Kylmä käynti ongelma
Kylmä käynti ongelma
Tankkasin 30L e85 tankkiin jossa n 35 L bensiiniä. seuraava päivän aamuna emäntä lähti liikenteeseen ja soitti hädissään että auto käy kuin puimakone tyhjä käynnillä. hetken kuluttua kun moottori vähän lämpeni niin käynti tasaantui.vielä ei ole uutta kuulunut ilmeisesti pääsi perille mistyähän tuokin johtuu
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Re: Kylmä käynti ongelma
mahdollisesti ei ehtinyt adaptoimaan polttoaineen muutosta ennen kuin auto sammutettiin pihaan,
jos bensa asemalta lyhyt matka. toimii taas kun adaptointi suoritettu.
jos bensa asemalta lyhyt matka. toimii taas kun adaptointi suoritettu.
Re: Kylmä käynti ongelma
Kannattaisi katsoa mihin arvoon Ad85 on asettunut ja vastaako se suunnilleen tankin sisältöä ja paljonko Amul on. Onko ilmamassamittari testattu tai vaihdettu uuteen ?
Nollakelit tuo esiin ilmiöitä jotka viallisten antureiden tai ilmavuotojen takia tuntuu korostuvan etanolilla.
Nollakelit tuo esiin ilmiöitä jotka viallisten antureiden tai ilmavuotojen takia tuntuu korostuvan etanolilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kylmä käynti ongelma
Moro,
täällä satunnaisesti myös humppaa etanolilla. Yleensä kuitenkin välttyy humpalta kun antaa käydä hetken ennenkuin kuormittaa konetta. Jotenkin tuntuu että jos lohkolämmitin on päällä liian vähän aikaa humppaa todennäköisemmin kuin ilman lohkolämmitystä. Pakkastahan ei ole juuri vielä täällä etelässä ollut, joten siitä ei ole juuri kokemusta etanolilla. Bensalla ei ole mitään käynnistysongelmia.
Jossain aikaisemmin taidettiin mainita että juuri nämä ensimmäiset 2,3t Aut mallit olisivat haasteellisimpia etanolikonversiolle, mutta pitäneekö paikkansa?
Eli olisi kiinnostavaa tietää onko jollakulla samanlainen set up, eikä koskaan mitään kylmäkäynnistykseen liittyvää hetkellistä käyntihäiriötä esiinny. Eli käynnistys on identtinen riippumatta siitä ajaako bensalla vaiko etanolilla, lukuunottamatta hieman pidempää startinpyöritystä etanolilla.
täällä satunnaisesti myös humppaa etanolilla. Yleensä kuitenkin välttyy humpalta kun antaa käydä hetken ennenkuin kuormittaa konetta. Jotenkin tuntuu että jos lohkolämmitin on päällä liian vähän aikaa humppaa todennäköisemmin kuin ilman lohkolämmitystä. Pakkastahan ei ole juuri vielä täällä etelässä ollut, joten siitä ei ole juuri kokemusta etanolilla. Bensalla ei ole mitään käynnistysongelmia.
Jossain aikaisemmin taidettiin mainita että juuri nämä ensimmäiset 2,3t Aut mallit olisivat haasteellisimpia etanolikonversiolle, mutta pitäneekö paikkansa?
Eli olisi kiinnostavaa tietää onko jollakulla samanlainen set up, eikä koskaan mitään kylmäkäynnistykseen liittyvää hetkellistä käyntihäiriötä esiinny. Eli käynnistys on identtinen riippumatta siitä ajaako bensalla vaiko etanolilla, lukuunottamatta hieman pidempää startinpyöritystä etanolilla.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kylmä käynti ongelma
Terve,
Täällä 9-5 2.3t autom. vm. -99 ja etanolille softattu. Käynnistyksen jälkeistä humppaa on esiintynyt pakkaskeleillä silloin tällöin harvakseltaan olipa tankissa E85:tä tai 95E:tä. Humppa alkaa kun vaihdevalitsimen siirtää käynnistyksen jälkeen pois P-asennosta. Mutta kun antaa moottorin käydä ensin noin 20 sekkaa, jolloin kierrokset ehtivät jo tasaantua, ja vasta sitten siirtää valitsinta, toimii kaikki normaalisti. Jos kumminkin on niin kiire liikkeelle lähdön kanssa, että homma menee humpaksi, niin se loppuu, kun tökkäsee vaihdevalitsemen takaisin P:lle. Kauaa ei tarvitse odottaa, että pääsee liikkeelle, enkä pidä tuota ominaisuutta minään ongelmana.
