9-5 Aero isommat suuttimet
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
No jos tuossa yhdistelmässäsi on normaalimitoituksella bensatukki ja imusarja niin normaalisuutinten runkomitta on 60mm sen sijaan että perinteisemmissä T5 koneiden suuttimissa sama mitta on 75 mm.
60mm rungossa O-renkaiden välimatka on noin 49 mm (75 mm rungossa noin 61mm)
Kannattaa mittailla ennen tilausta
60mm rungossa O-renkaiden välimatka on noin 49 mm (75 mm rungossa noin 61mm)
Kannattaa mittailla ennen tilausta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Eli alkupään femmoissa imusarja on ns. kaksiosainen ja suutin tyyppi erilainen kuin myöhemissä versioissa.
Vaihtuko imusarja & suuttimet my 2000 ->
Säilykö mitoitukset kuitenkin ennallaan (O-renkaiden väli)
Vaihtuko imusarja & suuttimet my 2000 ->

Säilykö mitoitukset kuitenkin ennallaan (O-renkaiden väli)

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
98-99 femmoissa on ne pissivät suuttimet jotka ei tosiaan ole normaalin näköiset. Sama konstruktio on vielä 2000 mallin 2.0t malleissa. Sen jälkeen ollaan taas perinteisemmän näköisissä suuttimissa.
Jos vaihdat "normisuuttimille" tarkoitetun myöhemmän vuosimallin imusarjan eikä bensatukissa ole tapahtunut muutoksia vuosien myötä niin noi antamani mitat pitäis täsmätä, mutta kannattaa mitata.
Jos vaihdat "normisuuttimille" tarkoitetun myöhemmän vuosimallin imusarjan eikä bensatukissa ole tapahtunut muutoksia vuosien myötä niin noi antamani mitat pitäis täsmätä, mutta kannattaa mitata.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Wis sanoo B235E/R suihkutusventiili irroitus ohjeessa että pitäis käyttää jotain erikoistyökalua. Tässä Wis ohjeesta pätkä, irrota polttoaineputket käyttäen 83 95 261 työkalua. Kait noi putket saa muulakin työkalulla irti kuin pelkästään tuolla?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Putkia polttoainetukista ei tarvi välttämättä irrottaa, jos vaan suuttimia vaihdat.
Mitkä suuttimet olet laittamassa? Jos näitä Deka 630cc, niin kannattaa katsoa miten päin suuttimen reiät ovat ja pyörittää suutin asennuksessa sellaiseen asentoon, että reiät ovat oikein (=samoin kuin alkuperäisissä). Eli reikien muodostama neliö olisi suorassa vaakatasossa eikä seiso kärjellään. Jotkut ecuprojectin foorumilla raportoivat parempaa käyttäytymistä tyhjäkäynnin alueella.
Mitkä suuttimet olet laittamassa? Jos näitä Deka 630cc, niin kannattaa katsoa miten päin suuttimen reiät ovat ja pyörittää suutin asennuksessa sellaiseen asentoon, että reiät ovat oikein (=samoin kuin alkuperäisissä). Eli reikien muodostama neliö olisi suorassa vaakatasossa eikä seiso kärjellään. Jotkut ecuprojectin foorumilla raportoivat parempaa käyttäytymistä tyhjäkäynnin alueella.
Bensatukki vaihtuu myös jossain välissä. Erona kiinnityskohta imusarjaan. Tuli huomattua, kun laitoin -99 malliseen uudemman mallisen imusarjan T7 9-3:sta. Piti väsätä lattaraudasta välikappale kiinnityskohdille.ysifemma kirjoitti:Eli alkupään femmoissa imusarja on ns. kaksiosainen ja suutin tyyppi erilainen kuin myöhemissä versioissa.
Vaihtuko imusarja & suuttimet my 2000 ->![]()
Säilykö mitoitukset kuitenkin ennallaan (O-renkaiden väli)
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
melberi kirjoitti:Putkia polttoainetukista ei tarvi välttämättä irrottaa, jos vaan suuttimia vaihdat.
