla, ja 2k/pohjamaalilla ja lakat. Kittinä ajattelin käyttää ns. metallikittiä. Ostin tätä hommaa varten uuden pinen ruiskun yläsäiliöllä. Maalia 2dl lantrattuna pitäisi passata?
Nyt minua sekoitettiin näitten kaksikomponenttimaalien kohdalla. Yhet sanoo että saa nuita metallik värejä 2k:na, toisen taas ei, vaan väittävät että metallic on vesiohenteinen maali, eikä sitä saa nykyään kaksikomponenttimaalina.
Onhan toi mun Saab metallic? Kaitpa ne on kaikki?
Kuka puhuu paskaa liittyen tuohon kaksikomponenttisuuteen?
Onko vesiliukoinen hankala kuivauttaa?
Muuta huomioitavaa?
Tälläinen ongelma kummallakin puolella!
Ajattelin vetää 2k/maalilla, ja 2k/pohjamaalilla ja lakat. Kittinä ajattelin käyttää ns. metallikittiä. Ostin tätä hommaa varten uuden pinen ruiskun yläsäiliöllä. Maalia 2dl lantrattuna pitäisi passata?
Nyt minua sekoitettiin näitten kaksikomponenttimaalien kohdalla. Yhet sanoo että saa nuita metallik värejä 2k:na, toisen taas ei, vaan väittävät että metallic on vesiohenteinen maali, eikä sitä saa nykyään kaksikomponenttimaalina.
Onhan toi mun Saab metallic? Kaitpa ne on kaikki?
Kuka puhuu paskaa liittyen tuohon kaksikomponenttisuuteen?
Onko vesiliukoinen hankala kuivauttaa?
Muuta huomioitavaa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Aika pahan näköiseksi jo päässyt, kannattaa varautua että tulee parin vuoden sisällä uudestaan esiin, jollet ala peltiä vaihtamaan tai hiekka puhaltamaan.Shadow_Fi kirjoitti:Eli tosiaan täytyy lähiaikoine takaista ruostekorjaus.
Tälläinen ongelma kummallakin puolella!
Ajattelin vetää 2k/maalilla, ja 2k/pohjamaalilla ja lakat. Kittinä ajattelin käyttää ns. metallikittiä. Ostin tätä hommaa varten uuden pinen ruiskun yläsäiliöllä. Maalia 2dl lantrattuna pitäisi passata?
Nyt minua sekoitettiin näitten kaksikomponenttimaalien kohdalla. Yhet sanoo että saa nuita metallik värejä 2k:na, toisen taas ei, vaan väittävät että metallic on vesiohenteinen maali, eikä sitä saa nykyään kaksikomponenttimaalina.
Onhan toi mun Saab metallic? Kaitpa ne on kaikki?
Kuka puhuu paskaa liittyen tuohon kaksikomponenttisuuteen?
Onko vesiliukoinen hankala kuivauttaa?
Muuta huomioitavaa?
Ei toi vesioheteisuus sulje 2k ominaisuutta pois. 2k tarkoittaa vain että kiihdytin lisätään vasta maalattaessa. esim. spray maalit ovat 1k liuotin ohenteisia.
Tuossa vesiohenteisia tuotteita http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... aeisvaerit
Kysäse tuolta maaleja jos asustelet pk-seudulla http://www.decovari.fi/ ja jos et niin selvitä oman paikkakuntasi automaali kauppa ja lompsi sisään, ne varmaan osaavat parhaiten neuvoa myymiensä tuötteiden käytön.
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Maalailin aikoinaan tontun (metalliväri) kyljet ovilistasta alaspäin. Metallivärit ovat tosiaan "vesivärejä". Käytin DeBeerin tuotteita (värimassa muistaakseni 900-sarja) ja oli mielestäni helppo maali maalata. Se oli ainakin 1K-tavaraa. Vesiohenteisen maalin kuivumista voi nopeuttaa esim. hiustenkuivaimella. Lakaksi sitten kunnon 2K-lakka.
Ennen maalaustöitä ja kittauksia tietysti sisäloksut, helmat yms. pois ja huolellinen ruosteen poisto (unohtamatta pellin taustapintaa).
Ennen maalaustöitä ja kittauksia tietysti sisäloksut, helmat yms. pois ja huolellinen ruosteen poisto (unohtamatta pellin taustapintaa).
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Muutamastakin Saabista kyseisen paikan siistineenä sanoisin, että helmat irti kunnolla, sieltä kaiken ryönän pois siivous. Hiekkapuhallusta kohteeseen ja jos se ei ole mahdollista, niin nylon-laikalla puhtaaksi. pohjamaali ja sen kuivuttua vahvempi kerros samaa tavaraa, se hiotaan sileäksi ja siihen pigmentti päälle. Huolellisen kuivauksen (lämmityksen) jälkeen 2K-lakka, niin hyvää tulee vuosiksi.
Tärkeintä on putsata kaikki alkavat ruvet helmoista samalla kertaa, jottei leviä helmansuojissa hiljakseen.
Kuten Saab-man totesi, ei saa unohtaa pellin taustapintaakaan.
