Sentronic-järkeä
Sentronic-järkeä
Ajelen D:llä 40km/h tasavauhtia ylämäkeen, mäen päällä rajoitus muuttuu 60km/h, johon kiihdytän "normaalin rivakasti". Kierrokset nousee n.3000 tienoille. Saatuani kiihdytettyä päästän kaasun täysin ja alkaa myös alamäki.
SEURAUS:
Laatikko iskee pienemmän vaihteen silmään ja alkaa moottorijarruttaa kierrokset 4000rpm tienoilla. Lyön melkein pääni rattiin.
Mitä V=*^/A ???
Ajoneuvona 9-5 2007 malli.
SEURAUS:
Laatikko iskee pienemmän vaihteen silmään ja alkaa moottorijarruttaa kierrokset 4000rpm tienoilla. Lyön melkein pääni rattiin.
Mitä V=*^/A ???
Ajoneuvona 9-5 2007 malli.
Re: Sentronic-järkeä
No joo, ei ole tietenkään mahdollista lyödä päätään rattiin turvavöissä, MUTTA..9-5T kirjoitti:Olisko turvavyön lukituksessa vikaa.
Mikä järki saa laatikon heittämään kickdownit ilman kuskin toivetta heti tapahtuneen kiihdytyksen jälkeen? Viksu vekotin. Suorastaan liikenneturvallisuutta parantava.
Re: Sentronic-järkeä
Ei se loota kuitenkaan varmaan kickdownia ole tehnyt.Ristom kirjoitti:No joo, ei ole tietenkään mahdollista lyödä päätään rattiin turvavöissä, MUTTA..9-5T kirjoitti:Olisko turvavyön lukituksessa vikaa.
Mikä järki saa laatikon heittämään kickdownit ilman kuskin toivetta heti tapahtuneen kiihdytyksen jälkeen? Viksu vekotin. Suorastaan liikenneturvallisuutta parantava.

9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Sentronic-järkeä
En tunne tuota Saabin Sentronicia (mulla on vanhempi 4-pykäläinen automaattisaappi, 9-3 2.0t vm 2001), mutta olen kyllä tavannut ihan muunkin merkkisessä autossa perinteisen automaattilootan, joka ilman kaasua rullatessa koittaa pienempää pykälää vaihtamalla pitää vauhdin aisoissa alamäessä. Ihan hyödyllinen ominaisuus sinänsä, mutta tuo kuvauksen mukainen kierrosmäärä ja kova hidastus vaikuttaa vähän liioittelulta. Ehkä tuo sopisi Alpeilta laskeutumiseen, ei tartte käsin vaihtaa pienemmälle eikä painella jarrua. Ehkä logiikka vähän sekoaa tuosta kiihdytyksestä juuri ennen alamäkeä.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Re: Sentronic-järkeä
Itse olen jo tottunut että autoni automaattilaatikko "ryntää". Helpoiten tilanteen saa aikaa kun painaa reilummin kaasua --> vauhti kasvaa ja juuri kun laatikon pitäisi vaihtaa, niin päästää kaasun kokonaan ylös tai painaa vielä lisää kaasua. Varsinkin Aero Stage 3:lla sport asennossa kone reagoi kaasuun vielä rivakammin ja laatikko on ihmeissään. Paras apu on että ei tee ko manooveriä
Tasainen ajotyyli kunniaan, niin automaattikin tajuaa toimia oikein tai siirtyy manuaaliin 


Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Sentronic-järkeä
Joo, en nyt oikein tajua, että mitä tässä jutussa haetaan. Jos kerran on kiihdytetty rivakasti, niin tottakai siellä on pieni vaihde päällä! Vaihteisto ei ole vielä ehtinyt vaihtaa isommalle, kun jo kaasu päästetään ylös - niin kyllä siellä on edelleen se pieni vaihde päällä. Mitä jos kiihdyttäisi hiemen alamäkeä ennakoiden? Tai jos kaasun päästäisi hitaammin ylös, ehtisi vaihdekin vaihtumaan?