Mitkä suuttimet olet laittamassa? Jos näitä Deka 630cc, niin kannattaa katsoa miten päin suuttimen reiät ovat ja pyörittää suutin asennuksessa sellaiseen asentoon, että reiät ovat oikein (=samoin kuin alkuperäisissä). Eli reikien muodostama neliö olisi suorassa vaakatasossa eikä seiso kärjellään. Jotkut ecuprojectin foorumilla raportoivat parempaa käyttäytymistä tyhjäkäynnin alueella.
Bensatukki vaihtuu myös jossain välissä. Erona kiinnityskohta imusarjaan. Tuli huomattua, kun laitoin -99 malliseen uudemman mallisen imusarjan T7 9-3:sta. Piti väsätä lattaraudasta välikappale kiinnityskohdille.ysifemma kirjoitti:Eli alkupään femmoissa imusarja on ns. kaksiosainen ja suutin tyyppi erilainen kuin myöhemissä versioissa.
Vaihtuko imusarja & suuttimet my 2000 ->![]()
Säilykö mitoitukset kuitenkin ennallaan (O-renkaiden väli)
870cc Dekat olen laittamassa missä on vaan yksi reikä suuttimessa.
http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=57
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Nytten on suuttimet vaihdettu Deka 870cc versioon ja Nappe muokkas softan tähän. Ihan mukavasti tuli lisää kiihtyvyyttä 80-120km/h alueelle, 80-120km/h kiihtyvyys pyörii nytten RaceCrhonolla mitattuna 3sek hujakoilla 3vaihteeella RE85 litkulla.
8mm korotus palat vaati nämä Deka 870cc suutintukin alle sen takia että suuttimet eivät mene liian syvälle imusarjaan, tämä tiedoksi jos joku näitä Dekoja samanlaiseen autoon on joskus asentamassa.
Hyvin meni näillä suuttimilla ja säädöillä bensalla katsastuksessa läpi päästöjenkin puolesta.
8mm korotus palat vaati nämä Deka 870cc suutintukin alle sen takia että suuttimet eivät mene liian syvälle imusarjaan, tämä tiedoksi jos joku näitä Dekoja samanlaiseen autoon on joskus asentamassa.
Hyvin meni näillä suuttimilla ja säädöillä bensalla katsastuksessa läpi päästöjenkin puolesta.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Tommonen käppyrä sitten tuli bensalla ja tälläisillä hiluilla.
http://i43.tinypic.com/bgrd39.jpg
Mitsu TD04-15T/5# turbo
Deka 870cc suuttimet
Henko besapumppu
3" JT Downpipe
2,5" BSR catback
do88.se välijäähy
http://i43.tinypic.com/bgrd39.jpg
Mitsu TD04-15T/5# turbo
Deka 870cc suuttimet
Henko besapumppu
3" JT Downpipe
2,5" BSR catback
do88.se välijäähy
Viimeksi muokannut JanisHell, La Marras 19, 2011 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Aika hyvin linjassa tehot sen kanssa mitä E85:lla voi Aerosta odottaa. Ahdot ilmeisesti hieman piikkaavat 3k rpm kohdalla kun vääntö tekee piikin, onko kyseessä mackanin tuning package(t)? Aeron vakiokytkin alkaa luistaa yleensä tuolla hieman yli 500Nm tienoilla.
Edit: Bensalla aika korkeat tehot, mutta ilmeisesti ei nakuttanut/EGT hallinnassa? Laskettu tehohäviö on kylläkin melko yläkanttiin (36kW eli ~17%). Rengasteho vaikuttaa tavanomaiselta eli siltä mitä ~280hv st3 aerosta onkin mittailtu.
Edit: Bensalla aika korkeat tehot, mutta ilmeisesti ei nakuttanut/EGT hallinnassa? Laskettu tehohäviö on kylläkin melko yläkanttiin (36kW eli ~17%). Rengasteho vaikuttaa tavanomaiselta eli siltä mitä ~280hv st3 aerosta onkin mittailtu.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Marras 19, 2011 13:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Tuo vääntöpiikki tullaan muokkaamaan 480nm linjaan tossa kohta puolin. RE85:sta ei päässy testaamaan, koska kesken dynon bensaletku irtos bensapumpustajcarlson kirjoitti:Aika hyvin linjassa tehot sen kanssa mitä E85:lla voi Aerosta odottaa. Ahdot ilmeisesti hieman piikkaavat 3k rpm kohdalla kun vääntö tekee piikin, onko kyseessä mackanin tuning package(t)? Aeron vakiokytkin alkaa luistaa yleensä tuolla hieman yli 500Nm tienoilla.