Täällä 9-5 2.3t autom. vm. -99 ja etanolille softattu. Käynnistyksen jälkeistä humppaa on esiintynyt pakkaskeleillä silloin tällöin harvakseltaan olipa tankissa E85:tä tai 95E:tä. Humppa alkaa kun vaihdevalitsimen siirtää käynnistyksen jälkeen pois P-asennosta. Mutta kun antaa moottorin käydä ensin noin 20 sekkaa, jolloin kierrokset ehtivät jo tasaantua, ja vasta sitten siirtää valitsinta, toimii kaikki normaalisti. Jos kumminkin on niin kiire liikkeelle lähdön kanssa, että homma menee humpaksi, niin se loppuu, kun tökkäsee vaihdevalitsemen takaisin P:lle. Kauaa ei tarvitse odottaa, että pääsee liikkeelle, enkä pidä tuota ominaisuutta minään ongelmana.
Re: Kylmä käynti ongelma
Biopower-softat (nehän on MY05+ pohjia vähintään aina) on 5-vaihteiselle automaatille tehty eli 4-vaihteisella automaatilla P/N<->D/R tyhjäkäyntikompensointi ei toimi ihan 100%. Vaikka siirtäisi kaikki parametrit alkuperäisestä. Luultavasti koodissa on jokin oletus joka ei päde 4-vaihteiselle ja tyhjäkäyntisäädin vähän sekoilee. Sen kanssa pystyy kuitenkin elämään, toinen mahdollinen oire on että tyhjäkäynti P/N asennossa katoaa, sen saa korjattua kun resetoi ecun käyttämällä sulaketta irti (n. 17 9-5:ssä). Ei ole tullut esiin jostain syystä OG9-3:ssa, ehkäpä johtuu siitä että niissä on tyhjäkäyntikierrokset korkeammat. Voi toki kokeilla nostaa tuollaisen 4v automaatti 9-5 biopowerin tyhjäkäynnin myös, tosin sitten ryömii aika innokkaasti D päällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kylmä käynti ongelma
Trollistahan tuli ulos eka BP ohjauksella oleva 9-5 kesäkuussa 2004 se laskettiin jo 2005 malliksi eli tavallaan parikuukautta etuajassa.jcarlson kirjoitti:Biopower-softat (nehän on MY05+ pohjia vähintään aina)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kylmä käynti ongelma
Jep, softapohja on MY05. No, relevanttia kuitenkin on se että uudempi kuin MY02 eli 5-vaihteiselle laatikolle tehty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kylmä käynti ongelma
Sori OT:ksi menee!core2 kirjoitti:Trollistahan tuli ulos eka BP ohjauksella oleva 9-5 kesäkuussa 2004 se laskettiin jo 2005 malliksi eli tavallaan parikuukautta etuajassa.jcarlson kirjoitti:Biopower-softat (nehän on MY05+ pohjia vähintään aina)
Mutta Mitenkäs tämä nut sit vaikuttaa omaan autooni kun sehän on juurikin tehty 8/2004 ja kun siihen ajattelin kävään aikana laitattaa viina softan..? Vai onko mitään merkitystä mihinkään suuntaan? (Aasille saa taas rautalangasta vääntää )
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Kylmä käynti ongelma
Ei ole merkitystä. Puhe oli vain 4-vaihteisista automaateista. 5-vaihteinen on kaikissa MY02->
Ja kyllä se pelaa noissa 4-vaihteisissakin, pitää vaan huomioida pari juttua ja hyväksyä se että 15v vanha auto ei toimi aivan samalla tavalla kuin uusi.
Ja kyllä se pelaa noissa 4-vaihteisissakin, pitää vaan huomioida pari juttua ja hyväksyä se että 15v vanha auto ei toimi aivan samalla tavalla kuin uusi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com