Re: Sentronic-järkeä
Pointti on siinä, että kaasun päästämisen jälkeen n. 3 sekunnin kuluttua laatikko vaihtoi pienemmälle ja kierrokset pomppasi ylös ja auto nykäsi oikein helvetisti!KN/Lieto kirjoitti:Joo, en nyt oikein tajua, että mitä tässä jutussa haetaan. Jos kerran on kiihdytetty rivakasti, niin tottakai siellä on pieni vaihde päällä! Vaihteisto ei ole vielä ehtinyt vaihtaa isommalle, kun jo kaasu päästetään ylös - niin kyllä siellä on edelleen se pieni vaihde päällä.
Luetun ymmärtämistä.
Re: Sentronic-järkeä
Onko tuo toistettavissa? En ole koskaan tuollaiseen törmännyt, mutta ainakin 2002:ssa sain laatikon hämääntymään siitä, että kiihdytin ensin rivakasti ja juuri ennen kuin laatikko olisi vaihtanut isommalle, päästinkin kaasun ylös -> laatikko jätti pienen vaihteen sisään muutamaksi sekunniksi ja kierrokset olivat tapissa koko ajan.Ristom kirjoitti:Pointti on siinä, että kaasun päästämisen jälkeen n. 3 sekunnin kuluttua laatikko vaihtoi pienemmälle ja kierrokset pomppasi ylös ja auto nykäsi oikein helvetisti!
Tuohan EI osaa vaihtaa pienempää, jos moottorijarruttaa alamäessä. Se voisi hyvin osata siinä tilanteessa, että vakionopeussäädin on päällä ja nopeus nousee yli asetetun. Nyt joutuu vaihtamaan kepin manuaaliasentoon ja naksuttelemaan rattinappeja.
Re: Sentronic-järkeä
Ei ole toistunut sen koommin, vastaava ilmiö 9-3SC:llä, jossa on myös FA 57:
Alamäessä vauhdin kiihdyttyä ilman kaasua 30-60, laatikko nosti kierrokset tyhjäkäynniltä 4000rpm tienoille reippaan nykäisyn saattelemana. Vähän erikoinen ilmiö. Olen kyllä jo tottunut odottamaan jotain tällaista tilanteessa, jossa laatikko ei ole "jyvällä menosta".
Alamäessä vauhdin kiihdyttyä ilman kaasua 30-60, laatikko nosti kierrokset tyhjäkäynniltä 4000rpm tienoille reippaan nykäisyn saattelemana. Vähän erikoinen ilmiö. Olen kyllä jo tottunut odottamaan jotain tällaista tilanteessa, jossa laatikko ei ole "jyvällä menosta".
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sentronic-järkeä
Itse havainnut vastaavaa kovemman kiihdytyksen, jos lopettaa niin että löysää kaasun nopeasti pois. Kierrokset ylhäällä ja laatikko luulee että nopeus saavutettu niin sepä nakkaa isomman silmään ja moottorin vielä kiertäessä se ottaa vielä pienen ponnistuksen. Ongelmasta pääsee, kun antaa kiihdytyksen jälkeen tasakaasua hetken ja vasta sitten löysää kaasun. Ei se laatikon hydrauliikkakaan ehdi kaikkeen mukaan, toinen puoli on sitten elektroniikan pööpöilyt.
Re: Sentronic-järkeä
Nyt on ollut puhe siitä, että laatikko laittaa pienempää..
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sentronic-järkeä
Tarinan opetus oli, että samaa ilmiötä varmasti tapahtuu eri tilanteissa. Kiinnostaa itseäni nämä automaatilaatikkoon liittyvät jutut kun itselle uusi laitos tuollainen. Ei ole kyllä alasvaihtoa tehnyt omani ainakaan niin että mieleen olisi jäänyt. Tosin sehän täysin erilaatikko kuin topicissa, mutta taas automaatissa on kuitenkin hydrauliikka ja elektroniikka mikä voi saada aikaan ilmiöt.