Mitäs tuo mackanin tuning package tarkoittaa? Vakio Aeron kytkin tässä autossa pitäis olla.
Ei tullu nakuja kuin jotain 4kpl 2pytylle imulämmöt kyllä kävi melkeen 70c että aika kovilla lämmöillä. Tuo St motorsin penkki on niin hidas että siellä lämmöt nousee vähän liiaksiin.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Paljonko tuo laskettu tehohäviö pitäisi yleensä olla prosenteissa?jcarlson kirjoitti:Aika hyvin linjassa tehot sen kanssa mitä E85:lla voi Aerosta odottaa. Ahdot ilmeisesti hieman piikkaavat 3k rpm kohdalla kun vääntö tekee piikin, onko kyseessä mackanin tuning package(t)? Aeron vakiokytkin alkaa luistaa yleensä tuolla hieman yli 500Nm tienoilla.
Edit: Bensalla aika korkeat tehot, mutta ilmeisesti ei nakuttanut/EGT hallinnassa? Laskettu tehohäviö on kylläkin melko yläkanttiin (36kW eli ~17%). Rengasteho vaikuttaa tavanomaiselta eli siltä mitä ~280hv st3 aerosta onkin mittailtu.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Aika usein käytetään 8-12% häviöitä etuvetoisella.. Prosenteissa laskettuna se ei kuitenkaan mene täysin oikein koska vain osa häviöistä on suhteessa siirrettyyn tehoon ja osa taas riippuu kierrosluvusta.
Karkeasti ottaen mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän häviöitä, ja mitä enemmän tehoa niin sitä pienempi on kokonaishäviö suhteessa moottoritehoon. Absoluuttinen häviö tietysti aina kasvaa..
Yleisesti käytetty mitattu rullaushäviö kasvaa jos on sidottu penkkiin rullia kohden vetämällä pidon lisäämiseksi.
Karkeasti ottaen mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän häviöitä, ja mitä enemmän tehoa niin sitä pienempi on kokonaishäviö suhteessa moottoritehoon. Absoluuttinen häviö tietysti aina kasvaa..
Yleisesti käytetty mitattu rullaushäviö kasvaa jos on sidottu penkkiin rullia kohden vetämällä pidon lisäämiseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Mikä tekee softaamisen EV14 suuttimille vaikeammaksi vs. 630 tai 875 Dekat ?JanisHell kirjoitti: Mietin vaan mikä ominaisuus noissa Deka 870cc tekee paremmaksi kuin verrattuna Deka 630cc versiohin. Bosch EV-14 kuulema olis parhaat, mutta niihin ohjelman teko vaatii vaivaa enemmän vielä.
Eikö toi mene ihan samalla tavalla?? Ensi laitetaan sopiva suutinvakio ja sitten aletaan laajakaistalambdan avulla hienosäätämään karttaa?
Päivitin valokuvat vanhaan ketjuun jossa kuvailtu EV14 suuttimien asennus T5 imusarjaan. Sattui olemaan ylimääräinen imusarja, joten pääsi kätevästi kokeilemaan sopivat sovitinprikat. 2kpl 20/13mm n.1mm paksua kupariprikkaa päällekkäin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 57#p723957
Valokuvat
http://mikaels.kuvat.fi/kuvat/Suuttimet/
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Menee hieman offtopic, mutta onko mitään eroa B205 ja B235 imusarjoilla, tarkoitan näitä uudempia imusarjoja, siis ei pissiville suuttimille tarkoitettua kaksi osaista imusarjaa.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
875 ccm Dekat (FI114992) tuli ostettu ja ne löytyikin ihan läheltä, eli tuolta. Eipä tarvinnut tilailla mistään, senkun kävi hakemassa. Hintakin oli ihan kohtuullinen, 59 €/suutin. Tamperelaisille siis vinkkinä.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero