Sentronic-järkeä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ajelen D:llä 40km/h tasavauhtia ylämäkeen, mäen päällä rajoitus muuttuu 60km/h, johon kiihdytän "normaalin rivakasti". Kierrokset nousee n.3000 tienoille. Saatuani kiihdytettyä päästän kaasun täysin ja alkaa myös alamäki.

SEURAUS:
Laatikko iskee pienemmän vaihteen silmään ja alkaa moottorijarruttaa kierrokset 4000rpm tienoilla. Lyön melkein pääni rattiin.

Mitä V=*^/A ???

Ajoneuvona 9-5 2007 malli.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

9-5T kirjoitti:Olisko turvavyön lukituksessa vikaa.
No joo, ei ole tietenkään mahdollista lyödä päätään rattiin turvavöissä, MUTTA..

Mikä järki saa laatikon heittämään kickdownit ilman kuskin toivetta heti tapahtuneen kiihdytyksen jälkeen? Viksu vekotin. Suorastaan liikenneturvallisuutta parantava.
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Ristom kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Olisko turvavyön lukituksessa vikaa.
No joo, ei ole tietenkään mahdollista lyödä päätään rattiin turvavöissä, MUTTA..

Mikä järki saa laatikon heittämään kickdownit ilman kuskin toivetta heti tapahtuneen kiihdytyksen jälkeen? Viksu vekotin. Suorastaan liikenneturvallisuutta parantava.
Ei se loota kuitenkaan varmaan kickdownia ole tehnyt. ;)
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Rexi »

En tunne tuota Saabin Sentronicia (mulla on vanhempi 4-pykäläinen automaattisaappi, 9-3 2.0t vm 2001), mutta olen kyllä tavannut ihan muunkin merkkisessä autossa perinteisen automaattilootan, joka ilman kaasua rullatessa koittaa pienempää pykälää vaihtamalla pitää vauhdin aisoissa alamäessä. Ihan hyödyllinen ominaisuus sinänsä, mutta tuo kuvauksen mukainen kierrosmäärä ja kova hidastus vaikuttaa vähän liioittelulta. Ehkä tuo sopisi Alpeilta laskeutumiseen, ei tartte käsin vaihtaa pienemmälle eikä painella jarrua. Ehkä logiikka vähän sekoaa tuosta kiihdytyksestä juuri ennen alamäkeä.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse olen jo tottunut että autoni automaattilaatikko "ryntää". Helpoiten tilanteen saa aikaa kun painaa reilummin kaasua --> vauhti kasvaa ja juuri kun laatikon pitäisi vaihtaa, niin päästää kaasun kokonaan ylös tai painaa vielä lisää kaasua. Varsinkin Aero Stage 3:lla sport asennossa kone reagoi kaasuun vielä rivakammin ja laatikko on ihmeissään. Paras apu on että ei tee ko manooveriä :) Tasainen ajotyyli kunniaan, niin automaattikin tajuaa toimia oikein tai siirtyy manuaaliin :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Joo, en nyt oikein tajua, että mitä tässä jutussa haetaan. Jos kerran on kiihdytetty rivakasti, niin tottakai siellä on pieni vaihde päällä! Vaihteisto ei ole vielä ehtinyt vaihtaa isommalle, kun jo kaasu päästetään ylös - niin kyllä siellä on edelleen se pieni vaihde päällä. Mitä jos kiihdyttäisi hiemen alamäkeä ennakoiden? Tai jos kaasun päästäisi hitaammin ylös, ehtisi vaihdekin vaihtumaan?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

KN/Lieto kirjoitti:Joo, en nyt oikein tajua, että mitä tässä jutussa haetaan. Jos kerran on kiihdytetty rivakasti, niin tottakai siellä on pieni vaihde päällä! Vaihteisto ei ole vielä ehtinyt vaihtaa isommalle, kun jo kaasu päästetään ylös - niin kyllä siellä on edelleen se pieni vaihde päällä.
Pointti on siinä, että kaasun päästämisen jälkeen n. 3 sekunnin kuluttua laatikko vaihtoi pienemmälle ja kierrokset pomppasi ylös ja auto nykäsi oikein helvetisti!

Luetun ymmärtämistä.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Ristom kirjoitti:Pointti on siinä, että kaasun päästämisen jälkeen n. 3 sekunnin kuluttua laatikko vaihtoi pienemmälle ja kierrokset pomppasi ylös ja auto nykäsi oikein helvetisti!
Onko tuo toistettavissa? En ole koskaan tuollaiseen törmännyt, mutta ainakin 2002:ssa sain laatikon hämääntymään siitä, että kiihdytin ensin rivakasti ja juuri ennen kuin laatikko olisi vaihtanut isommalle, päästinkin kaasun ylös -> laatikko jätti pienen vaihteen sisään muutamaksi sekunniksi ja kierrokset olivat tapissa koko ajan.

Tuohan EI osaa vaihtaa pienempää, jos moottorijarruttaa alamäessä. Se voisi hyvin osata siinä tilanteessa, että vakionopeussäädin on päällä ja nopeus nousee yli asetetun. Nyt joutuu vaihtamaan kepin manuaaliasentoon ja naksuttelemaan rattinappeja.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei ole toistunut sen koommin, vastaava ilmiö 9-3SC:llä, jossa on myös FA 57:
Alamäessä vauhdin kiihdyttyä ilman kaasua 30-60, laatikko nosti kierrokset tyhjäkäynniltä 4000rpm tienoille reippaan nykäisyn saattelemana. Vähän erikoinen ilmiö. Olen kyllä jo tottunut odottamaan jotain tällaista tilanteessa, jossa laatikko ei ole "jyvällä menosta".
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itse havainnut vastaavaa kovemman kiihdytyksen, jos lopettaa niin että löysää kaasun nopeasti pois. Kierrokset ylhäällä ja laatikko luulee että nopeus saavutettu niin sepä nakkaa isomman silmään ja moottorin vielä kiertäessä se ottaa vielä pienen ponnistuksen. Ongelmasta pääsee, kun antaa kiihdytyksen jälkeen tasakaasua hetken ja vasta sitten löysää kaasun. Ei se laatikon hydrauliikkakaan ehdi kaikkeen mukaan, toinen puoli on sitten elektroniikan pööpöilyt.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Nyt on ollut puhe siitä, että laatikko laittaa pienempää..
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sentronic-järkeä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tarinan opetus oli, että samaa ilmiötä varmasti tapahtuu eri tilanteissa. Kiinnostaa itseäni nämä automaatilaatikkoon liittyvät jutut kun itselle uusi laitos tuollainen. Ei ole kyllä alasvaihtoa tehnyt omani ainakaan niin että mieleen olisi jäänyt. Tosin sehän täysin erilaatikko kuin topicissa, mutta taas automaatissa on kuitenkin hydrauliikka ja elektroniikka mikä voi saada aikaan ilmiöt.
Vastaa Viestiin