Tärkeintä on putsata kaikki alkavat ruvet helmoista samalla kertaa, jottei leviä helmansuojissa hiljakseen.
Kuten Saab-man totesi, ei saa unohtaa pellin taustapintaakaan.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Onko maaleilla isoakin eroa? Kannattaako alkaa värkkäämään ja hakemaan kallimpaa maalia ammattiliikkeistä? Keminmaan paakkari laski 1dl maalilla + lakka + 2k pohjamaali + metallikitti, oliko 47€. Eli aikaan saan 2dl maalia, 2dl pohjamaalia, 2dl lakkaa + metallikitti.
Maalin sanoivat olevan 2k vaikka oli puhetta metallik väristä.
Toiseessa liikkeissä nauroivat niille ja huusivat että onko heillä 15 vuoden maalauskokemusta.
Tuntui järkevältä koska paakkari on perus varaosaliike, eikä tietääkseni siellä ole maalareita töissä.
Maalin sanoivat olevan 2k vaikka oli puhetta metallik väristä.
Toiseessa liikkeissä nauroivat niille ja huusivat että onko heillä 15 vuoden maalauskokemusta.
Tuntui järkevältä koska paakkari on perus varaosaliike, eikä tietääkseni siellä ole maalareita töissä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Pintamaali ei estä ruosteen tunkeutumista läpi korjatusta kohteesta, pohjatyöt ratkaisevat korjauksen onnistumisen.
Sen verran kuopalle syöpynyttä peltiä näyttää olevan tuossa kaaren kulmassa, ettei mikään karvalaikkahionta/ruosteenmuuntotahna enään tepsi.
Vaatii ehdottomasti hiekkapuhallusta tai vastaavaa menetelmää, muuten joudut tekemään saman korjauksen parin vuoden kuluttua viimeistään
Sen verran kuopalle syöpynyttä peltiä näyttää olevan tuossa kaaren kulmassa, ettei mikään karvalaikkahionta/ruosteenmuuntotahna enään tepsi.
Vaatii ehdottomasti hiekkapuhallusta tai vastaavaa menetelmää, muuten joudut tekemään saman korjauksen parin vuoden kuluttua viimeistään
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Tommosen savotan tein tannoin entiseen femmaan. http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... 29&t=99270
Nyt jälkiviisaana tuo topickissa mainittu kiveniskuteippi olisi kyllä kannattanut laittaa fiksatun maalipinnan päälle. Maalipinta meni rikki kiveniskemien vuoksi siitä terävän kantin kohdalta, mistä alkaa oven karmi. Noh, nyt tossa tuoreemmassa femmassamme on jo sama juttu edessä kuskin puolella. Saas nähdä miten saan sen onnistumaan.
Siis kaksikomponentti maali on sellainen, jossa maali ja kovetin sekoitetaan toisiinsa. Maalin ohenne on oikeastaan ihan eri asia, kuin tuo tyyppi onko yksi- vai kaksikomponenttinen. Tässä viimeisin karvas maalinostokokemus tuli, kun ostin vesivärinä automaalia aerosolipurkissa ja se olikin 2K. Purkin pohjassa oleva nappi painetaan ja sekoitetaan. Sit maalataan ja purkki tömähtää viimeistään seuraavanapäivänä, vaikka veisi ulos pakkaseen. Pikkusen harmitti, kun maalattava pinta-ala oli kämmenen kokoinen ja en tajunnut tuota purkin tyyppiä, kun vasta liikkeen sekoitettua miksin sinne purkkiin.
Eli summa summarum. Akryylimaali olisi aerosolina esim. tai ruiskussakin kätevintä näihin kotikorjauksiin. Niitä on kaksi komponenttisena ruiskumaalaukseen ja yksikomponenttisena aerosolipurkissa. Käytännössä puhutaan raskaankaluston maaleista, koska jostakin syystä ne henkilöautojen maalauksessa on jo kielletty (olenko väärässä?) Vesiväreistä yksikomponenttisena ei ole vielä kertynyt kokemusta. LIsäksi on olemassa metallivärien kanssa ratkaisu: värimassan veto, käytännössä näyttää ihan karkealta mattapinnalta maalattuna ja sitten lakka päälle, joka tuo kiillon. Tuo yhden sikakalliin 2k vesivärin maalauskokemus on kyllä kirkkaana muistissa. Hyvin se maalautui, mutta tuli hemmetin kallis maalaus purkin mentyä tönköksi vain vähän käytettynä.
Nyt jälkiviisaana tuo topickissa mainittu kiveniskuteippi olisi kyllä kannattanut laittaa fiksatun maalipinnan päälle. Maalipinta meni rikki kiveniskemien vuoksi siitä terävän kantin kohdalta, mistä alkaa oven karmi. Noh, nyt tossa tuoreemmassa femmassamme on jo sama juttu edessä kuskin puolella. Saas nähdä miten saan sen onnistumaan.
Siis kaksikomponentti maali on sellainen, jossa maali ja kovetin sekoitetaan toisiinsa. Maalin ohenne on oikeastaan ihan eri asia, kuin tuo tyyppi onko yksi- vai kaksikomponenttinen. Tässä viimeisin karvas maalinostokokemus tuli, kun ostin vesivärinä automaalia aerosolipurkissa ja se olikin 2K. Purkin pohjassa oleva nappi painetaan ja sekoitetaan. Sit maalataan ja purkki tömähtää viimeistään seuraavanapäivänä, vaikka veisi ulos pakkaseen. Pikkusen harmitti, kun maalattava pinta-ala oli kämmenen kokoinen ja en tajunnut tuota purkin tyyppiä, kun vasta liikkeen sekoitettua miksin sinne purkkiin.
Eli summa summarum. Akryylimaali olisi aerosolina esim. tai ruiskussakin kätevintä näihin kotikorjauksiin. Niitä on kaksi komponenttisena ruiskumaalaukseen ja yksikomponenttisena aerosolipurkissa. Käytännössä puhutaan raskaankaluston maaleista, koska jostakin syystä ne henkilöautojen maalauksessa on jo kielletty (olenko väärässä?) Vesiväreistä yksikomponenttisena ei ole vielä kertynyt kokemusta. LIsäksi on olemassa metallivärien kanssa ratkaisu: värimassan veto, käytännössä näyttää ihan karkealta mattapinnalta maalattuna ja sitten lakka päälle, joka tuo kiillon. Tuo yhden sikakalliin 2k vesivärin maalauskokemus on kyllä kirkkaana muistissa. Hyvin se maalautui, mutta tuli hemmetin kallis maalaus purkin mentyä tönköksi vain vähän käytettynä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Shadow; alempana listaa maalamoista - kannattaa kysyä ensin korjausarvio alan likkeestä. Toki itsekin on mukava tehdä jos kaikki onnistuu kerralla hyvin ja on paikka sekä kunnon välineet työhön. Kunnon maaleihin / lakkaan yms. menee helposti ainakin 100e ellei enemmänkin
http://www.automaalaus.info/page/Automaalaamot
Itsellä oli maalaamossa v. 2010 tehty Audi A4 vm. 2000 koko takakaaren ruostevaurioden korjaus ja maalaus sekä lakkaus. PK-seudulla maksoi 200e ja helvetin hyvä jälki - ei huomannu mitään että ois maalattu.
Luulen että Kemistä maalaus ilman stadi lisää kyseisille paikoille saattaisi irrota maks. 350e sis. molemmat puolet, mutta joo - kannattaa kysyä heiltä itseltään tarkka hinta, ja kysy useasta maalaamosta ja Googleta maalaamo ensin mihin meinaat viedä, jos siis meinaat...
http://www.automaalaus.info/page/Automaalaamot
Itsellä oli maalaamossa v. 2010 tehty Audi A4 vm. 2000 koko takakaaren ruostevaurioden korjaus ja maalaus sekä lakkaus. PK-seudulla maksoi 200e ja helvetin hyvä jälki - ei huomannu mitään että ois maalattu.
Luulen että Kemistä maalaus ilman stadi lisää kyseisille paikoille saattaisi irrota maks. 350e sis. molemmat puolet, mutta joo - kannattaa kysyä heiltä itseltään tarkka hinta, ja kysy useasta maalaamosta ja Googleta maalaamo ensin mihin meinaat viedä, jos siis meinaat...
-*-Elämä on-*-
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Hiekkapuhalluksesta yksi tyyppi sanoi että menee pelti jo liian ohueksi tai alkaa aaltoilemaan. Meinasi että tuollainen teräskarvalaikka olisi paras. Sitä mieltä varmaan itsekkin nyt olen. Vedän laikalla puhtaaksi, ja sitten hapot niihin (fosforihappoa). Jonka jälkeen kittaus (metallikitti, eli alumiinikitti), sitten 2k pohjamaalaus, hionta, sitten väri, ja lakka. Pitäisi muistaa tilata 3M teippisuojan.
Eiköhän nuilla konsteilla saada jo kestävää jälkeä?
Eiköhän nuilla konsteilla saada jo kestävää jälkeä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ruostevaurion korjaus... Vinkkejä?
Menee ohuemmaksi molemmilla tavoilla, mutta ruostunut pinta on jokatapauksessa putsattava pois pellistä, muuten korjauksesta ei ole kuin muisto ensi keväänä.
hiekkapuhalluspainetta ja suuntaa voi säätää ja tuossa kohtaa pellissä ei ole laajoja, suoria alueita, jotka lähtisi venymään.
Itsellä omassa autossa ruostuminen oli lähtenyt liikkeelle helman ja korin väliin jääneistä hiekanmuruista, jotka oli maalipinnan syönyt hajalle välillä kihnuttaessaan.
hiekkapuhalluspainetta ja suuntaa voi säätää ja tuossa kohtaa pellissä ei ole laajoja, suoria alueita, jotka lähtisi venymään.
Itsellä omassa autossa ruostuminen oli lähtenyt liikkeelle helman ja korin väliin jääneistä hiekanmuruista, jotka oli maalipinnan syönyt hajalle välillä kihnuttaessaan.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.